Selasa, 21 Januari 2014

10313 Ansar bertemu dengan Imam Mahdi

10313 Ansar bertemu dengan Imam Mahdi

Post oleh PastnPresent
Joined: Wed April 8, 2011 12:40
Post Thu Sep 26, 2013 07:43

Tajuk: Bagaimana 10313 Ansar bertemu dengan Imam Mahdi
As-Salamu ‘alaikum (semua),        

Saya keliru.

Jika Ahmad al-Hassan berkata dalam bukunya (anak lembu) bahawa syiah (pengikutnya) perlu pergi ke Mekah apabila Sufyani muncul dan yang malangnya hanya 10,000 dan 313 akan pergi. Kemudian apakah makna pernyataan berikut , dalam kitab Raj'a ?

Muka surat16 Imam Ahmad as menerangkan pemahaman asas yang menjijikkan daripada riwayat yang telah diamalkan oleh orang-orang yang mendakwa mempunyai pengetahuan, apa yang berkaitan dengan Raj’a (kebangkitan) atau Aqa'ed (akidah) yang lain dari yang dia as katakan:

"Pemahaman asas hadits ini, kita lihat ia mengikut gambaran sebahagian daripadanya mengatakan Dajjal adalah orang mempunyai keldai yang jarak langkahnya yang sangat panjang, dan jarak di antara dua telinga keledainya, 40 atau 70 hasta di dalam riwayat yang lain, dan walaupun jika ada bersamanya segunung makanan dan segunung api seperti yang telah disebut di dalam hadits, bagaimana boleh keldai mempunyai telinga yang jaraknya 30 hasta atau 40 hasta antara dua telinganya? ! dan bagaimana dia boleh memiliki segunung api dan segunung makanan? ! Bolehkah akal atau manusia biasa menerima riwayat seperti itu, tanpa melihat yang simbolik atau secara kod ini? ! Tafsiran lurus bendulmereka pada riwayat ini, telah menjadikan manusia hidup dalam alam fantasi dan angan-angan, jauh dari realiti.

Sebagai contoh: Menurut pemahaman naif mereka kepada riwayat para sahabat Imam Mahdi akan terlepas dari tempat tidur mereka, dan akan berkumpul di Mekah sahaja tanpa peringkat-peringkat permulaan, seolah-olah seperti siri kartun kanak-kanak, hanya berlaku tanpa apa-apa persediaan dalam (prinsip-prinsip akidah), dan tanpa Mahdi melengkapkan mereka dengan pengetahuan, inilah apa yang mereka gambarkan kepada masyarakat, bagaimana suatu malam nanti para sahabat Imam Mahdi akan terbang di udara, dan melihat diri mereka dalam Kaabah manakala hanya Imam Mahdi dan 313 orang bersamanya, dan akan melihat diri mereka di Mekah dan beratus-ratus ribu Wahabi mengelilingi mereka.

Pemahaman ini lebih hampir kepada kebodohan, dan sama seperti yang mereka menyekat masyarakat ramai, dan menghalang mereka daripada memberi kemenangan kepada Mahdi dengan alasan bahawa dia mestilah muncul bersama 313 orang sahabat-sahabatnya yang akan berada di Mekah unxtuk memberikan kemenangan. Dan anda semua boleh menunggu kemunculannya untuk memberinya kemenangan, dengan tidak melakukan apa-apa!! Baiklah nanti, bagaimana pula dia boleh mencapai kemenangan ke atas beratus-ratus ribu Wahabis jika mereka menentnag beliau di Mekah! Bagaimana dia boleh menakluk AlHijaz ? ! Adakah dengan hanya beberapa ratus oramg sahaja, atau dengan mukjizat secara paksa? Dan jika kes itu adalah kes mukjizat dan memusnahkan manusia sahaja, oleh itu tidak ada keperluan kepada Imam Mahdi, Allah Yang Maha Perkasa dan adalah yang akan membinasakan para penduduk dan akan mengalahkan mereka dengan mukjizat, dan membuat mereka percaya dengan paksaan dan perkara itu selesai!

Pemahaman yang terlalu lurus bagi masalah terkait dengan ideologi Mahdi as atau Raj’a (kiamat kecil) membezakan kebodohan dari orang-orang yang menghurai mengenainya dan sejauh mana kelemahan pandangan mereka, dan tidak syak lagi perkara ini perlu diperjelaskan, supaya orang yang mendengar daripada mereka tahu tahap pemikiran dan pengetahuan, dan tidak dapat ditipu oleh mereka "
p.16 Kitab Raj’a

---------------------------------------------------

Post oleh user avatar
Site Administrator
Joined: Mon 10 Mei 2010 00:31
Post Thu Sep 26, 2013 07:58

Tajuk: Bagaimana 10313 Ansar bertemu dengan Imam Mahdi
Saya tidak nampak percanggahannya di sini. Imam a.s. dalam petikan itu bercakap mengenai orang-orang yang percaya bahawa 313 akan muncul secara ajaib di Mekah untuk menyokong Qaim as tanpa peringkat dakwah terlebih dahulu dan tanpa perjalanan ke sana tetapi hanya dengan terbang di langit.

--------------------------------------------------

Post oleh PastnPresent
Joined: Wed April 8, 2011 12:40
Post Thu Sep 26, 2013 08:39

Tajuk: Bagaimana 10313 Ansar bertemu dengan Imam Mahdi
As-Salamu ‘alaikum (semua),        


Mungkin saya salah faham sepenuhnya, tetapi sejauh apa yang saya faham ia juga bercakap tentang hakikat bahawa ia akan menjadi sukar bagi Imam Mahdi muncul dengan sahabat-sahabatnya ( 313) di Mekah , untuk menghadapi lebih ratusan ribu Wahabi .


Pemahaman ini lebih hampir kepada kebodohan, dan sama seperti yang mereka menyekat masyarakat, dan menghalang mereka daripada memberikan kemenangan kepada Mahdi dengan alasan bahawa dia hendaklah muncul bersama sahabat-sahabatnya yang 313 itu dan akan berada di Mekah untuk kemenangan . Dan anda semua boleh menunggu kemunculannya untuk memberinya kemenangan, dan tidak melakukan apa-apa! ! Baik maka, bagaimana dia boleh mencapai kemenangan ke atas beratus-ratus ribu Wahabis jika mereka berjuang beliau di Mekah ! Bagaimana dia boleh mengatasi AlHijaz?! Adakah ia oleh beberapa ratus sahaja, atau dengan mukjizat secara paksa? Dan jika kes itu adalah kes mukjizat dan memusnahkan orang sahaja, jadi maka tidak ada keperluan untuk Imam Mahdi , Allah Yang Maha Perkasa dan adalah orang yang akan membinasakan penduduk dan akan menang atas mereka dengan mukjizat, dan membuat mereka percaya dengan kekerasan dan perkara itu selesai!

------------------------------------------------

Post oleh: Abdullah Hashem
user avatar
Site Administrator
Site Administrator
Joined: Mon 10 Mei 2010 00:31
Post Thu Sep 26, 2013 09:21

Tajuk: Bagaimana 10313 Ansar bertemu dengan Imam Mahdi
Ya, tetapi dalam ucapan Imam dalam kitabnya the Calf (Anak Lembu), beliau berkata ia kesemunya 10.313 yang pergi ke Mekah untuk menyokong Imam dan "Malangnya" dia as berkata, tidak lebih daripada itu yang pergi. Jadi adalah 10.313 orang tentera dan bukan hanya 313 seperti sesetengah orang bayangkan. Dan untuk 10313 untuk ke sana, mesti ada peringkat dakwah terlebih dahulu.

------------------------------------------------------

PastnPresent
Posts: 102
Joined: Wed April 8, 2011 12:40
   Thu Sep 26, 2013 10:00
Tajuk: Bagaimana 10313 Ansar bertemu dengan Imam Mahdi
As-Salamu ‘alaikum (semua),
ok. Jika saudara tidak keberatan bolehkah saudara berikan saya rujukan (no. halaman) bahagian di mana dia berkata “mereka harus pergi ke Mekah''?
Tajuk: Bagaimana 10313 Ansar bertemu dengan Imam Mahdi
As-Salamu ‘alaikum (semua),


Jangan bimbang saya akan mendapatkannya.

-----------------------------------------------------------

nasaie24
Posts: 45
Joined: Wed Nov 16, 2012 04:34
negara: Malaysia (my)
   Thu Sep 26, 2013 01:14
Tajuk: Bagaimana 10313 Ansar bertemu dengan Imam Mahdi
Alhamdulillah Saya tidak punyai apa-apa untuk ditinggalkan. Tiada isteri atau harta benda atau pekerjaan dan sebagainya kecuali hutang-hutang.

Beberapa perkara bermain dalam fikiran saya sekarang adalah perkara-perkara seperti wang untuk tiket penerbangan atau melepasi pemeriksaan sempadan. Tetapi tiada apa yang mustahil di sisi Allah swt.

Saya berharap saya akan dipilih. *berharap*. InsyaAllah.

--------------------------------------------------------

Zolfigarr
user avatar
Posts : 1631
Joined: Wed 25 Mac 2011 11:53
Jantina: Lelaki
Post Thu Sep 26, 2013 02:22
Tajuk: Bagaimana 10313 Ansar bertemu dengan Imam Mahdi
Terdapat juga tafsiran daripada Imam as mengenai Mekah:

"Pada Zaman Rasulullah saw; orang Quraisy; adalah mereka yang tinggal di sekitar Kaabah di Um Al Qura (ibu kepada kampung-kampung) dan pada Zaman ini di Najaf, terdiri dari kaum Quraisy Zaman ini yang sebahagian daripadanya adalah ulama agama dan mereka orang-orang yang Qaim as akan mendekati 500 orang daripada mereka dan memotong leher mereka dan akan mengulanginya sebanyak 6 kali menurut suatu riwayat dari Ahlulbayt as

Dan ia telah disebut dalam riwayat yang Qaim as akan membuka kota Najaf seperti Mekah yang telah dibuka sebelum ini, dan dengan pedang dia akan membunuh penentangnya dan Qaim as akan membunuh di Najaf sesuai dengan kehendak Allah menurut apa yang disebutkan dalam riwayat. "

Motashabihaat hal.140

Amat menarik sekali bagaimana Sunnah Rasulullah saw serupa dengan Sunnah Imam Mahdi kerana pada masa Nabi terdapat berhala di sekitar Kaabah dan Nabi memusnahkan semuanya dan pada masa dan zaman ini ada ulama sesat dan fasik di sekitar makam Imam Ali as dan Mahdi a.s. akan memusnahkan semuanya.


Salah seorang Imam berkata: "Apabila Qa'im kita berdiri dia akan menghadapi kejahilan orang-orang terburuk daripada apa yang dihadapi Nabi saw dan keluarganya dari Era kejahilan (Jahilyah). Bagaimana ia boleh berlaku? Beliau berkata : Nabi saw dan keluarganya bersamanya orang-orang yang menyembah batu-batu, batu berhala dan patung-patung dan Qa'em kita apabila dia berdiri, rakyat akan berdepan dengan beliau dengan tafsiran kitab Allah, dan akan menggunakannya sebagai bukti dan dia berkata: Demi Allah kesolehannya akan memasuki rumah kamu seperti kehangatan dan kesejukan " Gaibat Al-Sheikh Al- Numaani
p.297

Jadi a.s. Mahdi akan berjuang di tempat di mana ada ulama .

Rasulullah saw bersabda: "Wahai Ammar Allah SWT menjanjikan bahawa akan keluar dari keturunan Al-Hussain 9 Imam-Imam dan yang kesembilan dari anak-anaknya akan ghaib daripada mereka. Dan ia adalah Firman Allah SWT,
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاءٍ مَّعِينٍ
 Katakanlah: "Terangkanlah kepadaku jika sumber air kamu menjadi kering; maka siapakah yang akan mendatangkan air yang mengalir bagimu?".Al-Mulk 67:30 .

Keghaibannya akan panjang dan kaumnya yang akan menafikannya dan lain-lain akan kekal. Dan jika ia adalah pada akhir Zaman, beliau akan memimpin dunia ini dengan keadilan dan kesaksamaan selepas penindasan dan kezaliman. Dia akan berjuang dengan tafsiran dalaman (Ta’wil) sepertimana saya berjuang dengan Tanzeel (tafsiran luar) . Dan dia mempunyai nama seperti nama ku dan paling mirip menyerupai ku dari umat kepada ku.
Kafayat Al-Athar 120 Bihar Al-Anwar v.36 326/183 . V.15 Al-Awaalem : 175/146

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿١٠ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿١١ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴿١٢ وَأُخْرَىٰ تُحِبُّونَهَا ۖ نَصْرٌ مِّنَ اللَّـهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿١٣  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنصَارَ اللَّـهِ كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّـهِ ۖقَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّـهِ ۖ فَآمَنَت طَّائِفَةٌ مِّن بَنِي إِسْرَائِيلَ وَكَفَرَت طَّائِفَةٌ ۖ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ﴿١٤

Dari Abi Al-Jarood dari Abi Jaafer as beliau berkata: " Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? "Jadi mereka berkata: Jika kami tahu mengenainya, kami akan berjuang dengannya dengan wang, jiwa dan anak-anak kami. Maka Allah berfirman:

"(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui. Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar. Dan (ada lagi) kurnia yang lain yang kamu sukai (yaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang hampir. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman.". Al-Shaff (10-13). 

Maksudnya dalam dunia ini dengan pembukaan Al-Qa’im dan juga pembukaan Mekah dia berkata: " Hai orang-orang yang beriman, jadilah kamu penolong Allah ..sehingga dia berkata - lalu segolongan dari Bani Israil beriman dan segolongan lain kafir " Al-Shaff: 10:14] 

Beliau as menjawab: bahawa orang kafirlah yang membunuh salah seorang yang kelihatan seperti Isa as dan menyalibkannya, dan seseorang yang dipercayai ialah yang menerima orang yang kelihatan seperti Isa as, oleh itu dia tidak dibunuh, jadi kumpulan yang membunuhnya telah dibunuh dan disalib, kerana inilah Allah berfirman, "maka Kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang " Tafsir Al-Qummi v.2 p.365 -366

Tiada ulasan: