Khamis, 27 Februari 2014

Soalan 112: Tangan Allah di atas tangan mereka

Soalan 112: Apakah pengertian firman Allah SWT:

﴿إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً﴾

{Bahwasanya orang-orang yang berbai’ah kepada kamu sesungguhnya mereka berbai’ah kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, maka barangsiapa yang melanggar janjinya niscaya akibat ia melanggar janji itu akan menimpa dirinya sendiri dan barangsiapa menepati janjinya kepada Allah maka Allah akan memberinya pahala yang besar.} [1] ?

Jawapan: Muhammad (sawas) adalah tangan Allah, dan di dalam Hadis Al-Qudsi yang bermaksud bahawa: ("Tidak datang hamba-Ku lebih dekat kepada-Ku melalui Al-Faraidh (Syariat) sehingga dia menjadi tanganKu dan mataKu... ") [2], maka Hujjah (Tanda) ke atas penghuni Bumi adalah tangan Allah dan mata Allah dalam penciptaan-Nya, dan di dalam Doa Al-Samaat : ("Dan kemunculanMu di Bukit Faran) [3], bermakna kemunculan Allah di Makkah, Muhammad (sawas).



✡✡✡✡✡
                                        
----------
[1] Al-Quran: Surah Al-Fath {48 : 10} .
[2] Lihat: - Al-Kafi: Jilid 2, halaman 352-353 , (min Atha al-Muslimin wa'ahtaqarhum) Hadis 7 dan 8. Dan juga lihat dalam Sahih Bukhari: Jilid 7, halaman 190, (Kitab Al-Riqaq).

[3] Misbah Al-Mutahajad: 419 .

Tiada ulasan: