Selasa, 7 Mac 2017

Pengenalan Sifat-sifat Zhatiyah Ketuhanan:



Pengenalan Sifat-sifat Zhatiyah Ketuhanan:


Nama-nama atau sifat-sifat Zhatiyah mendampingi dan fana (melazimi) dalam zat (diri) Ketuhanan atau Allah yang menjadikannya fana sendirian dan zat yang satu, yang tunggal sendirian dan tidak ada persediaan (pemasangan) padanya. Maka semua nama-nama dan sifat-sifat Zhatiyah yang bersatu dalam diri (zat) Ilahiyah atau "Allah" hakikatnya tunggal, dan sesungguhnya Allah adalah esa yang tunggal sendirian dan semua nama-nama dan sifat-sifat Zhatiyah pada diriNya (melazimi diri).; dan tiada gejala (ditangani) yang disifatkan pada zatNya, dan ia bukan terdiri dari permata. Maka nama-nama dan sifat-sifat diri (zat) ini tersedia ada (Qadim) bukan ketuhanan yang berasingan bagi Allah bagi ketuhananNya yang mutlak yang berkuasa mewakilinya tetapi Ia tetap teguh pada Zat Ilahiyah, dan dengan itu Ia adalah diriNya sendiri. Maka Dia diriNya Yang Maha Suci Yang mampu dan berupaya Yang berilmu dan Maha Mengetahui dengan diriNya sendiri dan .. .....

Tauhid pada martabat pertama adalah makrifah yang tertumpu pada semua nama-nama ini pada Zat Ilahiyah, iaitu, Allah, Rahman, Rahim dan Rahmah dengan diriNya sendiri, dan Yang mampu dan berupaya dengan diriNya sendiri.

Di dalam kitab Al-Tauhid telah diterangkan secara terperinci zat (diri) Ketuhanan dan sifat-sifat Zhatiyah adalah diriNya sendiri dan kualiti serta menjadi yang melantik diri sendiri, pada martabat Tauhid, dan saya fikir ia adalah sesuai bagi mereka yang mahu mengetahui lebih lebih terperinci lagi mengenai perkara ini agar merujuk kepada kitab Al-Tauhid ini.


Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya



Tiada ulasan: