Soalan 42:
وَمَا
أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّىٰ
أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّـهُ مَا يُلْقِي
الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّـهُ آيَاتِهِ ۗ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿٥٢﴾لِّيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِّلَّذِينَ فِي
قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ ۗ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ ﴿٥٣﴾
Dan
Kami tidak mengutus sebelum kamu seorang rasulpun dan tidak (pula) seorang
nabi, melainkan apabila ia mempunyai sesuatu keinginan, syaitanpun melontarkan
godaan-godaan terhadap keinginan itu, Allah menghilangkan apa yang dilontarkan
oleh syaitan itu, dan Allah menguatkan ayat-ayat-Nya. Dan Allah Maha Mengetahui
lagi Maha Bijaksana, agar Dia menjadikan apa yang dilontarkan oleh syaitan itu,
sebagai cobaan bagi orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan yang
kasar hatinya. Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu, benar-benar dalam
permusuhan yang sangat, [Al-Quran 22: 52-53]
Apakah
pengertian syaitan pun melontarkan godaan-godaan terhadap keinginan Nabi?
Jawapan:
Tidak
ada Nabi atau Rasul, dan seperti yang disampaikan dari AhlulBayt (as), dan {yang
bercakap} [1], dan mereka (as) cakapkan kepada, yang inginkan sesuatu, yang bermakna dia mengharapkan perkara yang
baik berlaku, yang dipelajarinya dari Allah bahawa ia akan berlaku walaupun
secara umumnya pada masa-masa tertentu, yang bererti bahawa hasratnya datang
dari urusan Allah SWT dan bukan dari dirinya dan kehendak hawa nafsu dan
keinginannya seperti dibayangkan oleh sesetengah orang,
{ أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ - syaitan
pun melontarkan godaan-godaan terhadap keinginan} yang bererti bahawa selepas
menjadi Rasul (sama ada dia seorang Rasul. seorang Nabi. atau yang bercakap)
mula menunjukkan harapan untuk manusia yang mengikuti dakwahnya. Syaitan melontarkan
kepalsuan ke dalam hati sebahagian dari manusia ini tentang hasrat Rasul yang ditunjukkan
kepada mereka sepenuhnya atau sebahagiannya.
{ فَيَنْسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ- Tetapi Allah menghilangkan apa yang dilontarkan
oleh syaitan itu} dengan mengutus malaikat yang melontarkan kebenaran ke dalam
hati sebahagian dari manusia. menjelaskan kepalsuan yang syaitan lemparkan ke
dalam hati sebahagian daripada mereka.
{ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ -
dan Allah menguatkan ayat-ayat-Nya. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha
Bijaksana.} Allah menjadikan ayat-ayat-Nya jelas dengan melontar ketenangan. ketenteraman,
kesopanan dan keyakinan ke dalam hati orang-orang yang beriman. selepas dilemparkan
ke dalam hati mereka ilmu yang benar daripada-Nya SWT bukan apa yang dilemparkan
Syaitan ke dalam hati sebahagian daripada mereka, tetapi apa yang didakwah oleh
Rasul. Dan lontaran syaitan adalah bisikan ke dalam hati, atau oleh penglihatan
yang berniat jahat semasa sedar atau dalam tidur. Dan dia melemparkan kepada penyokong-penyokongnya
yang diri mereka dikuasainya supaya cintakan "Aku" (Ana), penampilan.
kepimpinan, jawatan tertinggi yang palsu dan mengikut keinginan (hawa nafsu).
﴿هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ *
تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ * يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ
كَاذِبُونَ﴾
{Apakah
akan Aku beritakan kepadamu, kepada siapa syaitan-syaitan itu turun? * Mereka
turun kepada tiap-tiap pendusta lagi yang banyak dosa, * (mereka) melontarkan
pendengaran itu, dan kebanyakan mereka adalah pendusta-pendusta. } {Al-Quran
Surah Asy-Syu'araa 26: 221-223 }.
Bagi
menghapuskan apa yang syaitan lontarkan. dengan mengutus malaikat yang memberi ilham
(wahyu) kebenaran kepada auliak (penyokong-penyokong) Allah. dan mereka (malaikat)
bercakap (mengilhamkan) kepada orang yang beriman di dalam hati mereka. dan mengenalkan
mereka kebenaran. dan menunjukkan kepada mereka semasa tidur dan sedar yang yang
mana mereka mengetahui jalan yang lurus dan yang mengikuti Rasul adalah
kebenaran yang jelas daripada Allah SWT. Dan orang-orang yang mengikut apa yang
dilemparkan syaitan. yang mengandungi fitnah (ujian) kepada mereka yang tidak
beriman sebelumnya, sebaliknya mereka adalah orang-orang munafik yang mempunyai
penyakit di dalam hati mereka dan hati mereka keras, dan mereka ragu dan syak dan
mereka mengingkarinya.
﴿وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ * وَلِيَعْلَمَ
الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ
فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَى
صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ * وَلا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ
حَتَّى تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابُ يَوْمٍ
عَقِيمٍ * الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ﴾
{Dan
sesungguhnya orang-orang yang zalim itu, berada dalam permusuhan yang sangat, *
dan agar orang-orang yang telah diberi ilmu, meyakini bahwasanya itulah yang al-Haq
dari Tuhan-mu lalu mereka beriman dan tunduk hati mereka kepadanya dan
sesungguhnya Allah adalah Pemberi Petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada
jalan yang lurus. * Dan senantiasalah orang-orang kafir itu berada dalam keraguan
mengenainya, hingga datang kepada mereka as-saah dengan tiba-tiba atau datang
kepada mereka azab hari yang tandus (kiamat).* Kekuasaan di hari itu ada pada
Allah, Dia memberi keputusan di antara mereka. Maka orang-orang yang beriman
dan beramal saleh adalah di dalam syurga yang penuh kenikmatan.} {Al-Quran
Surah Al-Hajj 22: 53-56}.
Dan
akan kekal orang-orang munafik dan juga orang-orang kafir dengan pesanan (mesej)
keraguan sehingga ke saat akhir { حتى تأتيهم الساعة
بغتة -
sehingga kiamat datang kepada mereka tanpa diduga} bermakna sehingga
kebangkitan al-Qaim (as), { أو يأتيهم عذاب يوم عقيم atau
datang kepada mereka azab hari yang tandus (kiamat).} bermakna tidak ada [hari]
serupa dengannya. tidak ada tahun-tahun sebelumnya telah melahirkan satu hari
seperti itu, dan ia adalah hari kebangkitan al-Qaim (as).
Dan pada hari ini, kuasa pemerintahan adalah untuk Allah kerana Raja, pemerintah
pada hari itu adalah Imam Al-Mahdi (as).
✡✡✡✡✡
_____________________
[1]- كما قرأها أهل البيت (ع) ، عن الحكم بن عتيبة قال: (دخلت على علي بن
الحسين عليهما السلام يوماً فقال: يا حكم هل تدري الآية التي كان علي بن أبي طالب
(ع) يعرف قاتله بها ويعرف بها الأمور العظام التي كان يحدث بها الناس؟ قال الحكم:
فقلت في نفسي قد وقعت على علم من علم علي بن الحسين ، أعلم بذلك تلك الأمور العظام
، قال : فقلت : لا والله لا أعلم، قال: ثم قلت: الآية تخبرني بها يا ابن رسول
الله؟ قال: هو والله قول الله عز ذكره: "وما أرسلنا من قبلك من رسول ولا نبي
(ولا محدث)" وكان علي بن أبي طالب (ع) محدثا. فقال له رجل يقال له عبد الله
بن زيد كان أخا علي لامه: سبحان الله محدثاً ؟! كأنه ينكر ذلك ، فأقبل علينا أبو
جعفر (ع) فقال: أما والله إن ابن أمك بعد قد كان يعرف ذلك، قال: فلما قال ذلك سكت
الرجل، فقال: هي التي هلك فيها أبو الخطاب فلم يدر ما تأويل المحدث والنبي) الكافي
: ج1 ص270 ح2.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan