Khamis, 13 Februari 2014

Hijrah kepada Allah

Hijrah kepada Allah
الهجرة إلى الله



1
Dan apabila orang-orang Mekah dan Quraisy berkeras menyakiti Rasulullah (sawas), baginda terpaksa berhijrah, dan pertamanya baginda berhijrah ke Taif, ke Bani Thaqeef dari meraka yang baginda berharap untuk beriman kepadanya dan untuk menyokong baginda, tetapi mereka membiarkan baginda turun dan lakukan tidak menerima panggilan baginda, sebaliknya, mereka menyakiti baginda, jadi baginda mula meratapi kaumnya yang baginda telah seru kepada sesuatu yang memberi mereka kehidupan, dan mereka mahu kebinasaan dan untuk memusnahkan baginda. Dan baginda mengangkat kepalanya menengadah ke langit dan menyebut kata-kata yang penuh dengan kesakitan:

(اللهم إليك أشكو ضعف قوتي، وقلة حيلتي، وهواني على الناس يا أرحم الراحمين، أنت رب المستضعفين وأنت ربي إلى من تكلني؟ إلى بعيد يتجهمني، أم إلى عدو ملكته أمري؟ إن لم يكن بك عليَّ غضب فلا أبالي، ولكن عافيتك أوسع لي. أعوذ بنور وجهك الذي أشرقت له الظلمات، وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة، من أن تنزل بي غضبك أو يحل علي سخطك، لك العتبى حتى ترضى ولا حول ولا قوة إلاّ بك)

(“Ya Allah, aku mengadu kepada-Mu kelemahan kekuatanku, sedikitnya kemampuanku dan hinanya aku pada pandangan manusia. Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih, Kau-lahTuhan golongan yang lemah dan Kau juga Tuhan-ku. Kepada siapa Kau serahkan aku? Kepada orang jauh yang memandangku dengan wajah bengis, atau kepada musuh yang menguasai urusanku? Jika Kau tidak murka kepadaku, aku tidak peduli (apa yang menimpa). Namun, keselamatan daripada-Mu lebih melapangkan aku. Aku mohon berlindung dengan Cahaya “wajah”Mu yang menerangi kegelapan dan memperelokkan urusan dunia dan akhirat Aku berlindung daripada kemarahan-Mu atau kemurkaan-Mu terkena kepadaku. Kau berhak untuk mencela aku sehingga Kau redha. Tiada daya-upaya dan tiada kekuatan melainkan dengan-Mu.”) [1].
               
Dan Allah hendak meelepaskan tempoh ini untuk memberi persediaan kepada Rasulullah (sawas) menerima sekumpulan dari Aus dan Khazraj, untuk membawanya ke Yathrib, bandar yang didirikan untuk menunggu baginda, bandar Yahudi yang sedang menunggu kemunculan dan kebangkitannya.

Orang-orang Yahudi mendirikan bandar ini untuk menunggu Nabi Penutup (sawas) berita gembira yang dikhabarkan oleh nabi-nabi mereka dan untuk mendokong baginda menurut dakwaan mereka, sehingga mereka berhijrah dari Negeri Asy-Syam ke Semenanjung Arab mencari tempat yang dijanjikan yang telah diterangkan kepada mereka di antara Bukit Uhud dan ‘Ir (عِير), dan akhirnya mereka menjumpainya dan menetap di sana dan mendirikan kota Yathrib, dan sewaktu Raja Yaman bersama bala tenteranya datang menemui mereka untuk bertanya mengenai sebab penghijrahan mereka, maka mereka memberitahu bahawa mereka sedang menunggu seorang Nabi yang akan diutus dan akan menetap di tempat ini, lalu baginda meninggalkan beberapa keluarganya di Yathrib untuk menyokong Nabi (sawas) apabila dia diutus kelak, dan inilah mereka suku Aus dan Khazraj, maka dengan itu setiap kali orang-orang Yahudi mempunyai pertikaian dengan Aus dan Khazraj, mereka akan mengancam dengan (mengingatkant) Nabi Al-Umi (sawas) yang akan diutus , dan kerana mereka mendakwa, mereka menunggu baginda dan merekaakan menjadi pengikut baginda, pendokong dan murid- muridnya. Allah SWT berfirman:

﴿وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ﴾

{Dan setelah datang kepada mereka Al Quran dari Allah yang membenarkan apa yang ada pada mereka, padahal sebelumnya mereka biasa memohon (kedatangan Nabi) untuk mendapat kemenangan atas orang-orang kafir, maka setelah datang kepada mereka apa yang telah mereka ketahui, mereka lalu ingkar kepadanya. Maka laknat Allah-lah atas orang-orang yang ingkar itu.} [2].



-----------
[1]. Manaqib Ibn Chahr Ashub : Jilid 1, halaman 61; dan dari dia : Bihar Al -Anwar: Jilid 19, halaman 22; Majma ' Az- Zawa'id dari Al- Haythami : Jilid 6, halaman 35.
[2]. Surah Al -Baqarah (2): 89.








2
Dan umat Islam berhijrah ke Al-Madinah setelah begitu lama menderita di Mekah. Mereka diikuti oleh Nabi (sawas) yang membawa gambaran yang pedih dan pilu oleh penduduk Mekah, kaumnya yang mendustakannya dan menghinanya, orang-orang yang beriman dengannya, akhirnya mereka membawa baginda keluar dengan bimbang dan ternanti-nanti, dan baginda pergi ke arah Al-Madinah, dan sepatutnya orang-orang Yahudi-lah yang pertama menerima baginda dan mengalu-alukan ketibaan baginda diberkati ke bandar mereka yang mereka dirikan untuk mengalu-alukan baginda, dan untuk menjadi yang pertama untuk percaya kepada baginda dan untuk menyokong baginda, tetapi mereka membiarkan baginda dan ulama mereka menolak baginda dan cuba untuk menghalang kaumnya dan memaksa mereka supaya ingkar kepadanya dan kenabiannya, jadi mereka tidak mendapat manfaat daripada ilmu yang ada pada mereka, sebaliknya, mereka menjadikannya sebagai alasan untuk keangkuhan mereka pada Nabi (sawas). Allah memberikan Bal'am Bin Ba'ura' sebagai pelajaran bagi mereka dalam Al-Quran [1], lalu mereka berhenti dan kembali kepada deria akal mereka dan bertaubat kepada tuhan mereka, malah mereka lebih degil dan sombong seperti bangkai ditimpa hujan turun membersihkanya, ia menjad9 bertambah busuk dan bertambah lapuk.

Dan jika kita melihat keadaan orang-orang Yahudi kita akan mendapati bahawa mereka terkejut dengan perkara-perkara berikut:

Yang pertama: Adakah Nabi (sawas) ini bukan dari Bani Israel, jika mereka boleh menolak Talut kerana beliau bukan seorang dari keturunan Yusuf, Keturunan Raja-raja, dan tidak juga dari keturunan Lawi (Levi), Keturunan Nabi-nabi [2], walaupun Talut adalah keturunan Benjamin saudara Yusuf yang bermakna: dia dari Bani Israel, maka penolakan mereka terhadap Nabi (sawas) tidak akan menjadi perkara yang tidak dijangka, Allah SWT berfirman:

﴿وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ﴾

{Tiada berselisih orang-orang yang telah diberi Al Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, karena kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barangsiapa yang kafir terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisab-Nya} [3].

Kedua: Bahawa sebahagian kepercayaan dan Hukum Syariat yang dibawa Rasulullah (sawas) berbeza daripada kepercayaan dan Hukum Syariat mereka yang rosak yang mana mereka mengaku mengikut syariat Musa a.s, walaupun ulama mereka telah banyak memutarbelitkannya bahkan sebelum Isa a.s. diutus.

Dan yang ketiga : Rasulullah (sawas) akan mengambil dari ulama Bani Israel kedudukan mereka dan kepimpinan agama palsu mereka, dan juga keadilannya dalam mengagihkan harta akan mengambil Keunikan yang mereka telah nikmati, jadi jika mereka mengikutinya, mereka tidak akan dapat memonopoli wang badan amal. Ia disebut di dalam penjelasan :

﴿أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ﴾

{Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebaktian, sedang kamu melupakan diri (kewajiban)mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidaklah kamu berpikir?} [4].


---------------
[1]. Beliau menunjukkan kata-kata Allah SWT tentang ulama Bani Israel Bal'am Bin Ba'ura’ yang disebut dalam Surah Al-A'raf: (Dan bacakanlah kepada mereka berita orang yang telah Kami berikan kepadanya ayat-ayat Kami (pengetahuan tentang isi Al Kitab), kemudian dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat.* Dan kalau Kami menghendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia mengulurkan lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir.) (Surah Al -A'raf (7): . 175-176 ).
[2]. Sheikh Kulaini meriwayatkan: Dari Abi Bassir, dari Abi Ja'far a.s. dalam firman Allah SWT : (Nabi mereka mengatakan kepada mereka: "Sesungguhnya Allah telah mengangkat Thalut menjadi rajamu". Mereka menjawab: "Bagaimana Thalut memerintah kami, padahal kami lebih berhak mengendalikan pemerintahan daripadanya, ) (Surah Al-Baqarah (2): 247) beliau berkata: ( dia bukan dari suku nubuatan dan daripada suku Kingdom , ...) Al-Kafi : Jilid 8, halaman 316.
[3]. Surah Aali Imran (3): 19.
[ 4]. Surah Al-Baqarah (2): 44.







3
Dari Imam Al-Askari a.s: (Dan ini adalah sebahagian daripada ketua-ketua orang-orang Yahudi dan ulama mereka yang mengambil kekayaan daripada amal dan derma untuk sebab-sebab yang baik, dan makan daripada ini dan tidak membenarkan ia sampai kepada orang-orang yang layak. Kemudian mereka, membuat keputusan untuk menemui Rasulullah (sawas) dan mereka berkata kepada beberapa orang dari mereka: ' Muhammad (sawas) ini telah melebihi had baginda (sawas) dan membuat tuntutan daripada apa yang baginda (sawas) tidak ...).

Kemudian Imam Al-Askari a.s. berkata : (Kemudian Rasulullah (sawas) bersaba: “Wahai kumpulan orang-orang Yahudi! Ketua-ketua kamu ini adalah orang-orang kafir yang menyekat harta-harta kamu dan mengurangkan bahagian hak-hak kamu, dan mereka tidak adil kepada kamu dalam . membahagi-bahagikan harta yang lain, mereka mengurangkan satu dan meningkatkan yang satu lagi.” Maka ketua-ketua orang-orang Yahudi berkata: “Cakapkan kepada kami bukti-bukti kedudukan kamu, bukti Kenabian kamu dan washinya saudara kamu ini. Dakwaan kamu adalah Dakwaan-dakwaan palsu dan kamu mahu mengumpan orang-orang kami terhadap kami” Rasulullah (sawas) berkata: "Tidak, tetapi Allah Azza wa Jal mengizinkan Nabi-Nya untuk menuntut harta yang kamu telah rampas dari mereka orang-orang yang lemah) [1].

Dan akibatnya adalah mengasihi aku (Ana) dan mengikut keinginan ulama Bani Israel setiap bahagian, dan keangkuhan yang menghalang mereka daripada mengikut Nabi Al-Ummi (sawas), dan mereka tidak beriman kepada Nabi kecuali beberapa orang di kalangan mereka. Dan seperti itulah, kegagalan orang-orang yang telah menunggu sekali lagi dalam menunggu, seperti mana mereka gagal dalam menunggu Isa dan Musa a.s. sebelumnya.

Dan kebenaran yang perlu diberi perhatian adalah: bahawa orang-orang Yahudi yang gagal dalam menunggu Nabi Muhammad (sawas) mereka ditarik dan orang-orang yang berhijrah di jalan Allah dan mendirikan kota Yathrib menunggu Nabi Penutup (sawas), Allah SWT berfirman:

: ﴿فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً﴾

{Maka datanglah sesudah mereka, pengganti (yang jelek) yang menyia-nyiakan shalat dan memperturutkan hawa nafsunya, maka mereka kelak akan menemui kesesatan,} [2].

Bagi orang-orang Kristian , mereka memperbesar-besarkan Isa a.a, dan menyelewengkan sirah (riwayat hidup) dan ajarannya, atau apa yang dipanggil (Injil atau Perjanjian Baru ), dan Sebagaimana  selalunya  pemahaman mereka salah dalam sesetengah  kata-katanya a.s, dan Nabi-nabi a.s kadang-kadang berbicara dengan lambang-lambang , perumpamaan dan Hukum untuk membawa lebih dekat kepada beberapa kebenaran bagi manusia.
Aku katakan : Apabila perkara-perkara ini digabungkan, maka akan didapati bahawa kaum itu mencari cara untuk keluar dari jalan yang lurus, dan untuk mendewa-dewakan Isa a.s, kemudian tidak beriman kepada Kenabian Muhammad (sawas) dan Kewaliyan (Washi) Ali a.s, walaupun sebahagian daripada mereka percaya pada Nabi (sawas), dan kerana ia telah menyebut bahawa rombongan pertama yang beriman kepada Nabi (sawas) adalah perwakilan Kristian Habsyah, dan di dalam Taurat, Injil empat (al-Injil al-Arba’ah) yang wujud pada hari ini dan diterima oleh orang-orang Kristian, terdapat beberapa tanda-tanda mengenai Nabi Muhammad (sawas) dan Ali a.s, dan banyak tanda-tanda mengenai Al-Mahdi a.s. dari anak-anaknya.

Bagi Injil Barnabas , terdapat satu kenyataan dari Isa a.s, bahawa dia datang untuk memberi khabar gembira dengan Muhammad (sawas) dan seorang lelaki yang dilambangkan seorang yang dipilih, atau salah seorang daripada orang-orang yang dipilih dan yang akan meninggikan agama Muhammad (sawas) , dan sebagaiman yang dikatakannya (Isaa.s.): “bahawa dia datang untuk membuka jalan bagi Muhammad (sawas), dan Syariatnya yang akan berada pada zaman turunnya Isa a.s, Syariat peduduk bumi seluruhnya.

---------
[1]. Tafsir Al -Imam Al-Askari: halaman 235, Bihar Al-Anwar : Jilid 9, halaman 309
[2]. Surah Maryam ( 19): 59.





4
Allah SWT berfirman:

﴿هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾

{ Dialah yang mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan yang akan dizahirkan atas segala agama, walaupun dibenci oleh orang-orang musyrik.} [1],

﴿هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً﴾

{Dialah yang mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan yang akan dizahirkan atas segala agama. Dan cukuplah Allah sebagai Saksi } [2],

﴿يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ * هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾

{Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah (justru) menyempurnakan cahaya-Nya, walau orang-orang kafir membencinya". * Dialah yang mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar agar Dia memenangkannya di atas segala agama-agama meskipun orang musyrik membenci. } [3].

Dan kekalnya Isa a.s. hingga ke hari ini tidak lain hanya untuk menyokong agama Allah apabila dia turun pada zaman kemunculan Imam Al-Mahdi a.s, dan bersembahyang di belakangnya, dan mengikut Syariat al-Islam al-Hanafi yang benar seperti riwayat kedua-dua fiqah dari pemilik Syariat (sawas).

-----------
[ 1] Surah At-Taubah (9): 33.
[2 ] Surah Al-Fath ( 48): 28.

[3 ] Surah As-Saff ( 61): 8-9.

Tiada ulasan: