Isnin, 24 Februari 2014

Soalan 103: Malaikat Tidak Tenteram Di Bumi

Soalan 103: Malaikat Tidak Tenteram Di Bumi
                                                                                    
Soalan 103: Allah SWT berfirman:

﴿قُلْ لَوْ كَانَ فِي الْأَرْضِ مَلائِكَةٌ يَمْشُونَ مُطْمَئِنِّينَ لَنَزَّلْنَا عَلَيْهِمْ مِنَ السَّمَاءِ مَلَكاً رَسُولاً﴾

{ Katakanlah: "Kalau seandainya ada malaikat-malaikat yang berjalan-jalan dengan tenteram di bumi, niscaya Kami turunkan dari langit kepada mereka seorang malaikat menjadi rasul".} [ 1], apakah sebab para malaikat tidak tenteram dalam menyebarkan dakwah Islam itu?

Jawapan: Para malaikat (as) tidak seperti yang kamu sangkakan atau fahami dari ayat ini bahawa mereka tidak tenteram dalam menyebarkan Risalah yang berlawanan mereka tidak berpuas hati apabila melawat setiap tempat di bumi dan semua manusia, sebagai Malaikat yang suci dan suci dan tidak dapat mendekati mana-mana tempat yang tidak suci dan bersih atau kepada mana-mana jiwa yang tidak suci dan bersih, dan jika mereka dipaksa untuk melawat tempat yang tidak bersih atau jiwa yang tidak suci maka mereka akan tidak tenteram dan tidak berpuas hati dengannya, dan kerana itulah bagi orang-orang kafir dan munafik kurang mendapat ru’ya (pengelihatan – visi) yang kebaikan ini dari malaikat. Atau hampir tidak ada malaikat pergi (melawat) ke tempat yang tidak suci kebanyakannya melainkan untuk menurunkan azab (hukuman).

Jadi malaikat pergi (turun) pada kebanyakan tempat yang bersih dan suci serta pada jiwa yang bersih dan suci seperti jiwa para nabi dan rasul dan Imam-imam (as).

Dan untuk menjelaskan gambaran lanjut mengenai malaikat yang tidak tenteram (berpuas hati) berjalan di bumi - secara umum - saya akan memberikan contoh ini: Adakah kamu berpuas hati (tenteram) apabila berjalan di atas tanah di tempat yang ada najis manusia, sebagai contoh? Atau akan tenteram (berpuas hati) ketika melawat sebuah kumbahan najis yang kotor, kami dan juga kamu memohon perlindungan kepada Allah? Jadi ini adalah gambaran bumi seperti yang digambarkan oleh malaikat, jadi bagaimana mereka boleh berjalan dengan tenteram? Walaupun, terdapat tempat-tempat yang tertentu bagi yang beribadah kepada Allah dan taat kepada Allah dan menyembah Allah di dalamnya, dan ini adalah tempat bersih yang dilawati malaikat, dan di bumi pada jiwa yang suci dan murni yang malaikat lawati dan malaikat akan tenteram dengan jiwa suci dan dengan tempat bersih tetapi tidak akan pergi ke tempat lain di Bumi yang dipenuhi dengan anak-anak Adam yang mengikut hawa nafsu serta menderhaka kepada Allah yang Maha Suci dan Maha Tinggi .


✡✡✡✡✡
                               

--------------

[ 1] Al-Quran : Surah Al -Isra ' (17: 95).

Tiada ulasan: