Rabu, 12 Februari 2014

Katakanlah: Aku Bukanlah pembawa bid’ah Di Kalangan Rasul-Rasul

Katakanlah: Aku Bukanlah pembawa bid’ah Di Kalangan Rasul-Rasul



 1
Dan Muhammad sawas bukan pembawa bid’ah di kalangan Rasul-rasul, kerana seruan semua nabi dan aushiak a.s. tidak diterima oleh ulama-ulama agama dan pemimpin masyarakat yang diutus pada mereka, dan Muhammad sawas ditentang oleh para pemimpin Makkah dan ulamaknya yang mempererjuangkan Syariah, dan juga tidak beriman kepadanya ulama Yahudi, ulama Kristian dan orang-orang yang memandang rendah, walaupun mereka telah menghebohkan berita gembira mengenainya dan menunggu kemunculannya [1].

Dan ramai dari Bani Israel tidak berpuas hati dengan Musa a.s, dan sebahagian ulama mereka menentangnya dan cuba memutarbelitkan Syari'at dan begitu orang yang memperlekeh, seperti Samiri dan Bal'am Bin Ba'ura [2].

Adapun Isa a.s, kebanyakan ulama Bani Israel dan pemimpin-pemimpin mereka tidak berpuas hati dengannya, kerana kehadirannya a.s di kalangan mereka adalah untuk menegur mereka, dan kezuhudannya [adalah] satu penghinaan yang menghina mereka.


------------
[1] Al-Ayashi meriwayatkan: dari Abi Basir, dari Abi Abdullah a.s. dalam firmanNya : (padahal sebelumnya mereka biasa memohon (kedatangan Nabi) untuk mendapat kemenangan atas orang-orang kafir) (Surah Al-Baqarah (2): 89) beliau berkata: (Orang-orang Yahudi mendapati di dalam kitab mereka bahawa Muhammad (sawas), Rasul Allah, akan berpindah dan menetap di antara 'Ayr dan Uhud Jadi, mereka pergi mencari tempat itu, mereka melalui gunung yang dipanggil Hadada dan mereka berkata : “Hadada dan Uhud adalah sama.” Lalu mereka berkampung berdekatannya. Sebahagian daripada mereka menetap di Fadak, dan sebahagian yang lain di Khaibar dan yang lain di Taima'. Mereka di Taima' pada suatu hari dikehendaki (untuk berjumpa) beberapa orang saudara mereka (di tempat lain). Seorang Badui dari (suku) Qais melalui mereka dan mereka menyewa (untanya). Badui itu beritahu mereka: “Aku akan bawa kamu di antara 'Ayr dan Uhud” mereka berkata kepadanya: “Apabila kamu melalui antara keduanya, beritahu kami.“' Apabila mereka sampai di tanah Madinah, Badui itu berkata: “Itulah'Ayr dan ini Uhud, mereka turun dari unta dan berkata kepadanya: “Kami kini telah menemui (tempat) hasrat kami, kami tidak perlukan unta kamu lagi, pergilah ke mana yang kamu mahu”' Kemudian mereka menulis surat kepada saudara-saudara mereka di Fadak dan Khaibar : “Kami telah menemui tempatnya, oleh itu datanglah kepada kami.” Mereka membalas surat itu: “Sekarang kami telah menetap di tempat ini, dan telah memperolehi harta; dan kami begitu dekat dengan kamu. Oleh itu, bila ia akan berlaku (iaitu, apabila Nabi sawas akan datang ke Madinah), kami akan bersegera kepadamu.” Mereka membeli harta da tanah di Madinah. Apabila kekayaan mereka meningkat, berita tersebut datang ke telinga Tubba' dan dia menyerang mereka. Mereka pertahankan diri mereka dan Tubba' mengepung mereka. Mereka telah berbelas kasihan kepada tentera Tubba' yang lemah dan membaling kurma dan barli kepada mereka pada waktu malam. Ia menarik perhatian Tubba' dan dia mula berlembut terhadap mereka dan dia memberi jaminan keselamatan kepada mereka lalu mereka datang kepadanya. Tubba' kata kepada mereka: “Saya suka tempat ini kamu dan aku suka untuk menetap di sini.” Mereka berkata: 'Ia bukan untuk kamu. Ia adalah tempat penghijrahan seorang nabi; dan tiada siapa boleh menetap di sini sehingga itu,” beliau menjawab: “Kala begitu aku tinggalkan di antara kamu beberapa orang suku kaumku, supaya apabila ia berlaku mereka akan berkidmat dan membantunya.” Oleh itu dia tinggalkan dua suku yang kamu lihat hari ini, Aus dan Khazraj. Apabila kedua-dua (puak) ini meningkat bilangannya, mereka mula merebut harta Yahudi itu. Pada masa itu, orang-orang Yahudi memberi amaran kepada mereka: “Nanti apabila diutus Muhammad (sawas) sesungguhnya kami akan mengusir kamu dari rumah dan harta kami!” Tetapi apabila Muhammad (sawas) diutus sebagai Nabi, mereka menjadi Ansar (Aus dan Khazraj) yang beriman kepadanya dan orang Yahudi mengingkarnya! Inilah makna kata-kata Allah (Padahal sebelumnya mereka biasa memohon (kedatangan Nabi) untuk mendapat kemenangan atas orang-orang kafir, maka setelah datang kepada mereka apa yang telah mereka ketahui, mereka lalu ingkar kepadanya. Maka laknat Allah-lah atas orang-orang yang ingkar itu.) ([2:89] Tafsir Al-Ayashi: Jilid 1, halaman 49.
[2]. Beliau a.s. telah menunjukkan sikap mereka yang memalukan sebelum ini, jadi renungkanlah.
         


  
2
Telah disebut di dalam Injil: (Dan kemudian Yesus dengan sifat berapi-api besar menegur rakyat kerana mereka telah lupa firman Allah, dan memberikan diri mereka hanya kepada sia-sia , dia menegur para paderi kerana kecuaian mereka dalam mengikut perintah Tuhan dan kerana ketamakan duniawi mereka; dia menegur ahli-ahli Taurat kerana mereka mengajar ajaran yang sia-sia, dan telah meninggalkan hukum Allah, dia menegur tabib-tabib kerana mereka membuatkan undang-undang Allah tiada kesan melalui amalan mereka. Dan dengan bijaksana Yesus bercakap kepada penduduk itu, lalu semuanya menangis, dari yang kecil hingga besar, menangis insaf, dan meminta Yesus supaya berdoa untuk mereka; selamatkan hanya paderi-paderi dan pemimpin-pemimpin mereka, yang pada hari itu membenci Yesus kerana telah bercakap terhadap para paderi, ahli Taurat, dan tabib-tabib dan mereka mengharapkan kematiannya, tetapi kerana takutkan orang ramai, yang telah menerima beliau sebagai seorang nabi Tuhan, mereka tidak berbicara.

Yesus mengangkat tangannya kepada Allah dan berdoa, dan orang-orang yang menangis berkata: “Perkenankanlan! Wahai Tuhan Perkenankanlan!” Apabila doa yang berakhir Yesus turun dari haikal (kuil); dan hari itu dia berangkat dari Jerusalem, dengan ramai yang mengikutinya . Dan para paderi bercakap tentang keburukan Yesus di antara mereka) [1].

Dan Al-Mahdi a.s. akan menghadapi apa yang nenek moyang di kalangan nabi dan Aushiak hadapi dari para ulama agama dan penzalim, dan mungkin ujian beliau akan lebih besar kerana beberapa hadits menunjukkannya. Dan kajian menunjukkan akan datang dalam hadits tentang ulama agama yang mentafsir al-Quran, dan membantah Al-Mahdi dengan ayat-ayat Suci al-Quran, selepas mereka menjelaskan dengan akal yang tidak sempura dan kehendak peribadi mereka [2].

------------
[1]. Injil Barnabas, Bab 12.
[2]. Dari Al-Fadil Bin Yassar , beliau berkata: (Aku mendengar Aba Abdullah a.s. berkata : "Apabila Qa'im kami (AS) bangkit dia akan menghadapi kejahilan orang yang lebih teruk daripada apa yang Rasulullah sawas hadapi dari orang-orang yang jahil semasa al-jahiliah . "Aku bertanya,"Mengapa ia harus begitu? " Imam (as) menjawab," Rasulullah sawas didatangkan kepada orang-orang yang menyembah batu-batu , batu keras, kayu dan kayu yang diukir . Walau bagaimanapun, Qa'im a.s. kita akan datang kepada orang-orang yang semua akan mentafsir kitab Allah berlawanan dengan tafsirannya, dan akan berhujah dengannya. Demi Allah, keadilannya beliau (as) akan masuk ke rumah-rumah mereka, sama seperti panas dan sejuk mendapatkan mereka ") Al-Ghayba dari An-Nu'mani: Halaman 307 Bab17

Tiada ulasan: