DIA
MEMBAWA NASH LANTIKAN DARI ALLAH DAN RASUL
DIA MEMBAWA ILMU DAN HIKMAH DARI ALLAH
SERUAN DAKWAHNYA BAI'ATU lILLAH
MAKA DIA ADALAH KHALIFAH ALLAH AL-MAHDI
SERUAN DAKWAHNYA BAI'ATU lILLAH
MAKA DIA ADALAH KHALIFAH ALLAH AL-MAHDI
Peraturan
Mengenal Hujah Allah
c. Seruan Mentaati Khalifah Allah. – Bai’atu Lillah
بسم الله
الرحمن الرحيم
والحمد لله
رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Syed
Ahmad Al-Hassan datang dengan membawa dalil-dalil perlantikan atau wasiat
Rasulullah dan beliau memiliki Ilmu dan Hikmah untuk disebarkan kepada semua manusia dari
riwayat-riwayat (hadits-hadits) dan apa yang dinyatakan dan diturunkan di
dalam kitab Allah, Taurah dan Injil dan Al-Quran dan Suhuf Ibrahim dan Nuh
(as) dan datang dengan ilmu dalam teori-teori saintifik (ilmiah), untuk
menghujjah atheis yang tidak percaya kepada tuhan.
Kemudian Allah mengarahkan
mereka yang menyembahNYA pada waktu tersebut iaitu para Malaikat dan Iblis
untuk sujud kepada Adam a.s, sepertimana dalam firmanNYA:
﴿فَإِذَا
سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ﴾
“Kemudian apabila Aku sempurnakan
kejadiannya, serta Aku tiupkan padaNya roh dari (ciptaanKu) maka hendaklah
kamu sujud kepadanya”
(Al-Hijr 15:29),
|
c.
Seruan mentaati khalifah Allah. – bai’atu Lillah
6.
Siapa yang menyeru supaya beriman dengan Al-Mahdi dan apakah tindakan
penyeru (Al-Mahdi) dan umat manusia.
|
Dan
﴿وَإِذْ قُلْنَا
لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ
الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ
أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ
بَدَلًا﴾
“Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami
berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud
melainkan iblis; dia adalah berasal dari golongan jin, lalu dia menderhaka
terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis
dan keturunannya sebagai pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah
musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: Pengganti yang
mereka pilih itu”. (Al-Kahf 18:50)
Ketiga-tiga syarat ini adalah
peraturan yang ditetapkan Allah SWT dalam mengenali hujahNYA atas umat
manusia dan khalifah Allah SWT di muka bumiNYA. Ianya adalah Sunnah Allah
(Aturan Allah) yang telah ditetapkan dalam mengenali khalifah Allah sejak
dari hari pertama penciptaan Adam a.s lagi. Ianya akan terus berkekalan
sehingga pengakhiran dunia iaitu hari Kiamat, sebagaimana firmanNYA:
﴿سُنَّةَ اللَّـهِ
فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ
تَبْدِيلًا﴾
“Yang demikian adalah menurut
"Sunnatullah" (undang-undang peraturan Allah) yang berlaku kepada
orang-orang yang telah lalu dan engkau tidak sekali-kali akan mendapati
sebarang perubahan bagi "Sunnatullah" itu”. (Al-Ahzab 33:62)
﴿سُنَّةَ اللَّـهِ
الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ
تَبْدِيلًا﴾
"Sunnatullah" (peraturan Allah)
yang telah berlaku semenjak dahulu lagi dan engkau tidak akan mendapati
sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu”. (Al-Fath 48:23)
Peraturan Ilahi Dalam
Penentuan Imam, Ketua Dan Khalifah Allah Adalah Bersesuaian Dengan Fungsi
Akal Yang Sihat.
Secara logiknya mana-mana
insan yang memiliki kilang, ladang, kapal atau apa sahaja yang melibatkan pekerja
yang bekerja untuknya. Hendaklah dia menentukan salah seorang daripada
pekerja-pekerjanya untuk menjadi ketua dan dijelaskan namanya agar tidak
berlaku anarki. Perlantikan ini juga perlu ditetapkan pada orang yang paling
tahu dan berkelebihan, serta diarahkan semua pekerja agar mentaati ketua
tersebut dalam melaksanakan apa yang diinginkannya. Kegagalan pemilik untuk
berbuat demikian pasti akan mengakibatkan impiannya hancur musnah kerana
ketiga-tiga aspek ini menggambarkan kebijakan seseorang. Oleh itu, sekiranya
kita berkeyakinan bahawa kesemua aspek ini adalah keperluan bagi manusia yang
bergelar pemilik, bagaimana pula kita mengharuskan salah satu dari tiga aspek
ini ditinggalkan Allah SWT, sedangkan DIA SWT adalah Pemilik dan Penguasa
mutlak buat semesta alam ini?
Pelbagai contoh pemilik bot,
kilang, ladang atau apa sahaja yang memerlukan sekumpulan orang yang bekerja
untuknya, bukankah dimestikan padanya untuk menentukan kapten botnya,
pengarah kilangnya atau ketua bagi mereka? Jika dia meninggalkan perkara
tersebut sehingga menyebabkan tenggelamnya bot atau musnahnya kilang atau
berlaku sesuatu yang berbahaya, maka sudah tentu pemilik itu dianggap bodoh
atau tidak bijak.
Tetapi setelah ditetapkan
kapten bot, pengarah kilang atau ketua dan ternyata bukanlah yang paling
berkebolehan dalam bidangnya. Ini pasti mengakibatkan kekurangan dalam
pengeluaran kilang atau berlakunya sesuatu yang menyebabkan bahaya tertentu
seperti tenggelamnya bot disebabkan kejahilan ketua ini dalam mengendalikan
prosedur-prosedur dan operasi berkaitan botnya. Sudah tentu pemiliknya akan
dipersalahkan dan dicop sebagai bodoh atau tidak bijak. Ianya adalah satu
kemestian dan keperluan untuk memilih yang paling tahu di kalangan pekerjanya
atau melengkapkannya dengan ilmu sepatutnya agar berkelayakan dan
berkemampuan dalam memimpin bot untuk kembali semula ke darat dengan aman dan
mengoperasikan kilang sehingga memperolehi pengeluaran terbaik.
Setelah itu, pemilik tersebut
perlu mengarahkan pekerja-pekerjanya untuk mematuhi orang yang dilantiknya
itu. Jika tidak ianya akan menyebabkan pekerja-pekerjanya bertindak sesuka
hati mereka setelah tidak diarahkan untuk berbuat demikian?. Bila berlakunya
anarki, maka sudah tentulah pemiliknya akan dianggap sebagai kurang bijak
atau bodoh kerana tiada faedahnya menetapkan kepimpinan atau ketua yang
berkelayakan, sekiranya tidak diarahkan mentaatinya. Tidak akan ada orang
yang berakal lagi bijaksana akan berpendapat selain daripada ini iaitu wajib
ditentukan ketua yang mempunyai ilmu atau kepandaian yang mencukupi serta
diwajibkan untuk mematuhi arahannya.
Ini semua dibuktikan di dalam
Al-Quran bilamana Allah SWT menetapkan peraturan ini bersama-sama dengan
penentuan Adam a.s sebagai khalifah Allah yang pertama di atas muka bumiNYA.
Ini adalah peraturan dalam mengenali khalifah Allah atau hujahNYA ke atas
hamba-hambaNYA, sekaligus peraturan dalam mengenal Allah SWT kerana dengan
mengenali khalifah Allah ini, maka akan dikenali Allah SWT. Peraturan Ilahi
ini disebutkan dalam firmanNYA seperti berikut:
﴿وَإِذْ قُلْنَا
لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ
الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ
أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ
بَدَلًا﴾
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada
malaikat: SesungguhNya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka
bertaNya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau
(Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana
dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih
dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: SesungguhNya Aku
mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”. (Al-Baqarah 2:30)
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ
الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ
أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
"Dan Dia telah mengajarkan Adam,
akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkanNya kepada
malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini
semuaNya jika kamu golongan yang benar”.
(Al-Baqarah:31)
﴿فَإِذَا
سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ﴾
“Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya,
serta Aku tiupkan padaNya roh dari (ciptaanKu) maka hendaklah kamu sujud
kepadanya”. (Al-Hijr:29)
Malahan terdapat banyak teks
di dalam kitab Taurat dan Injil yang menerangkan hal yang serupa iaitu
peraturan dalam mengenali khalifah Allah atau peraturan dalam mengenal Allah
SWT, sepertimana yang telah diterangkan.
Persoalannya, siapakah
pemegang wasiat (Washiy) Rasulullah (S)? siapakah orang yang paling alim
selepas Rasulullah (S) ? Siapakah yang diarahkan oleh Rasulullah (S)
dengan perintah Allah SWT supaya ditaati selepasnya? Peribadi yang
melengkapi ketiga-tiga peraturan Ilahi ini mestilah wujud pada setiap zaman.
Jika ada yang mengatakan ianya tidak wujud, maka dia telah menuduh Allah SWT
sebagai tidak bijaksana? Siapakah yang ingin berkata sedemikian? Soalan ini
hendaklah dijawab dengan hati yang insaf dalam mencari kebenaran.
Di samping itu, jika kita
renungi mereka yang menolak untuk tunduk kepada perintah Allah SWT, tidak
menerima kewujudan perantara antaranya dan Allah SWT, dan membantah untuk
menjadikan Adam a.s sebagai kiblatnya kepada Allah SWT adalah Iblis
Laknatullah (Tawus Al-Malaikah) sejak dari mula lagi. Ya, diulang sekali lagi
bahawa yang membantah untuk sujud kepada Adam a.s adalah Tawus Al-Malaikah
iaitu yang paling alim dan paling banyak ibadahNya kepada Allah SWT di
kalangan Malaikat. Seharusnya kita mengambil iktibar dan bertadabbur dalam
dalam menjawab persoalan yang telahpun disebutkan Allah SWT dalam
firmanNYA:
﴿وَإِذْ قُلْنَا
لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ
فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ
أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ
بَدَلًا﴾
“Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman
kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan
iblis; dia adalah berasal dari golongan jin, lalu dia menderhaka terhadap
perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan
keturunanNya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain
daripadaKu? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi
orang-orang yang zalim: Pengganti yang mereka pilih itu”. (Al-Kahf:50)
Perincian Peraturan Ilahi
Bagi Mengenal Khalifah Allah
Peruntukan Ilahi ke atas Adam
a.s berubah ke dalam bentuk wasiat disebabkan wujudNya khalifah terdahulu
bilamana dinaskan atau diperuntukkan ke atas orang selepasnya dengan perintah
Allah SWT berdasarkan kewajipannya sebagai khalifah Allah di muka bumiNYA,
sebagaimana yang difirmankan:
﴿إِنَّ اللَّـهَ
يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم
بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّـهَ نِعِمَّا
يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا﴾
“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya
menyerahkan segala jenis amanah kepada ahliNya (yang berhak menerimanya) dan
apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu
menghukum dengan adil. sesungguhnya Allah itu memberi pengajaran yang
sebaik-baiknya kepada kamu. sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi
sentiasa Melihat”. (Al-Nisa’:58)
Tujuan Allah SWT mengajarkan
Adam a.s nama-nama tersebut adalah untuk mengenalkannya akan hakikat sebenar
nama-nama ketuhanan, memperelokkan dia dengannya dan memanifestasikanNya pada
dirinya sebelum bergelar khalifah Allah di muka bumiNYA. Maka tindakan Adam
a.s menerangkan kepada para Malaikat nama-nama tersebut adalah untuk
mengenalkan mereka akan hakikat sebenar nama-nama ketuhanan, yang mana
diciptakan mereka daripadanya. Oleh itu Allah SWT mengenalkan Adam a.s akan
kesemua Nama-nama ketuhanan bersesuaian dengan kedudukannya sebagai khalifah
Allah. Adapun di kalangan Malaikat tiada satu pun yang tahu melainkan hanya
satu atau beberapa nama yang diciptakan mereka daripadanya. Dengan ilmu dan
hikmah ini, maka terbuktilah hujah Adam a.s sebagai khalifah Allah SWT ke
atas para Malaikat.
Perkara
ketiga di dalam peraturan Ilahi ini ialah arahan Allah SWT kepada para
Malaikat dan Iblis untuk sujud kepada Adam a.s. Ini bagi mempraktikkan
perbuatan yang perlu dilakukan oleh khalifah Allah selaku individu yang
diamanahkan khilafah padanya. Ia juga bagi mempraktikkan peranan yang perlu
dimainkan oleh wakil-wakil (Malaikat) Allah SWT selaku pekerja dan penuntut
di sisi khalifah Adam a.s. Sekaligus menetapkan bahawa Ketuanan dan Kekuasaan
Allah SWT di atas muka bumiNYA hanya dapat direalisasikan dengan mentaati
khalifah Allah di muka bumiNYA. Hal yang sama juga berlaku pada semua Rasul
termasuk Nabi Muhammad (S) , di mana mereka a.s membawa panji yang sama iaitu
kepatuhan (Bai’ah) hanya kepada Allah
atau Ketuanan dan Kekuasaan hanya untuk Allah SWT. Kesemua mereka a.s
berhadapan dengan tentangan orang-orang yang ingin mengekalkan status quo
iaitu Ketuanan Manusia dan sekaligus menolak Ketuanan dan Kekuasaan Allah
SWT, sehinggakan mereka a.s sentiasa dicurigai disebabkan tuntutan dan
pertentangan ini. Isa a.s dikatakan datang untuk menuntut pemerintahan Bani
Israel, sepertimana yang dituduhkan musyrikin Quraysh kepada Nabi Muhammad
(S) : “bukan Syurga dan bukan
Neraka tetapi kekuasaan yang diinginkanya”
atau dengan kata lain Muhammad (S) diutuskan untuk menuntut kekuasaan
bagi diri dan keluarganya. Tuduhan yang sama juga dilemparkan kepada Ali a.s
sebagai gilakan takhta kekuasaan.
Namun bagi pengkaji-pengkaji
sirah, hakikat sebenar yang berlaku adalah sebaliknya kerana penolakan mereka
a.s terhadap dunia serta segala perhiasan yang ada di dalamnya samada berupa
harta benda atau pangkat kekuasaan adalah amat nyata sekali. Mereka a.s hanya
melaksanakan perintah Allah SWT supaya menuntut pengembalian Ketuanan dan
Kekuasaan Allah SWT di muka bumiNYA. Malah mereka a.s mengetahui bahawa
manusia tidak akan sekali-kali menyerahkan kekuasaan tersebut kerana akan
ditentang dengan cara diperlekeh, dihina, dikeji, cubaan bunuh dan
dipenjarakan. Inilah yang berlaku kepada pengganti serupa Isa a.s bilamana
dipakaikan mahkota duri dan diperlekehkan sebelum dia disalib. Hal sedemikian
juga berlaku kepada Ali a.s bilamana dipecahkan pintu rumahnya sehingga
menyebabkan remuk tulang rusuk isterinya Fatimah a.s, serta diheret keluar
secara paksa sedang pedang-pedang berkilauan di mukanya. Musa ibnu Jaafar
Al-Kadzim a.s juga dipenjarakan sehingga maut bilamana dia a.s menetapkan
sempadan Fadak sebagai Kekuasaan dan khilafah Allah di muka bumiNYA.
Beginilah
tanggapan biasa orang-orang jahil yang sentiasa beranggapan bahawa tuntutan
empunya sebenar kekuasaan Ilahi sebagai alasan untuk menjatuhkan mereka,
sambil meneriakkan di muka empunyanya bahawa kedatangannya untuk menuntut
kekuasaan bagi kepentingan dirinya sendiri. Hakikat sebenarnya bukan itu yang
diinginkan oleh khalifah Allah ini dalam menuntut kekuasaan dunia, kerana dia
sedia maklum bahawa tuntutannya ini akan menjadi sebab utama kehormatannya
dicela dan diperlekehkan serta bakal ditentang hebat oleh mereka yang jahil
ini. Malahan mereka yang jahil ini akan menggunakan cara yang biasa digunakan
oleh kebanyakan manusia iaitu jalan tipu daya dan pemalsuan atau pembunuhan
dan ancaman ketakutan untuk mengekalkan kekuasaan mereka. Ini terbukti
bilamana Ali a.s menuntut kekuasaan dan berkata “aku adalah pemegang wasiat Rasulullah (S)
dan aku adalah khalifah Allah di muka bumiNYA”, Namun hakikat sebaliknya yang berlaku iaitu Abu
Bakar bin Quhafah yang mendapat kekuasaan duniawi, yang kemudiannya berkata “perbetulkanlah aku kerana aku bukanlah yang
terbaik di kalangan kamu”.
Dalam situasi ini, Adakah Ali a.s yang tamakkan dunia atau Abu Bakar yang
zuhud akan kekuasaan dunia? Sedangkan Abu Bakarlah yang mengingkari hak Ali
a.s sebagai khalifah Allah dan mengingkari wasiat Rasulullah (S) kerana
berkehendakkan kekuasaan dunia? Apakah rasionalnya???
Secara
khususnya wasiat didatangkan bersama-sama dengan pemegang-pemegang wasiat
(Aushiak) a.s sebagai menguatkan tuntutan mereka a.s di masa yang paling
sukar. Sebagai contoh Hussain a.s dalam peristiwa karbala berkata kepada
mereka yang memeranginya: ”carilah
di muka bumi ini orang yang paling hampir dengan Muhammad (S) nescaya
kamu tidak akan menjumpaiNya selain aku”
(انا سبط محمد
الوحيد على هذه الأرض). seterusnya Hussain a.s menguatkan tuntutannya dengan wasiat dan nas
Ilahi:
﴿ذُرِّيَّةً
بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
“Satu keturunan (zuriat) yang setengahnya berasal
dari setengahnya yang lain dan (ingatlah), Allah sentiasa Mendengar, lagi
sentiasa Mengetahui”
(Ali-Imran:34).
Mereka yang memahami ayat ini
akan cepat mengetahui bahawa Hussain a.s hendak memberitahu tentang wasiat
yang ada berserta dengannya a.s kerana dia a.s adalah satu-satunya zuriat
yang diamanahkan khilafah dan masih hidup.
Peraturan Ilahi Di Zaman
Kemunculan Imam Mahdi a.s
Setelah kita mengetahui
kewujudan peraturan Ilahi dalam mengenali Khalifah Allah di muka bumiNYA
sepertimana yang disebutkan di dalam Al-Quran dan juga ditunjukkan oleh para
Nabi dan Rasul Alaihimussalam. Maka perlulah kita memanfaat dan beramal
dengan peraturan Ilahi di zaman kemunculan yang suci ini iaitu zaman keluarga
Muhammad kerana mereka yang tidak mempraktikkan peraturan ini adalah terdiri
daripada pengikut-pengikut Iblis LA sepertimana yang diterangkan sebelum ini.
Di dalam kitab injil juga diterangkan tentang Nabi Isa a.s telah menguatkan
dakwaannya bahawa Nabi-nabi terdahulu di kalangan Bani Israel telah
menyebutkannya, memberi khabar gembira tentangnya dan berwasiat tentangnya
dan disebut namanya dalam kitab Taurat. Dia a.s datang untuk mengajarkan
Al-kitab dan hikmah sambil menegakkan panji Ketaatan kepada Allah dan
menuntut kekuasaan dan ketuanan Allah SWT di atas muka bumiNYA.
Begitu juga terdapat banyak
riwayat di kalangan Ahli keluarga Muhammad (Aali Muhammad) a.s yang menyokong
fakta berkaitan dengan peraturan Ilahi ini supaya pendokong-pendokong (Syiah)
mereka tidak tersesat. Tetapi amat malang sekali kerana mereka yang mendakwa
diri mereka sebagai pendokong-pendokong Ahlulbayt a.s di akhir zaman memilih
untuk mengingkari dan menentang riwayat-riwayat ini dan juga Al-Quran yang
mulia. Seterusnya mengikuti jejak langkah Ulamak Pasif (Ghayru Amilin) yang
menyesatkan mereka serta mencampuradukkan yang hak dengan yang bathil sehingga
mereka gagal untuk kembali kepada peraturan Ilahi dalam mengenali hujah Allah
dan khalifahNYA. Peraturan Ilahi ini juga adalah merupakan ujian Allah SWT ke
atas umat manusia keseluruhannya sepertimana terdapat dalam Al-Quran dan
telah diterangkan sebelum ini. Semoga mereka yang mendakwa diri mereka
sebagai pendokong-pendokong Ahlulbayt (Syiah ahlulbayt) dan juga
penganut-penganut agama yang lainNya dapat memberi perhatian kepada peraturan
Ilahi ini dan seterusnya dapat menyelamatkan diri mereka dari siksa api
neraka.
Oleh itu, sekiraNya datang
pemilik kebenaran Ilahi iatu pemegang wasiat dan pembawa berita gembira yang
dikhabarkan oleh para Nabi Allah dan juga rasul-rasul terdahulu, maka akan
diketahui peribadi tersebut melalui tiga perkara ini:
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan