Pendapat pertama:
Ia adalah bahawa Khalifah
Allah tidak lalai dan tidak lupa secara mutlak pada dirinya. Ini adalah batil
dan melampau; kerana mengharuskan Khalifah
Allah di bumiNya bersifat mempunyai cahaya tanpa kegelapan padanya (Sempurna
mutlak), dan pendapat ini adalah batil (salah) kerana cahaya yang tanpa kegelapan di dalamnya adalah ketuhanan
mutlak tidak lain dari Dia Yang Maha Suci, seperti pendapat, dengan terpeliharanya
pada diri (Bil-‘ishmah Al-Zhatiyah) dari sifat lupa dan lalai tidak mungkin meliputi
diri yang lain, kita katakan bahawa ini adalah terpelihara pada diri dari
sifat lupa dan lalai dalam menyampaikan agama dan bukan maksum (terpelihara) dari
lupa dalam ibadah atau urusan dunia, jika ia bermakna dirinya yang terpelihara,
jika terlepas pemeliharaan ini dari lupa
serta lalai daripada diri untuk membatalkan hakikat bahawa dirinya
terpelihara, dan dengan itu terlepaslah sebarang pemeliharaan diri baginya dari lupa dan
lalai, tetapi ini perlu diberi perhatian kepada sebahagian perkataan mereka yang
pada hakikat terlepas pemeliharaan dari lalai dan lupa yang bermakna terlepasnya
dari segala aspek, Ia tidak benar, melainkan jika ia berdasarkan kepada
pemeliharaan Al-Maksum itu sendiri, Ia adalah perkara batil; kerana pemeliharaan
mutlak Al-Maksum itu sendiri adalah Pembicara Yang Mutlak itu sendiri, dan
tidak lain adalah Dia Allah SWT..
Pendapat kedua:
Bahawa Khalifah Allah
tidak lalai dan tidak lupa secara mutlak kerana wujudnya pemberi peringatan
luaran kepadanya dari kelupaan dan kelalaian. Walaupun menafikan kelupaan dan
kelalaian biasanya mereka tidak dapat membezakan di antara pendapat pertama
dan pendapat kedua yang akan diterangkan kedua-duanya di sini, tetapi
saya akan membawakan pendapat mereka yang kedua supaya tidak meletakkan
mereka dalam lingkaran yang disangkakan sebagai pelampau. Saya katakan:
hasilnya adalah pendapat aqidah (kepercayaan) yang dengan itu perlu
mewujudkan dalil qat’ei yang diyakini, manakala pendapat-pendapat mereka kita
dapati tidak mempunyai dalil aqli dan naqli [39] selengkap
mungkin sebagai sandaran kepada aqidah.dan semua apa yang kita dapati dari mereka
adalah pendapat yang salah yang dianggap sebagai meragukan untuk membuktikan
ia adalah keyakinan mereka. Biasanya mereka mulakan dengan menyemak
(mengkaji) ayat yang mempunyai keraguan pada ayat-ayat yang menyebutkan sebahagian
nabi-nabi (as) lupa, dan keraguan-keraguan tentang riwayat-riwayat yang menyebut
kelalaian Rasulullah (S) dan menambahkan beberapa keraguan buatan akal terhadap
masalah kelalaian Al-Maksum dalam ibadah. Akan dibincangkan keraguan-keraguan
ini dan untuk mengenal pasti tentang betapa mereka tidak
mampu untuk mengukuhkan kepercayaan mereka.
Bahawa Khalifah Allah lalai dan lupa, seperti manusia lain. Maksudnya
bahawa ia boleh lupa atau lalai daripada menyampaikan sebahagian agama Ilahi atau
lupa dan lalai untuk menyampai sesuatu mengenai agama sedangkan ia bukan
sebahagian daripadanya, atau diminta menyampaikan sesuatu mengenai agama Ilahi dan
dia tidak sedar tanpa terdapat peringatan kepadanya (wahyu terus dari Allah
atau melalui perantaraan malaikat, atau apa yang dikehendaki Allah perantaraan bagi
nash wahyu). Pandangan ini adalah bertentangan dengan Al-Quran, di mana Allah telah
menjelaskan dalam Al-Quran dengan jelas kewujudan pemberi peringatan ilahi,
yang menjamin akan sampainya risalah Ilahiyah yang sahih dan lengkap kepada para
mukallaf,
﴿إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن
بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا ۞ لِّيَعْلَمَ أَن قَدْ
أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَىٰ كُلَّ
شَيْءٍ عَدَدًا﴾
Kecuali kepada rasul yang diredhai-Nya, maka
sesungguhnya Dia mengadakan penjaga-penjaga di muka dan di belakangnya, dan
supaya Dia mengetahui, bahawa sesungguhnya rasul-rasul itu telah menyampaikan
risalah-risalah Tuhannya, sedang ilmu-Nya meliputi apa yang ada pada mereka,
dan Dia menghitung segala sesuatu satu persatu. [Al-Jin 72:27-28]
Ini kepercayaan yang rosak
dan ia adalah sebahagian kepercayaan Wahhabi Salafi, mereka membawanya khusus
untuk mempertahankan Umar dan sesiapa yang mengikutnya dalam menuduh
Rasulullah meracau (mengigau), mereka mahu menunjukkan alasan bagi Umar pada Al-Hujjah walaupun jelas menyalahi
Al-Quran, walaupun ia adalah mengumpat (memfitnah) dalam agama Islam, walaupun ia adalah mengumpat (memfitnah) Al-Rasul
Muhammad (S). Mereka mengatakan tiada masalah dengan meracaunya (mengigau)
Muhammad (S), atau baginda tidak sedar apa yang baginda katakan, walaupun mereka mengatakan bahawa baginda (S) mahu menyampaikan wasiat
yang dapat mencegah mereka dari kesesatan hingga hari kiamat; kerana Muhammad,
(S) bagi mereka boleh mengalami lalai dan lupa dalam apajua keadaan dalam
menyampaikan agama Allah, mereka boleh mengatakan baginda di atas ranjang kematian
meminta: Bawakan aku alatulis supaya kutuliskan wasiatku yang memelihara kamu
dari kesesatan hingga hari kiamat. Bagaimanapun, ini semua mereka jadikan apa
yang hendak mereka katakan dan tohmahkan bahawa baginda lalai (lupa), tidak sedar,
nyanyuk, meracau (mengigau), dan sedang kesakitan sebagaimana yang dikatakan
Omar dan kumpulannya.
|
عن ابن عباس قال: »يوم الخميس وما يوم الخميس، ثم
جعل تسيل دموعه حتى رؤيت على خديه كأنها نظام اللؤلؤ، قال: قال رسول الله (صلى
الله عليه وآله وسلم): »ائتوني بالكتف والدواة، أو اللوح والدواة، أكتب لكم كتابا لن تضلوا
بعده أبدا فقالوا: إن رسول الله يهجر « [40]
Dari Ibn Abbas: «Dia berkata: “Hari khamis,
tahukah kamu ada apa hari khamis itu, kemudian Ibnu Abbas menangis hingga aku
melihat air matanya mengalir seperti butiran mutiara. Ibnu Abbas berkata
Rasulullah (S) bersabda: “Berikan kepadaku tulang belikat dan tinta (dakwat)
atau Loh (papan tulis) dan dakwat aku akan menuliskan sesuatu untuk kalian agar
kalian tidak akan tersesat selepasnya selama-lamanya. Kemudian mereka
berkata Rasulullah (S) meracau.» [40]
Bahawa Khalifah Allah mungkin lalai dan lupa pada sumber-sumber seperti
manusia lain, dan tidak mungkin lalai dan lupa pada sumber-sumber yang lain secara
mutlak, kerana wujud pemberi peringatan luaran dan dalam apa jua kebijaksanaan.
Pendapat Keempat ini adalah aqidah Aali Muhammad (S), tetapi ada
perkara-perkara tambahan yang dipertimbangkan tidak betul pada kelupaan Al-Maksum;
Seperti lupa dalam beberapa butiran ibadah seperti bilangan rakaat yang disebutkan
di dalam riwayat-riwayat dari jalan Sunnah dan Syiah menyebutkan Nabi terlupa di
dalamnya.
Dan di antara mereka ada
yang menyatakan Nabi boleh lupa dalam ibadah atau tidak terdapat dalil untuk
menafikannya:
Al-Syeikh Al-Shaduq dan syeikhnya (gurunya) Muhammad bin
Al-Hassan (rahimahuma Allah):
·
«Beliau berkata dalam karangan kitabnya
(rahmahu Allah) ini: Bahawa golongan pelampau dan yang mengiktiraf mereka
(laknahumu Allah) mengingkari Nabi (S) pernah lupa, mereka mengatakan: jika dia
(as) boleh lupa dalam sholat tentu boleh lupa dalam menyampaikan (risalah), ini
kerana sholat adalah fardhu sebagaimana menyampaikan (risalah) adalah wajib
(fardhu).
Ini
tidak ada pada kita, ia kerana menghimpun keadaan yang bersekutu (berkongsi)
diletakkan pada Nabi (S) sesuatu yang diletakkan pada pihak yang lain, Baginda
hamba yang bersholat, seperti orang lain yang bukan nabi, dan tidak semua
orang pula sama seperti nabi. Maka keadaan yang dikhususkan dengannya adalah kenabiah
dan Tabligh (menyampaikan) dan syarat-syaratnya, dan juga tidak boleh diletakkan
tugas Tabligh (menyampaikan) sesuatu yang diletakkan pada sholatnya kerana ia
(Tabligh) adalah ibadah khusus dan sholat adalah ibadah umum (kewajipan
bersama), dan dengannya membuktikan kepadanya perhambaan dan begitu juga
tidurnya membuktikan dia berkhidmat kepada Tuhannya AWJ dari yang tidak dikehendakNya
dan bertujuan untuk menafikan baginda adalah Al-Rububiyah (ketuhaan), kerana yang
tidak mengantuk dan tidak tidur Dialah Allah Yang Hidup kekal lagi terus
menerus. Dan tidaklah lupa Nabi (S) itu seperti lupa kita kerana lupa dia
dari Allah AWJ, tetapi lupanya itu untuk menunjukkan bahawa dia makhluk manusia,
yang tidak dijadikan sebagai Tuhan yang disembah selainNya, dan untuk
mengajar manusia dengan kelupaannya dengan peraturan lupa apabila lupa. Kita lupa
dari syaitan dan syaitan tidak berkuasa atas Nabi (S) dan Para Imam (as)
"tetapi kuasanya ke atas orang-orang yang menjadikan dia sebagai
pemimpin dan yang menjadikan dia sekutu dan orang-orang yang mengikutinya itu termasuk dari
orang-orang yang sesat. Dan orang-orang yang berkeras mengatakan Nabi (S)
lupa: Sesungguhnya tidak ada seorang sahabat berkata kepadanya:
Dzu Al-Yadain (Dzulyadain), dan dia tiada asal-usul bagi seorang lelaki dan tiada khabar
mengenainya dan suatu pembohongan kerana lelaki yang dikenali sebagai Abu
Muhammad bin ‘Umair bin Abd ‘Amru dikenali kedua tangannya (panjang) dan
telah dibawakan dari orang-orang yang khilaf dan muallaf, telah diambil perkhabarannya
dalam Kitab Wushuf Al-Qital Al-Qasithain Bi-Shafain (Gambaran pertempuran dua
pihak dalam dua barisan.
Syeikh
(guru) kami Muhammad bin Al-Hassan bin Ahmad bin Al-Walid (rahimahu Allah) mengatakan: Darjah
pertama pada pelampau adalah menafikan Nabi (S) lupa, jika dibenarkan mendatangkan khabar yang terkandung
dalam pengertian ini untuk boleh mendatangkan kepada semua berita dan menolaknya
batillah agama dan syariah. Saya kira ganjaran dalam pengelasan satu kitab
untuk membuktikan Nabi (S) pernah lupa dan menolak atas penifiannya Insya
Allah SWT »
Al-Syeikh Al-Thusi (rahimahu
Allah) :
Al-Syeikh Al-Thusi berkata:
dalam menafsirkan ayat:
﴿وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ
عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ وَإِمَّا
يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ
الظَّالِمِينَ﴾
Dan
apabila kamu melihat orang-orang memperolok-olokkan ayat-ayat Kami, maka
tinggalkanlah mereka sehingga mereka membicarakan pembicaraan yang lain. Dan
jika syaitan menjadikan kamu lupa, maka janganlah kamu duduk bersama
orang-orang yang zalim itu sesudah teringat. [Al-An’am 6:68]
«....
Dan Al-Jaba’i (Abu ‘Ali Al-Jaba’i) juga berhujah dengan ayat ini bahawa para nabi boleh
lupa dan lalai. Beliau berkata, Tidak seperti apa yang Al-Rafidhah (Syiah)
katakan bahawa mereka mendakwa siapa yang tidak boleh bagi mereka sesuatu
yang seperti itu. Ini juga tidak benar kerana kita katakan, bahawa mereka tidak
boleh lupa dan lalai kerana mereka melakukannya untuk Allah, Adapun yang
selain dari itu maka ia boleh terlupa atau terlalai darinya apa yang tidak
membawa kepada menjejaskan kesempurnaan
akal, bagaimana mereka tidak boleh berkeadaan demikian sedangkan mereka mesti
tidur dan mereka jatuh sakit. Tidur, lupa dan lalai banyak menguasai mereka,
juga apa yang berlaku kepada mereka dengan berlalunya masa, yang disangkakannya
adalah tidak benar.» [41]
|
Dan Muhammad bin Al-Hasan bin Al-Syahid kedua (rahimahu Allah):
Dimana beliau berkata dalam penampilan perkataannya mengenai satu percakapan
dalam membahas tambahan di dalam sholat, beliau berkata:
«Yang Kelima: Saya sendiri berpendapat bahawa tanda-tanda keadaannya disenaraikan bukan
dari segi wujudnya Nabi (S) itu lupa, maka menafikan kata-kata mustahil itu
selepas menerima berita besar .... » [42]
|
Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) di mana beliau menerangkan bahawa
tidak ada dalil yang membantu menggugur dan dengan yakin untuk menafikan kelupaan Al-Maksum
dalam perkara-perkara yang asing (seperti perlakuan sholat dan haji), iaitu, bilangan
rakaat yang disebut dalam riwayat-riwayat atau bilangan pusingan Tawaf:
«Soalan
1294: Apakah benar mengenai masalah Nabi (S) lupa untuk sembahyang subuh, dan
Allah mengharuskan Nabi (S) lupa untuk
mengajarkan bahawa dia bukan tuhan, Allah SWT berfirman:
﴿َوقَالُوا مَا لِهَـٰذَا
الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ﴾
Dan mereka berkata: "Mengapa rasul itu
memakan makanan dan berjalan di pasar-pasar?
[Al-Furqan 25:7]
Sehingga
pada ayat-ayat lain menunjukkan bahawa baginda adalah manusia yang juga dilahirkan
dan diwafatkan. maka adakah harus Allah membiarkan RasulNya (S) lupa untuk
menjadi rahmat kepada ummah dengan tidak menegur seseorang
jika tertidur (dari menunaikan) sholatnya, dan Allah SWT telah memberikan ganjaran yang
banyak dari kebijaksanaanNya ke atas orang lain tidak kepada Al-Rasul (S) sendiri,
jika ini tidak ditambah kepada kita sesungguhnya Al-Rasul (S) adalah (tidur)
dan bukan (tertidur) dan ia ada perbezaan yang jelas antara kedua-dua masalah?
Adakah
benar bahawa Dzu Al-Yadain (Dzulyadain) yang berkisar dalam riwayat-riwayat kelalaian
(Al-Isha’) atau lupa itu tiada asal-usulnya dan dia seorang lelaki ciptaan
seperti yang dibawa oleh Al-Syeikh Al-Hurr
Al-‘Amali menyentuh semangat pendukung
rahsianya dalam risalah peringatan beliau dengan bukti ke atas memuji Al-Maksum
mengenai kelupaan dan kelalaian? Al-Khoei berkata: Ketentuan yang pasti
tentang lupa terhalang pada Al-Maksum daripada lupa pada perkara-perkara yang
asing, dan Allah Maha Mengetahui. »[43].
Tidak syak lagi bahawa kepercayaan perlu untuk memastikan masalah tujuan
kepercayaannya. Kenyataan Al-Syed Al-Khoei menghilangkan dengan yakin mengenai masalah
menafikan Al-Maksum lupa dalam perkara-perkara yang asing, yang bermaksud
bahawa Al-Syed Al-Khoei tidak percaya aqidah batil ini yang dipercaya oleh selain
darinya. Al-Syed Al-Khoei mengatakan di sini bahawa menafikan Al-Maksum lupa dalam
perkara-perkara yang asing tentu berlaku, iaitu ia tidak mempunyai dalil yang
pasti.
Tidak ada ulama Syiah yang
tidak mempercayai kemaksuman Nabi dari lupa dalam beribadah tetapi dalam menyebutkan
kifayah (kemampuan) [44].
|
|
|
------------------------------------
[38] boleh memanggilnya arahan
ilahi, atau pemeliharaan dari lupa dan lalai, atau apajua nama yang membawa
kepada makna yang dimaksudkan
[39] Bahkan walaupun dikumpulkan
mereka yang menyeru mengatakannya bukanlah itu mengumpulkan sangkaan mereka yang
sebenar terhadapnya, kerana telah berselisih sebahagian ulama besar Syiah seperti Al-Shaduq, Syeikh Muhammad
bin Al-Hassan bin Al-Walid dan Al-Syeikh Al-Thabrisi.
[40] Sahih Muslim - Kitab Al-Wiashiah.
[41] Kitab Man La
Yahdhuruhu Al-Faqih - Al-Shaduq: Jilid 1, halaman 359-360..
[42] Penjelasan dalam Tafsir
Al-Quran - Al-Thusi: Jilid 4, halaman 165.
[43] Al-Istiqsa' Al-l3tibar Fi Syarah Al-lstibshar - Muhammad
bin Al-Hassan : Jilid 6, halaman 215
[44] Al-Shirath Al-Najah Al-Juz' Al-Awal) – Al-Syed Al-Khoei
[45] Ia adalah Kalam Allah
atas lisan Musa:
﴿قَالَ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ
وَلَا تُرْهِقْنِي مِنْ أَمْرِي عُسْرًا﴾
|
Musa berkata: "Janganlah engkau menghukumku karena kelupaanku dan
janganlah kamu membebani aku dengan sesuatu kesulitan dalam urusanku". [Al-Kahf
18:73]
Dalam tafsir Al-Thabrisi pada ayat: "
لَا
تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ " - Janganlah engkau
menghukumku karena kelupaanku. Iaitu lalai dari menyerah kepada kamu dan membiarkan
ingkar kepada kamu. Ia adalah kelalaian, yang berlawanan dengan peringatan
Dan dalam men Tafsir Tabatab3i
pada ayat tersebut: ayat: "Janganlah engkau menghukumku karena
kelupaanku dan janganlah kamu membebani aku dengan sesuatu kesulitan dalam
urusanku " Kebodohan jijik yang dipaksakan dan kebodohan dibebankan,
bermakna janganlah kamu bebaniku
dengan sesuatu janji yang kulupai. dan aku lalai padanya dia janganlah kamu bebaniku dengan yang sulit
dalam urusanku , dan mungkin mentafsirkan kelalaian degngan makna meninggalkan. Pertama kalinya ditunjukkan
Dalam Al-Qumi:” إلا َما شاء َّالله” -
melainkan apa yang kehendaki Allah, dan kemudian dikecualikan kerana dia
tidak percaya atas kelalaiannya kerana yang tidak lupa ialah Allah."
|
|
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan