Ketiga: Persoalan Pemikiran
Pertama Persoalan
Al-Syeikh Al-Mufid rahimahu Allah
Al-Syeikh Al-Mufid rahimahu Allah berkata:
•: «Lisan kami menafikan bahawa nabi-nabi
(as) cenderung untuk tidur pada waktu-waktu sholat sehingga dia menamatkannya, yang
menyukarkan mereka selepas itu, dan mereka tidak mempunyai aib dan kekurangan,
kerana ia bukanlah manusia yang sentiasa dikuasai oleh tidur, kerana tidur
bukanlah suatu keaiban begitulah juga dengaan kelupaan, kerana ia adalah kekurangan
dari kesempurnaan dalam diri manusia. Ia adalah satu kelemahan yang dibezakan
dengan yang datang secara tiba-tiba. Ia mungkin suatu kelakuan terganggu (lupa) pada sesuatu masa, seperti kelakuan yang
lain, dan tidur tidak akan terjadi melainkan dari perbuatan Allah SWT, dan bukan
dari kekuatan hamba atas keadaan itu, walaupun ia adalah kekuatan mereka ia tidak
tertakluk oleh kekurangan dan keaiban pemiliknya, sesuatu yang umum bagi semua
manusia. Kelupaan tidaklah seperti itu, kerana ia boleh dielakkan daripadanya. Dan
kita dapati hukama’ (orang-orang bijak) menjauhkan harta mereka dan rahsia-rahsia
dari orang yang mempunyai kelupaan dan kelalaian. Dan tidak menahan diri dari
menyimpannya pada seseorang yang kadang kala tertidur, dan tidak menahan diri
dari menyimpannya pada seseorang yang dihinggapi penyakit dan jatuh sakit. Dan
kami mendapati para ulama (fuqaha) yang meninggalkan atau membuang apa yang
diriwayatkan mengenai kelupaan daripada hadits tersebut, melainkan mereka
melibatkan orang lain dengan kewaspadaan, kepintaran, kebijaksanaan dan
berhemah. Dia tahu perbezaan antara kelupaan dengan tidur yang telah kami
nyatakan. Jika benar Rasulullah (S) lupa di dalam sholat baginda, ia adalah satu
contoh di mana walaupun disampaikan sebelum melengkapkannya dan pergi sebelum disempurnakannya, dan manusia menyaksikan perkara
itu dan di sekelilingnya mengetahui ia dari pihaknya, Dalam berpuasa pula ia
tidak membatalkannya walaupun makan dan minum di siang hari pada bulan Ramadhan
di kalangan para sahabat kerana mereka menyaksikan dan menyedari baginda tersilap
dan baginda memberi peringatan
atasnya, dengan memberhentikan apa yang diperolehi dan dibenarkan dari berhubungan
dengan isteri-isteri dalam bulan Ramadhan di siang hari dan yang tidak percaya
kepadanya lupa dalam apa jua larangan sehingga mereka menginjak perkara-perkara
yang diharamkan atasnya dari orang perempuan, dan dia lupa kerana dia sangka mereka
adalah isteri-isterinya dan lebih dari itu untuk lebih merendahkan lagi wanita
mahramnya secara tidak sengaja (lupa). Dan lupa dari membayar zakat dengan
melambat-lambatlan waktunya dan dibayar kepada yang bukan berhak menerimanya secara
tidak sengaja (lupa)., dan mengeluarkan dari sebahagian daripadanya yang
dibayar kerana lupa. Dan lupa ketika haji walaupun sedang memakai ihram, bersa’ei
sebelum tawaf dan tidak diberi perhatian melontar di Jamrah, dan lebih dari itu
lupa dalam segala amalan syari’ah supaya mengubahnya dari yang ditentukan, membuang
waktu, didatangkan bukan dari yang sebenarnya, dan tidak menafikan untuk
melupakan arak yang dilarang lalu meminumnya secara tidak sengaja (lupa) atau menganggap
bahawa meminumnya adalah halal, maka berjaga-jagalah mengenainya kerana ia telah diterangkan... hingga akhir.» [74]
Penerangan Persoalan Al-Syeikh Al-Mufid, Yang Pertama:
Lupa adalah sifat
kekurangan dari kesempurnaan dalam diri manusia. Ia sejenis aib yang menimpanya,
dan ia boleh dielakkan daripadanya. Maksud Persoalan: Bahawa Khalifah Allah sepatutnya
yang pertama menjaga diri daripada keaiban yang kita boleh kaitkan dengan manusia
supaya mengelakkannya. Bagaimana boleh bagi Khalifah Allah dapat mengeluarkan
sesuatu yang mana-mana manusia boleh elakkan iaitu sifat lupa.
Jawapan kepada Persoalan: Ulasan Al-Syeikh
Al-Mufid ini tidak benar, kerana manusia tidak dapat mengelakkan diri dari
lupa sepenuhnya. Ini disebabkan otak biologi dan keupayaannya adalah terhad
untuk memberi tumpuan dan penjagaan. Ia merosot apabila bertambahnya
perkara-perkara yang perlu diberi tumpuan dan perhatian. Bagi sholat ia boleh
menyebabkan tumpuan kepada mengingati Allah dan khusyu’ dalam sholat kepada
lupa bilangan rakaat, dan ini telah menjadikan seseorang lupa akan bilangan rakaat dalam sholatnya, ibi lebih baik dari orang yang tepat bilangan
rakaatnya tanpa mengingat dan khusyu’ sholatnya. Dengan demikian, tidaklah
boleh dinilai dengan lupa bilangan rakaat ditentukan sebagai aib (kecacatan) dari
yang menimpanya kerana ia boleh dielakkan daripadanya.
Juga: Akal fikiran tidak
dapat melindunginya daripada kelupaan dan kelalaian secara mutlak, melainkan
cahaya yang tiada kegelapan padanya (iaitu Pembicara Mutlak), dan adalah
Ketuhanan Mutlak, Maha Tinggi Allah Yang KetinggianNya tidak terbanding, dari
berbilang-bilangnya Ketuhanan Mutlak. Oleh itu, segala yang dibina atas kelupaan
perkara yang boleh dielakkan daripadanya adalah tidak betul. Perumpamaan bagi
orang yang lupa tidak kira pada ucapan mereka mahupun yang ditinggalkan orang
bijaksana lagi amanah, ia adalah perkataan yang keluar berdasarkan pada batasan
tabi’ei disebabkan kelupaan dan kelalaian, pencampuran ini dibuat secara
membuta tuli, Maka tidak ada ucapan padanya tetapi pada berlakunya kelupaan dan
kelalaian, walaupun sekali atau dua kali, dan ini terjadi pada ramai orang
dan ia bergantung pada orang lain atas ucapan mereka
dan tertinggalnya amanah (tugas-tugas) itu. Tidak dianggap orang bijak bagi yang lupa dalam sholatnya
atau lupa dalam tawafnya apakah masuk dalam pusingan kelapan atau terlupa
sesuatu yang disembunyikan lalu menjumpainya, dia tidak layak (sesuai) untuk dipercayai
atau tidak boleh bergantung pada ucapannya.
Penerangan Persoalan
Al-Syeikh Al-Mufid, Yang Kedua:
Khalifah Allah contoh ikutan
bagi orang yang beriman, jika boleh diterima Khalifah Allah lupa dalam sholat
atau ibadah untuk menjadi contoh ikutan. Iaitu: jika dibenarkan Khalifah Allah
lupa dan lalai bagi mengesahkan perintah Allah terhadap manusia untuk
mengikutinya dalam segala keadaan.
Jawapan kepada Persoalan: Persoalan ini tidak tepat; kerana Allah
tidak memerintahkan untuk mengikuti perbuatan KhalifahNya tanpa mengenal
sebab-musabbabnya. Mana boleh ditinggalkan yang
wajib jika datang waktunya dan ada sesuatu sebab (keuzuran), seperti meninggalkan
sholat wajib yang datang waktunya ketika melintasi tanah lalu turun bencana dari
Allah seperti yang telah diterangkan, dan telah melakukan apa yang tidak
dibenarkan kepada orang lain melakukannya (yang dilarang dalam Syari’ah) hanya
dikhususkan kepadanya seperti kekalnya Rasulullah lebih dari empat orang isteri dalam
penjagaan baginda, dan boleh berbuka kerana sakit yang sangat terpaksa seperti
ulser (gastrik) atau keracunan atau sebarang penyakit luar biasa, sebagai contoh. Adakah
boleh orang-orang mukmin berbuka dengan alasan bahawa Al-Ma'sum telah berbuka
dan ia adalah ikutan, atau Al-Ma'sum telah meletakkan kain rentang menulisnya
saya sakit hari ini dan saya berbuka.
Kesimpulannya: Al-Ma'sum bukanlah
ikutan mutlak dalam semua perbuatan dan keadaannya, tanpa memahami keadaan-keadaan
atau persoalan perbuatannya, terutamanya jika ia menimbulkan tanda tanya kepada
yang menyaksikannya.
Untuk lupa dan tertinggal
khususnya, para mukallaf (mereka yang diberati syarak) mesti mengetahui
bahawa perbuatan Al-Ma'sum akibat daripada lupa atau tertinggal ini supaya
menganggap tidak dibenarkan mentauladani perbuatan ini. Pada asasnya
perbuatan manusia adalah betul, tidak lupa atau tidak lalai sehingga ia jelas
bertentangan, melainkan apabila benar perkiraan seorang manusia untuk
melakukannya.
Jadi, Khalifah Allah tidak
membawa sesuatu perbuatan dari perbuatan-perbuatannya sebagai tertinggal atau
lupa sehingga ia jelas ada bukti (dalil) bahawa dia lupa atau tertinggal.
Aqidah kita dalam mengikut
Al-Ma'sum; Bahawa mengikutinya dengan yakin yang dapat menyelamatkan pemiliknya,
jika Rasulullah Muhammad (S) sholat Subuh empat rakaat atau sholat Dzohor dua
rakaat, Maka mengikutinya lebih sah dan lebih dekat dengan petunjuk dan
bimbingan, dan membantahnya adalah suatu kebodohan dan kelemahan dalam keyakinan
dari orang-orang yang melakukannya, kerana sesungguhnya sholat, rukuk dan
sujud adalah mengingat Allah di dalamnya.
|
Penerangan Persoalan Al-Syeikh Al-Mufid, Yang Ketiga:
Bahawa jika benar Khalifah
Allah lupa dalam sholatnya untuk ia boleh lupa dalam setiap ketaatan dan
melakukan semua yang dilarang (haram) dengan tidak sengaja (lupa).
|
Jawapan kepada Persoalan: Pada persoalan ini akan membina kepada
anggapan yang salah; kerana ia bersama dengan kelupaan dan kelalaian, tidak wujud
sesuatu yang namanya maksiat (durhaka) atau haram (dilarang), Maka kedurhakaan
(maksiat) dan melakukan yang dilarang yang perlu dicapai; perlu untuk
menyediakan tujuan dan matlamat, dan ia tidak tersedia sekiranya berlaku kelupaan
dan kelalaian. Tambahan pula, persoalan ini tidak betul; kerana ia terbina atas
asas bahawa Khalifah Allah lupa dan lalai seperti manusia lain dan yang bukan maksum
(terpelihara) dari melakukan maksiat, dan ini tidaklah dikatakan seseorang itu pengikut
Muhammad dan Aali Muhammad (as).
Atau orang-orang yang ragu
percaya pada terpeliharanya kepribadian mutlak bagi Al-Hujjah dari lupa
dan lalai, oleh itu ia dianggap sebagai sebahagian daripadanya dan pergi kepada
semua arah dan menyempurnakan segala sesuatu, dan pendapat terpeliharanya
kepribadian terang-terang suatu kebatilan, di mana ia mengharuskan berbilang-bilangnya
Ketuhanan mutlak.
Dengan demikian:
Terpeliharanya dari lupa bukan
pada peribadi, tetapi ia terpelihara oleh penjaga luaran dan pemberi
peringatan luaran, dan ia bukan ajaran falsafah, tetapi
menurut Hikmah Ilahiyah, Khalifah Allah tidak perlukan terpelihara dari
kelupaan melainkan yang berkenaan dengan penyampaian (tabligh) agama Allah SWT,
bagi perkara-perkara yang lain mereka tidak terpelihara secara luaran tetapi
masih terpelihara kepribadian secara umum dari kelupaan yang mencegah dari terjadinya kelupaan. Dan telah diterangkan atas
perkara-perkara ini yang bergantung kepada penjaga kepribadian secara umum
dari kelupaan, dan dinyatakan bahawa kepribadian mereka tidaklah serba
lengkap [75], contohnya, dijadikan kepribadian yang terpelihara
dari lupa dengan kadar tujuh puluh peratus atau lapan puluh peratus atau
sembilan puluh peratus, dan ini adalah terpeliharanya kepribadian secara umum,
Jika kadar peratusan tertentu, tetapi ianya mencukupi pada
perkara tertentu untuk mengelakkan berlakunya kelupaan, iaitu ia tidak
memerlukannya - walaupun ia tidak lengkap - kepada penjaga luaran dari
kelupaan untuk mencapai penjagaan penuh daripada kelupaan pada sumber tersebut,
dan sebabnya adalah dirujuk kepada tahap kejelasan perkara itu yang
berkadaran bagi manusia. Untuk menjelaskan perkara yang terakhir ini selalu
terjadi dengan melihat kepada perkara bilangan rakaat dalam sholat – perkara yang
menjadi pertikaian di antara mereka -, ia sebenarnya terletak di antara
perbuatan sholat, ia adalah Azan, Iqamah, Takbir, bacaan, ruku' dan zikir di
dalamnya, sujud, dan zikir di
dalamnya, qunut dan tasyahhud. Ini banyak jenis perbuatannya dan dengan itu munculkan
sebilangan rakaat di antaranya tidak seperti munculnya untuk menahan diri
daripada makan dan minum antara perbuatan orang berpuasa yang tidak melebihi berhadapan
dengannya secara umum, perbuatan ini adalah perbuatan yang lain. Untuk itu manusia
umumnya mudah terlupa dalam sholat selalunya, tetapi lupa jarang berlaku bagi
orang yang berpuasa dengan makan atau minum dan secara tidak sengaja.
Bahkan di dalam sholat ia sangat
lama disibukkan dengan perbuatan-perbuatan sholat, ia memberi kesan sehingga
munculnya perbuatan-perbuatan lain pada orang yang sedang sholat, Berlama-lama
dalam sujud atau khusyuk ketika berzikir pada seseorang boleh membawa kepada
tidak ingat bilangan rakaat yang telah didirikannya; kerana otaknya sibuk dan
khusyuk memikirkan Allah dari memberi tumpuan kepada pengiraan bilangan rakaat,
Maka khusyuk dan asyik dengan mengingati Allah menimbulkan kemungkinan lupa
jumlah rakaat bagi sholat orang yang bersholat, Dan yang pasti mengutamakan keasyikan dengan zikir
dan khusyuk sehingga membawa kepada kemungkinan yang tinggi untuk lupa bilangan
rakaat, dan tentulah tidak lebih baik dalam sholat yang tidak khusyuk,
walaupun orang yang bersholat itu tepat bilangan rakaatnya.
Juga dalam contoh yang
lain: seseorang yang bertawaf dengan khusyuk dan asyik mengingati Allah dan dengan
tangisan, atau bertawaf dengan perlahan-lahan yang membolehkan seseorang itu khusyuk
dan asyik dengan mengingati Allah, atau tempoh masa dalam bertawaf dihabiskan
untuk mengingat bilangan pusingan tawaf yang telah dibuatnya, Maka lupalah dia
akan bilangan pusingan tawafnya yang ketujuh lalu masuk pusingan kelapan [76].
Di sini saya sepenuhnya
percaya bahawa ternyata masalah lupa adalah rumit dan
dikaitkan dengan beberapa pembolehubah (berbagai faktor), tidak boleh dinilai
bahawa kelupaan itu sentiasa menunjukkan kekurangan orang yang lupa itu dalam
kemungkinan mencapai kesempurnaan bagi seorang manusia, dan lupa tidak boleh
dibandingkan dengan ketentuan lain, atau untuk mengatakan bahawa sesiapa yang
lupa di sini mesti akan lupa di sana pula, dan tidak boleh dikatakan bahawa
orang yang tidak lupa dalam perkara tertentu adalah lebih baik daripada yang
lain kerana ia telah mengalami lupa, walaupun jika kita mahu untuk
membayangkan kerumitan masalah ini hendaklah mengambil kira bilangan pemboleh
ubah (punca-pinca) yang saya telah gariskan setakat ini dalam masalah kelupaan
dan kelalaian, bagaimana boleh untuk menerima - fikiran - dari seseorang yang
meragukan mengenai masalah lupa tanpa dihubungkan antara punca-punca dan
keadaannya yang datang kepadanya?!!!! Sebenarnya inilah masalah kemuskilannya,
jika mereka sedar akan kewujudan semua faktor-faktor perkembangan ini akan
berubah-ubah dalam masalah apabila ia berkunjung untuk dipersoalkan.
----------------------
[74] Nabi Tidak Lupa - Al-Syeikh Al-Mufid .
[75] Sebelumnya telah
diterangkan dalam tajuk kelalaian diambil dari Kitab "Perjalanan Musa
(as)
[76]. Seperti yang
diriwayatkan oleh Amir Al-Mukminin
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan