Khamis, 9 Mac 2017

Sifat-sifat Khalifah Allah di BumiNya:


Sifat-sifat Khalifah Allah di BumiNya:

Hujjah Allah: Dengannya Allah menetapkan hujjah atas manusia dan menggugurkan alasan mereka,

﴿رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّـهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ ۚ وَكَانَ اللَّـهُ عَزِيزًا حَكِيمًا﴾

(Mereka Kami utus) selaku rasul-rasul pembawa berita gembira dan pemberi peringatan supaya tidak ada hujjah (alasan) bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya rasul-rasul itu. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. [Al-Nisa 4:165}.

Rasul: ia datang dari Yang Mengutus dengan membawa risalah.

Nabi: kerana ia bermaqam nubuwah dan diwahyukan kepadanya dengan pengelihatan (rukya) dan kasyaf. Adapun kekeliruan pada perihal Khalifah Allah dengan Nabi yang diutus selepas Muhammad Rasulullah (S) hingga menjadikan bahawa Al-Rasul Muhammad (S) penutup para nabi yang diutus oleh Allah. Perkara ini telah diterangkan Kitab "Al-Nubuwah Al-Khatimah". Secara ringkasnya, di sini saya katakan: Bahawa Risalah Nubuwah, yang ditamatkan adalah Risalah Nubuwah dari Allah dan dengan itu terbukalah pula Risalah Nubuwah dari Muhammad Khalifah Allah yang hakiki yang bertujuan supaya diterima oleh penciptaan dan dengan menerimanya dapat memastikan Khalifah yang sebenar dan dengan itu akan tertegak Khalifah sebenar pada Muhammad (S) dengan berperanan sebagai khilafah yang lengkap, dan peranan ini adalah baginda (S) menjadi pemberi berita bagi mereka yang diutus selepas baginda, Maka Imam-imam dari Aali (keluarga) Muhammad (S) mengetahui dari Muhammad Rasulullah (S), mereka adalah Rasul (utusan) bagi Muhammad (S) dengan perintah Allah SWT.

Washi: Dengan mengambil kira terdapat hujjah sebelumnya yang telah mewasiatkan supaya mengikut dan mendokongnya, dan bahawa hujjah dari Allah dan Khalifah bagi Allah di bumiNya selepas baginda, dan tidak perlu bagi pemberi wasiat berwasiat secara langsung pada Al-Washi untuk menjadi washinya, Maka Al-Baqir dan Al-Shadiq (as), sebagai contoh, adalah washi-washi (pemegang wasiat) kepada Muhammad Rasulullah (S); kerana nash atas mereka adalah dengan wasiat.

Maksum:

Al-‘Ishmah (kemaksuman): ia adalah berpegang teguh (Al-I'tisham) dengan Allah dari perkara yang dilarang Allah.

Al-Maksum (yang dipelihara): adalah yang dilindungi Allah dari perkara yang dilarang Allah.

Kemaksuman adalah urusan dalaman (batin) tidak ada cara untuk memutuskannya bagi pelaku melainkan dengan nash dari Allah, atau dari Khalifah antara Khalifah-Khalifah Allah sebelumnya.

Khalifah Allah yang maksum tidak mengeluarkan manusia dari petunjuk (Huda), dan tidak membawa mereka ke dalam kebatilan

Imam [17]: iaitu menjadikan kedudukannya kuat untuk memimpin yang lain di dunia ini.

Al-‘Alim (yang alim): Kerana Allah mewahyukan kepadanya dan memberi ilmu kepadanya apa yang mengeluarkan manusia dari kesesatan dan membawa mereka kepada petunjuk (Huda) dan memperkenalkan mereka kepada kebenaran, hanya dia sahaja yang membawa kepada kebenaran dan ke jalan yang lurus; kerana ilmunya dari Allah dan makrifahnya dari Allah, dan yang lain darinya walaupun mereka mengenali kebenaran, dan jalan yang lurus pada suatu ketika akan menjadi jahil pada masa yang lain; kerana ilmu mereka bukan datang dari Allah dan tidak diwahyukan kepada mereka, dan oleh itu tidak mungkin ia adalah sifat seorang manusia yang akan memberi panduan kepada kebenaran dan kepada cara atau jalan yang lurus selain Khalifah Allah di bumiNya.

-----------------------------
 [17] .Juga boleh disifatkan sebagai seorang imam dengan makna khas yang lain yang bertujuan untuk maqam dalam alam-alam tinggi. dan maqam ini khusus kepada Muhammad (S) dan keluarga Muhammad (as) dan sebahagian nabi-nabi (as) dan tidak semua daripada mereka seperti Ibrahim (as) dan Musa (as) yang disebut di dalam ayat :
﴿وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ﴾
Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat, lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "dan dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang yang zalim." [Al-Baqarah 2:124]



Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya


Tiada ulasan: