Ilmu Khalifah Allah di BumiNya:
Ilmu itu suatu kemestian yang sedia ada pada Khalifah Allah di BumiNya;
ia adalah pengetahuan yang dapat menyelamatkan manusia di akhirat dalam Aqidah
dan Syariah. Ia mesti diwahyukan kepadanya yang ada di sisinya dalam membuat
penerangan, menjelaskan Aqidah yang benar dan Syariah yang tepat dan Syariah yang
baru muncul, Maka Ilmu bukanlah sesuatu yang akan ada, tetapi
sesuatu yang telah ada. Mengenal Khalifah Allah, sebagai contoh, dengan penulisan mengenai
khalifah sebelumnya atau memeliharanya atau memelihara undang-undang sebelumnya
bukanlah ilmu yang penting dan wajib yang sedia ada pada Khalifah
Allah di BumiNya, kerana perkara-perkara ini sedia ada di tangan orang ramai
dan boleh dihasilkan oleh orang lain, ia tidak perlu mempunyai kelebihan
mengenainya, tetapi mempunyai kelebihan dengan mengetahui apa yang manusia tidak
ketahui, dan keadaan ini tidsk berlaku melainkan dengan wahyu di sepanjang perjalanan
siang dan malam. Semua orang berhajat kepadanya untuk terus hidup sementara dia
tidak memerlukan sesiapa daripada penduduk di zamannya, ia betul-betul seumpama
keadaan Adam dan para malaikat. Adam mengajarkan apa yang tidak diketahui oleh
malaikat mengenai keperluan mereka pada (nama-nama semuanya). dan inilah kelebihan
mereka dan mereka mesti belajar daripada beliau dan taat kepadanya.
Ini menerangkan bahawa tidak ada masalah dengan Al-Rasul Muhammad (S) samada
buta huruf tidak boleh membaca atau menulis, tidak ada masalah pada kenyataannya
baginda tidak tahu teks-teks Taurat dan Injil, atau menghafalnya, dan sesiapa
sahaja yang mendakwa di sebalik semua ini adalah anggapan yang salah dan
perkara yang direka-reka adalah tanpa dalil mengenainya, tetapi ia membawa sebahagian
dari kata-kata ini tidak lain mengikut keinginan hawa nafsu. Sebagaimana yang
diriwayatkan bahawa Rasulullah mampu membaca dan menulis, ini juga tidak lebih
daripada kenyataan dalam menghadkan bukti keupayaan, bukannya kepatuhan,
iaitu bahawa baginda Al-Rasul tidak membuktikan bahawa baginda boleh membaca dan
menulis, tetapi terbukti sebaliknya, dan baginda memerlukan orang yang membacakan
dan menulis kepadanya, seperti wujudnya penulis Wahyu dan berhajat kepada
bantuan Ali (as) untuk menuliskan perjanjian damai baginda.
Apa yang terbukti bagi yang dikeluarkan oleh mereka yang menghadapi
Al-Rasul Muhammad (S) bahawa baginda tidak membaca atau menulis, kerana baginda
tidak mengamalkan membaca dan menulis,
﴿وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ
بِيَمِينِكَ ۖ إِذًا لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ﴾
Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya sesuatu
Kitabpun dan kamu tidak (pernah) menulis suatu Kitab dengan tangan kananmu;
andaikata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang
mengingkari(mu).: [Al-3ankabut 29: 48]]
Bagi pemahaman ini mereka membawa perkara ini kerana mereka tidak
melihat baginda menulis dan membaca di hadapan mereka, Oleh itu, walaupun
membuktikan bahawa baginda mempunyai keupayaan untuk membaca dan menulis, tiada
kepentingan bagi baginda menafikan keharusan
sebagai seorang rasul -. utusan atau Khalifah Allah di bumiNya - tidak boleh membaca
atau menulis dengan kelakuan buta huruf
. Al-Rasul Muhammad (S) memerlukan lembaran dari Taurat Musa diterjemahkan kepada baginda dan baginda
tidak mendalaminya dan Ali (as) yang membacakannya; kerana ia dalam bahasa yang
lain dari bahasa Arab. Ini juga menafikan apa sahaja dakwaan sesetengah
daripada mereka, ia adalah bahawa Al-Hujjah itu sentiasa mengetahui semua
bahasa dan dalam semua hal.
Perhatian yang mesti sentiasa diberikan di sini adalah bahawa kita
bercakap mengenai Khalifah Allah di bumiNya di alam jasmani ini, dan kita tidak
bercakap mengenai roh yang merangkuminya, maka baginda di alam dunia ini banyak
yang tidak diketahui baginda seperti orang lain, dan baginda tidak mengetahui melainkan
apa yang diajarkan pada baginda atas usahanya atau apa yang dikehendaki Allah
untuk mengajarnya melalui wahyu sesuai dengan hikmah Allah Al-Hakim Mutlak dan tidak
mengikut pemalsuan manusia dan tuntutan mereka, maka
mungkin ia dikenalkan oleh Allah apa yang perlu untuknya. Maka didedahkan
(dikasyafkan) oleh Allah kepadanya sebahagian pengetahuan yang tersimpan di
halaman kewujudanNya. Dan yang dihijab oleh jasad dan alam dunia yang padat ini.
Hasilnya adalah bahawa Ilmu Al-Hujjah adalah apa yang diterangkannya, ia adalah
wahyu terus dari Allah kepada semua yang diperlukan oleh kemanusiaan untuk
terus hidup dan mengenal kebenaran dan makrifah yang dikehendaki Allah dari
mereka, dan bukanlah sebahagian ilmu Al-Hujjah yang perlu dalam mengetahui ilmu
bahasa bagi kitab-kitab samawi atau bahasa-bahasa lain atau menghafal isi ayat
kitab-kitab samawi. Ya, Menjadi penghafal setiap makna yang terkandung di dalam
kitab-kitab samawi dan kesahihan maksudnya dan tanpa perlu membaca atau bersedia
oleh tangannya sendiri. Kitab-kitab samawi semuanya disimpan di halaman Al-Maksum
bagi kesahihan dan makna dalam menentukan hakikat dan maknanya, dan setiap hujjah
tulisan (kitab) dan pengetahuannya yang khusus padanya dan pada orang-orang di zamannya
dan apa yang mereka perlukan darinya.
Dan bukanlah sebahagian ilmu Al-Hujjah yang mesti pada sesuatu
pengetahuan dengan ilmu-ilmu kebendaan, walaupun yang penting untuk kehidupan
manusia, seperti perubatan, dan dalam kejadian itu Al-Hassan dan Al-Hussein
(as) telah memanggil doktor (tabib) untuk merawat Amir Al-Mukminin (as) sudah cukup
bagi mereka yang mencari kebenaran.
Berikut adalah sebahagian daripada hadits yang merujuk kepada Ilmu Khalifah
Allah di bumiNya:
Disebut dalam Kitab Al-Kafi oleh Al-Kulaini: Jilid 1, Bab imam-imam
mewarisi ilmu Nabi (Muhammad) dan semua nabi-nabi dan washi-washi sebelum
mereka.
· محمد بن يحيى، عن سلمة بن
الخطاب، عن عبدالله بن محمد، عن عبدالله بن القاسم، عن زرعة بن محمد، عن المفضل بن
عمر قال: قال أبو عبدالله
عليه السلام: إن سليمان ورث داود، وإن محمدا ورث سليمان، وإنا ورثنا محمدا، وإن
عندنا علم التوراة والانجيل والزبور، وتبيان ما في الالواح، قال: قلت: إن هذا لهو
العلم؟ قال: ليس هذا هو العلم، إن العلم الذي يحدث يوما بعد يوم وساعة بعد ساعة
·
«Muhammad bin Yahya,
daripada Salamah bin Al-Khattab, dari Abdullah bin Muhammad, dari Abdullah bin
Al-Qasim, dari Zar’ah bin Muhammad, dari Al-Mufadhdhal bin Omar katanya: Abu Abdullah
(as) berkata: bahawa Sulaiman mewarisi Daud, dan bahawa Muhammad mewarisi Sulaiman,
dan sesungguhnya kami mewarisi Muhammad, Pada kami ilmu Taurat, Injil dan
Zabur, dan menerangkan apa yang ada di papan-papan (loh), katanya: Aku berkata:
Sesungguhnya ini adalah ilmu. Beliau berkata: Ini bukanlah ilmu, bahawa ilmu
yang berlaku hari demi hari dan jam demi jam [18]
·
Ahmad bin Idris, dari Muhammad
bin Abdul-Jabbar, dari Safwan bin Yahya, dari Syu’aib Al-Hadad, dari Dhurais
Al-Kanasi berkata: Aku menemui Abi Abdillah (as) dan di sisi ada Abu Bashir,
maka berkata Abu Abdillah (as): Sesungguhnya Daud mewarisi ilmu para nabi, dan
Sulaiman mewarisi Daud dan bahawa Muhammad (S) mewarisi Sulaiman, dan sesungguhnya
kami mewarisi Muhammad (S), dan pada kami ada suhuf Ibrahim dan papan-papan (loh)
Musa. Lalu Abu Bashir berkata: Sesungguhnya ini adalah ilmu. Beliau berkata:
Wahai Abu Muhammad Ini bukanlah ilmu, sesungguhnya ilmu apa yang berlaku pada
waktu malam dan siang, hari demi hari dan jam demi jam. [19]
Disebut dalam kitab Bashair Al-Darajaat oleh Al-Shafar:. halaman 344, Bab
dibaca sesuatu selepas sesuatu, hari demi hari dan jam demi jam, pada apa yang
berlaku.
·
«Dari Ayub bin Noh dari Safwan
bin Yahya, dari Syu’aib dari Dhurais dari Abi Abdullah (as) katanya, Aku
mendengar dia berkata: Sesungguhnya ilmu mengenainya apa yang berlaku pada
waktu malam dan siang, dari hari ke hari dan jam demi jam.»
·
«dan dari Ahmad bin Muhammad
bin Ali bin Al-Nu'man dari Ibn Miskan untuk Dhurais katanya: Aku bersama Abu
Bashir di sisi Abu Jafar (as), Abu Basir berkata kepadanya: Dari mana tuan
mengetahui ilmu, Semoga aku menjadi tebusanmu, beliau berkata: Wahai Abu
Muhammad bahawa ilmu kami tidak mengetahui yang ghaib walaupun Allah mewakilkan
ilmu kepada kami atas Dirinya sebagaimana sebahagian dari kamu, tetapi berlaku padanya
jam demi jam »
·
«dan dari Ahmad bin Muhammad
dari Al-Hussein Sa’id dari beberapa sahabat kami daripada Abu Bashir katanya:
Aku berkata kepada Abu Abdullah (as) Semoga aku menjadi tebusanmu, Mana satukah
ilmu di sisi tuan? Katanya: apa yang berlaku pada malam dan siang, dan ia
adalah perkara demi perkara, sesuatu demi sesuatu sehingga hari kiamat.
·
«Dan dari Ahmad bin Muhammad
dari Ibn Sinan dari Abu Bashir katanya, Aku mendengar dia berkata: bahawa suhuf
yang utama pada kami adalah suhuf Ibrahim dan Musa, Dhurais berkata kepadanya,
bukankah ia papan-papan (loh), beliau berkata: Ya, Dhurais berkata: Sesungguhnya
ini adalah ilmu. Beliau berkata: Ini bukan suatu ilmu tetapi ini kesan
(tinggalan), bahawa ilmu adalah apa yang berlaku pada malam dan siang hari,
hari demi hari dan jam gemi jam.»
·
«Dan dari Abdullah bin
Muhammad, daripada Muhammad bin Al-Walid atau diriwayatkan daripada Muhammad
bin Al-Walid, dari Yunus bin Ya’kub dari Mansur Bin Hazim katanya: Aku
mendengar Aba Abdillah (as) berkata: kita mempunyai sebuah sahifah (suhuf) padanya
terdapat denda bagi yg melukai, Aku berkata: Sesungguhnya ini adalah ilmu. beliau
berkata: ini bukan ilmu tetapi kesan, tetapi ilmu adalah yang berlaku dalam
setiap hari dan malam dari Rasulullah (S) dan dari Ali bin Abi Talib (as).»
· »وعن محمد بن عيسى عن صفوان بن يحيى عن شعيب الحداد
عن ضريس الكناسي قال: كنت عند أبي عبد الله (عليه السلام) فقال أبو عبد الله: إن عندنا صحف إبراهيم وألواح
موسى، فقال له أبو بصير: إن هذا لهو العلم، فقال: ليس هذا العلم إنما هو الإثرة،
قال: إنما العلم ما يحدث بالليل والنهار يوم بيوم وساعة بساعة«.
·
«Dan dari Muhammad bin Isa, dari Safwan bin
Yahya, dari Syu’aib Al-Hadad, dari Dhurais Al-Kanasi katanya: Aku berada di sisi
Abu Abdillah (as) lalu Abu Abdullah berkata: bahawa pada kami ada suhuf Ibrahim
dan papan-papan (loh) Musa. Maka Abu Bashir berkata kepadanya,: Ini adalah ilmu.
beliau berkata: ini bukan ilmu tetapi ia adalah kesan, katanya, bahawa ilmu
adalah apa yang berlaku pada malam dan siang hari, hari demi hari dan jam demi jam.»
»وعن أحمد بن
محمد عن علي بن الحكم عن سيف بن عميرة عن أبي الصباح قال: حدثني العلا بن سيابة عن
أبي عبد الله (عليه السلام) قال:
إنا
لنعلم ما في الليل والنهار«.
·
«Dan dari `Ahmad bin Muhammad
dari Ali bin Al-Hakim dari Saif bin ‘Amira dari Abu Al-Shabah katanya: diberitahu
padaku Al-‘Ala bin Sababah dari Abi Abdillah (as) dia berkata: Sesungguhnya
kami tahu apa yang (berlaku) pada malam dan siang hari.»
------------------------------------
[18] Al-Kafi oleh Al-Kulaini: Jilid 1, halaman 224-225
Tiada ulasan:
Catat Ulasan