Ahad, 9 Februari 2014

Kata-Kata Imam (as) Yang Kuat Untuk Ansar, Dan Nasihat Lain

Kata-Kata Imam (As) Yang Kuat Untuk Ansar, Dan Nasihat Lain

Petikan dari Kitab: Ma’a Abdus Soleh (as)
_________________________________________

Tempat tinggal di akhirat itu, Kami sediakan untuk orang-orang yang tidak menginginkan kemuliaan (ketinggian)... 


Salah seorang saudara (Ansar) telah melontarkan sebahagian permasalahan kepada Imam Ahmad Al Hassan a.s, lantas Imam a.s berkata di dalam nasihatnya:

Adakah kamu menyangka kesibukan aku hanya pada kalian sahaja? kebanyakan manusia akan binasa dan mereka berada di atas kesesatan serta berpergian masuk ke dalam neraka. Manakala setiap seorang daripada kamu pula sibuk dengan dirinya sendiri, setiap seorang dari kamu melaungkan "Aku"?!

Aku tidak memerlukan banyak tutur kata (alasan), aku mahukan sedikit amal (kerja) daripada kamu.

Amal-amal kamu didedahkan kepada kami dan pada amal tersebut setiap orang meneriakkan "Aku", kenapa kalian tidak berjuang memerangi diri kalian? Tidakkah kalian malu dengan Allah, Muhammad, Ali dan keluarga Muhammad alaihimussalam?! Semuanya, semuanya, semuanya.

Demi Allah, yang akan membuatkan anak kecil beruban kepalanya?? Adakah kamu membantu?? Aku katakan kepada kamu binasalah kebanyakan manusia!! Kalian tidak takutkan kematian, sebaliknya melaungkan "Aku Aku Aku!!” Siapakah yang memberikan kalian keselamatan dari kebinasaan mereka dan kalian pula sibuk meneriakkan "Aku Aku Aku”?!

Ketikamana saudara tersebut ingin menerangkan sebab-sebab yang mengharuskan tindakannya, Imam a.s berkata: Baiklah, Malaikat tidak menulisnya (menaqalnya), apa yang harus aku perbuat dengannya?!

Kemudian Imam a.s berkata lagi: Nasihatku buat kamu berdasarkan firman Allah Taala:

تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

Tempat tinggal akhirat itu, Kami sediakan untuk orang-orang yang tidak menginginkan ketinggian diri dan tidak juga kerusakan di [muka] bumi. Dan kesudahan [yang baik] itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa. (Al Qasash: 83)

Tadabburlah, fahamilah ayat ini dan jauhilah dari mengikut hawa nafsu kalian, dan kemenangan atas kebenaran itu adalah untuk diri kalian sendiri.

Apabila kalian secara praktiknya ingin menjadi pembantu kepada kebenaran, maka beramallah dengan ayat ini. Jika tidak Allah akan menggantikan kalian dengan kaum (orang) selain kalian, yang kemudiannya tidak akan menjadi seperti kalian. Kalian mengetahui, mereka berdekatan dengan kalian dan hampir tiba waktu mereka. Maka bertakwalah kepada Allah dan bunuhlah diri kalian dan hawa nafsu kalian, serta bantuilah Tuhan kalian.

تِلۡكَ ٱلدَّارُ ٱلۡأَخِرَةُ نَجۡعَلُهَا

{Dan itulah tempat tinggal di akhirat, Kami sediakan}: Allah tidak kata, "sebahagian daripada tempat tinggal Akhirat, "Dia juga tidak kata, "kami akan mengadakan baginya sebahagian daripada tempat tinggal di akhirat,". Tetapi Dia kata: {itulah tempat tinggal akhirat, Kami sediakan}, yang bermaksud, bahawa Dia hendak menjadikan tempat tinggal Akhirat itu, dan segala yang ada yang di dalamnya untuk orang-orang itu, yang bermaksud, mereka adalah raja-raja di akhirat, untuk mereka adalah Keluarga Muhammad (as) dan [yang] istimewa dari Syiah mereka. Jadi beramalah supaya kalian mungkin dari mereka, jika tidak, aku tidak mahu melihat wajah-wajah kalian semasa kalian mengikuti keinginan kalian.

Di penghujung ayat, Allah Taala berfirman: 
وَٱلۡعَـٰقِبَةُ لِلۡمُتَّقِينَ, bermaksud: Dan kesudahan [yang baik] itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa. Orang-orang yang bertakwa itu adalah Keluarga Muhammad alaihimussalam.

وقد قال الصادق (ع) لمن قرأ: ﴿وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً﴾([149]): (لقد طلبوا عظيماً، إنما هي: واجعل لنا المتقين إماماً)

Imam Sadiq (a.s) telah berkata kepada orang yang membaca: yang bermaksud, dan jadikanlah bagi orang-orang bertakwa sebagai Imam kami: (mereka telah meminta sesuatu yang amat besar, yang mana ia adalah: dan jadikanlah orang-orang bertakwa sebagai Imam). (Tafsir Al Qummi, jilid 1, ms 10 dan Bihar Al Anwar, jilid 24, ms 133-134)

Maka apakah perkara yang seseorang itu perlu lakukan untuk menjadi dari kalangan mereka?

لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّ۬ا فِى ٱلۡأَرۡضِ وَلَا فَسَادً۬ا‌

Mereka tidak menginginkan ketinggian diri dan tidak juga kerusakan di [muka] bumi, kalian tidak menginginkan ketinggian dan juga tidak menginginkan kerosakan?? Adakah kamu mengetahui makna ayat ini? iaitu tidak terlintas di hati kamu bahawa kamu adalah lebih baik dari yang lain dan tidak melebihkan diri kamu ke atas yang lain.

Mereka tidak menginginkan ketinggian diri dan tidak juga kerusakan di [muka] bumi...mereka juga tidak menginginkan kerosakan dan bukannya tidak melakukan kerosakan. Di dalam ayat lain Allah Taala berfirman:

وَلَا تُفۡسِدُواْ فِى ٱلۡأَرۡضِ بَعۡدَ إِصۡلَـٰحِهَا

Dan janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi, sesudah [Allah] memperbaikinya. (Al A'raaf: 56)

Adapun di dalam sebelum ini bukanlah berbunyi "janganlah mereka membuat kerusakan", tetapi dinyatakan "mereka tidak menginginkan kerosakan" iaitu tidak terlintas di hati mereka kerosakan dan juga tidak terlintas di hati mereka akan kerosakan. Di manakah kalian dalam perkara ini???

Bertakwalah kepada Allah dan sibukkanlah diri kalian dengan memperbaiki diri kalian sendiri, setiap seorang dari kalian melihat dirinya sebai sebaik-baik makhluk, bahawa dia lebih utama dari keseluruhan ansar, atau lebih utama dari sebahagian ansar?!!

Inilah nasihatku buat kalian dan maafkanlah aku atas ketegasanku terhadap kalian.

_________________________________________

Bagaimana Auliak Allah Memaksa Diri Mereka Kepada Sesuatu Yang Diredhai Allah ?


Saya bertanya kepada Abdus Soleh (as) pada satu hari, dan saya berkata : Bagaimana Auliak yang dipilih Allah memaksa dan menundukkan diri mereka kepada apa yang diredhai Allah sahaja?

Jadi dia (as) menjawab:

، ﴿وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾

Demi Allah {Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang.} [ Surah Yusuf 12:53 ]

Jika kalian meminta, maka mintalah apa yang diminta al-Hussein (as): "Apa yang telah ditemui seseorang Engkau hilang?" Dengan meminta kalian boleh tertakluk (terikat) kepada-Nya, Yang Maha Suci ini, setiap masa, kerana jika seseorang mengasihi sesuatu, penglihatan mereka akan dibutakan - lemah. Jika kalian terikat kepada-Nya dan mengasihiNya pada setiap masa kalian tidak akan melihat yang lain selain Dia, dan kalian tidak akan kenal sesiapa selain dariNya, bahkan, kalian akan melihatNya dalam segala-galanya, dan kalian akan melihat segala-galanya padaNya, Yang Maha Suci. Apa yang orang temui, Kalian hilang? Apa yang hilang pada orang, Kalian temui?

Ya, orang yang telah menemui Allah, dan sesiapa yang telah mengenali Allah, tidak rindukan yang lain, dan tidak kehilangan apa-apa, kerana dia telah mengenal bahawa Allah adalah segala-galanya. Dan sesiapa  yanh kehilangan Allah, dan orang yang telah benar-benar menjadi jahil tentang Allah, telah mendapat sesuatu, dan rindukan segala-galanya, jadi [walaupun] seluruh alam ini dan apa yang ada di dalamnya tidak akan mengatasi kemiskinannya, kerana dia telah menjadi Kemiskinan itu sendiri.

Dan kalian dapati, setiap manusia menurut kejahilannya pada Allah, akan merasakan kadar kemiskinan yang sama dan yang akan tetap kekurangan dan dia tidak temui sesuatu yang boleh memenuhinya - kerana kejahilannya pada Allah - kecuali benda yang pada hakikatnya adalah seperti air garam (laut), peminum akan semakin berasa dahaga dan tidak dapat menghilangkan rasa dahaga mereka.

Kekayaan hanya pada Allah, dari Allah, dan sesiapa yang berpaling dari Allah, tidak akan menemui kekayaan sebenar dan akan kekal berjalan (mengejar) bayangan (fatamorgana), sampai dia musnah di tengah-tengah padang pasir.

Makrifah adalah segala-galanya, kerana itu Muhammad (sawas) berkata kepada Ali (as): "Wahai Ali Sesungguhnya satu jam berfikir adalah lebih baik daripada ibadat seribu tahun !")

Jadi aku katakan: Aku mohon apa yang mengangkat kelemahanku maupun kejahilanku. Semoga Allah melindungi kalian dan memberikan kalian kejayaan dan membantu kalian atas orang-orang yang seperti aku. Jika batu melihat kata-kata kalian ia akan menjadi lembut dan menerimanya , tetapi tidak ada daya dan upaya melainkan dengan Allah -
لا حول ولا قوة إلا بالله
                                         
Jadi dia (as) berkata: (Kalian, insya Allah, lebih baik daripada ku. Bahkan, aku bermohon kepada Allah untuk mengasihani ku oleh pilihan kalian di sisiNya, kerana kalian telah menyokong kebenaran dan mendengar kata-kata Allah dan taat kepada Allah dan beramal dengan apa yang perintahkan kepadamu olehNya Yang Maha Suci. Tetapi aku, dikehendaki Allah yang menjadikan jalanku menyampaikan risalahNya kepada kamu, dan aku tidak melihat diri ku lebih baik daripada yang suci yang taat kepada Allah dan percaya kepada kata-kataNya. Semoga Allah memberikan kalian semua kejayaan dan semoga Allah membalas kalian dengan kebaikan.)

_________________________________________

Awal Tahun Di Sisi Allah


Tentang awal tahun dengan Allah, aku meminta Abdus Soleh (as) dan berkata : Apakah awal tahun di sisi Allah mulai dari Lailatul Qadr (malam al-Qadar) ?

Jadi dia (as) menjawab: (Ya. Awal tahun adalah pada bulan Ramadan, yang terlaksana (berlalu) takdir dari tahun sebelumnya berakhir pada Lailatul Qadr, dan nasib (takdir) baru dimulai dengan Lailatul Qadr (malam al-Qadar))

Jadi aku berkata : Itulah sebabnya mengapa rasa takut pada bulan Mulia ini?

Jadi dia (as) berkata: (Ketakutan adalah sepanjang masa, kerana bagaimana orang yang telah mengenal dirinya dan kegelapannya dan kekurangannya yang kekal yang tidak takut padanya? Sebelum Lailatul Qadr aku melihat suatu visi, dan ia terkait dengan peristiwa yang telah berlalu, tetapi aku akan memberitahu Kalian visi ini:

Aku melihat sekumpulan malaikat dan aku ingin melakukan pekerjaan, jadi aku meminta mereka untuk membawa aku beberapa perkara yang berkaitan dengan pekerjaan ini. Jadi mereka membawakannya, tetapi mereka membantah dan berkata: Mengapa kamu menundukkan diri kamu untuk ini?! Kamu tidak dihakimi oleh Allah dan Kamu tidak punya dosa untuk ditebus!

Jadi, aku terus bekerja dan mengalami kesulitan atau kemungkinan bahaya. Dan setelah aku selesai, sewaktu aku meninggalkan tempat itu, aku berbicara kepada malaikat yang meminta aku untuk menghindari pekerjaan itu, jadi aku berkata kepada mereka : Dia tidak takut, ia juga tidak solat, tapi ia menjadi tidak murni dan berpaling, karena seperti yang Allah katakan, jadi kamu ingin supaya aku tidak takut?!
_________________________________________

Ketakutan Itu Adalah Nikmat... 


Telah berkata (a.s) ketikamana berlaku kesempitan di kalangan sebahagian saudara Ansar: Doa itu membalas tipu daya orang-orang yang zalim, maka berdoalah kalian kepada Allah dan berlindunglah kalian kepada Allah, serta berdoalah dengan doa Jausyan Saghir.[1] Ketakutan itu adalah nikmat yang membuatkan seorang hamba itu berlindung kepada Allah dan mendekatkan diri kepadaNYA serta mengingatkanNYA setelah kelalaiannya.

Kemudian (a.s) berkata lagi: Insya Allah bulan Ramadhan ini telah menghampiri kita untuk memasukkan kita ke dalam hari-harinya, maka tuntutanku dari seluruh ansar supaya tidak mengurangkan diri dalam membacakan doa-doa dan berlindung diri kepada Allah serta merendahkan diri kepadaNYA.


_________________________________________’

[1] Anda dapat menemukan Dua 'dari Al-Jaushan Al-Shaghir sini: http://www.duas.org/jsagheer.htm  Anda akan menemukannya dalam bahasa Inggris, Arab, dan transliterasi terlalu insya Allah.

_________________________________________

Belas Kasihan Dalam Dakwah Dan Hubungan Secara Luaran Sahaja.


Salah seorang daripada mereka yang telah mencari Kebenaran meminta bantuan daripada beberapa orang-orang Ansar, dan kami teragak-agak dalam hal membantunya, bukan untuk apa-apa sebab selain daripada takut jika dia mungkin mempunyai tujuan tertentu seperti orang-orang yang salah anggap yang berkaitan dengan kebenaran dan orang-orangnya. Jadi saya sampaikan kepada Abdus Soleh (as​​), lalu dia berkata:

(Dalam semua hal, kalian tidak berbuat sesuatu kecuali kebaikan, dan samada dia berbohong atau berkata benar itu tidak akan membahayakan kalian, sebaliknya, jika dia tidak benar, maka dia tidak akan membahayakan kecuali dirinya sendiri, dan kehilangan yang paling besar bagi kalian hanyalah sejumlah wang, tetapi dia akan kehilangan kehormatan jika beliau tidak benar.

Sentiasa memberi layanan mengikut apa yang terlihat, Allah tidak memerintahkan Para Nabi untuk memberi layanan kepada orang mengikut dalaman mereka. Oleh itu, sesiapa meminta bantuan dan berkata bahawa beliau adalah dalam kesusahan atau dalam bahaya seperti katanya, maka kita membantunya sama ada dia benar atau tidak)

Kemudian dia (as) ditanya lagi mengenainya, dan dia a.s. berkata: (Amir Al-Mukminin (as) berkata: "Jika seseorang yang meminta atas kebenaran (mungkin) menganiaya orang yang diminta, maka berilah layanan mengikut apa yang terlihat (luaran), dan Allahlah yang menghakimi manusia pada Hari kiamat. Demi Allah! Adalah lebih mudah bagi ku jika dikata tentang ku beribu-ribu kali bahawa aku tidak tahu dan aku jahil dan seseorang menipu ku dengan dua perkataan itu, daripada bertemu Allah pada Hari kiamat dengan melakukan ketidakadilan kepada seorang dari hamba-hamba -Nya " ).


_________________________________________



Bagaimana Pengetahuan Sebenar Menetap Di Hati Dan Bagaimana Manusia Yang Mencapai Matlamat Para Nabi


Saya bertanya kepada Abdus Soleh (as​​) suatu nasihat pada suatu hari, jadi beliau mengingatkan saya keadaan orang-orang yang telah mendahului dari Para Nabi dan Aushiak yang telah membuka jalan bagi Ansar kepada Kebenaran , dan memudahkan mereka menghadapi banyak penderitaan dan kesakitan mereka sendiri.

Kemudian dia, yang jiwa ku menjadi tebusan, berkata: (Apa yang kamu tanyakan adalah bahawa kamu ingin membuat keputusan dan pilihan yang betul antara "Aku... Dia (Ana -Huwa )", dan Bila pilihannya tepat, dan bila orang beriman selamat dari Aku-Ana, dia menerima apa yang dibawa oleh Nabi-nabi serta Aushiak (as)

Jadi saya berkata: Dan bagaimana ia boleh menetap di hati ? Apakah caranya?

Jadi dia (as) berkata: “Makrifah”

Jadi saya berkata: Manusia yang mengetahui sesuatu, tetapi dia lupa dengan cepat, jadi kesannya akan hilang jadi dia jatuh ke dalam kesilapan yang baru.

Lalu dia (as) berkata: (Hakikat Marifah adalah hakikat Makhluk ciptaan, dan ia tidak lupa, tidak hilang, ia adalah iman yang tetap)

Jadi saya berkata: Dan apakah jalan di mana manusia dijadikan untuk makrifah dan Imannya yang benar yang tetap dan tidak hilang?

Maka dia (as) berkata: (Apabila diri dia sendiri adalah makrifah, yang dibakar dengan api dan menjadi api [ sendiri] Tetapi jika kalian maksudkan apakah amalan yang membawa kepadanya. :

Pertamanya: Bahawa dia laksanakan semua yang diperintahkan Allah, dan semua yang Allah berikan petunjuk kepadanya, dan dia mempunyai semua akhlak yang Allah redha, dan mengelakkan semua akhlak yang dibenci Allah, ketika itu dia tidak meminta Syurga dan tidak minta menjauhi Neraka dan tidak sama sekali, sebaliknya, dia hanya minta supaya dia berdiri di pintu Allah dan beramal dengan yang dikehendaki-Nya. Kemudian dia mengenal yang berikut: bahawa jika dia berkata pulihkanku, berikan padaku, kurniakan padaku, buat (lakukan) untuk aku ini atau itu, maka semua doa ini dia mengatakan "Aku".

(“قال اشفني، أعطني، ارزقني، افعل بي كذا، فهو في كل هذه الأدعية يقول " أنا)

Jadi apa yang wajib adalah bahawa dia yakin dengan keyakinan penuh bahawa adalah cukup untuknya dengan dia mungkin berdiri di pintu Allah dan bahawa Allah boleh memperlakukannya dan mengutamakan padanya. Jika Allah yang Maha Suci, telah memperlakukannya sejak Dia menciptakan dunia sehingga kebangkitan As-Saah (kiamat) itu, maka dimasuknya ke dalam Neraka, Dia akan berbuat baik kepadanya. Dan bagaimana boleh dia tidak berbuat baik dari yang telah mewujudkanku selepas ketiadaan, dan kemudian Dia memuliakan aku dengan memperlakukanku dengan menjadikan batu dan lemparkanNya sebagaimana yang dikehendaki-Nya, Apa pula keutamaan yang lebih besar daripada itu? Bahkan, jika dia memasukkan aku ke dalam Neraka kekal selepas semuanya adalah baik padaku, kerana Dia adalah baik pada segala apa yang telah berlalu, dan Dia baik pula pada segala apa yang akan datang. Aku lebih berhak daripada Neraka, kerana aku melihat pada diri ku sendiri.

Sepatutnya manusia masih sentiasa kekal berdiri di pintu Allah, dengan harapan supaya Dia mengurniakan keutamaan  kepadanya dan memperlakukannya. Dan tidak sepatutnya menjadikan beramal manusia pada Allah dengan nilaian atau hukuman, maknanya: Apa-apa yang dikenakan harga atau ganjaran. Dan adakah dianggap manusia yang baik, yang meminta harga atau upah sebagai balasan perkhidmatan yang mudah diberi yang ditawarkan untuk manusia mulia yang sebelum ini telah menyediakan baginya sebuah rumah dan harta dan kerja dan semua yang dia perlukan dalam kehidupannya tanpa bayaran. Jadi bagaimana ia [ketika datang] kepada Allah, yang Maha Suci, yang jika memperlakukan dan memuliakan kamu, dan amalan kamu dengan-Nya merupakan satu penghormatan bagi kamu dan yang terbaik yang boleh berlaku kepada kamu. Jadi bagaimana kamu meminta ganjaran untuk itu? !)


_________________________________________

Mereka Telah Dibunuh Dan Dipenjara Dan Diganasi, Tetapi Tidak Melemahkan dakwah Kebenaran


Mengenai kezaliman musuh-musuhnya yang mencederakannya dan Ansarnya, Imam Ahmad Al-Hassan (as) berkata: (Mungkin kita banyak bersabar, begitu banyak, tetapi hasil daripada permusuhan mereka kepada kita adalah mungkin perkara paling buruk kepada mereka yang memegang permusuhan terhadap kita samada di dunia atau di akhirat. Mereka membunuh nenek moyangku, bapaku Al -Hussein (as) di padang pasir, adakah perkara itu berakhir [dengan berbuat demikian]? atau bahawa Allah telah memalukan mereka di dunia dan di akhirat?!!

Maka Demi Allah! Jika Ahmad Al-Hassan bersendirian dan mereka membunuhnya di padang pasir dan menyembunyikan tubuhnya, hasilnya adalah mereka akan malu di dunia dan di akhira. Walaupun selepas beberapa ketika, jika Ahmad Al-Hassan adalah dari Allah, jadi bagaimana jahilnya mereka! Adakah mereka buta ke tahap ini?!!

Selepas apa yang mereka lakukan dalam bulan Muharram 1429, mereka membunuh, mencederakan dan membakar badan-badan dan memenjarakan dan mengganas kepada sesiapa sahaja yang tangan mereka boleh capai. Semua yang mereka lakukan tidak dapat memadamkan dakwah Kebenaran. Mereka menggunakan keupayaan (kelengkapan) negara, dan tentera-tentera negara, dan media-media negara, untuk memusnahkan dakwah Kebenaran dan untuk menghapuskan Ahmad Al-Hassan dan puluhan yang lain yang bersamanya, tetapi hasilnya adalah bahawa mereka tidak dapat berbuat demikian, sebaliknya, mereka telah didedahkan. Bukankah ini satu tanda untuk mereka jika mereka menggunakan akal mereka?!!

Tiada ulasan: