Seumpama Samiri
1
Allah SWT berfirman:
﴿وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي
آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ
الْغَاوِينَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى
الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ
عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ
كَذَّبُوا بِآياتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴾
{Dan bacakanlah kepada mereka
berita orang yang telah Kami berikan kepadanya ayat-ayat Kami (pengetahuan
tentang isi Al Kitab), kemudian dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu,
lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia termasuk
orang-orang yang sesat. ( 175 ) Dan kalau Kami menghendaki, sesungguhnya Kami
tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia
dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing
jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia
mengulurkan lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan
ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka
berfikir.. ( 176 ) } [Surat Al-A’raf (7) : 175-176] .
Bal'am bin Ba'ura', adalah
seorang ulama dan pertapa yang melihat sebahagian perkara yang ghaib, oleh itu beberapa
orang raja-raja zalim dan kafir mengundangnya untuk menanyakan (keburukan) Musa
as, maka beliau dipanggil, melalui ilmunya untuk mengetahui Musa seorang nabi
yang besar, kerana hasad dengkinya, dengan ilmunya Raja yang zalim ini kafir
kepada Allah, Rasul-rasulNya dan agama-Nya, inginkan perkara sebenar, walaupun
dia (Bal'am) pada zahirnya bersyahadah (لا إله
إلاّ الله),
kerana berjuang menentang auliak Allah dan terhadap agama Allah merupakan satu
petunjuk atas kekafirannya. Bal'am bin Ba'ura' dan orang-orang seperti beliau, menjadikan
syubhat sebagai alasan kerana kesilapan mereka, dan mungkin mereka menjadikan
yang jelas (muhkam) sebagai mutasyabih (kiasan) dan kebenaran - yang disyaki,
untuk melanggar kesucian Allah SWT.
Dan di dalam Taurat ada Bal'am
bin Ba'ura' tidak menanyakan (keburukan) Musa as, dan apa yang jelas adalah
bahawa, ia adalah dari penyelewengan orang-orang Yahudi di dalamnya, manakala
pada satu riwayat dari Imam Ar-Rida as: "Bahawa telah diberikan kepada Bal'am
bin Ba'ura' Nama yang Maha Agung (al-Ismu al-A’dzam) yang jika dia menyeru
dengannya akan dikabulkan, jadi dia condong kepada Firaun dan ia lain daripada
Firaun Mesir (la), - ketika ia melewati Firaun dan untuk menjemput Musa as dan
para sahabatnya, Firaun berkata kepada Bal'am “minta dari Allah atas Musa dan
sahabatnya, supaya menjauhkan dia dari kami,” maka dia menunggang keldainya
untuk pergi menjemput Musa as, tetapi keldainya mendiamkan dirinya [tidak mahu
bergerak], lalu dia mula memukulnya, maka Allah swt menjadikan keldainya bercakap,
maka dia berkata: “Celakalah kamu, mengapa kamu memukulku, adakah kamu mahu aku
pergi bersama mu untuk bertanyakan atas Musa as, nabi Allah dan orang-orang
yang beriman, malahan dia terus memukul sehingga keldainya terbunuh, dan Nama
yang Maha Agung telah terpisah daripada lidahnya ... " [2].
Jadi orang alim ini yang boleh
melihat sebahagian perkara ghaib, dan dia di atas keyakinan, tetapi keyakinannya
itu tidak memberi apa-apa manfaat kepadanya, kerana dia condong kepada
pemerintah zalim (taghut) dan mencintai ketinggian dan
keangkuhan, dan dia tidak ikhlas kepada Allah kerana jiwanya tersembunyi
keangkuhan, cintakan keakuan (Ana) dan berhasad dengki kepada Auliak Allah dari
orang yang terpilih!
Dan apabila dia telah
didedahkan kepada ujian dari Tuhan, dan dia berpalinglah dari (tanda-tanda)
ayat-ayat Allah, dan dia menunjukkan dalamannya (hati) yang hitam dan terlihatlah
realiti dirinya (Anjing yang menjilat bahagian belakangnya), tetapi dia memakai
pakaian ulama, hamba yang beramal kerana Allah. Oleh itu ia tergoda oleh
syaitan dan membunuh pengikut yang setia kepadanya, selepas kuat pengaruhnya
dan mengikutinya, di mana beliau adalah syaitan yang tahu ilmu yakin,namun ,
dia sombong terhadap Adam as, dan ingkar terhadap Allah SWT. Dan ini juga satu kutukan,
walaupun ilmu dan keyakinannya, dia berhasad dengki pada Musa as, dan meminta (keburukan)
untuknya, bukan menyertainya, di bawah panji-panjinya dan menjadi pengikutnya,
dan itulah ilmu bagi (Bal'am bin Ba'ura') yang menjadi sebab kesombongnya dan berhasad
dengki Musa as! Jadi Bal'am bin Ba'ura' yang menjadikan ilmu mengutuknya, yang
menolak beliau ke jurang, walaupun [ilmu] ialah suatu rahmat sehingga
orang-orang yang beramal dengannya, sampai kepada Allah .
--------
[1].
Surah Al -A'raf (7): 175-176 .
[2]. Tafsir Al- Qumi : V1, Page
248 ; Qisas Al -Anbiya ' ( Kisah-kisah para nabi ) dari Al- Jazairi : Page 352.
2
Telah diriwayatkan dari Nabi
sawas. bahawa baginda bersabda: (Semua ulama adalah perosak kecuali yang
beramal, dan semua orang-orang yang beramal adalah rosak kecuali yang ikhlas,
dan orang-orang yang ikhlas berada dalam bahaya ) [1].
Dan malangnya, ramai yang menganggap
diri mereka sebagai ulama, walaupun mereka tidak mampu mentafsir dengan betul
dua Surah dari Al-Quran, apa yang telah disebut dari Keluarga Muhammad as,
mereka tidak akan membaca riwayat daripada Maksumin as kecuali sedikit, menghadkan
kebanyakannya pada hanya beberapa riwayat ahli Faqih (pengumpul hadits). dengan
pertimbangan apa mereka menganggap diri mereka ulama, dengan logik yang
Aristotle letakkan berribu tahun dahulu, dan mungkin terdapat beberapa orang Atheis
yang lebih berpengetahuan daripada daripada kita, atau dengan hujah-hujah dan
logik (mantiq) permasalahan (kekeliruan) dan lain-lain yang kosong dari manfaat
ilmu atau amal, dan ia hanya ilmu kesenangan hidup dan membuang masa . [2]
Adakah kami tidak meriwayatkannya
dari Rasulullah sawas. [ إنّ المرء يحاسب عن عمره فيما أفناه] yang
bermaksud: (Lelaki itu akan dihisab dari usianya ke mana ia menghabiskannya) [3].
Allah SWT berfirman:
﴿وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ
قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ
فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً﴾
{Dan jika Kami hendak
membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup
mewah di negeri itu, tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka
sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami
hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.} [4].
--------
[1].
Mizan Al Hikma : Jilid 1, halaman 756 ; Kitab Kashf Al- Khafa' dari Al-Ajluni :
Jilid 2, halaman 312 ; Jami ' As- Sa'adat dari An-Niraqi : Jilid 1, halaman 220.
[2]. Hari ini, Hauzah Ilmu Syiah
(sekolah) menetapkan kaedah dalam pengajian agama berdasarkan Pembelajaran Logik
Aristotle dan Falsafah Yunani , Usul Fiqh dan Ilmu Al-Rijal yang diwarisi
daripada Ahli Sunnah, dan ilmu ini dan yang serupa kepadanya dari ilmu akal (al-‘Ulum
al-‘aqaliyah), menjadi mesin (alat) yang mana pelajar-pelajar Hauzah diajar
untuk mengenal akidah agama Ilahi dan hukum Furuk Amali, jadi ilmu-ilmu ini
menjadi hakim pada kata-kata Muhammad dan Keluarga Muhammad (as), dan mereka
mula untuk mentafsir kata-kata mereka (as) mengikut kaedah-kaedah ini yang ditetapkan
oleh para Atheis, yang membawa kepada banyak penyelewengan pada kata-kata
Muhammad sawas dan Keluarganya as, dan mereka menolak beberapa riwayat dan mengugurkannya
kerana mereka percaya dengan kaedah bid’ah ini. Kerana banyak kaedah-kaedah
dalam ilmu ini hanya diajar untuk ilmu kesenangan hidup, kerana tidak ada
faedah praktikal sebagai hasil daripadanya, dan mereka mengakui kebenaran ini
tetapi mereka sudah terbiasa dengan kaedah ini dan [mereka] menganggapnya
sebagai kaedah suci yang tidak boleh dicela, kerana bagi mereka ia adalah, ukuran
pengetahuan! Pada hal ia membawa pelajar jauh dari Ahlul Bayt (as), dan para
pelajar menghabiskan masa terbaik zaman muda mereka dalam bidang keilmuan Atheis
dan meninggalkan kekayaan keilmuan dan kerohanian yang ada di dalam al-Quran al-Karim,
Rasul dan keluarga baginda as, jadi dia tidak belajar di Hauzah ilmu Al-Quran
mahupun (hadits) riwayat Muhammad dan Keluarga baginda as, inilah sebabnya mengapa
kamu dapati bahawa banyak pelajar Hauzah (Hauzawiyin) tidak hafal dari
ayat-ayat Al-Quran dan riwayat Muhammad dan Keluarga baginda as kecuali
sedikit. Dan sesiapa yang mahu melihat kebenaran ini, dia boleh melakukannya
dengan mencari apa yang diajar dalam Hauzah-hauzah keilmuan.
[3]. Sheikh al-Saduq
meriwayatkan dalam Al-Khisal wa Al-'ilal: dari Nabi sawas, itu baginda bersabda
dalam tafsiran firmanNya SWT: {( وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ) Dan tahanlah mereka (di tempat perhentian) karena sesungguhnya
mereka akan ditanya: [37:24] } , (Tidak
dibenarkan seorang hamba bergerak ke hadapan sehingga dia ditanya empat perkara:
masa mudanya apa yang dikerjakannya, dan umurnya ke mana dihabiskan, dan hartanya
dari mana dia kumpul dan ke mana dibelanjakan, dan tentang cinta kepada kami
Ahlul Bayt ) Al-Khisal: halaman 253, ‘Ilal Asharai3: Jilid1, halaman 218.
[ 4]. Surah Al-Isra ' (17) :
16.
3
Jadi Berhati-hatilah mereka
yang duduk berjam-jam di masjid dengan berbahas, mempertikaikan dan memenuhi
masjid dengan kata-kata yang jauh dari kebenaran dan petunjuk (hidayah) dari
kehendak Allah. Jika kita keluar jauh dari jalan yang benar, ini adalah mengapa
Jalut dan orang-orang sepertinya menguasai kita, Rasulullah sawas bersabda:
قال رسول
الله (ص): (سيأتي زمان على أمتي لا يبقى من القرآن إلاّ رسمه، ولا من الإسلام إلاّ
اسمه، يُسمَون به وهم أبعد الناس منه، مساجدهم عامرة وهي خراب من الهدى، فقهاء ذلك
الزمان شر فقهاء تحت ظل السماء، منهم خرجت الفتنة وإليهم تعود
(Akan datang satu masa (zaman) apabila
umatku tiada apa yang tinggal dari Al-Quran selain tulisannya dan tiada apa
yang akan tinggal dari Islam kecuali namanya. mereka dinamakan dengannya dan
mereka adalah orang-orang yang paling jauh daripadanya. masjid mereka akan dihias
indah tetapi jauh dari petunjuk (hidayah). Ulama zaman mereka adalah ulama yang
paling buruk di bawah langit; Fitnah akan datang daripada mereka dan kepada mereka
dikembalikan) [1].
Hadis menunjukkan bahawa
walaupun masjid-masjid penuh dengan manusia, tetapi mereka tidak mempunyai bimbingan
Keluarga Muhammad (as).
Adakah kita menganggap diri
kita beramal pada hal kita tidak menyeru makruf dan mencegah yang mungkar?
Sehingga manusia mula melihat yang mungkar sebagai makruf dan makruf sebagai mungkar!
Tugas seorang ulama adalah melaksanakan pembaharuan pada umat ini, Allah SWT
berfirman: ﴿وَلِيُنْذِرُوا
قَوْمَهُمْ﴾{dan
untuk memberi peringatan kepada kaumnya.} [2], bukan kepada satu atau dua orang.
Tapi malangnya, ramai orang yang berkata: orang tidak mahu agama, tetapi mereka
tidak memberi perhatian kerana manusia di antara tukul dan andas, kerana penzalim
(taghut) menghalang agama Islam yang asal dari sampai kepada mereka, dan kamu
tidak mewajibkan diri kamu untuk menyampaikan agama kepada mereka dengan alasan
Taqiyah.
As-Sadiq as berkata,
-قال الصادق (ع) ما معناه: (أما
إنكم لو دُعيتم لتنصرونا، لكانت التقية أحب إليكم من آبائكم وأمهاتكم)-
yang bermaksud: (Bagi kamu,
jika kamu diseru untuk menyokong kami, Taqiyah akan lebih kamu cintai daripada ibu
dan bapa kamu sendiri) [3].
--------
[1]. Al-Kafi: Jilid 8,
Halaman 308; Tawab Al-A'mal: Halaman 253; Bihar Al-Anwar: Jilid 2, Halaman 109.
[2].
Surah At-Taubah (9): 122.
[3]. روى الشيخ
الطوسي في التهذيب: عن الإمام الصادق (ع)، قال: (لم تبق الأرض إلاّ وفيها منا عالم
يعرف الحق من الباطل، قال: إنما جعلت التقية ليحقن بها الدم فإذا بلغت التقية الدم
فلا تقية، وأيم الله لو دعيتم لتنصرونا لقلتم لا نفعل إنما نتقي، ولكانت التقية
أحب اليكم من آبائكم وأمهاتكم، ولو قد قام القائم (ع) ما احتاج إلى مسائلتكم عن
ذلك) تهذيب الأحكام: ج6 ص173، وسائل الشيعة: ج16 ص235، جواهر الكلام: ج21 ص392
Sheikh At-Tusi telah meriwayatkan
dalam At-Tahzib: dari Imam As-Sadiq as, beliau berkata: (Bumi tidak akan kekal
kecuali terdapat padanya seorang ‘Alim dari kami yang ‘arif (mengenal) yang Haq
dari yang Batil, beliau berkata: Namun diadakan Taqiyah untuk menyuntik dengannya
darah, maka jika Darah Taqiyah didapati tidak ada Taqiyah, dan Demi Allah,
jika kamu diseru untuk menyokong kami, Taqiyah akan lebih kamu cintai daripada
bapa dan ibu kamu sendiri, dan jika Qa'im (as) bangkit dia tidak perlu bertanya
kepada kamu tentangnya) Tahdib Al-Ahkam: V6, Page 173; Wasa'il Ashia: V16, Page
235; Jawahir Al-Kalam: v21, Page 392.
4
Oleh itu bodoh dapat dimaafkan
karena banyak sumber (ilmu), tetapi kamu, Wahai ulama Islam, apa alasan kamu?
Amir Al-Mu'minin a.s. berkata, yang
bermaksud:: (Utusan Allah adalah seorang Tabib yang menjelajah dengan ubat-ubatnya)
[1].
Jadi, apakah kamu mengikuti
Sunnah Nabi kamu (sawas)?! Orang-orang tertidur jika mati berhati-hatilah [2].
--------
[1].
Amir Al-Mu'minin mengatakan dalam beberapa khutbahnya menjelaskan Ar-Rasul (sawas):.
(Tabib menjelajah perubatannya dan menentukan jenis ubat dan membantu
melindungi wabak, Dia mengubat di mana muncul keperluan, untuk menyembuhkan
hati yang buta, telinga tuli, dan lidah bisu. Ia diikuti dengan ubat-ubatan di
tempat yang lalai dan tempat-tempat kebingungan) Nahj Al-Balaghah, dengan
penjelasan dari Muhammad Abduh:. V1, Page 207.
[2]. Hal ini diriwayatkan dari
Rasulullah sawas. Ulasan: Fayd Al-Ghadheer dari Al-Manawi: V5, Halaman 72, dan
juga diriwayatkan dari Amir Al-Mu'minin sebagai seperti yang disebutkan dalam
Bihar Al-Anwar: V4, Page 43.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan