Ahad, 5 Mac 2017

Iktiqad Pada Sifat-sifatNya Yang Maha Suci:

Iktiqad Pada Sifat-sifatNya Yang Maha Suci:



Sifat yang pertama  bagiNya Subhanahu Wa Ta’ala (SWT) - iaitu bagi erti dan hakikatNya (Huwa - Dia) – Ia adalah Ketuhanan Mutlak (Al-Lahut Mutlaq), maka dengannya menyebabkan penciptaan dapat mengenalNya, dan dengan makrifah yang tidak mencukupi lagi terhad dari menghasilkan kesempurnaan; ianya tidak dapat tidak mencerminkan kesemua sifat-sifatNya Yang Maha Suci dengan kesempurnaan mutlak atau ketuhanan mutlak, untuk mencapai pengetahuan (makrifah) yang diperlukan, dan nama "Allah," yang dipanggil ketuhanan mutlak yang diperolehi (diterbitkan), dan wajah kecekapan Diri Ilahiyah (Zat ketuhanan) adalah dengan menggunakan [1], contohnya seperti nama "Al-Rahman".
              

Dan bagi sifat ini atau nama sifat-sifat ini ia adalah pada hakikat kesempurnaan yang diketahui bahawa mana-mana daripadanya adalah untuk membayangkan kepada kita dan untuk mencerminkan kepada kita bahawa ianya lebih tinggi daripada kita, kerana ianya Maha Sempurna dan Maha Kaya mutlak berbanding kita yang serba kurang dan fakir, dan sifat-sifat ini dinyatakan (ditajallikan) pada manusia, kerana ia dicipta menurut shurah Allah (gambaran Allah), bahawa manusia adalah tajalli (bayangan) ketuhanan dalam penciptaan, dan kerana itulah fitrah manusia melayakkannya menjadi Allah dalam penciptaan, Baginda (S) bersabda 

الله خلق آدم على صورته

«Allah menciptakan Adam mengikut Shurah-Nya (imejNya)» [2] 


Dalam Perjanjian Lama (Taurat):

·      «26 Dan Allah berfirman: Baiklah Kita menjadikan manusia menurut gambar dan rupa kita » [3],

·      «27 Maka Allah menciptakan manusia itu menurut gambar-Nya, menurut gambar Allah diciptakan-Nya dia.» [4].

Shurah (rupa) ini adalah shurah bersifat makhluk yang dimaksudkan adalah Muhammad ((S) dan keluarga baginda) sebagai Tajalli Al-Lahut (bayangan ketuhanan) dalam penciptaan dan manusia pertama antara ketuhanan dan penciptaan.

·      «Muhammad bin Muslim berkata, Aku bertanya kepada Aba Ja'far (as) mengenai perkara: Bahawa Allah mencipta Adam menurut shurahNya (rupaNya), beliau berkata: Ia adalah bentuk rupa baharu bersifat makhluk dan Allah telah memilihnya pada bentuk rupa yang berbeza lalu ditambah pada dirinya sebagai mana ditambah kepada diri Kaabah dengan roh pada dirinya, Lalu Allah berfirman "RumahKu" dan "dan Kutiupkan kepadanya rohKu;" » [5]

Maka sifat-sifat ketuhanan: Al-Rahmah (belas kasihan), Al-Ilm (ilmu), Al-Qudrah (kekuasaan), Al-Hayah (kehidupan), Al-Quyumiyah (berdiri sendiri).... dan lain-lain, Jika dikaitkan kepada Dia Yang Maha Suci maka ia bermakna sebagai mutlak, iaitu Rahmah yang mutlak, ilmu yang mutlak, Al-Qudrah (kekuasaan) yang mutlak,... dan sebagainya, maka tidak ada sekatan atau had pada zat atau luar dari sempadan dari sifat-sifat ini, dan pengetahuan (makrifah) kita bergantung sejauh mana kita menuju (menghadap) kepada Dia Yang Maha Suci dan yang ditunjukkan (dibayangkan –ditajallikan) kepada kita.

Dengan itu kita tidak boleh menjadi (bersifat) mutlak, tetapi terhad dengan kekurangan dan keperluan kita serta kefaqiran kita (dengan kejahilan), maka hidup kita dari Yang Maha Suci dan disokong olehNya, dan begitu juga dengan Rahmah kita, tidak kira bagaimana ia dicapai, ia tidak lengkap dan terbatas dengan kekurangan, dan ilmu kita dan kemampuan kita terhad dan mempunyai kelemahan dan berhajat kepada Dia Yang Maha Suci.

Maka kehidupan manusia mengalami kematian dan kemusnahan – fana - (kegelapan), tetapi Allah SWT hidup tidak mengalami kematian (kegelapan), maka Dia hidup dan tidak mati, kerana Dia adalah Nur tanpa kegelapan padaNya. Manakala manusia itu berilmu dan jahil kerana ia dicemari dengan kegelapan, dan Allah berlmu dan tidak jahil; kerana Dia adalah Nur tanpa kegelapan padaNya. Dan manusia itu mampu melakukan urusan-urusan dan mengalami kegagalan, tetapi Allah Maha Kuasa dan tidak akan gagal, kerana Dia adalah Nur tanpa kegelapan padaNya.

Telah diterangkan di dalam kitab Al-Tauhid yang boleh kita takrifkan dengan sifat-sifat ini:

[Tauhid dari apa yang telah dijelaskan sebelum ini, ia adalah pada Tasbih (Penyanjungan - Penyucian) dan bukan pada Sifat [6]. Maksudnya bahawa, Tauhid Hakiki dilakukan dengan menyanjung (Tanzih) KesucianNya dari makrifah (mengenal) pada erti dan Hakikat-Nya. Untuk mencapai penghujung makrifah, ia mestilah dengan mengenal ketidakupayaan untuk bermakrifah. Oleh itu, penghujung yang manusia boleh sampai adalah dengan sifat-sifat atau Nama-nama Zat Kesempurnaan, itulah yang menyampaikan kepada makrifat ini  - yang bererti ketidakupayaan makrifat untuk mencapai makrifat yang di-tajalli-kan kepada manusia melalui Hakikat Tauhid pada Tasbih. Dia SWT berfirman:

﴿سُبْحَانَ اللَّـهِ عَمَّا يَصِفُونَ * إِلَّا عِبَادَ اللَّـهِ الْمُخْلَصِينَ﴾


{Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan,* Kecuali hamba-hamba Allah yang ikhlas.} [Surah Al-Shaaffat 37:159 -160]

Dan itu adalah kerana , hamba-hamba yang ikhlas telah mengenal bahawa sifat-sifat yang dirujuk kepada HakikatNya untuk menyucikan Allah dari kekurangan, atau bertasbih dan bertaqdis (menyanjung dan menyucikan). Maknanya, Dia SWT adalah bebas daripada kekurangan atau kelemahan, dan sesungguhnya Dia SWT adalah Cahaya dengan tiada kegelapan padaNya.

فعن أبي عبد الله (ع)، قال: »إن الله علم لا جهل فيه، حياة لا موت فيه، نور لا ظلمة فيه«

Abi Abdillah (as) berkata: (Sesungguhnya Ilmu Allah tanpa Kejahilan di dalamNya, Hidup yang tanpa Kematian pada-Nya, Cahaya yang tanpa kegelapan di dalamNya) [7]

وعن يونس بن عبد الرحمن، قال: قلت لأبى الحسن الرضا (ع)، »روينا أن الله علم لا جهل فيه، حياة لا موت فيه، نور لا ظلمة فيه، قال (ع)، كذلك هو«.
Dari Yunus bin Abdul Rahman, dia berkata: Aku berkata kepada Abi Al-Hasan Al-Ridha (as) : ("Telah diriwayatkan kepada kami bahawa Ilmu Allah adalah tanpa Kejahilan di dalamNya, Hidup yang tanpa Kematian pada-Nya, Cahaya yang tanpa kegelapan di dalamNya." Jadi dia (as) berkata: Seperti itulah Dia) [8]

Dan Hakikat adalah, makrifat yang tidak boleh kita capai iaitu makrifat Al-Lahut (Makrifat Ketuhanan), ia hanya mungkin kepada kita, dan kita tidak boleh sampai pada makrifat yang hakiki, kerana tidak mungkin kita tahu ketidakupayaan kita mengetahui (mengenal) HakikatNya SWT kecuali dengan mengenal ketidakupayaan kita pada makrifat Al-Lahut (Makrifat Ketuhanan) yang mutlak. Ini kerana, Al-Lahut mutlak ialah yang kita hadap, dan ia sesuai untuk keadaan kita, dan adalah mungkin bagi kita untuk menyelam ke dalam bidang pengetahuan tentang Dia, melalui kelemahan kita yang kita ketahui [9], kerana Lahut mutlak adalah mutlak yang sempurna, yang kita beralih kepadanya dan mengatasi kekurangan kita. Tetapi adakah mungkin, sebagai contoh, kita ingin mengetahui ketidakupayaan untuk mengenal Al-Rahmah Mutlak tanpa mengetahui rahmat tertentu? Sudah pasti jawapannya: Tidak.

Oleh itu, untuk mengetahui ketidakupayaan kita pada makrifat Ar-Rahmah Mutlak, atau (Al-Rahman Al-Rahim Yang Maha Suci), kita mesti tahu sesuatu rahmat. Dan semakin besar rahmat yang kita ketahui ini, semakin besarlah makrifat kita padaNya, Dan hasilnya adalah mengenal ketidakupayaan kita untuk mengetahui Rahmat Mutlak adalah lebih besar. Dan dengan itu akan, mengetahui ketidakupayaan kita untuk mengenal Hakikat, yang kita hadapkan dengan Rahmat Mutlak, yang lebih besar. Untuk mengetahui Rahmat Mutlak dicapai dengan mengetahui tajalliNya dalam Penciptaan, dan makrifat Al-Lahut mutlak dicapai dengan mengetahui tajalliNya (bayanganNya) dalam Penciptaan, dan juga, sebagaimana Hakikat makrifat dicapai dengan makrifat Al-Lahut (Tuhan) mutlak.

Di sini terletaknya hakikat tauhid dan ia adalah: Sesunguhnya Dia SWT hanya tajalli bagi penciptaan-Nya pada Al-Lahut Mutlak, supaya mereka mengenaliNya, yang mana sesuai untuk keadaan mereka, kerana mereka ini fuqara (serba kurang), dan mereka dapat beralih kepada Yang Kaya Mutlak supaya memenuhi kekurangan mereka. Yang bermaksud bahawa, Al-Lahut bukan Hakikat, sebaliknya, adalah Wajah Hakikat yang sesuai (wajar) bagi penciptaan, dengan penampilanNya SWT kepada kita supaya kita boleh mengenaliNya. Oleh itu, Al-Lahut bukan Hakikat, sebaliknya ia adalah jalan yang membawa ke arahnya (Hakikat). Tetapi itu tidak bermakna bahawa Al-Lahut Mutlak lain dariNya SWT. Kerana pada hakikatnya, tidak terdapat namaNya (yang dipanggil) Lahut jika tidak kerana wujud Penciptaan, kerana Dia SWT adalah al-Lahut bagi kita, sesungguhnya kita adalah fuqara (serba kurang), dan perlu untuk mengatasi kekurangan, dan kerana itulah kita berpaling kepada -Nya SWT. Maksudnya, dengan tajallinya Dia SWT pada Al-Lahut Mutlak untuk Penciptaan hanyalah penampilan-Nya SWT kepada mereka dengan apa yang wajar (sesuai) dengan keadaan mereka, tidaklah Al-Lahut adalah Al-Kasyaf Al-Haqiqi (benar-benar terdedah) dan Hakikat yang lengkap, sebaliknya, ia ditakrifkan oleh Hakikat dengan apa yang sesuai dengan keadaan dan kekurangan penciptaan

Abi Sanan berkata, aku bertanya Aba Al-Hassan Al-Ridha (as): (Adakah Allah Azza wa Jalla, mengenal diri-Nya sebelum penciptaan dicipta?

Beliau (as) menjawab: Ya,

Aku berkata: Adakah Dia melihatNya dan mendengarkanNya?

Beliau (as) berkata: (Dia tidak memerlukannya, kerana Dia tidak bertanya padaNya dan tidak meminta dariNya. Dia adalah diriNya, dan diriNya adalah Dia. KekuasaanNya dilaksanakan, maka dia tidak perlu menamakan diriNya. Tetapi Dia memilih untuk diri-Nya Nama-nama supaya yang lain dariNya menyeru denganNya, kerana jika Dia tidak diseru dengan NamaNya, Dia idak akan dikenal. Nama pertama yang dipilihNya untuk DiriNya adalah: Yang Tinggi, Yang Agung [ العلي العظيم  - Al-‘Aliy Al-‘Adzim], kerana Dia Maha Tinggi dari segalanya, maknanya ialah Allah dan Nama-Nya ialah "Al-‘Aliy Al-‘Adzim (Yang Tinggi, Yang Agung) ", dan itu adalah yang pertama daripada nama-nama-Nya, Dia adalah di atas dari segala sesuatu ) [10]

Terdahulu dia (as) telah berkata:


(
عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَاشْتِقَاقِهَا اللَّهُ مِمَّا هُوَ مُشْتَقٌّ، فَقَالَ (ع): يَا هِشَامُ، اللَّهُ مُشْتَقٌّ مِنْ إِلَهٍ وَإِلَهٌ يَقْتَضِي مَأْلُوهاً وَالِاسْمُ غَيْرُ الْمُسَمَّى، فَمَنْ عَبَدَ الِاسْمَ دُونَ الْمَعْنَى فَقَدْ كَفَرَ وَلَمْ يَعْبُدْ شَيْئاً، وَمَنْ عَبَدَ الِاسْمَ وَالْمَعْنَى فَقَدْ أَشْرَكَ وَعَبَدَ اثْنَيْنِ، وَمَنْ عَبَدَ الْمَعْنَى دُونَ الِاسْمِ فَذَاكَ التَّوْحِيدُ،

(Dari Hisham bin Al-Hakam, bahawa dia bertanya kepada Aba Abdillah (as) tentang nama-nama Allah dan nama "Allah" itu apa asalnya, dari mana terbitnya, dia (as) berkata: Ya Hisham, perkataan "Allah" berasal dari kata "ilah", dan ilah diperlukan kepada yang berpaling (bergantung) padanya, dan nama bukan pada sebutan namanya. Oleh itu, sesiapa yang menyembah nama tanpa makna, sesungguhnya dia telah kafir dan tidak menyembah sesuatu, dan sesiapa yang menyembah nama dan makna, sesungguhnya dia telah syirik dan telah menyembah kedua-duanya. dan sesiapa yang menyembah makna tanpa nama, maka sesungguhnya inilah Tauhid. [11]

Dan kata-kata Imam-imam (as) adalah jelas di dalam riwayat-riwayat, bahawa manusia hanya perlu memikirkan kata-kata Imam Al-Ridha (as)

(KekuasaanNya dilaksanakan, maka dia tidak perlu menamakan diriNya. Tetapi Dia memilih untuk diri-Nya Nama-nama supaya yang lain dariNya menyeru denganNya, kerana jika Dia tidak diseru dengan NamaNya, Dia idak akan dikenal.),

Dan kata-kata Imam Sadiq (as): (Ya Hisham, perkataan "Allah" berasal dari kata "ilah", dan ilah (tuhan) diperlukan kepada yang berpaling (bergantung) padanya)

Dan untuk gambaran yang lebih jelas kita mesti mengenal bahawa Makrifat tentang Dia SWT dengan mengenal Hakikat sifat-sifat-Nya sepenuhnya yang agak mustahil, kerana dua sebab:

Pertama: Bahawa semua sifat-sifat Ilahiyah, bahkan keseluruhannya adalah Al-Lahut  - Allah tidak lain adalah wajah yang dengannya Allah SWT telah wajahkan wajah-wajah kita, dengan apa yang sesuai dengan keadaan kita. Jadi Al-Lahut bukan hakikat, tetapi ia adalah jalan untuk Hakikat Makrifat. Oleh itu, ia berhenti padaNya dan mempertimbangkan bahawa dengan mengenalNya ia adalah Hakikat Makrifat, adalah sama seperti berhenti di tengah-tengah jalan yang membawa kepada sasaran, dan mendakwa bahawa sudah mencapai sasaran.

Kedua : Apabila sifat-sifat yang diberikan namanya kepada-Nya SWT ia menjadi mutlak, jadi bagaimana mungkin yang tidak mutlak mengenal makrifat mutlak yang lengkap, manakala mengenal yang lengkap bermakna yang Arif perkara yang di sekeliling. Dan tidak ada yang di sekeliling sesuatu kecuali yang lebih atas atau, sekurang-kurangnya sama dengannya . Oleh itu, mendakwa keupayaan mengenal sifat-sifat Ilahiyah suatu yang makrifat lengkap samalah seperti mensabitkan dakwaan kemajmukan Al-Lahut Mutlak, dan menjadikan Yang Maha ‘Arif itu sabit - dan dia adalah makhluk - satu ketuhanan mutlak, dan ini adalah palsu. Dengan itu, apa yang kita boleh kenal dari sifat-sifat adalah tajalli dalam penciptaan, dan sudah tentu tajalli yang paling rapat dengan mereka adalah para Hujjaj Allah dalam penciptaan dan khalifah yang menggantiNya di bumi-Nya [12].

Jadi jika kita mengambil Al-Rahmah, sebagai contoh, dan kita hendaklah tahu apa yang boleh diketahui tentang Al-Rahmah, supaya kita boleh tahu hubungan dari para Nabi dan Aushiak dengan seluruh penciptaan yang lain. Jadi mari kita anggap bahawa ia (Al-Rahmah) berkisar antara 80-99 peratus, dan ia berbeza antara mereka (as) mengikut taraf mereka, tetapi tidak seorang pun daripada mereka mencapai100 peratus (Rahmat); kerana sesiapa yang bersifat itu [100 % Rahmat] dia adalah sempurna yang tidak ada kelemahan, dan yang kaya yang tiada kemiskinan padanya, maknanya dia adalah cahaya tanpa kegelapan di dalam dirinya, ini hanyalah Dia Yang Maha Suci dan bukan ciptaan-Nya. Dan dengan itu, tinggallah makrifat kita dengan sesuatu rahmat, tidak kira di mana sahaja ia sampai, tidak lengkap dan penuh yang kita boleh mencapainya, ia adalah mengenal (makrifat) ketidakupayaan untuk mengenal Al-Rahmah yang mutlak .

Dan dalam makna yang ringkas, ia adalah makrifat (mengenal) yang bergantung kepada menafikan kekurangan [13], bermakna ia adalah makrifat yang bergantung kepada Tanzih atau Tasbih (menyuci atau menyanjung) Allah. Dan untuk itu saya telah katakan dan bentangkan bahawa Tauhid pada Tasbih bukan pada Sifat.

Dan juga, ia adalah makrifat untuk penciptaan umum dikaitkan dengan khalifah Allah di bumi-Nya, kerana mereka mengenal Allah dan pada mereka Tauhid dilaksanakan. Dengan belas kasih (Rahmat) mereka mengenal Al-Rahmah Al-Mutlak, dan dengan rububiyah mereka dalam penciptaan, mengenal Ar-Rububiyah Al-Mutlak, dan dan dengan al-Lahutiyah mereka dalam penciptaan, mengenal Lahut Al-MutlakNya Yang Maha Suci. Dan tanpa mereka, tidak akan ada makrifat ataupun Tauhid pada seluruh penciptaan.

Oleh itu, Tauhid terikat kepada khalifah-khalifah Allah dengan ikatan yang sangat ketat, bahkan, jika kita memeriksanya dengan teliti perkara ini, kita akan tahu dari apa yang telah dibentangkan bahawa Makrifat dan Tauhid mungkin tidak dicapai oleh penciptaan yang lain, kalaulah makhluk pertama yang diciptakan, atau ‘Aqal pertama, atau Muhammad (S), yang membuat penciptaan dengannya mengenalNya SWT. 

عن عبد السلام بن صالح الهروي، عن علي بن موس ى الرضا، عن أبيه موس ى بن جعفر عن أبيه جعفر بن محمد، عن أبيه محمد بن علي، عن أبيه علي بن الحسين، عن أبيه الحسين بن علي، عن أبيه علي بن أبي طالب (عليهم السلام)، قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله):
 »ما خلق الله خلقا أفضل مني ولا أكرم عليه مني، قال علي (عليه السلام) فقلت: يا رسول الله فأنت أفضل أم جبرئيل ؟ فقال: يا علي، إن الله تبارك وتعالى فضل أنبياءه المرسلين على ملائكته المقربين، وفضلني على جميع النبيين والمرسلين، والفضل بعدي لك يا علي وللأئمة من بعدك، وإن الملائكة لخدامنا وخدام محبينا.  يا علي، الذين يحملون العرش ومن حوله يسبحون بحمد ربهم ويستغفرون للذين آمنوا بولايتنا، يا علي لولا نحن ما خلق الله آدم ولا حواء ولا الجنة ولا النار، ولا السماء ولا الارض، فكيف لا نكون أفضل من الملائكة، وقد سبقناهم إلى معرفة ربنا وتسبيحه وتهليله وتقديسه، لأن أول ما خلق الله عز وجل خلق أرواحنا فأنطقنا بتوحيده وتحميده.  ثم خلق الملائكة فلما شاهدوا أرواحنا نورا واحدا استعظموا أمرنا، فسبحنا لتعلم الملائكة إنا خلق مخلوقون، وأنه منزه عن صفاتنا، فسبحت الملائكة بتسبيحنا ونزهته عن صفاتنا، فلما شاهدوا عظم شأننا للهنا، لتعلم الملائكة أن لا إله الا الله و أنا عبيد ولسنا بآلهة يجب أن نعبد معه أو دونه، فقالوا: لا إله الا الله، فلما شاهدوا كبر محلنا كبرنا لتعلم الملائكة أن الله أكبر من أن ينال عظم المحل الا به،فلما شاهدوا ما جعله الله لنا من العز والقوة قلنا: لا حول ولا قوة الا بالله لتعلم الملائكة أن لا حول لنا ولا قوة الا بالله، فلما شاهدوا ما أنعم الله به علينا وأوجبه لنا من فرض الطاعة قلنا: الحمد لله لتعلم الملائكة ما يحق لله تعالى ذكره علينا من الحمد على نعمته، فقالت الملائكة: الحمد لله، فبنا اهتدوا إلى معرفة توحيد الله وتسبيحه وتهليله وتحميده وتمجيده. ثم إن الله تبارك وتعالى خلق آدم فأودعنا صلبه وأمر الملائكة بالخجود له تعظيما لنا وإكراما، وكان سجودهم لله عز وجل عبودية ولآدم إكراما وطاعة لكوننا في صلبه، فكيف لا نكون أفضل من الملائكة وقد سجدوا آلدم كلهم أجمعون، وإنه لما عرج بي إلى السماء أذن جبرئيل مثنى مثنى، وأقام مثنى مثنى،
ثم قال لي: تقدم يا محمد، فقلت له: يا جبرئيل أتقدم عليك؟ فقال: نعم؛ لأن الله تبارك وتعالى فضل أنبياءه على ملائكته أجمعين، وفضلك خاصة، فتقدمت فصليت بهم ولا فخر،
فلما انتهيت إلى حجب النور قال لي جبرئيل: تقدم يا محمد، وتخلف عني، فقلت: يا جبرئيل في مثل هذا الموضع تفارقني؟ فقال: يا محمد، إن انتهاء حدي الذي وضعني الله عز وجل فيه إلى هذا المكان، فإن تجاوزته احترقت أجنحتي بتعدي حدود ربي جل جالله. فزج بي في النور زجة حتى انتهيت إلى حيث ما شاء الله من علو ملكه، فنوديت: يا محمد، فقلت: لبيك ربي وسعديك تباركت وتعاليت، فنوديت: يا محمد أنت عبدي وأنا بك فإياي فاعبد وعلي فتوكل، فإنك نوري في عبادي ورسولي إلى خلقي وحجتي على بريتي، لك ولمن اتبعك خلقت جنتي، ولمن خالفك خلقت ناري، ولأوصيائك أوجبت كرامتي، ولشيعتهم أوجبت ثوابي.  فقلت: يا رب، ومن أوصيائي؟ فنوديت: يا محمد، أوصياؤك المكتوبون على ساق عرشي، فنظرت وأنا بين يدي ربي جل جالله إلى ساق العرش فرأيت اثنى عشر نورا ، في كل نور سطر أخضر عليه اسم وصي من أوصيائي، أولهم: علي بن أبي طالب، وآخرهم مهدي أمتي، فقلت: يا رب هؤلاء أوصيائي من بعدي؟ فنوديت: يا محمد، هؤلاء أوليائي وأوصيائي وحججي بعدك على بريتي، وهم أوصياؤك وخلفاؤك وخير خلقي بعدك، وعزتي وجلالي، لأظهرن بهم ديني ولأعلين بهم كلمتي ولأطهرن الارض بآخرهم من أعدائي، ولأمكننه مشارق الارض ومغاربها، ولأسخرن له الرياح، وألذللن له الخحاب الصعاب، ولأرقينه في الاسباب، ولأنصرنه بجندي، ولأمدنه بملائكتي حتى تعلو دعوتي ويجتمع الخلق على توحيدي، ثم لأديمن ملكه، ولأداولن الايام بين أوليائي إلى يوم القيامة«
  

Dari Abdul Salam bin Saleh Al-Harwi, dari Ali bin Musa Al-Ridha, dari bapanya Musa bin Ja'far, dari bapanya Ja'far bin Muhammad, daripada bapanya Muhammad bin 'Ali dari bapanya Ali bin Al-Hussein, daripada bapanya Al-Hussein bin 'Ali dari bapanya Ali bin Abi Talib (as), bahawa dia berkata: Rasulullah (S) bersabda:

("Allah tidak menciptakan ciptaan yang lebih baik daripada ku dan yang tidak lebih mulia padanya daripada ku. "

Ali (as) berkata: "Wahai Rasulullah, adakah engkau lebih baik atau Jibril?"

Jadi baginda (S) bersabda: "Wahai Ali, sesungguhnya Allah Tabarak Wa Ta’ala, telah melebihkan semua Anbiak dan Mursalin-Nya ke atas Malaikat muqarabin-Nya, dan Dia telah melebihkan aku atas semua Nabi-nabi dan rasul-rasul, dan yang utama selepasku adalah engkau wahai Ali, dan bagi Imam-imam yang akan datang selepas-mu, dan sesungguhnya para malaikat adalah khadam kita dan khadam-khadam yang kasihkan kita .

Wahai Ali, orang-orang yang membawa Arasy dan mereka yang mengelilinginya mensucikan dengan memuji Tuhan, mereka meminta ampun untuk orang-orang beriman dengan Wilayah (kekuasaan) kita.

Wahai Ali, jika tidak kerana kita, Allah tidak akan menciptakan Adam atau Hawa atau Syurga atau Neraka, atau Langit atau Bumi, jadi bagaimana kita tidak lebih baik daripada para malaikat dan kita telah mendahului mereka dalam makrifat pada Tuhan kita dan bertasbih padaNya, berTahlil padaNya dan berTaqdis padaNya, kerana apabila Allah Azza wa Jalla mula mencipta, Dia menciptakan Ruh-ruh kita, kita disebut dengan men-Tauhid-kanNya dan memuji-Nya.

Kemudian Dia mencipta malaikat, lalu apabila mereka melihat Ruh-ruh kita sesuatu yang bercahaya mereka rasa kita sebagai perkara yang terlalu besar, jadi kita bertasbih untuk memberi tahu malaikat bahawa kita adalah makhluk ciptaan, dan bahawa Dia terlalu jauh dari sifat-sifat kita .

Maka bertasbih malaikat-malaikat dengan tasbih kita dan menjauhkanNya atas sifat-sifat kita.

Oleh itu, apabila mereka melihat kebesaran urusan kita, kita dialu-alukan, agar para malaikat mengetahui bahawa - لا إله الا الله (tiada Tuhan melainkan Allah) dan bahawa kita adalah hamba dan bukan tuhan-tuhan untuk disembah bersama-Nya atau tanpa-Nya.

Lalu mereka berkata :  لا إله الا الله (Tiada Tuhan melainkan Allah).

Oleh itu, apabila mereka melihat bahawa hal kita menjadi lebih besar, kita berkata الله أكبر  - Allahu Akbar (Allah Maha Besar), supaya malaikat mengetahui bahawa Allah terlalu Agung yang tidak lain daripada Dia boleh mempunyai hal kebesaran ini.

Oleh itu, apabila mereka melihat apa yang diberikan Allah kepada kita daripada Kebesaran dan Kekuatan, kita berkata: لا حول ولا قوة إلا بالله - La hawla wala quwwata illa Billah (tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah) supaya malaikat mengetahui bahawa kita tidak mempunyai apa-apa daya atau kekuatan melainkan dengan Allah.

Oleh itu, apabila mereka melihat nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah kepada kita dan mewajibkan kepada kita dengan mengenakan ketaatan kepada kita, kita berkata: الحمد لله  - Alhamdu lillah (Segala puji bagi Allah), supaya malaikat mengetahui apa hak Allah kepada kita dari mengingatiNya dengan memuji-Nya atas nikmat-Nya, maka malaikat berkata: Alhamdu lillah (Segala puji bagi Allah), oleh itu dengan kita mereka telah dibimbing kepada makrifah Tauhid Allah dan bertasbih (mensucikan)-Nya, bertahlil (berpaling memperTuhankan)-Nya, bertahmid (memuji)-Nya dan bertamajid (memuliakan)-Nya.

Kemudian Allah Tabaraka Wa Taala, menciptakan Adam dan meletakkan kita di sulbinya, dan Dia memerintahkan para malaikat sujud kepadanya, mengagungkan dan memuliakan kita. Sujud mereka itu adalah sujud Ubudiyah kepada Allah Azza wa Jalla, dan sujud mereka kepada Adam memuliakan dan taat kepada kita kerana kita berada di sulbinya. Jadi bagaimana kita tidak melebihi para malaikat kerana mereka semua telah sujud kepada Adam?

Dan apabila Dia telah naikkan aku ke Langit (mikraj), Jibril membaca azan dua kali, dua kali dan membaca Iqama dua kali, dua kali.

Kemudian dia berkata kepadaku: Teruskanlah (ke hadapan) Ya Muhamamd .

Maka aku berkata: Wahai Jibril, Bolehkah aku mendahului kamu?

Jibril berkata: Ya, kerana Allah Tabaraka Wa Ta’ala, melebihkan Anbiak-Nya atas segala malaikat-Nya , dan Dia telah melebihkan engkau secara khusus .

Jadi aku terus pergi, dan aku mengimamkan solat mereka tanpa kebanggaan.

Oleh itu, apabila aku sampai ke Hijab cahaya, Jibril berkata kepadaku: "Dahuluilah Ya Muhammad ", dan dia berhenti di belakang ku.

Jadi aku berkata: Wahai Jibril, mengapa engkau meninggalkan aku kini berada dalam kedudukan ini?

Jadi dia berkata: Wahai Muhammad, ini adalah penghujung sempadan yang Allah Azza wa Jalla telah tentukan bagiku di tempat ini, jika aku melampauinya sayapku akan terbakar kerana menjangkau had Tuhanku Jalla Jalaalah.

Kemudian dia menolak naik aku ke dalam Cahaya ditolak sehingga aku sampai di mana yang Allah kehendaki dari Ketinggian Kerajaan-Nya.

Kemudian aku telah dipanggil: Wahai Muhammad!

Jadi aku berkata : 
لبيك ربي وسعديك تباركت وتعاليت
Ya Wahai Tuhanku! dan Atas KesenanganMu! BarkahMu dan KetinggianMu!

Kemudian aku telah dipanggil: Wahai Muhammad, engkau adalah hambaKu, dan Akulah Tuhan kamu, maka beribadatlah kamu, dan bergantunglah pada Ku (tawakkal), kerana engkau adalah CahayaKu pada hamba-hambaKu, dan utusan-Ku pada penciptaan aku, dan HujjahKu pada makhlukKu. Bagi kamu dan untuk orang-orang yang mengikuti kamu, Aku telah cipta Syurga-Ku, dan bagi yang menentang engkau aku telah cipta api nerakaKu, dan bagi Aushiak engkau Aku telah wajibkan HormatKu, dan bagi Syiah mereka Aku wajibkan GanjaranKu.

Jadi aku berkata: Wahai Tuhan, siapakah Aushiak-ku?

Jadi aku dipanggil: Wahai Muhammad, Aushiak engkau adalah orang-orang yang ditulis pada kaki ArasyKu .

Jadi aku melihat, aku di hadapan Tuhanku Jalla Jalaalah pada kaki Arasy. Jadi aku melihat Dua belas Cahaya, dalam setiap cahaya terdapat garis hijau di mana padanya ada nama Washiy dari Aushiak-ku.

Pertama dari mereka: Ali bin Abi Talib, dan yang terakhir dari mereka: Mahdi umatku.

Jadi aku berkata: Wahai Tuhanku, mereka ini Aushiak-ku selepasku?

Jadi aku dipanggil: Wahai Muhammad, mereka ini adalah AuliakKu, Aushiak-Ku dan HujjajKu selepas kamu atas makhlukKu. Dan mereka adalah Aushiak dan Khalifah-khalifah engkau dan penciptaan terbaik-Ku selepas engkau.

Demi ‘IzzahKu dan JalalKu! Sesungguhnya Aku akan zahirkan (menangkan) melalui mereka AgamaKu, dan aku akan tinggikan melalui mereka Kalimah-Ku, dan Aku akan menyucikan bumi dari musuh-musuhKu oleh yang terakhir daripada mereka, dan Aku akan menempatkannya ke atas Timur dan Barat Bumi ini, dan Aku akan taklukkan angin kepadanya, dan akan Aku limpahkan Ketinggian, memperteguh Kesukaran, dan Aku akan himpunkan dia dalam hal segala perkara dan sebab, dan Aku akan beri kepadanya sokongan tenteraKu, dan Aku akan bantu dia oleh malaikatKu, sampai Tinggi SeruanKu dan berkumpul penciptaan atas TauhidKu, maka aku akan mengekalkan kerajaannya, dan aku akan daulahkan hari-hari-Ku antara AuliakKu hingga hari kiamat ) [14] ] [15]

---------------------------------------
[1] maknanya perkataan "Allah" yang abstrak (mujarad) dari apa-apa batasan ia hanya digunakan untuk Zat Ilahiyah, Tetapi jika ia datang dalam konteks kata-kata tidak boleh bersamanya ada perubahan bentuk kata bagi Zat Ilahiyah
Maka ianya kembali ke asal-usulnya sebagai nama yang diambil mengikut sifat-sifat, ia tidak boleh, sebagai contoh, untuk memahami ayat "Saya memandang Allah berjalan" bahawa apa yang dimaksudkan di sini Allah SWT, dan tidak boleh diterima bahawa makna ayat:

﴿هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا أَن يَأْتِيَهُمُ اللَّـهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ﴾
"Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dan malaikat dalam naungan awan." [Al-Baqarah 2:210]

yang dimaksud di sini adalah Allah SWT, kerana ia adalah terhad di sini dengan datang Dalam naungan awan, dan Maha Tinggi Allah dari sifat-sifat jasmani ini, tetapi Dia Yang Maha Suci adalah jauh di atas segala batasan.
[2] Al-Kafi: Al-Kulaini: Jilid 1, hal, 134; Al-Tauhid Al-Saduq: hal 103..
[3] Taurat: Genesis - bab pertama
[4]. Taurat: Genesis - bab pertama.
[5] Al-Kafi: Al-Kulaini: Jilid 1, hal, 134; Al-Tauhid Al-Saduq: hal 103.
[6] Seperti yang telah dibentangkan dalam tulisan saya mengenai "Al-Shamad ", bahawa Tanzih dan Tasbih pada Zat dan penjelasan untuk Kesempurnaan Mutlak, melalui penafian sebarang kekurangan daripadanya.
[7] Al-Tauhid - Al-Sheikh Al-Suduq: halaman 137
[8] Al-Tauhid - Al-Sheikh Al-Suduq: halaman 138
[9] Al-Shadiq (as) berkata: (Al-‘Ubudiyah adalah teras (intipati -jauhar) hakikat Al-Uluhiyah) - Mishbah Al-Syari'ah: halaman 7. Al-Tafsir Al-Safi : Jilid 6, halaman 348, dan di dalamnya (jauhar) dan selainnya dari sumber-sumber lain .
[10] Al- Kafi : jilid 1, halaman 113
[11] Al- Kafi , jilid 1, halaman 87, hadis 2
[12] Seperti yang telah dibentangkan sebelum ini ("bermakna diutus mereka adalah perlu kerana Makrifat lengkap pada mereka dan melalui mereka ")
[13] Jika kita menganggap bahawa yang adil adalah bertentangan dengan yang zalim. Dan jika kita menganggap bahawa 99 peratus daripada Keadilan telah ditajallikan (wujud muncul) pada salah seorang khalifah Allah di bumi-Nya, dan baki satu peratus adalah nisbah zalim pada sifat kewujudan beliau, dan bahawa kita dapat mengenal Khalifah ini dari khalifah-khalifah Allah di bumi-Nya, ber-Makrifat Lengkap. Maka kita akan mengetahui yang sebanyak 99 peratus Keadilan dan kita tahu kezaliman yang termasuk dalam halaman kewujudan beliau. Sekarang, jika kita mahu untuk menggambarkan keadilan mutlak, bergantung kepada makrifat ini yang kita ada, kita tidak akan dapat untuk mengatakan mengenai keadilan mutlak, kecuali bahawa ia adalah keadilan yang tidak mempunyai ketidakadilan di dalamnya. Yang bermaksud bahawa, kita bergantung kepada menafikan ketidakadilan dari halaman keadilan mutlak untuk mengetahui keadilan mutlak. Dan ini menidakkan Ketidakadilan menunjukkan kepada kita dalam penjelasan yang lengkap ketidakupayaan kita untuk mengetahui Keadilan mutlak.
[14] 'Iilal Al-Syara'i - Sheikh Al-Sudouq : jilid 1, halaman 5. Kamal Al-Deen wa Tamam Al-Ne'mah: halaman 255
[15] Kitab Al-Tauhid



Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya


Tiada ulasan: