Jumaat, 31 Mac 2017

Persoalan Pemikiran Lain:



Persoalan Pemikiran Lain:

Persoalan pertama: Bahawa jika kelupaan dan kelalaian itu boleh berlaku pada Khalifah Allah, akan boleh lupa dan lalai dalam menyampai Syara’, maka dengan itu akan merusakkan tujuan pengutusannya.

Jawapan kepada Persoalan: Pada hakikatnya tidak wujud di antara dua perkara itu di sini. Masalahnya adalah: Bahawa Al-Maksum terpelihara dari lupa dan lalai dalam sesuatu perkara dan tidak terpelihara pada yang perkara lain, kita telah dijelaskan bahawa ia dipelihara oleh pemberi peringatan luaran. Ya, lazimnya ia terjadi jika Khalifah Allah tidak lupa dan tidak lalai peribadinya tidak dengan pemelihara luaran, manakala bahawa telah diterangkan kepada kita tentang tidak benar pendapat terpeliharanya suatu peribadi dari lupa dan lalai, dan bahawa ia adalah bersesuaian dengan pendapat pelampau (yang rosak), dan ia bermakna akan menghasilkan berbilang-bilangnya Ketuhanan mutlak dan ini adalah batil.

Persoalan kedua: Bahawa jika kelupaan dan kelalaian itu boleh berlaku pada Khalifah Allah, untuk mengejutkan manusia dan ini akan merusakkan tujuan pengutusan, sedangkan dia membimbing manusia.

Jawapan kepada Persoalan: tidak benar untuk dibuar kesimpulan seorang Muslim lebih baik dari orang-orang yang mendakwa dirinya alim mengejutkan manusia atas kejahilan mereka dan menganggap ia merusakkan tujuan; kerana menurut kaedah ini tidak masuk akal ia boleh merusakkan Islam, dan sebagai contoh, Allah memerintahkan Al-Rasul sebelum hijrah ketika berada di Mekah menjadikan Bait Al-Maqdis, di Syam sebagai kiblat orang-orang Islam, di mana ini adalah untuk mengejutkan penganut Al-Ahnaf (Agama Hanif); di mana kiblat mereka adalah Kaabah, Jadi bagaimana Muhammad (S) datang kepada mereka dan memberitahu mereka: tinggalkan kiblat tempat kamu semua sujud dan berhaji, dan hadapkan wajah kamu dalam sholat kamu ke kiblat orang-orang Yahudi? Tidakkah ini jelas mengejutkan? Namun menurut kaedah yang diletakkannya untuk mengejutkan manusia dari agama Allah adalah merusakkan tujuannya, maka Allah telah merusakkan tujuan atau menjadikan Islam bukan agama Ilahi. Tetapi ia tidak berhenti di sini di mana apabila Muhammad berhijrah ke Madinah dan bagi orang-orang Yahudi kiblat mereka Bait Al-Maqdis diubah kiblat Islam kepada Ka'bah, ini juga menjadikan terkejutnya orang-orang Yahudi apabila memasuki agama baru mengambil kiblat yang lain dan bukan kiblat mereka. Begitu juga dengan kaedah terdahulu Allah menjadikan ia mengejutkan manusia dan mereka menolaknya semula dari beriman dan mengenepikan tujuan Muhammad (S) diutus, manakala hakikat bahawa mengejutkan manusia dari kebenaran kerana kejahilan mereka bukan kerana merusakkan tujuannya mengikut keadaan, dan tanpa mengira pertimbangan masalah yang sama dengan mengambil dua arah kiblat dan menukar arah kiblat boleh dianggap sebahagian daripada mereka juga terkejut, dan juga mencabar risalah Al-Rasul dan menganggap ia teragak-agak kerana tidak mengetahui tentang arah kiblat yang betul ... dan dengan itu boleh membuat kesimpulan menjauhinya dan memperbaiki penolakan seruan dakwah risalah Al-Rasul.

Persoalan ketiga: Bahawa jika kelupaan dan kelalaian itu boleh berlaku pada Khalifah Allah dalam sholat kerana sebagaimana telah diriwayatkan bahawa Rasulullah lupa dalam sholat samada terkurang atau terlebih rakaat, bukankah itu tidak khusyuk dalam sholat baginda. Ini adalah sesuatu yang buruk tidak keluar dari seorang Khalifah Allah di bumiNya.

Jawapan kepada PersoalanPersoalan ini mengandaikan bahawa lalai dalam bilangan rakaat menandakan tidak lain baginda tidak khusyuk dalam sholat dan tidak menghadap (tawajjuh) kepada Allah SWT. Ini tidak benar sama sekali.  Seorang hamba itu jika menghadap (bertawajjuh) kepada Allah dengan khusyuk boleh mengganggu dan lalai terhadap Allah dan dengan khusyuknya di hadapan Allah itu kerana mengira bilangan rakaat sholatnya, Begitu juga ia boleh lalai kerana berfikir tentang perkara-perkara duniawi dari mengira tentang bilangan rakaat sholatnya, dan juga ia boleh menangis di hadapan Allah sehingga membuat dia lupa mengira jumlah rakaat sholatnya, Jadi perkara itu, tidak boleh hanya terhad kepada tidak khusyuk dan tidak bertawajjuh kepada Allah sehingga membuat dia lupa dan lalai dalam sholat sebagai bukti dia tidak khusyuk, dan dengan itu menafikan lupa pada Khalifah Allah dengan hujjah yang rapuh ini.

Kesimpulannya: Didahului dengan ayat-ayat yang menunjukkan kelupaan Al-Maksum dalam perjalanan hidupnya, banyak hadits-hadits dan riwayat-riwayat yang menjadi nash atas kelupaan Al-Maksum dalam ibadah, kerana asal Al-Maksum atau Khalifah Allah seorang manusia yang tidak terkecuali, daripada apa yang dipaparkan oleh manusia secara tabi’ei, melainkan bukti yang jelas lagi kuat (dalil qat’ei). Sifat-sifat manusia itu lupa dan lalai, maka prinsip asasnya adalah kemungkinan lupa dan lalai Al-Maksum sebagai seorang manusia, melainkan apa yang keluar dengan dalil; seperti kemustahilan lupa dan lalai dalam menyampaikan dari Allah di mana memaksa dia untuk merusakkan tujuannya, maka mestilah Allah mengingatkan kedudukannya ini dan memeliharanya dari lupa dan lalai padanya sehingga risalah Allah Yang Maha Suci disampaikan,  

﴿إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا ۞ لِّيَعْلَمَ أَن قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَىٰ كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا


Kecuali kepada rasul yang diredhai-Nya, maka sesungguhnya Dia mengadakan penjaga-penjaga di hadapan dan di belakangnya. * Supaya Dia mengetahui, bahawa sesungguhnya rasul-rasul itu telah menyampaikan risalah-risalah Tuhan mereka, sedang ilmu-Nya meliputi apa yang ada pada mereka, dan Dia menghitung segala sesuatu satu persatu. [Al-Jin 72:27-28]


Melaluinya juga tidak ada ayat yang menunjukkan bahawa Al-Maksum tidak lupa, dan tidak ada riwayat yang seperti itu, dan tidak ada dalil akal yang sempurna, hanya kekeliruan dan perbaikan-perbaikan yang boleh ditolak semata-mata, Maka kesimpulan yang boleh dicapai baginya iaitu yang masuk akal adalah bahawa jika semua ini tidak cukup bukti untuk membuat kesimpulan atas kemungkinan kelupaan Al-Maksum dalam hal-hal kehidupan dan ibadah; maka tidak ada petunjuk, ketiadaan yang khayalannya atas kelupaan Al-Maksum secara mutlak atau dalam ibadah wajib, lalu mereka percaya kepercayaan ini tanpa dalil dari ayat muhkam dan tidak ada riwayat dan petunjuk muktamad dikeluarkan dan dan tidak ada dalil aqli (akal) yang sempurna.

Ini adalah hasil daripada ramai ulama aqidah, termasuk Al-Syed Al-Khoei rahimahu Allah yang mengatakan sebagai pendahuluan: «Ketentuan yang meyakinkan pada lupa yang dihalang atas Al-Maksum adalah lupa yang tidak palsu secara luaran».


Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya



Tiada ulasan: