Isnin, 27 Januari 2014

Mengapa azan dan Iqamah berubah? Dimanakah otoriti untuk melakukan perubahan?

FIQH AL-YAMANI AS:

Mengapa azan dan Iqamah berubah? Dimanakah otoriti untuk melakukan perubahan?

1. Azan dan Iqamah berubah apabila tiba masa untuk mengakui wasiat Rasulullah SAW. Maknanya, apabila tiba masa untuk mengakui Ali bin Abi Talib sebagai sebagai Hujjat Allah sesudah kewafatan Nabi SAW berdasarkan wasiat yang tertulis, maka azan dan Iqamah berubah untuk memasukkan penyaksian bahawa Ali dan para Imam dari anak keturunannya sebagai Hujjat-Hujjat Allah SWT. Dan apabila datang Mahdi yang pertama, azan dan Iqamah juga turut berubah untuk memasukkan penyaksian bahawa Mahdi Pertama iaitu Ahmad dan sebelas Mahdi dari anak keturunannya adalah Hujjat-Hujjat Allah SWT.

Bermakna perubahan pada azan dan Iqamah berlaku apabila tiba masanya untuk menggabung dan mengakui kebenaran serta kesahihan wasiat Muhammad SAW, yang mana ia merupakan sebuah penulisan yang memelihara daripada kesesatan bagi orang-orang yang berpegang teguh kepadanya.

2. Otoriti bagi perubahan ini adalah wasiat Rasulullah SAW. Tulisan yang Muhammad SAW gambarkan sebagai "sebuah penulisan yang tidak akan membuatkan kamu tersesat sesudahku "

http://pendokongalyamani.blogspot.com/2011/12/wasiat-rasulullah.html




Tiada ulasan: