Isnin, 20 Mac 2017

Khalifah Allah, Mengingat, Lupa Dan Lalai:






Khalifah Allah, Mengingat, Lupa Dan Lalai:











Dalam hubungan di antara Khalifah Allah dengan mengingat, lupa dan lalai terdapat beberapa andaian, iaitu:

Andaian pertama: Khalifah Allah dirinya sentiasa ingat - tanpa perlu diperingatkan – dia tidak lupa sesuatu sama sekali. Kenyataan ini jelas sekali batil (palsu) kerana dijadikan Al-Maksum itu bertubuh badan dan mempunyai otak Biologi, gabungan benda dan bahan-bahan kimia, keupayaannya terhad, dan dengan itu ia menjadikan dia lupa atau lalai seperti orang lain. Di samping itu ada pula yang membuat andaian bahawa Al-Maksum adalah cahaya tanpa kegelapan padanya dan sempurna mutlak yang tiada kekurangan padanya. Oleh itu ia dikaitkan dengan ketuhanan mutlak, dan ini jelas keterlaluan dan batil yang darinya mengharuskan berbilang-bilangnya ketuhanan mutlak.


Andaian kedua:  Khalifah Allah ada kalanya dirinya ingat dan ada kalanya terlupa, dan perkara ini adalah dikongsi bersama pada semua peciptaan, jika kita mahu dalam keadaan ini kita boleh mengatakan bahawa Khalifah Allah tidak lalai dan tidak lupa segala-galanya secara mutlak atau dalam apa jua oerkara, maka mestilah wujud pemberi peringatan luaran kepadanya [wahyu dari Allah yang mengingatkannya secara langsung, atau memiliki pengantara yang mengingatkannya, atau apa jua cara yang dikehendaki Allah untuk mengingatkannya].  Pemberi peringatan luaran ini membawa dua andaian, sama ada untuk menghalang beliau dari semua kelupaan dan kelalain secara mutlak, atau pun menghalang beliau dari dirosakkan oleh kelupaan dan kelalain secara hikman.

Maka dari perkara di atas kita perlu wujudkan empat kemungkinan iaitu::

Bahawa Khalifah Allah tidak lalai dan tidak lupa secara mutlak pada dirinya.

Bahawa Khalifah Allah tidak lalai dan tidak lupa secara mutlak kerana wujudnya pemberi peringatan luaran [38]

Bahawa Khalifah Allah lalai dan lupa, seperti manusia lain.

Bahawa Khalifah Allah mungkin lalai dan lupa pada satu sumber seperti manusia lain, dan pada sumber-sumber yang lain dilindungi dan tidak boleh lupa atau lalai dalam apa jua kebijaksanaan.


 Pendapat pertama:

Ia adalah bahawa Khalifah Allah tidak lalai dan tidak lupa secara mutlak pada dirinya. Ini adalah batil dan melampau; kerana mengharuskan Khalifah Allah di bumiNya bersifat mempunyai cahaya tanpa kegelapan padanya (Sempurna mutlak), dan pendapat ini adalah batil (salah) kerana cahaya yang  tanpa kegelapan di dalamnya adalah ketuhanan mutlak tidak lain dari Dia Yang Maha Suci, seperti pendapat, dengan terpeliharanya pada diri (Bil-‘ishmah Al-Zhatiyah) dari sifat lupa dan lalai tidak mungkin meliputi diri yang lain, kita katakan bahawa ini adalah terpelihara pada diri dari sifat lupa dan lalai dalam menyampaikan agama dan bukan maksum (terpelihara) dari lupa dalam ibadah atau urusan dunia, jika ia bermakna dirinya yang terpelihara, jika terlepas pemeliharaan ini dari lupa serta lalai daripada diri untuk membatalkan hakikat bahawa dirinya terpelihara, dan dengan itu terlepaslah sebarang pemeliharaan diri baginya dari lupa dan lalai, tetapi ini perlu diberi perhatian kepada sebahagian perkataan mereka yang pada hakikat terlepas pemeliharaan dari lalai dan lupa yang bermakna terlepasnya dari segala aspek, Ia tidak benar, melainkan jika ia berdasarkan kepada pemeliharaan Al-Maksum itu sendiri, Ia adalah perkara batil; kerana pemeliharaan mutlak Al-Maksum itu sendiri adalah Pembicara Yang Mutlak itu sendiri, dan tidak lain adalah Dia Allah SWT..

Pendapat kedua:

Bahawa Khalifah Allah tidak lalai dan tidak lupa secara mutlak kerana wujudnya pemberi peringatan luaran kepadanya dari kelupaan dan kelalaian. Walaupun menafikan kelupaan dan kelalaian biasanya mereka tidak dapat membezakan di antara pendapat pertama dan pendapat kedua yang akan diterangkan kedua-duanya di sini, tetapi saya akan membawakan pendapat mereka yang kedua supaya tidak meletakkan mereka dalam lingkaran yang disangkakan sebagai pelampau. Saya katakan: hasilnya adalah pendapat aqidah (kepercayaan) yang dengan itu perlu mewujudkan dalil qat’ei yang diyakini, manakala pendapat-pendapat mereka kita dapati tidak mempunyai dalil aqli dan naqli [39] selengkap mungkin sebagai sandaran kepada aqidah.dan semua apa yang kita dapati dari mereka adalah pendapat yang salah yang dianggap sebagai meragukan untuk membuktikan ia adalah keyakinan mereka. Biasanya mereka mulakan dengan menyemak (mengkaji) ayat yang mempunyai keraguan pada ayat-ayat yang menyebutkan sebahagian nabi-nabi (as) lupa, dan keraguan-keraguan tentang riwayat-riwayat yang menyebut kelalaian Rasulullah (S) dan menambahkan beberapa keraguan buatan akal terhadap masalah kelalaian Al-Maksum dalam ibadah. Akan dibincangkan keraguan-keraguan ini dan untuk mengenal pasti tentang betapa mereka tidak mampu untuk mengukuhkan kepercayaan mereka.


Pendapat Ketiga:





Bahawa Khalifah Allah lalai dan lupa, seperti manusia lain. Maksudnya bahawa ia boleh lupa atau lalai daripada menyampaikan sebahagian agama Ilahi atau lupa dan lalai untuk menyampai sesuatu mengenai agama sedangkan ia bukan sebahagian daripadanya, atau diminta menyampaikan sesuatu mengenai agama Ilahi dan dia tidak sedar tanpa terdapat peringatan kepadanya (wahyu terus dari Allah atau melalui perantaraan malaikat, atau apa yang dikehendaki Allah perantaraan bagi nash wahyu). Pandangan ini adalah bertentangan dengan Al-Quran, di mana Allah telah menjelaskan dalam Al-Quran dengan jelas kewujudan pemberi peringatan ilahi, yang menjamin akan sampainya risalah Ilahiyah yang sahih dan lengkap kepada para mukallaf,

﴿إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا ۞ لِّيَعْلَمَ أَن قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَىٰ كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا﴾

Kecuali kepada rasul yang diredhai-Nya, maka sesungguhnya Dia mengadakan penjaga-penjaga di muka dan di belakangnya, dan supaya Dia mengetahui, bahawa sesungguhnya rasul-rasul itu telah menyampaikan risalah-risalah Tuhannya, sedang ilmu-Nya meliputi apa yang ada pada mereka, dan Dia menghitung segala sesuatu satu persatu. [Al-Jin 72:27-28] 

Ini kepercayaan yang rosak dan ia adalah sebahagian kepercayaan Wahhabi Salafi, mereka membawanya khusus untuk mempertahankan Umar dan sesiapa yang mengikutnya dalam menuduh Rasulullah meracau (mengigau), mereka mahu menunjukkan alasan bagi  Umar pada Al-Hujjah walaupun jelas menyalahi Al-Quran, walaupun ia adalah mengumpat (memfitnah) dalam agama Islam,  walaupun ia adalah mengumpat (memfitnah) Al-Rasul Muhammad (S). Mereka mengatakan tiada masalah dengan meracaunya (mengigau) Muhammad (S), atau baginda tidak sedar apa yang  baginda katakan, walaupun   mereka mengatakan  bahawa baginda (S) mahu menyampaikan wasiat yang dapat mencegah mereka dari kesesatan hingga hari kiamat; kerana Muhammad, (S) bagi mereka boleh mengalami lalai dan lupa dalam apajua keadaan dalam menyampaikan agama Allah, mereka boleh mengatakan baginda di atas ranjang kematian meminta: Bawakan aku alatulis supaya kutuliskan wasiatku yang memelihara kamu dari kesesatan hingga hari kiamat. Bagaimanapun, ini semua mereka jadikan apa yang hendak mereka katakan dan tohmahkan bahawa baginda lalai (lupa), tidak sedar, nyanyuk, meracau (mengigau), dan sedang kesakitan sebagaimana yang dikatakan Omar dan kumpulannya.

عن ابن عباس قال: »يوم الخميس وما يوم الخميس، ثم جعل تسيل دموعه حتى رؤيت على خديه كأنها نظام اللؤلؤ، قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): »ائتوني بالكتف والدواة، أو اللوح والدواة، أكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا فقالوا: إن رسول الله يهجر « [40]


Dari Ibn Abbas: «Dia berkata: “Hari khamis, tahukah kamu ada apa hari khamis itu, kemudian Ibnu Abbas menangis hingga aku melihat air matanya mengalir seperti butiran mutiara. Ibnu Abbas berkata Rasulullah (S) bersabda: “Berikan kepadaku tulang belikat dan tinta (dakwat) atau Loh (papan tulis) dan dakwat aku akan menuliskan sesuatu untuk kalian agar kalian tidak akan tersesat selepasnya selama-lamanya. Kemudian mereka berkata Rasulullah (S) meracau.» [40] 

Pendapat Keempat:




Bahawa Khalifah Allah mungkin lalai dan lupa pada sumber-sumber seperti manusia lain, dan tidak mungkin lalai dan lupa pada sumber-sumber yang lain secara mutlak, kerana wujud pemberi peringatan luaran dan dalam apa jua kebijaksanaan.
.
Pendapat Keempat ini adalah aqidah Aali Muhammad (S), tetapi ada perkara-perkara tambahan yang dipertimbangkan tidak betul pada kelupaan Al-Maksum; Seperti lupa dalam beberapa butiran ibadah seperti bilangan rakaat yang disebutkan di dalam riwayat-riwayat dari jalan Sunnah dan Syiah menyebutkan Nabi terlupa di dalamnya.

Dan di antara mereka ada yang menyatakan Nabi boleh lupa dalam ibadah atau tidak terdapat dalil untuk menafikannya:

Al-Syeikh  Al-Shaduq dan syeikhnya (gurunya) Muhammad bin  Al-Hassan (rahimahuma Allah):

·      «Beliau berkata dalam karangan kitabnya (rahmahu Allah) ini: Bahawa golongan pelampau dan yang mengiktiraf mereka (laknahumu Allah) mengingkari Nabi (S) pernah lupa, mereka mengatakan: jika dia (as) boleh lupa dalam sholat tentu boleh lupa dalam menyampaikan (risalah), ini kerana sholat adalah fardhu sebagaimana menyampaikan (risalah) adalah wajib (fardhu).

Ini tidak ada pada kita, ia kerana menghimpun keadaan yang bersekutu (berkongsi) diletakkan pada Nabi (S) sesuatu yang diletakkan pada pihak yang lain, Baginda hamba yang bersholat, seperti orang lain yang bukan nabi, dan tidak semua orang pula sama seperti nabi. Maka keadaan yang dikhususkan dengannya adalah kenabiah dan Tabligh (menyampaikan) dan syarat-syaratnya, dan juga tidak boleh diletakkan tugas Tabligh (menyampaikan) sesuatu yang diletakkan pada sholatnya kerana ia (Tabligh) adalah ibadah khusus dan sholat adalah ibadah umum (kewajipan bersama), dan dengannya membuktikan kepadanya perhambaan dan begitu juga tidurnya membuktikan dia berkhidmat kepada Tuhannya AWJ dari yang tidak dikehendakNya dan bertujuan untuk menafikan baginda adalah Al-Rububiyah (ketuhaan), kerana yang tidak mengantuk dan tidak tidur Dialah Allah Yang Hidup kekal lagi terus menerus. Dan tidaklah lupa Nabi (S) itu seperti lupa kita kerana lupa dia dari Allah AWJ, tetapi lupanya itu untuk menunjukkan bahawa dia makhluk manusia, yang tidak dijadikan sebagai Tuhan yang disembah selainNya, dan untuk mengajar manusia dengan kelupaannya dengan peraturan lupa apabila lupa. Kita lupa dari syaitan dan syaitan tidak berkuasa atas Nabi (S) dan Para Imam (as) "tetapi kuasanya ke atas orang-orang yang menjadikan dia sebagai pemimpin dan yang menjadikan dia sekutu dan orang-orang yang mengikutinya itu termasuk dari orang-orang yang sesat. Dan orang-orang yang berkeras mengatakan Nabi (S) lupa:  Sesungguhnya tidak ada seorang sahabat berkata kepadanya: Dzu Al-Yadain (Dzulyadain), dan dia tiada asal-usul bagi seorang lelaki dan tiada khabar mengenainya dan suatu pembohongan kerana lelaki yang dikenali sebagai Abu Muhammad bin ‘Umair bin Abd ‘Amru dikenali kedua tangannya (panjang) dan telah dibawakan dari orang-orang yang khilaf dan muallaf, telah diambil perkhabarannya dalam Kitab Wushuf Al-Qital Al-Qasithain Bi-Shafain (Gambaran pertempuran dua pihak dalam dua barisan.

Syeikh (guru) kami Muhammad bin Al-Hassan bin Ahmad bin  Al-Walid (rahimahu Allah) mengatakan: Darjah pertama pada pelampau adalah menafikan Nabi (S)  lupa, jika dibenarkan mendatangkan khabar yang terkandung dalam pengertian ini untuk boleh  mendatangkan kepada semua berita dan menolaknya batillah agama dan syariah. Saya kira ganjaran dalam pengelasan satu kitab untuk membuktikan Nabi (S) pernah lupa dan menolak atas penifiannya Insya Allah SWT »

Al-Syeikh Al-Thusi (rahimahu Allah) :

Al-Syeikh Al-Thusi berkata: dalam menafsirkan ayat:



 ﴿وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ﴾

Dan apabila kamu melihat orang-orang memperolok-olokkan ayat-ayat Kami, maka tinggalkanlah mereka sehingga mereka membicarakan pembicaraan yang lain. Dan jika syaitan menjadikan kamu lupa, maka janganlah kamu duduk bersama orang-orang yang zalim itu sesudah teringat. [Al-An’am 6:68]

           
«.... Dan Al-Jaba’i (Abu ‘Ali Al-Jaba’i) juga berhujah dengan ayat ini bahawa para nabi boleh lupa dan lalai. Beliau berkata, Tidak seperti apa yang Al-Rafidhah (Syiah) katakan bahawa mereka mendakwa siapa yang tidak boleh bagi mereka sesuatu yang seperti itu. Ini juga tidak benar kerana kita katakan, bahawa mereka tidak boleh lupa dan lalai kerana mereka melakukannya untuk Allah, Adapun yang selain dari itu maka ia boleh terlupa atau terlalai darinya apa yang tidak membawa kepada  menjejaskan kesempurnaan akal, bagaimana mereka tidak boleh berkeadaan demikian sedangkan mereka mesti tidur dan mereka jatuh sakit. Tidur, lupa dan lalai banyak menguasai mereka, juga apa yang berlaku kepada mereka dengan berlalunya masa, yang disangkakannya adalah tidak benar.» [41]

Dan Muhammad bin Al-Hasan bin Al-Syahid kedua (rahimahu Allah):

:
Dimana beliau berkata dalam  penampilan perkataannya mengenai satu percakapan dalam membahas tambahan di dalam sholat, beliau berkata:

«Yang Kelima: Saya sendiri berpendapat bahawa  tanda-tanda keadaannya disenaraikan bukan dari segi wujudnya Nabi (S) itu lupa, maka menafikan kata-kata mustahil itu selepas menerima berita besar .... » [42]

Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) di mana beliau menerangkan bahawa tidak ada dalil yang membantu menggugur dan dengan yakin untuk menafikan kelupaan Al-Maksum dalam perkara-perkara yang asing (seperti perlakuan sholat dan haji), iaitu, bilangan rakaat yang disebut dalam riwayat-riwayat atau bilangan pusingan Tawaf:

«Soalan 1294: Apakah benar mengenai masalah Nabi (S) lupa untuk sembahyang subuh, dan  Allah mengharuskan Nabi (S) lupa untuk mengajarkan bahawa dia bukan tuhan, Allah SWT berfirman:

:

﴿َوقَالُوا مَا لِهَـٰذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ﴾
Dan mereka berkata: "Mengapa rasul itu memakan makanan dan berjalan di pasar-pasar?
[Al-Furqan 25:7] 
Sehingga pada ayat-ayat lain menunjukkan bahawa baginda adalah manusia yang juga dilahirkan dan diwafatkan. maka adakah harus Allah membiarkan RasulNya (S) lupa untuk menjadi rahmat kepada ummah dengan tidak menegur seseorang jika tertidur (dari menunaikan) sholatnya, dan  Allah SWT telah memberikan ganjaran yang banyak dari kebijaksanaanNya ke atas orang lain tidak kepada Al-Rasul (S) sendiri, jika ini tidak ditambah kepada kita sesungguhnya Al-Rasul (S) adalah (tidur) dan bukan (tertidur) dan ia ada perbezaan yang jelas antara kedua-dua masalah?

Adakah benar bahawa Dzu Al-Yadain (Dzulyadain) yang berkisar dalam riwayat-riwayat kelalaian (Al-Isha’) atau lupa itu tiada asal-usulnya dan dia seorang lelaki ciptaan seperti yang dibawa oleh Al-Syeikh Al-Hurr Al-‘Amali  menyentuh semangat pendukung rahsianya dalam risalah peringatan beliau dengan bukti ke atas memuji Al-Maksum mengenai kelupaan dan kelalaian? Al-Khoei berkata: Ketentuan yang pasti tentang lupa terhalang pada Al-Maksum daripada lupa pada perkara-perkara yang asing, dan Allah Maha Mengetahui. »[43].





Tidak syak lagi bahawa kepercayaan perlu untuk memastikan masalah tujuan kepercayaannya. Kenyataan Al-Syed Al-Khoei menghilangkan dengan yakin mengenai masalah menafikan Al-Maksum lupa dalam perkara-perkara yang asing, yang bermaksud bahawa Al-Syed Al-Khoei tidak percaya aqidah batil ini yang dipercaya oleh selain darinya. Al-Syed Al-Khoei mengatakan di sini bahawa menafikan Al-Maksum lupa dalam perkara-perkara yang asing tentu berlaku, iaitu ia tidak mempunyai dalil yang pasti.


Tidak ada ulama Syiah yang tidak mempercayai kemaksuman Nabi dari lupa dalam beribadah tetapi dalam menyebutkan kifayah (kemampuan) [44].




------------------------------------
[38] boleh memanggilnya arahan ilahi, atau pemeliharaan dari lupa dan lalai, atau apajua nama yang membawa kepada makna yang dimaksudkan
[39] Bahkan walaupun dikumpulkan mereka yang menyeru mengatakannya bukanlah itu mengumpulkan sangkaan mereka yang sebenar terhadapnya, kerana telah berselisih sebahagian ulama  besar Syiah seperti Al-Shaduq, Syeikh Muhammad bin Al-Hassan bin Al-Walid dan Al-Syeikh Al-Thabrisi.
[40] Sahih Muslim - Kitab Al-Wiashiah.
[41] Kitab Man La Yahdhuruhu Al-Faqih - Al-Shaduq: Jilid 1, halaman 359-360..
[42] Penjelasan dalam Tafsir Al-Quran -  Al-Thusi:  Jilid 4, halaman 165.
[43]  Al-Istiqsa' Al-l3tibar Fi Syarah Al-lstibshar - Muhammad bin Al-Hassan :  Jilid 6, halaman 215
[44]  Al-Shirath Al-Najah Al-Juz' Al-Awal) –  Al-Syed Al-Khoei
[45] Ia adalah Kalam Allah atas lisan Musa:
﴿قَالَ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ وَلَا تُرْهِقْنِي مِنْ أَمْرِي عُسْرًا﴾
Musa berkata: "Janganlah engkau menghukumku karena kelupaanku dan janganlah kamu membebani aku dengan sesuatu kesulitan dalam urusanku". [Al-Kahf 18:73] 
Dalam  tafsir Al-Thabrisi pada ayat: " لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ " -  Janganlah engkau menghukumku karena kelupaanku. Iaitu lalai dari menyerah kepada kamu dan membiarkan ingkar kepada kamu. Ia adalah kelalaian, yang berlawanan dengan peringatan
Dan dalam men Tafsir Tabatab3i pada ayat tersebut: ayat: "Janganlah engkau menghukumku karena kelupaanku dan janganlah kamu membebani aku dengan sesuatu kesulitan dalam urusanku " Kebodohan jijik yang dipaksakan dan kebodohan dibebankan, bermakna  janganlah kamu bebaniku dengan sesuatu janji yang kulupai. dan aku lalai padanya dia  janganlah kamu bebaniku dengan yang sulit dalam urusanku , dan mungkin mentafsirkan kelalaian degngan makna meninggalkan. Pertama kalinya ditunjukkan
Dalam Al-Qumi:” إلا َما شاء َّالله”  - melainkan apa yang kehendaki Allah, dan kemudian dikecualikan kerana dia tidak percaya atas kelalaiannya kerana yang tidak lupa ialah Allah."


Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya

           





Tiada ulasan: