Khamis, 6 Februari 2014

Pendahuluan

AL-'IJL

Ditujukan khas

Untuk orang-orang yang meninggikan Kalimah La Illaha Illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah)
Untuk orang-orang yang membuka selimut mereka dan berjuang ke jalan Allah.
Untuk Nabi-nabi dan Rasul-rasul dan Imam-Imam (as), Wahai, Tuan-tuan Yang Mulia,
Orang miskin ini menghadiahkan salam kepada mu dan menghadiahkan kepada mu barangan halal ini,
Dan ucap hatinya penuh dengan keesaan kepada Tuhan dan penyerahan kepada mu
Kemudaratan telah menyentuh kami dan keluarga kami, maka bersedekahlah kepada kami, sesungguhnya Allah memberi ganjaran kepada orang-orang yang bersedekah

Ahmad Al-Hassan
27/Shawwal/1421

Pendahuluan

بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji bagi Allah. Semoga Allah menyanjung Muhammad dan keluarganya al-Ma’shumin. Semoga Allah menyanjung Kasturi Penutup Cahaya Allah dan BaqiahNya di bumiNya (Ruhku jadi penebus baginya.)

Firman Allah SWT:

﴿يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ * يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ قَالُوا بَلَى وَلَكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّى جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ * فَالْيَوْمَ لا يُؤْخَذُ مِنْكُمْ فِدْيَةٌ وَلا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مَأْوَاكُمُ النَّارُ هِيَ مَوْلاكُمْ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ﴾

Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman: "Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebahagian dari cahayamu". Dikatakan (kepada mereka): "Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahayamu". Lalu diadakan di antara mereka dinding yang berpintu. Di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya ada siksa.- [13] mereka memanggil (lagi): "Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?" Mereka menjawab: "Benar, tetapi kamu mencelakakan dirimu sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu-ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah; dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat penipu. [14] Maka pada hari ini tidak diterima tebusan dari kamu dan tidak pula dari orang-orang kafir. Tempat kamu ialah neraka. adalah tempat berlindungmu. seburuk-buruk tempat kembali". [15] Al-Hadid 57: 13-15.

Dalam kisah-kisah para nabi yang lalu, dan umat mereka yang mengikuti mereka dan kadang-kadang mengikuti orang-orang Samaria beberapa waktu yang lain, memenangkan para nabi pada suatu waktu kemudian membiarkan mereka jatuh dan banyak kali memenangkan para penzalim (taghut-taghut). Suatu pelajaran bagi pencari dan sesuatu untuk diingati. Ini berarti bahwa meneliti adalah penting, dan yang melewatinya sampai apa yang terjadi setelah kewafatan Nabi (saw) dari penghapusan Al-Washi (as) dan perebutan kuasa - peristiwa ini menyeret umat kepada tragedi-tragedi yang kita tetap merasakan penderitaannnya sampai hari ini – ia membantu kita untuk memahami apa yang terjadi setelah kewafatan Nabi (saw​​) sama ada pada Amir al-Mukminin (Ali as) atau pada anak-anaknya para maksumin (as) yang menderita dari para penzalim yang menguasi di pucuk pimpinan pemerintahan dengan kekuatan hebat seperti penderitaan orang Samaria dari para Imam sesat, yang selalu berusaha untuk mengabaikan Syariat Allah, dan tidak menghormati umat Islam. Juga, melihat keadaan kita hari ini melalui kisah-kisah para nabi yang lalu dan bangsa mereka akan membantu untuk membaca masa depan yang menjangkakan kemunculan penutup para Washi, Imam Mahdi (as).dan apa yang dia akan hadapi, sama ada daripada para pemerintah zalim yang akan memandang rendah orang Islam dan memerangi beliau seperti Sufyani, atau dari orang-orang Samaria (ulama jahat yang tidak beramal).

Untuk ini, saya menganggarkan bahawa yang lemah sedikit amalnya dan mempunyai banyak kesilapan, dengan itu saya akan tulis dalam kajian ini, yang memungkinkan ia menjadi pelindung bagi sebahagian orang yang beriman dari jatuh ke dalam jurang. Pencegahan lebih baik daripada perubatan, namun berdiri di samping Sufyani atau ulama jahat yang akan menentang Imam Mahdi (AS), tidak ada ubat untuk (penyakit) ini selain dari meminum minuman neraka dan ubat dirantai di dalam api neraka. Mungkin ia akan menjadi penggalak kepada sebahagian orang beriman untuk bekerja pada mewujudkan tanah yang sesuai untuk menubuhkan negara La illah illa Allah (Negara Tiada Tuhan selain Allah) di bumi ini, Negara Imam Al Mahdi (as) demi kebenaran dan keadilan dalam masa ia dibayangi oleh ketidakadilan dalam setiap bahagian dunia.  Penzalim Amerika mengecil hari demi hari ke atas masyarakat manusia yang tertindas dan penduduk Bumi bergerak ke arah jurang. Para penzalim yang menguasai ke atas negara umat Islam yang menyembah para penzalim ini, yang tidak mengenal sejarahnya umat manusia di dunia ini untuk dijadikan contoh, kerana sesungguhnya mereka adalah teman bersamanya di dalam menyembah syaitan. Tambahan pula, negara-negara Islam yang merupakan negara paling lemah di dunia, mengalami kedua-dua perkara ini.

Pertama, dari kekalahan penzalim Amerika dan para penguasa zalim.

Kedua, para penzalim dari rangka kerja orang-orang Islam,- yang saya maksudkan sesetengah ulama agama yang tidak beramal yang mendakwa mewakili Islam -  sebenarnya, sebahagian daripada mereka mungkin mempunyai ramai para pengikut, walaupun dipandang ringan di negara-negara ini dan dapat mengajar mereka ketenangan, penyerahan dan berserah kepada taghut, yang akhir membawa penindasan, kelaparan dan kehinaan.

Oleh itu, ia adalah satu peperangan yang berterusan di dalam dan di luar negara. Musuh kafir ini terus menerus menyerang, yang munafik meratah dari dalam, Firaun dan Samaria, Pilatus [1] dan ulama tidak beramal Bani Israel.

Dari sisi penzalim itu, mereka melancarkan perang tidak henti-henti terhadap agama. Televisyen mereka memaparkan ayat-ayat dari Al-Quran, maka selepas beberapa ketika, lagu, wanita separuh bogel dan satu siri direka untuk menghapus prasarana masyarakat Islam atau untuk mengurangkan apa yang tinggal daripada susunan masyarakat Islam, yang mencukur janggut dan misai yang panjang seperti Magi [2] di zaman purba, ini adalah Islam di sisi mereka.


Namun begitu, sesiapa yang berkata La illah Illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah) dibunuh, perempuan mereka dihina dan rumahnya dimusnahkan. Bencana utama ialah sebahagian daripada mereka mendakwa bahawa mereka adalah orang-orang Arab dan mereka melakukan ini atas nama Ke-Arab-an. Mereka menyerang wanita, melanggar nama baik/pengharapan dan penjara mereka penuh dengan wanita dan kanak-kanak. Keadaan ini adalah bahawa lelaki itu adalah Arab yang mulia, jika dia menentang, beliau menentang manusia, dan tidak menyerang wanita.

Pada hal lelaki ini adalah seorang Arab yang mulia, jika dia menentang, beliau menentang kaum lelaki, dan tidak menyerang wanita. Jadi apakah dakwaan identiti keAraban dari orang-orang Roma,yang  ditinggalkan orang Mongol dan tentera Tatar! Mereka telah menghitam wajah kemanusiaan. Mereka telah melakukan kejahatan yang memalukan dan kegilaan Firaun dan Namrud (la) yang rapat dengan Musa dan Nabi Ibrahim (as)

Dengan kata lain, ada orang Samaria (ulama tidak beramal) yang sentiasa cuba untuk membuat undang-undang Nabi Allah lalu tersesat. Beliau tidak cuba untuk menggalakkan kebaikan dan mencegah kemungkaran, sama ada Jihad ke jalan Allah dengan lidah, atau dengan tangan, jika boleh. Dia lupa bahawa Rasulullah (SAW) sabdakan, apa yang bermaksud: (Akan menyeru Kebaikan dan mencegah kemungkaran atau mereka akan menggunakan orang-orang yang berdosa di kalangan kamu kemudian mereka akan meminta pilihan kamu dan mereka tidak akan menjawab (doa mereka tidak akan diterima) al Kafi bab-5 halaman -56.

Tambahan pula, ada yang lebih buruk daripada penzalim yang menguasai dengan kekerasan pada negara Islam hari ini? Keputusan boleh didapati dan ia memerlukan premis (tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah) dan ia kekal hingga ke hari ini. Kemudian punca penindasan penzalim pada masyarakat Islam hari ini adalah: meninggalkan masyarakat ini dari menyeru kebaikan dan mencegah kejahatan. Sebab untuk meninggalkan tanggungjawab ini kepada masyarakat ini adalah oleh ulama yang tidak beramal telah meninggalkan menyeru kepada makruf (kebaikan) dan mencegah kemungkaran (kejahatan) (jika orang alim itu rusak, maka rusaklah dunia ini).

Malah, yang tertanam pada hari ini dalam hati ramai orang Islam, merasa hina, merenda dan menyerah kepada penzalim (taghut). Juga, cinta kepada kehidupan dunia ini, , dan takut mati dengan cara yang tidak normal. Mereka telah mula melihat kehidupan dengan kehinaan lebih baik daripada mati dengan keindahan. Dengan cara ini, Islam akan digantung dan akan mencari ukuran yang terbalik. Ini adalah perkara yang paling dikehendaki syaitan (la),
negara-negara Islam kekal lemah dan beku di antara batu dan tempat keras, atau dalam erti kata lain, di antara Firaun dan Samaria. Di antara penzalim tidak bermoral yang membunuh dan merampas, dengan ulama agama (yang tidak beramal) yang tidak menyeru makruf dan mencegah mungkar, dan di belakang tabir jari-jari penzalim Amerika yang menggerakkan tali ke kiri dan ke kanan. Dengan cara ini, tiada apa yang tinggal pada Islam selain namanya.

Kewajipan para ulama pada masa kini adalah untuk mengislah umat Islam. Diwajibkan kepada mereka untuk membawa risalah berat yang berjuang untuk mendapatkannya. Kamu wahai pencari ilmu agama dan ulama Islam (Syiah dan Sunni), adakah kamu berfikir bahawa semua yang kamu kenakan bayaran untuk mengumpul ilmu akal dan naqal tanpa mengamalkannya, dan tanpa menyeru kepada makruf dan mencegah kemungkaran, dalam mandat untuk mengislah umat, menyampaikan dan memberi peringatan anak-anaknya dan Jihad di jalan Allah dengan harta dan diri?!

Jika ini yang kamu fikirkan, maka saya katakan kepada kamu, sebenarnya kamu salah. Pengumpulan ilmu akal dan naqal tidak sukar, tetapi apa yang sukar adalah untuk kamu memberi makanan tiga hari kepada banduan, musafir, orang yang miskin, dan tidur semasa kamu lapar. Sama seperti apa yang Imam Ali (as) lakukan, ia adalah sukar untuk menjalani kehidupan demi kebahagiaan orang lain dan untuk menghapuskan ketidakadilan dari mereka, ia adalah sukar. Untuk memberikan kerana Allah seperti  yang Imam Hussein (as) berikan kerana Allah, ia adalah sukar.

Salam ke atasmu Ya Aba Abdillah, bapa dan ibuku adalah tebusan kepadamu, engkau berikan segala-galanya dan tidak meninggalkan sesuatu, walaupun bayi dan wanita. Kamu tidak meninggalkan alasan untuk mana-mana pengecut.

Wahai tuan-tuan, jika kamu tidak dapat mengutip ilmu dan beribadah, maka dengan cara ini, kamu telah berikan penzalim (taghut) apa yang mereka mahu. Untuk mengembalikan kamu menjadi hamba suci, bukan ulama’.

Sifat hamba (al-‘abid) tidak mungkin dibina di atas seorang ulama yang tidak menyeru makruf dan tidak mencegah kemungkaran, ini menunjukkan makna yang diriwayatkan dari makshumin (as) bahawa seseorang yang berilmu adalah lebih baik daripada tujuh puluh orang ‘abid (ahli ibadah). Ini kerana kebimbangan utama orang yang berilmu adalah keselamatan orang, tetapi kebimbangan utama ahli ibadah adalah keselamatan dirinya.

Telah diriwayatkan bahawa Imam Al-Sadiq (as) telah berkata:

(الراوية لحديثنا يشد به قلوب شيعتنا أفضل من ألف عابد)

Penyampai (perawi) ucapan kami yang menarik hati Syiah kami adalah lebih baik daripada satu ribu ‘abid (ahli ibadah. Al-Kafi Bab-1 halaman-33

Firman Allah SWT:

فَلَوْلا نفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
Tidak sepatutnya bagi mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya. [Al-Taubah 9:122]

Untuk memberi peringatan kepada kaumnya bukan untuk tidur ... Atau memberi amaran kepada satu atau dua individu. Jadi, jika kebimbangan utama kamu, wahai tuan-tuan, adalah keselamatan diri kamu, jangan katakan (kami adalah pelajar pengajian agama) atau (ulama), dan tidak memakai pakaian mereka untuk menipu manusia. Janganlah serigala memakai kulit domba, seperti halnya ramai orang pada masa kini, kerana ini bukan perkara mencari dunia, dan ini bukanlah pula untuk memuaskan keinginan atau menghabiskan masa. Ia adalah perkara memikul risalah berat nabi-nabi dan ma'sumin (as), jadi berhati-hatilah, jika tidak, akan kehilangan dunia dan akhirat.

Isa (as) berkata: Perumpamaan ulama’ al-Suu’ adalah seperti batu yang jatuh di muara sungai, ia tidak (boleh) diminum, dan ia tidak biarkan air mengalir untuk tumbuh-tumbuhan. Faydh al Qadeer bab - 4 Laman -206.

Pada tahun 1971, apabila As-Syed Al-Khomeini (Rahimahu Allah) berada di Najaf dan para pelajar beliau telah menunggunya untuk pelajaran tentang kawalan diri, As-Syed mula dengan kata-kata: {Saya rasa saya perlu mengingatkan tuan-tuan beberapa kali yang melibatkan masalah umat Islam. Kemudian dia berkata: Sekarang , adakah kamu mahu saya bercakap tentang akhlak? Kita tidak akan sopan jika kita berfikir tentang perkara-perkara ini dan jika kita sopan, kita akan berfikir tentang keadaan ini.}

Jadi kepada para ulama yang tidak beramal saya katakan: Kamu menawarkan kerja kamu pada sirah (riwayat hidup) para nabi dan rasul. Al-hamdu Lillah dalam al-Quran yang berada di tangan kita hari ini dan di mana ada cukup kisah-kisah mereka (as), dan kamu akan mendapati sirah kamu melanggar sirah mereka sepenuhnya, sama ada kamu beramal dengan sirah para nabi dan Rasul, atau beralih daripada jalan ini. Jadi jangan berdiri di jalan itu untuk menuju Allah SWT, seperti yang Amir al-Mukminin (Ali as) katakan,

“dan saya beritahu kamu apa yang Nabi Isa (as) katakan kepada ulama Yahudi yang sombong dan tidak beramal: {Celakalah kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang munafik, karena kamu menutup pintu-pintu Kerajaan Langit di depan orang. Sebab kamu sendiri tidak masuk dan kamu merintangi mereka yang berusaha untuk masuk..}” Injil Matius: bab 23, ayat 13

Bangunlah sebelum diri kamu dimusnahkan atas apa yang diusahakannya dan sebelum datang hari yang apabila kamu akan berkata, penderitaan kita atas apa yang kita telah diabaikan dari sisi Allah.

Akar Islam dan umat Islam pada hari ini terdedah kepada kemusnahan dan kamu mahu saya untuk duduk dan bercakap dengan kamu mengenai kawalan diri?!

Bangunlah sebelum pedang anak Fatimah (as) muncul dari sarungnya dan pada masa itu kamu akan menyesal apa yang kamu telah lakukan yang meletakkan kamu hari ini dalam parit yang lain dari dia. Bangunlah dan akuilah perbuatan-perbuatan yang salah tidak senonoh kamu kerana malu adalah lebih baik daripada masuk neraka..

Pada masa yang sama, saya berganding tangan dengan ulama yang beramal, para Mujahid yang zuhud (tidak terikat) pada dunia ini, yang mengisyaratkan kamu luaran mereka pada batin mereka. Orang-orang yang bekerja siang dan malam untuk menyebarkan kalimah [La Illaha Illa Allah] (Tiada Tuhan melainkan Allah) dan untuk menyebarkan keadilan dalam masyarakat Islam. Walaupun mereka adalah sangat sedikit seperti yang dikatakan Imam Al-Sadiq (as)

Allah akan memberkati kerja mereka dan menjadikannya kebajikan yang banyak, insya-Allah. Jadi jangan lemah dan terganggu, dan kamu adalah orang-orang yang tinggi- insya-Allah. Berbahagialah orang-orang yang dikenali di langit. dan tiada nama di bumi, dengan kerja yang begitu banyak dan sehingga tidak cukup tangan mereka. Aku bermohon kepada Allah untuk menjadikan aku khadam mereka dan menjadikan aku dalam kelompok mereka, dengan begitu banyak kejahilanku, kurangnya ilmuku dan sedikitnya amalku dengan kelebihannya, kasih sayangnya dan tawaran memulakannya.
(hadith dalam Usul Al-Kafi bab 2).

Ini hanya kerana aku mahu memperbaiki sesuatu yang aku boleh, mendoakan untuk yang hidup yang tidak akan mati dan untuk menjadi dari orang-orang yang tidak takut di sisi Allah kepada celaan orang mencela. Aku bersetuju dan berserah diri kepada Allah semata-mata. Dia adalah pelindung, dia melindungi orang yang benar, dan aku berlindung kepada Allah dari kehinaan di dunia dan di akhirat.

Aku mengukuhkan kepada yang memilikiRaja dan Kerajaan (bumi dan langit), dan bergantung kepada yang Berkehendak dan Berkuasa, dan aku meminta bantuan daripada pemilik kemuliaan dan Ketuhanan, dari apa yang aku takut dan diperingatkan. Dan dengan Muhammad dan Ali dan Fatimah dan Al-Hassan dan Al-Hussein dan Ali dan Muhammad dan Ali dan Jaafar dan Musa dan Ali dan Muhammad dan Ali dan Al-Hassan dan Muhammad (as) dan segala puji bagi Allah semata-mata.


بسم الله الرحمن الرحيم
﴿وَإِذْ نَادَى رَبُّكَ مُوسَى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ * قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَلا يَتَّقُونَ * قَالَ رَبِّ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ * وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلا يَنْطَلِقُ لِسَانِي فَأَرْسِلْ إِلَى هَارُونَ * وَلَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخَافُ أَنْ يَقْتُلُونِ * قَالَ كَلَّا فَاذْهَبَا بِآياتِنَا إِنَّا مَعَكُمْ مُسْتَمعُونَ﴾

10. Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu menyeru Nabi Musa: "Hendaklah Engkau mendatangi kaum Yang zalim, -
11. "(yaitu) kaum Fir'aun. Mengapa mereka tidak bertakwa?"
12. Nabi Musa merayu Dengan berkata: "Wahai Tuhanku, Sesungguhnya Aku takut Bahawa mereka akan mendustakan daku.
13. "Dan akan sempit pula dadaku serta tidak lancar lidahku; oleh itu utuskanlah perintahMu kepada Harun).
14. "Dan lagi mereka ada mengemukakan satu tuduhan jenayah terhadapku; oleh itu Aku takut mereka akan membunuhku".
15. Allah berfirman: "Jangan! jangan fikir (akan berlaku apa Yang Engkau bimbangkan itu)! oleh itu pergilah kamu berdua membawa mukjizat-mukjizat Kami (yang membuktikan kebenaran kamu); Sesungguhnya Kami ada bersama-sama kamu: mendengar.



------------------------------
[1] Pilate atau Pilatus seorang gabnur zaman Isa as -pent
[2] Magi mungkin pendeta Zoroastrian, atau mungkin juga magi (bentuk plural dari magus) yang mengenal astrologi dari Persia kuno. -pent




Tiada ulasan: