Adakah terdapat riwayat menafikan
kealpaan dan kelalaian?
Tiada riwayat yang menafikan
kelupaan dan kelalaian Khalifah Allah atau Al-Maksum tidak lupa sama sekali
maupun dalam ibadah sehingga sempuna perbincangan, adakah ianya berguna kepada
keyakinan dan iktiqad atau tidak. Pada asalnya perkara ini tidak wujud. Ya, terdapat
satu riwayat menafikan hakikat bahawa Muhammad Rasulullah (S) sujud dua sujud
sahwi, dan penafian kedua-duanya tidak semestinya menafikan kelupaan dalam
ibadah.
• «Ahmad
bin Muhammad dari Al-Hassan bin Mahbub dari Abdullah Ibn Bakir dari Zararah
dia bertanya kepada Abu Ja’far (as): Adakah Rasulullah (S) tidak pernah sujud
dua sujud sahwi. Beliau berkata:. Tidak, baginda tidak sujud dua sujud sahwi
yang tidak diketahuinya. » [71]
Tidak
syak lagi bahawa perkataan itu bukan kita
mempersoalkan bahawa Rasulullah tidak melakukan dua sujud sahwi, tidak ada
masalah jika Rasulullah tidak sujud dua sujud sahwi dalam perkara tertentu,
seperti lupa dalam bilangan rakaat, kerana tidak semua kealpaan dalam sholat
atau bilangan rakaat sentiasa dituntut supaya melakukan dua sujud sahwi sehingga
dikatakan ia disertakan di
antara tidak lakukan dua sujud sahwi pada sesuatu urusan Rasulullah dengan Rasulullah tidak lakukan dalam ibadah, dan riwayat
yang sama di atas menidakkan dua sujud sahwi dalam kumpulan hokum-hukum agama,
ucapan awam termasuk sesiapa sahaja yang memahami agamanya dan tidak semestinya
Rasulullah dan para imam sahaja, ini bermakna bahawa dua sujud itu tidak dilakukan
tertakluk kepada perbuatan yang memungkinkan ia ditangani atas meladeninya
sejajar dalam agamanya tanpa perlu melakukan perbuatan lain
Yang mewajibkan dua sujud
sahwi, dan sebagai contoh: [ragu-ragu antara dua dan empat rakaat yang didirikan
atas sholat empat rakaat, dan bertasyahud dan salam, kemudian dirikan dua
rakaat lagi dari berdiri (qiyam)], tidak ada keperluan di sini untuk dua
sujud sahwi.
Ditambah pula: Ini adalah
salah satu riwayat yang tidak lengkap untuk manfaat keyakinan yang terlalu
banyak untuk dipercayai, ia adalah sebuah riwayat Ahad (tunggal) dan sesiapa
yang berdalil dengannya telah berdalil dengan pemahaman mereka yang salah,
dan ini juga mungkin tidak mencukupi untuk mengesahkan sebahagian kumpulan
hukum-hukum syara’, apatah lagi ia adalah satu urusan aqidah yang
memerlukan dalil qat’ei yang kurang di sisi mereka, mereka tidak mempunyai dalil
aqli yang cukup, dan tidak ada riwayat-riwayat yang mutawatir atau qat’ei untuk
mengesahkannya, tidak ada dalil Al-Quran yang muhkam, tetapi diwujudkan dengan membuat kesimpulan dari kepercayaan ini?
Saya tidak jumpa selain riwayat
ini sebuah riwayat yang berkaitan dengan tajuk yang terpencil di sini,
iaitu penafian kelupaan Al-Maksum dalam ibadah, tetapi ada pihak yang mahu membuktikannya
(seperti kata pepatah - pent.) "Ia kambing walaupun ia terbang."
Maka riwayat-riwayat itu jauh tersasar dari tajuk penafian kelupaan Khalifah
Allah atau Al-Maksum dalam ibadah, walaupun saya tidak menemui sesuatu yang
bernilai ilmiah untuk menolaknya, tetapi hanya memukul secara rambang dengan
memuatkan ucapan yang lebih banyak daripada membawa.satu makna sahaja. Pada hakikatnya
ia adalah memalukan dan terpulanglah kepada manusia untuk membuktikan
kepercayaan ini ke tahap yang rendah, Dengan menjadikan pemeliharaan Roh Al-Kudus
pada kelupaan sebagai dalil pemeliharaan Al-Maksum dari kelupaan dalam ibadah
kerana Al-Maksum disokong oleh Roh Al-Kudus. Malah pada hakikatnya, ini sangat
dikesalkan; kerana masalah itu tidak sepenuhnya Roh Imam yang murni atau Roh Al-Kudus
yang murni dari kelupaan, dan
sesungguhnya hanyalah ucapan keadaan Imam dalam kehidupan di dunia ini, dan Imam
dalam kehidupan di dunia ini mempunyai badan yang padat (kasar) dan otak yang terhad keupayaannya
- seperti manusia yang lain - dan badan ini disembunyikan (dihijab) dari alam-alam
yang lain, dan badan ini adalah sebab utama untuk kelupaan dan kelalaian oleh
mana-mana manusia. Oleh itu pemeliharaan (perlindungan) Roh yang murni dari kelupaan
adalah disebabkan ia sibuk dengan kesibukan kebendaan (material) sebagai
contoh, tidak bermakna ia adalah keadaan pemeliharaan (perlindungan) gabungan
manusia
oleh
jasad dan rohnya di alam dunia ini berbentuk bahan kebendaan (material).
-----------------------
[62] Sebahagian yang mengesahkan kesahihan riwayat Zararah:
1. Al-3alamah Al-Hilli dalam Muntaha Al-Muthalib: Jilid 10, halaman 379.
2. Al-Muhaqqaq Al-Ardabili dalam Majmu3 Al-Faedah Wal-Burhan: Jilid 7, halaman 110.
3. Muhammad Taqi Al-Majlisi (Al-Awwal) dalam Raudhah Al-Muttaqin pada syarah Man La Yahdhuruhu Al-Faqih: Jilid 4, halaman 546.
4. Al-Muhaqqaq Al-Sabizuari dalam Zhahirah Al-Ma3ad: Jilid 1, Qaf 3, halaman 636.
5. Al-Syed Muhammad Al-3amali dalam Mudarak Al-Ahkam: Jilid 8, halaman 168.
6. Al-Syed Ahmad Bin Zainuddin Al-3uluwi Al-3amali dalam Al-Manahij Al-Akhbari pada syarah Al-Satubshar: halaman 458..
7. Al-Syed Al-Hindi dalam Kasyf Al-Litsam (Tha-Qaf): Jilid 1, halaman 336..
8. Al-Syed Ali Al-Thabathaba’ei dalam Riyadh Al-Masail: Jilid 6, halaman 554.
9. Al-Muhaqqaq Al-Bahrani dalam Al-Hadaiq Al-Nadhirah: Jilid 16, halaman 201..
10. Al-Muhaqqaq Al-Naraqi dalam Al-Mustanad Al-Syi3ah: Jilid 12, halaman 92.
[63] Al-Satubshar - Al-Thusi: Jilid 2, halaman 218-219; Tahzhib Al-Ahkam: - Al-Thusi:: Jilid 5, halaman 112.
[64] Sebahagian yang menyatakan kesahihan riwayat Muawiyah bin Wahab
1. Al-Muhaqqaq Al-Ardabili dalam Majmu3 Al-Faedah Wal-Burhan: Jilid 7, halaman 110.
2. Muhammad Taqi Al-Majlisi (Al-Awwal) dalam Raudhah Al-Muttaqin pada syarah Man La Yahdhuruhu Al-Faqih: Jilid 4, halaman 546.
3. Al-Muhaqqaq Al-Sabizuari dalam Zhahirah Al-Ma3ad: Jilid 1, Qaf 3, halaman 636.
4. Al-Muhaqqaq Al-Bahrani dalam Al-Hadaiq Al-Nadhirah: Jilid 16, halaman 201..
5. Al-Muhaqqaq Al-Naraqi dalam Al-Mustanad Al-Syi3ah: Jilid 32, halaman 92.
[65] Tahzhib Al-Ahkam: - Al-Thusi Jilid 5, halaman 112.
[66] Mereka yang menyatakan kesahihan riwayat Al-Fadhil:
Al-Syed Abdul Al-A3la dalam Al-Sibzuwari dalam Mahzhab Al-Ahkam pada menerangkan yang halal dan yang haram: Jilid 8, halaman 377.
[67] Wasail Al-Syiah (Aali Al-Bait) - Al-Hurr Al-3amali: Jilid 8, halaman 252.
[68] Sebahagian yang menyatakan kesahihan riwayat Al-Hilli:
1. Al-3alamah Al-Hilli dalam Muntaha Al-Muthalib Jilid 7, halaman 78.
2. Ibn Al-3alamah (Muhammad bin Al-Hassan bin Yusuf bin Al-Muthhar Al-Hilli) dalam menjelaskan kegunaannya: Jilid 1, Syarah halaman 144.
3. Al-Syed Muhammad Al-3amali dalam Mudarak Al-Ahkam: Jilid 4, halaman 284.
4. - Muhammad Taqi Al-Majlisi (Al-Awwal) dalam Raudhah Al-Muttaqin pada syarah Man La Yahdhuruhu Al-Faqih: Jilid 2, halaman 412.
5. Al-3alamah Al-Majlisi dalam Malazz Al-Akhiar pada Faham Tahzhib Al-Akhbar: Jilid 4, halaman 161
6. - Lil-Muhaqqaq Al-Bahrani dalam Al-Hadaiq Al-Nadhirah: Jilid 9, halaman 334.
7. Al-Mirza Al-Qumi dalam Manahij Al-Ahkam: halaman 587.
8. Al-Syed Abdul Al-A3la dalam Al-Sibzuwari dalam Mahzhab Al-Ahkam pada menerangkan yang halal dan yang haram: Jilid 7, halaman 357.
[69] Tahzhib Al-Ahkam: - Al-Thusi: Jilid 5, halaman 196.
[70] Uyun Akhbar Al-Redha (as) – Al-Shaduq: Jilid 1, halaman 193; Bihar Al-Anwar - Al-Majlisi: Jilid 25, halaman 117
[71] Al-Hurr Al-3amali, berkata: "Saya katakan pendapat dan persoalan ini tidak ragu-ragu lagi adalah tidak benar, dengan kemungkinan terjadinya dari perawi" Itsbat Al-Hadah: Jilid 3, halaman 729.
Al-Majlisi berkata: "Kenyataan bahawa mungkin sebahagian berita waktu Al-Sufiani dijalankan secara taqiyah yang kejadiannya disebut di dalam riwayat-riwayat mereka, atau bahawa ia adalah berkemungkinan bahawa yang terletak di dalamnya Al-Bada’ (pemansuhan dan penerapan) ia mungkin mengkut takdir, atau yang akan menjadi tempoh kestabilan daulahnya, di mana berbeza mengikut anggapannya ... " Bihar Al-Anwar - Al-Majlisi: Jilid 52, halaman 216.
[72] Al-Ghaibah – Al-Thusi. halaman 449-450.
[73] Tahzhib Al-Ahkam: - Al-Thusi: Jilid 2, halaman 350-351.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan