Khamis, 20 Februari 2014

Soalan 137 mengenai Malam Al-Qadar

Soalan 137 mengenai Malam Al-Qadar

Soalan: Ia disebut dalam Tafsir daripada Surah Al-Qadar bahawa Fatima a.s. adalah Lailatu Al-Qadar (malam Al-Qadar) jadi apa yang di maksudkan dengan riwayat ini daripada mereka as ?

Jawapan: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan lagi Maha Penyayang

Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian Alam dan Selawat Allah ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad dan para Imam Mahdi-Mahdi.

Saya telah nyatakan dalam Surah Al-Fatihah[88] dan dalam Kitab Al-Mutashabihat {89] sebelum ini, bahawa Fatimah a.s. adalah Pintu Kota Batin dan Pintu Zahir adalah Ali as dan Kotanya adalah Muhammad sawas berhubung dengan Tiga Nama: (Allah - Al-Rahman – Al-Rahim) Allah berselawat ke atas mereka, tiga Tunggak-tunggak Hidayah dan tajalli tunggak tiga Nama-nama Agung: Allah, Al-Rahman dan Al-Rahim.

Dan semua ilmu adalah di dalam Kota, apabila ia perlu dikeluarkan mestilah dari pintunya dan di bahagian dalam dari pintu pertamanya dan kemudian di bahagian luar dari pintu zahir pada penciptaan.[91] Dan pintu bahagian dalam Fatimah shalawatu Allah ;alaiha diturunkan (dikeluarkan) daripadannya. Dan dia adalah bekas ilmu al-batin (dalaman) dan dari dialah turunnya ilmu yang ada di dalam Kota (Rasulullah sawas dan al-Quran) dan seperti yang saya jelaskan sebelumnya dari Kitab Al-Mutashabihat - sila semak semula.[92]

Al-Quran diturunkan pada Malam Al-Qadar dan al-Quran diturunkan pada Fatimah dan Malam Al-Qadar adalah Fatimah dan seperti yang mereka a.s. katakan (Kami Hujjah Allah dan Fatimah adalah Hujjah Allah kepada kami),[93] dan seperti sabda baginda sawas: (Fatimah adalah ibu kepada bapanya),[94] dan ibu adalah bekas, dan Fatimah (atau pintu batin) adalah bekas tempat turunnya Al-Quran, dan al-Quran adalah Muhammad sawas.

Dan ini adalah makna batin yang kedua bagi hadis ini dari Rasulullah sawas dari Allah dalam hadis Qudsi: "Jika bukan kerana engkau Aku tidak akan mencipta Falak dan jika bukan kerana Ali Aku tidak akan mencipta engkau dan jika bukan kerana Fatima Aku tidak akan menciptakan kedua-dua kamu."[95]

Fatimah a.s. adalah bekas untuk menurunkan al-Quran maka dia adalah pintu dalaman Kota yang melimpahkan ke atas penciptaan, maka kewujudannya adalah perlu dan dengan kehilangannya sistem penciptaan (nidzam al-khlaq) tidak akan menjadi lurus kerana dia adalah tiang (tunggak) daripada tiga tunggak-tunggak jadi dia adalah bekas yang dari turun Al-Quran.

✡✡✡✡✡


--------------------
[88]-
عن أبي عبد الله (ع) أنه قال: ( "إنا أنزلناه في ليلة القدر" الليلة: فاطمة، والقدر: الله، فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر، وإنما سميت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها) بحار الأنوار: ج43 ص65، عن تفسير فرات الكوفي.
[89]-
شيء من تفسير الفاتحة / اضاءة على أسمائه سبحانه .
[90]-
المتشابهات : ج1 / سؤال رقم (8) وموارد أخرى أيضاً .
[91]-
عن هاشم بن أبي عمارة الجنبي، قال: سمعت أمير المؤمنين (ع) يقول: (أنا عين الله، وأنا يد الله، وأنا جنب الله، وأنا باب الله) الكافي : ج1 ص 145.
[92]-
هنا يسوق السيد (ع) معنى جديداً للحديث الشريف، والمعنى الأول لحديث: (لولاك لما خلقت الأفلاك …) تقدم ذكره في المتشابهات : ج1 / سؤال رقم (8) .
[93]-
الأسرار الفاطمية للشيخ محمد فاضل المسعودي : ص69، نقلاً عن تفسير ( أطيب البيان ) .
[94]-
كشف الغمة في معرفة الأئمة : ص90.
[95]-
مستدرك سفينة البحار: ج3 ص169، عن كتاب (ضياء العالمين) للشيخ أبي الحسن جد الشيخ محمد حسن صاحب الجواهر.


Tiada ulasan: