Isnin, 6 Mac 2017

Pembahagian Sifat-sifat Ketuhanan:



Pembahagian Sifat-sifat Ketuhanan:
          
Dia Yang Maha Suci menyatakan (tajalli) kepada penciptaan (makhluk) dengan Ketuhanan mutlak atau kesempurnaan mutlak (Allah) untuk penciptaan (makhluk) mengenalNya. Tidak ada kekurangan di halaman ketuhanan mutlak (Allah) Yang Maha Suci, di sini ia disifatkan (digambarkan) dalam segala kesempurnaan mutlak dan tanpa cacat cela dari semua kekurangan, tidak ada masalah dalam menamakan sifat-sifat kesempurnaan yang bernilai sebagai bukti (kukuh), dan menamakan sanjungan (Tanzih) padaNya dari kekurangan dengan sifat-sifat salbiyah (yang negatif - sifat yang menolak apa yang tidak layak bagi Allah - pentj), ianya hanyalah syarat lisan (lafaz) yang merujuk kepada makna tertentu, dan yang penting adalah makna yang mempunyai tujuan yang dikehendaki; tetapi kekeliruan hanya dalam sudut sebahagian sifat-sifat kesempurnaan pada tiga sifat iaitu: Ilmu, Qudrat dan Hayat atau dengan bilangan tertentu, dan juga sudut sanjungan (Tanzih) atau sifat-sifat salbiyah (sifat-sifat negatif) kerana menamakannya dengan bilangan tertentu. Sesungguhnya benarlah Allah disifatkan dengan segala sifat kesempurnaan mutlak tanpa cela dari segala kekurangan.

Adapun sifat-sifat Fi’liyah (perbuatan-perbuatan) ianya diletakkan untuk menyesuaikan pembahagian sifat-sifat ke dalam dua perkara Fi’liyah dan Zhatiyah.

Pertama: Bahawa sifat yang disifatkan dengannya dan yang bertentangan dengannya ia adalah sifat Fi’liyah; kerana sifat Zhatiyah adalah sifat pada diri (melazimi diri). Maka ia tidak sentiasa boleh disifatkan dengan yang sebaliknya, contohnya Iradah yang disifatkan sebagai keinginan dan disifatkan sebagai membenci atau tidak diingini (tidak suka), Bagi sifat yang disifatkan dengan tidak diterangkan sebagai bertentangan, ia adalah sifat Zhatiyah (sifat diri) seperti Ilmu, ia disifatkan sebagai berilmu dan tidak disifatkan sebagai jahil.

Kedua: Setiap sifat yang perlu diambil (digunakan) untuk disesuaikan yang bukan pada diri (zat) adalah sifat Fi’liyah, seperti sifat pencipta tidak disifatkan sebagai pencipta sebelum ia mencipta, dan setiap sifat diambil hanya pada diri yang disesuaikan ia adalah sifat Zhatiyah seperti sifat Hayat.

Ini adalah keseluruhan apa yang diasaskan pada pembahagian ini, dan hakikat bahawa menamakan beberapa sifat-sifat Fi’liyah telah memberi kefahaman yang tertentu dari semua maknanya dikaitkan dengan fi’el (perbuatan) dan kewujudannya dikaitkan dengan kewujudan fi’el (perbuatan), dan oleh itu menjadikan sifat-sifat kejadian berlakunya perbuatan itu tidak diterima bagi diri (zat) yang mengatakan bahawa ianya tambahan untuk diri (zat) tersebut dan ia adalah sifat-sifat Fi’liyah, dan ini tidak ada kekeliruan yang membina pemahaman mengenai perkara ini bagi makna pada sifat-sifat.

Tetapi ada maksud dan pemahaman lain bagi sifat-sifat ini yang boleh dikemukakan dan menjadikannya sifat-sifat yang tidak baharu, bukan sifat-sifat perbuatan dan bukan tambahan untuk diri (zat), dan dengan itu kembali sifat-sifat Zhatiyah dan berasingan darinya, maka sifat Pencipta, sebagai contoh, boleh kita fahami darinya, perbuatan menciptakan makhluk-makhluk maka jadilah ianya  yang baharu; kerana ia dikaitkan dengan yang baharu, dan menyifatkan yang sebaliknya, maka kita katakan bahawa ia adalah pencipta dan kita maksudkan sebelum ia mencipta penciptaan, dengan itu menjadikannya sifat Fi’liyah tambahan kepada diri (zat) tersebut. Dan juga boleh difahami Al-Qudrat (kekuasaan) untuk penciptaan, maka jadilah sifat Zhatiyah bukan baharu dan tidak tidak dapat disifatkan ia saling bertentangan (sebaliknya),

Kita katakan bahawa penciptaan tidak berupaya, yang merupakan sifat pencipta yang boleh kita katakan bahawa ia adalah sifat Fi’liyah. Apabila kita menisbahkannya kepada Fi’el (perbuatan) dan kita boleh katakan bahawa ia adalah sifat Zhatiyah apabila kita nisbahkan zat itu sendiri, tidak ada masalah dalam menjadikan ia bersifat Fi’liyah pada suatu masa dan pada suatu masa bersifat Zhatiyah dalam dua maqam yang berbeza.


Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya

Tiada ulasan: