Selasa, 11 Februari 2014

Isa a.s.

Isa a.s.

Firman Allah SWT:

﴿وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَاناً شَرْقِيّاً * فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَاباً فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً * قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيّاً * قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِيّاً﴾

[16] Dan ceritakanlah (kisah) Maryam di dalam Al Quran, yaitu ketika ia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur, [17] maka ia mengadakan tabir (yang melindunginya) dari mereka; lalu Kami mengutus roh Kami kepadanya, maka ia menjelma di hadapannya (dalam bentuk) manusia yang sempurna. [18] Maryam berkata: "Sesungguhnya aku berlindung dari padamu kepada Tuhan Yang Maha pemurah, jika kamu seorang yang bertakwa".[19] Ia (Jibrail) berkata: "Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Tuhanmu, untuk memberimu seorang anak laki-laki yang suci".

Allah SWT mengutus salah seorang malaikat - Dan diriwayatkan Jibrail a.s [2] - untuk memberi Maryam a.s. seorang anak lelaki yang diberkati, yang ramah, yang suci ikhlas dan berbakti kepada Allah, maka Malaikat meniup kepadanya satu hembusan yang Allah mahu menjadi sebab untuk pembentukan janin di dalam rahim Maryam a.s, dan dia keluar dari rumah untuk melahirkan janin yang diberkati, dan baliklah dia kepada kaumnya kerana taat kepada perintah Allah, dan becakaplah bayi di dalam buaian, supaya mukjizat ini menjadi tanda kebesaranbayi baru ini dan yang tidak bersalahnya ibu suci dari tuduhan orang-orang Yahudi, dan telah diriwayatkan [3]: Itu ibunya membawanya ke An-Nasirah atau ke Mesir, dan kemudian dia datang kembali ke An-Nasirah; berkembang di sana dari pemerintah zalim (taghut) Hirudus yang mahu membunuhnya.


_______
[1]. Surah Maryam (19): 16-19.
[2]. Lihat terjemahan ayat-ayat di atas.
[3]. Semak Tafsir Al-Alusi: V6, Page 96



Kerasulan Isa a.s.




1

Para ulama Bani Israel yang cintakan harta dan Dunya, iaitu sebabnya mengapa manusia asyik dengan mencari Dunya dan harta, dan mereka mula meninggalkan pesanan Nabi a.s. di belakang mereka [(إذا فسد العالِم فسد العالَم) - Jika ulama rosak rosaklah dunia], dan segala-galanya rosak kerana garam, tetapi bagaimana jika garam rosak!

Dan seperti itulah, ia muncul dalam masyarakat kelas mewah yang dipenuhi kekenyangan, dan orang-orang miskin yang kelaparan setiap hari di sepanjang tahun, pekerja dan petani dibebani cukai, dan walaupun mereka banyak bekerja, mereka tidak makan kecuali sedikit. Satu orang yang bekerja dan tidak makan, dan yang lain-lain makan dan tidak bekerja, dan ulama mewah yang tidak peduli mengenai perubahan keadaan yang rosak ini.

Dan ketika awan mendung itulah, Isa a.s. telah diutus untuk berkata kepada manusia, sesiapa yang mahu mengikuti ku hendaklah dia mempersiapkan diri untuk kematian dan penyaliban, ia adalah satu seruan perubahan.

Telah diriwayatkan dari beliau a.s. Bahawa dia berkata: (Jangan takut kepada orang-orang yang membunuh tubuh, dan tidak berupaya untuk membunuh jiwa, tetapi takut Dia yang boleh mengambil badan dan jiwa bersama-sama ke untuk api neraka) [1]. Dan dia a.s. tahu bahawa dia tidak boleh mengubah banyak dari kerosakan itu waktu itu, tetapi tidak kurang daripada membuat kejutan dalam masyarakat itu, begitu juga, dalam sejarah manusia di muka bumi ini, dan menunggu keputusan besar pada masa akan datang , sama ada yang hampir selepas pengangkatan ke langit, atau jauh selepas kepulangannya dalam Kiamat Kecil, bermakna masa kemunculan Imam Al-Mahdi Muhammad Ibn Al-Hasan Al-Askari a.s.

Isa a.s. telah diutus kepada Bani Israel dan lain-lain , tetapi Syariatnya telah disalin hanya dari Syariat Musa a.s, dan terdapat banyak sebab untuk menyalinnya.

Termasuk : beberapa Hukum (Ahkam) telah dikenakan ke atas orang-orang Yahudi, yang sesuai dengan keadaan mereka pada masa itu, di mana Musa a.s. telah diutus, sehingga masa diutus Isa a.s, juga beberapa perkara yang diharamkan kepada Bani Israel kerana kezaliman mereka dan keberanian mereka ke atas Nabi-nabi dan mengabaikan Syariat, jadi ia telah dikurangkan kepada mereka dengan terutusnya Isa a.s, Allah SWT berfirman:

﴿وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ﴾
 {Dan kepada orang-orang Yahudi, Kami haramkan segala binatang yang berkuku dan dari sapi dan domba, Kami haramkan atas mereka lemak dari kedua binatang itu, selain lemak yang melekat di punggung keduanya atau yang di perut besar dan usus atau yang bercampur dengan tulang. Demikianlah Kami hukum mereka disebabkan kedurhakaan mereka; dan sesungguhnya Kami adalah Maha Benar.} [2].

Dan mungkin sebab yang paling penting untuk menyalin dan memperbaharui Syariat Musa a.s, adalah yang ulama-ulama Yahudi telah mengubah Syariat dan mengharamkan apa yang dihalalkan Allah, dan menghalalkan apa yang diharamkan Allah, menurut keinginan peribadi dan karangan akal mereka, dan mungkin untuk menyenangkan beberapa penzalim (taghut) yang memerintah mereka dalam masa-masa tertentu seperti yang telah disebut dalam beberapa riwayat [3], maka Samiri kembali dan Anak Lembu itu datang kembali, tetapi kali ini dengan nama yang baru dan badan baru, Samiri kembali sebagai ulama Bani Israel, dan Anak Lembu itu datang kembali dengan merosakkan (mengubah bentuk) hukum Syariat.

Dan walaupun ramai Nabi-nabi a.s. telah diutus dengan mengekalkan Syariat Musa a.s, dan melindunginya daripada dirosakkan, tetapi aliran sesat atau yang dipanggil aliran Samiri, mula mengambil kepimpinan dan Nabi-nabi a.s. telah dihapuskan, dan telah dibuang ke hutan belantara dan tanah terbiar, dan ramai daripada mereka telah dibunuh sebelum diutus Isa a.s, seperti Zakaria a.s. yang dibunuh oleh orang Yahudi sendiri, dan Yahya a.s. yang mereka bunuh kerana mereka meninggalkan seruan kepada makruf dan mencegah kemungkaran, dan menyerahkan kepada penzalim dan bergantung kepadanya,

----------------
[1]. Injil Matius bab 28.
[2]. Surah Al-An'am (6): 146.
[3]. عن محمد بن منصور، قال: (سألته عن قول الله عز وجل: "وَإِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءنَا وَاللّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء أَتَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ"، قال، فقال: هل رأيت أحداً زعم أن الله أمر بالزنا وشرب الخمر أو شئ من هذه المحارم؟ فقلت: لا، فقال: ما هذه الفاحشة التي يدعون أن الله أمرهم بها؟ قلت: الله أعلم ووليه، قال: فإن هذا في أئمة الجور، ادعوا أن الله أمرهم بالائتمام بقوم لم يأمرهم آل له بالائتمام بهم، فرد الله ذلك عليهم فأخبر أنهم قد قالوا عليه الكذب وسمى ذلك منهم فاحشة) الكافي: ج1 ص373 باب من ادعى الإمامة وليس لها بأهل ح9.
Dari Muhammad Ibn Mansur, beliau berkata: (Aku bertanya kepadanya tentang firman Allah SWT: "Dan apabila mereka melakukan perbuatan keji, mereka berkata: "Kami mendapati nenek moyang kami mengerjakan yang demikian itu, dan Allah menyuruh kami mengerjakannya". Katakanlah: "Sesungguhnya Allah tidak menyuruh (mengerjakan) perbuatan yang keji". Mengapa kamu mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui? (Surah Al-A'raf (7): 28), beliau berkata, sehingga sampai kata-kata:" Adakah kamu melihat bahawa seseorang mendakwa bahawa Allah menyuruh? berzina dan minum arak atau sebahagian daripada perkara-perkara yang Haram ini " maka aku berkata: Tidak, lalu dia berkata: "Jadi mengapa yang keterlaluan yang mereka dakwa Allah yang perintahkan kepada mereka " kata aku: hanya Allah dan WaliNya mengetahui, beliau berkata: " ini adalah mengenai Pemimpin penindas, mereka mendakwa Allah memerintahkan mereka untuk mengikut kaum mereka tidak memerintahkan mereka mengikut keluarga mereka. Maka Allah menjawab kepada mereka, dan memberitakan bahawa mereka telah berkata . dusta terhadapNya dan menamakan ini amat memalukan dari mereka "Al- Kafi , jilid 1 , halaman 373,




2

jadi pemerintah zalim (Hirudus) menangkap Yahya a.s. dan memenjarakannya selama satu masa yang tidak singkat, sebelum dia membunuhnya, dan ulama-ulama Yahudi tidak melakukan apa-apa, sebaliknya, ramai daripada mereka menerima peristiwa ini dengan sangat gembira, dan sepatutnya  mereka melihat pemerintah yang zalim sebagai seorang yang kejam dan keji, mereka dianggap keji apabila mereka memasuki istana, mereka tidak teragak-agak untuk membantu beliau (Hirudus) membunuh seorang nabi a.s, atau (sepatutnya) ulama yang beramal dan berjuang; bersama Nabi-nabi a.s, atas perkara-perkara yang dijelaskan kepada mereka, yang tidak akan disukai tanpa memberantas kuasa tagut (penzalim) dan mendirikan kerajaan al-Ilahiyah di bumi, dengan itu hilanglah penguasa zalim dan kerajaannya, dan hilanglah kuasa dan kedudukan para ulama yang tidak beramal yang merosak Syariah yang menggelar diri mereka pewaris para nabi dan Aushiak a.s, sebaga satu cara untuk mencari tempat di hati manusia, ini adalah mengapa , ia adalah semulajadi bahawa yang pertama yang menentang Isa a.s. adalah penguasa zalim dan ulama agama Bani Israel, yang mendakwa mereka sedang menunggu beliau diutus kepada mereka untuk menyokongnya, tetapi apabila dia telah diutus kepada mereka, mereka dapati beliau berkata: (Khadamku adalah tanganku dan gunungku adalah kakiku; katilku adalah bumi dan bantalku batu; selimutku di musim sejuk adalah di Timur bumi dan lampuku pada waktu malam adalah bulan; rebusanku adalah lapar dan syiarku ialah takut; pakaianku adalah bulu (binatang) dan buah-buahanku dan selasihku adalah apa yang tumbuh di bumi untuk binatang-binatang liar dan lembu. aku tidur semasa aku tiada apa-apa perkara dan aku bangun semasa aku ada perkara, namun tidak ada satu pun di bumi lebih kaya daripadaku ) [ 1].

Mereka dapati beliau menyeru mereka untuk bertapa (zuhud) di dunia ini, dan memikul dakwah Allah. Dan ini menyebabkan mereka untuk bekerjasama dengan taghut penzalim dan penyokong mereka yang menentang seruan Allah.

Mereka dapati beliau menyeru pengikut-pengikutnya untuk bersedia untuk mati, terbunuh di jalan Allah, dan menanggung kesukaran jalan dakwah Allah.

Mereka mendapati beliau duduk dengan orang-orang berdosa dan pemungut cukai untuk membetulkan (mengislah) mereka, jadi Isa a.s. tidak datang untuk mengukuhkan kedudukan ulama yang tidak beramal untuk kuasa mereka, untuk memuliakan meninggikan mereka, dan untuk melanjutkan kezaliman mereka, tetapi dia datang untuk mendedahkan kepada mereka dengan ilmu dan zuhud pada dunia ini.


Jadi ulama Bani Israel mula bercakap mengenai beliau, dan menuduh beliau pelbagai tuduhan palsu, [Lalu pengikut-pengikut Isa a.s. datang dan berkata kepadanya, "Tahukah Tuan bahawa orang-orang Farisi (ulama yahudi) itu tersinggung waktu mendengar Tuan berkata begitu?"], Isa a.s. menjawab:... [Tidak usah hiraukan orang-orang Farisi (ulama yahudi) itu. Mereka itu pemimpin-pemimpin buta; dan kalau orang buta memimpin orang buta, kedua-duanya akan jatuh ke dalam parit."] [2] .

----------------
[1]. Qisas al-Anbiya ' (Kisah-kisah para nabi) dari Al-Jazairi : halaman 460, idat Ada'i : halaman 107, Bihar Al-Anwar : Jilid 14, halaman 239.
[2]. Injil Matius , Bab 15 (12-14 ).


3

Oleh itu, barisan depan kebatilan yang dihadapi Isa a.s. sangat luas, terdiri ulama Bani Israel, orang Yahudi yang memandang rendah kepadanya dengan tuduhan sesat mereka, dan kafir kepada pemerintah Pilatus dan tenteranya, dan mungkin sebahagian daripada mereka mempunyai hak akan terkejut, jika mereka tahu bahawa permusuhan ulama yang tidak beramal Bani Israel kepada Isa lebih teruk dari permusuhan Pilatus penguasa zalim , dan tenteranya, ini adalah mengapa Isa a.s. mula menunjukkan kesilapan ulama tidak beramal ini di hadapan orang ramai .

(1) Maka berkatalah Isa a.s. kepada orang banyak dan kepada murid-murid-Nya, kata-Nya:
(2) Ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi telah menduduki kursi Musa.
(3) Sebab itu turutilah dan lakukanlah segala sesuatu yang mereka ajarkan kepadamu, tetapi janganlah kamu turuti perbuatan-perbuatan mereka, karena mereka mengajarkannya tetapi tidak melakukannya.
(4) Mereka mengikat beban-beban berat, lalu meletakkannya di atas bahu orang, tetapi mereka sendiri tidak mau menyentuhnya.
(5) Semua pekerjaan yang mereka lakukan hanya dimaksud supaya dilihat orang; mereka memakai tali sembahyang yang lebar dan jumbai yang panjang;
(6) mereka suka duduk di tempat terhormat dalam perjamuan dan di tempat terdepan di rumah ibadat;
(7) mereka suka menerima penghormatan di pasar dan suka dipanggil Rabi.
(8) Tetapi kamu, janganlah kamu disebut Rabi; karena hanya satu Rabimu dan kamu semua adalah saudara.
(9) Dan janganlah kamu menyebut siapapun bapa di bumi ini, karena hanya satu Bapamu, yaitu Dia yang di sorga.
(10) Janganlah pula kamu disebut pemimpin, karena hanya satu Pemimpinmu, yaitu Mesias.
(11) Barangsiapa terbesar di antara kamu, hendaklah ia menjadi pelayanmu.
(12) Dan barangsiapa meninggikan diri, ia akan direndahkan dan barangsiapa merendahkan diri, ia akan ditinggikan.
(13) Celakalah kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang munafik, karena kamu menutup pintu-pintu Kerajaan Sorga di depan orang. Sebab kamu sendiri tidak masuk dan kamu merintangi mereka yang berusaha untuk masuk.
(14) (Celakalah kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang munafik, sebab kamu menelan rumah janda-janda sedang kamu mengelabui mata orang dengan doa yang panjang-panjang. Sebab itu kamu pasti akan menerima hukuman yang lebih berat.)
(15) Celakalah kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang munafik, sebab kamu mengarungi lautan dan menjelajah daratan, untuk mentobatkan satu orang saja menjadi penganut agamamu dan sesudah ia bertobat, kamu menjadikan dia orang neraka, yang dua kali lebih jahat dari pada kamu sendiri.
(16) Celakalah kamu, hai pemimpin-pemimpin buta, yang berkata: Bersumpah demi Bait Suci, sumpah itu tidak sah; tetapi bersumpah demi emas Bait Suci, sumpah itu mengikat.
(17) Hai kamu orang-orang bodoh dan orang-orang buta, apakah yang lebih penting, emas atau Bait Suci yang menguduskan emas itu?
(18) Bersumpah demi mezbah, sumpah itu tidak sah; tetapi bersumpah demi persembahan yang ada di atasnya, sumpah itu mengikat.
(19) Hai kamu orang-orang buta, apakah yang lebih penting, persembahan atau mezbah yang menguduskan persembahan itu?
(20) Karena itu barangsiapa bersumpah demi mezbah, ia bersumpah demi mezbah dan juga demi segala sesuatu yang terletak di atasnya.
(21) Dan barangsiapa bersumpah demi Bait Suci, ia bersumpah demi Bait Suci dan juga demi Dia, yang diam di situ.
(22) Dan barangsiapa bersumpah demi sorga, ia bersumpah demi takhta Allah dan juga demi Dia, yang bersemayam di atasnya.
(23) Celakalah kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang munafik, sebab persepuluhan dari selasih, adas manis dan jintan kamu bayar, tetapi yang terpenting dalam hukum Taurat kamu abaikan, yaitu: keadilan dan belas kasihan dan kesetiaan. Yang satu harus dilakukan dan yang lain jangan diabaikan. [1].

Dan kita harus memikirkan pada kata-kata, mungkin ia telah diarahkan satu hari untuk Bani Israel dan ulama di sana , dan mungkin hari ini diarahkan kepada kita.

Dan pada hari-hari, pengikut Isa a.s. bertambah, dan mereka, seperti mana-mana pengikut Nabi, yang miskin dan yang ditindas, atau mengikut musuh-musuh para Nabi a.s. namakan mereka: {yang miskin hina dan tidak pandai menilai} [ 2].

----------------
[1]. Injil Matius , Bab 23.
[2]. Firman Allah SWT menunjukkan apa yang dikatakan kepada hamba dan nabi Nuh a.s. (Maka berkatalah pemimpin-pemimpin yang kafir dari kaumnya: "Kami tidak melihat kamu, melainkan (sebagai) seorang manusia (biasa) seperti kami, dan kami tidak melihat orang-orang yang mengikuti kamu, melainkan orang-orang yang hina dina di antara kami yang lekas percaya saja, dan kami tidak melihat kamu memiliki sesuatu kelebihan apapun atas kami, bahkan kami yakin bahwa kamu adalah orang-orang yang dusta".) Surah Hud (11): 27, dan Firman Allah SWT: (Mereka berkata: "Apakah kami akan beriman kepadamu, padahal yang mengikuti kamu ialah orang-orang yang hina?" ...) Surah Asy- Syu'araa (26) :111.


4

Dan ulama Bani Israel mula berkomplot untuk membunuh Isa a.s. dengan alasan bahawa dia menuntut sebagai raja. Dan pengikutnya semakin ramai dan ini membawa kepada , bahawa orang-orang Rom akan menyerang orang Yahudi dan memusnahkan mereka, oleh itu, pemimpin ulama Yahudi memutuskan untuk pembunuh Isa a.s. dan kemusnahan beliau adalah lebih baik daripada kemusnahan seluruh rakyat, demikianlah dengan alasan melindungi rakyat, Isa a.s. perlu dibunuh!! .

Dan ini adalah neraca timbangan yang adil! Dan ini adalah benar di mata orang-orang terbalik ini, menindas dan membunuh para nabi, yang melihat kejahatan sebagai suatu kebaikan, maka supaya orang-orang Rom tidak mengganggu kehidupan mereka dan bahawa kepentingan dan hidup mereka jangan diletakkan dalam bahaya, Isa a.s. mesti dibunuh, kebenaran mesti dibendung dan cahaya mesti dipadamkan, supaya raja zalim, kezaliman dan kegelapan berkuasa, kerana yang penting adalah bahawa ulama tidak beramal Bani Israel terus hidup:

{Dan sungguh kamu akan mendapati mereka, manusia yang paling loba kepada kehidupan (di dunia), bahkan (lebih loba lagi) dari orang-orang musyrik. Masing-masing mereka ingin agar diberi umur seribu tahun, padahal umur panjang itu sekali-kali tidak akan menjauhkannya daripada siksa. Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.} [1].

Dan mereka cuba dengan setiap yang bermakna untuk memujuk beliau kepada Kaisar (Caesar) pemerintah Rom dan wakilnya Pilatus dan pengikut terkutuk beliau untuk membunuh dia! ! Dan kerana mereka adalah pengecut , mereka tidak menyedari keberanian Nabi yang besar ini, dalam Injil Matius :

(15) Kemudian pergilah orang-orang Farisi; mereka berunding bagaimana mereka dapat menjerat Isa dengan suatu pertanyaan. (16) Mereka menyuruh murid-murid mereka bersama-sama orang-orang Herodian bertanya kepada-Nya: "Guru, kami tahu, Engkau adalah seorang yang jujur dan dengan jujur mengajar jalan Allah dan Engkau tidak takut kepada siapapun juga, sebab Engkau tidak mencari muka. (17) Katakanlah kepada kami pendapat-Mu: Apakah diperbolehkan membayar pajak kepada Kaisar atau tidak?" (18) Tetapi Isa mengetahui kejahatan hati mereka itu lalu berkata: "Mengapa kamu mencobai Aku, hai orang-orang munafik? (19) Tunjukkanlah kepada-Ku mata wang untuk pajak itu." Mereka membawa suatu dinar kepada-Nya. (20) Maka Ia bertanya kepada mereka: "Gambar dan tulisan siapakah ini?" (21) Jawab mereka: "Gambar dan tulisan Kaisar." Lalu kata Isa kepada mereka: "Berikanlah kepada Kaisar apa yang wajib kamu berikan kepada Kaisar dan kepada Allah apa yang wajib kamu berikan kepada Allah.") [2] .

Oleh itu, mereka mahu dari dia untuk mengatakan dengan cara yang jelas dan di depan orang ramai bahawa dia melarang membayar cukai kepada kerajaan daripada Kaisar terkutuk, untuk membuat dia tunduk kepada penzalim ini dan orang-orang yang kotor terkutuk ini, dan mereka membayar cukai untuk Kaisar dan mereka memberi Fatwa kepada orang ramai mengenai keharusan membayar kepada Kaisar, walaupun ia menguatkan kerajaan yang zalim, jadi mereka adalah hamba kepada penzalim dan jiwa mereka menyembunyikan sifat penakut kerana cinta mereka kepada kehidupan dan amat menjaganya.

Bagi jawapan Isa a.s, maksudnya adalah : Jangan beri penghormatan kepada Kaisar; kerana gambar dan tulisan pada dinar tidak mempunyai nilai, tetapi nilai ada pada emas jika (perkataan) dinar dibuang dan emas adalah untuk Allah, selepas semua ini, pada akhirnya, ulama Bani Israel menangkap Isa a.s.

Dan ia telah disebut dalam Injil yang mereka meludah pada muka Nabi yang diberkahi dan memukulnya dan menghina , dan mereka menuduhnya bahawa beliau adalah kafir dan berdusta tentang Allah SWT, maka mereka menyerahkan dia kepada Pilatus, dan mereka menuduhnya bahawa beliau ingin menjadi raja dan mengancam Empayar Rom, dan mereka meminta Pilatus membunuhnya dan menyalibnya , dan mereka berkeras dengan permintaan itu.

----------------
[1]. Surah Al -Baqarah (2): 96.
[2]. Injil Matius , Bab 22.


5

Telah disebut dalam Injil

(1) Lalu bangkitlah seluruh sidang itu dan Yesus dibawa menghadap Pilatus.
(2) Di situ mereka mulai menuduh Dia, katanya: "Telah kedapatan oleh kami, bahwa orang ini menyesatkan bangsa kami, dan melarang membayar pajak kepada Kaisar, dan tentang diri-Nya Ia mengatakan, bahwa Ia adalah Kristus, yaitu Raja."
(3) Pilatus bertanya kepada-Nya: "Engkaukah raja orang Yahudi?" Jawab Yesus: "Engkau sendiri mengatakannya."
(4) Kata Pilatus kepada imam-imam kepala dan seluruh orang banyak itu: "Aku tidak mendapati kesalahan apapun pada orang ini."
(5) Tetapi mereka makin kuat mendesak, katanya: "Ia menghasut rakyat dengan ajaran-Nya di seluruh Yudea, Ia mulai di Galilea dan sudah sampai ke sini." ) [1].

Dan apabila Pilatus, penguasa zalim, mahu melepaskan dia pada Paskah, ulama Yahudi dan orang-orang yang memandang rendah padanya menolaknya, dan mereka meminta bahawa salah seorang pembunuh dilepaskan bukannya dia, dan mereka berkeras membunuh dan menyalibkan Isa a.s, dan perkara yang pelik ialah apabila mereka membawa Isa a.s. ke istana Pilatus untuk menyerahkan beliau, mereka tidak memasuki istana, kerana mereka percaya Pilatus adalah seorang kafir, oleh itu, sesiapa yang memasuki istananya akan menjadi tidak suci, walau bagaimanapun, mereka meletakkan tangan mereka bergandingan dengan tangan Pilatus untuk memusnahkan Isa a.s.

Lihatlah bagaimana masyarakat yang batil, walaupun mereka berbeza dan bermusuhan, akan berkumpul untuk menghapuskan kebenaran!!

Dan renungkanlah dan jangan jangan sekali-sekali lalai, orang-orang yang salah, tidak kira bagaimana pun perbezaan mereka dan bagaimana bercanggah kepercayaan mereka dan pandangan mereka, ketaatan kepada syaitan (l.a.) akan mengumpulkan mereka, dan cintakan Dunya akan menyatukan mereka .

Lagipun, tipu daya (makar) mereka, di samping makar (perancangan) Allah, malah Allah adalah sebaik-baik perancang (tipu daya), [يمكرون و يمكر الله والله خير الماكرين], maka Allah tidak membenarkan mereka membunuh Isa a.s., tetapi Dia mengangkatnya ke langit dan mengelirukan mereka, dan mereka menyangka bahawa mereka tidak membunuhnya, Allah SWT berfirman:

﴿وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِيناً * بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً * وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً﴾

{dan karena ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih faham tentang Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahawa yang mereka bunuh itu adalah Isa. (157) Tetapi (yang sebenarnya), Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (158) Tidak ada seorangpun dari Ahli Kitab, kecuali akan beriman kepadanya (Isa) sebelum kematiannya. Dan di hari kiamat nanti Isa itu akan menjadi saksi terhadap mereka. (159)} [2].


----------------
[1]. Gospel of Luke, Chapter 23.
[2]. An-Nisa’ (4) : 157-159..


6
Dan Allah telah menyelamatkan Isa a.s. hidup hingga akhir zaman, dan dia akan turun dari langit ke bumi Insya Allah sebagai pembimbing ke jalan yang lurus, dan Wazir kepada Penutup Ausiak Nabi (sawas). Al-Mahdi a.s. waktu dia bangkit dengan kebenaran akan membersihkan bumi dari syirik, atheisme, kezaliman dan kerusakan, dan menyebarkan Tauhid, Keadilan dan Rahmah di kalangan hamba.

Pada hakikatnya kita harus, sambil membaca cerita-cerita Nabi besar a.s. ini, dengan penuh yakin bahawa kebatilan, tidak kira berapa tinggi ia kelihatan, ia adalah seperti buih, ia mudah menghilang begitu saja, dan bahawa kebenaran itu tidak kira bagaimana kepalsuan cuba menutupnya, ia tetap kekal dan memberi manfaat kepada manusia seperti air yang berada di bawah buih itu,

Allah SWT berfirman:

﴿أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رَابِياً وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ﴾
 {Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan.} [1].

Dan tidak kira berapa banyak cabang pokok yang batil ini, menebal dan menutup beberapa cabang Pohon yang benar dan cuba memlilitnya, akan datang satu masa di mana pokok yang batil akan dan membawanya ke jurang tumbang tanpa perdu, tidak berakar, apa terjadi walaupun tinggal dari Pohon Kebenaran hanya satu cabang yang akan mencecah awan, ia akan berkembang dan cabangnya akan bercambah dan menebal sehingga ia menaungi penduduk bumi; kerana akarnya teguh di dalam bumi dan cabangnya menjulang ke langit,

Allah SWT berfirman:

﴿أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ * تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ * وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ * يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ﴾

 {Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, (24 ) pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat. (25 ) Dan perumpamaan kalimat yang buruk seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut dengan akar-akarnya dari permukaan bumi; tidak dapat tetap (tegak) sedikitpun. (26) Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan memperbuat apa yang Dia kehendaki. (27) } [ 2].

----------------
[1]. Surah Ar-Ra'd (13):17.
[2]. Surah Ibrahim (14):24-27 .



Penyelewengan Taurat dan Injil



Bukti-bukti tentang penyelewengan Taurat dan Injil oleh orang-orang Yahudi dan Kristian ada banyak, dan saya tidak akan meninjaunya, kerana penyelewengan yang tidak tersembunyi daripada sesiapa yang membacanya dengan berikir secara mendalam dan seorang pemilik dari naluri yang tepat dan bersih, dan menkaji semula apa yang pemikir mereka tulis, seperti Spinoza dalam bukunya (Treatise on Theology and Politics, Chapter 8), dan sebagai contoh, saya menyalin perenggan ini daripada kata-kata beliau, beliau berkata: (Untuk memastikan ianya teratur, saya akan mulakan dengan prejudis mengenai siapa yang menulis kitab-kitab suci, bermula dengan penulis kepada Pentateuch [= lima buku pertama Perjanjian Lama]. Hampir semua orang telah berfikir bahawa Musa yang menulisnya. tetapi orang-orang Farisi menyokong pandangan ini dengan ketabahan yang besar sehingga mereka berjanji untuk mereka yang berfikir sebaliknya adalah pembidaah yang seolah-olah berfikir sebaliknya. sebab itulah Ibn Ezra , seorang lelaki yang berfikiran bebas ke tahap tertentu, yang merupakan penulis pertama yang saya tahu yang mengambil perhatian terhadap perkara prejudis ini, tanpa mengira risiko menyatakan kedudukannya secara terbuka, dan berani hanya untuk menunjukkan masalah dari segi istilah yang tidak jelas. saya tidak takut untuk membuat lebih jelas di sini, memilih kata-kata yang akan membuat ia jelas. Di sini, adalah kata-kata Ibn Ezra dalam komentarnya terhadap Ulangan (Deuteronomy): “Di luar Jordan ... dan lain-lain,, jika anda memahami misteri dua belas ... Musa menulis hukumnya...).

Dengan kata-kata yang sedikit, dia menjelaskan dan membuktikan dalam masa yang sama bahawa Musa bukan penulis kepada lima kitab-kitab Perjanjian Lama, sebaliknya, penulisnya adalah orang lain yang lahir lama selepas dia, dan Musa telah menulis Buku yang berbeza dan untuk membuktikan ini dia menyebut 1 - Bahawa Musa tidak menulis pengenalan Ulangan ; kerana dia tidak menyeberangi Jordan. 2 - ... dan lain-lain ) [ 1].

Walau bagaimanapun, penyelewengan Taurat dan Injil yang ada hari ini adalah dicurigai, atau sekurang-kurangnya tegas bagi setiap pemikir bebas yang memutuskan rantai tiruan buta, dan di manakah orang-orang ini! Jika tidak, bagaimana seorang yang beriman kepada Allah SWT boleh mengendalikan kekasaran dan kelucahan yang diberikan kepada Nabi-Nabi Allah dan RasulNya a.s, dan Taurat yang penuh dengannya?!

Walau bagaimanapun, Taurat dan Injil kekal sebagai teks sejarah yang boleh mendapat manfaat daripada, dan sebagai penghakiman Tuhan dan berita tentang yang ghaib, yang sebahagian daripadanya telah dikeluarkan oleh Nabi a.s, atau makna-maknanya telah dinukilkankan, kerana ia adalah sama dengan makna-makna Al-Qur'an, Sunnah Rasulullah (sawas). dan yang dibawa oleh Keluarga ma'sum baginda a.s.

_______

[1] Risalah Teologi dan Politik : Halaman 266


Tiada ulasan: