Muhammad sawas .
الداعي إلى الله في مكة
Pendakwah kepada Allah di Mekkah
1
Allah SWT berfirman:
: ﴿لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ
مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ * فَإِنْ
تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ﴾
{Sungguh
telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya
penderitaanmu, sangat menginginkan bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang
terhadap orang-orang mukmin. (128) Jika
mereka berpaling maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan
selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki
'Arsy yang agung".(129) } [1]
.
Masyarakat Mekah dibagi kepada dua atau tiga kumpulan:
Pertama: mereka adalah orang-orang yang memimpin penyelewengan
Syariah Hanafi dan pengikut mereka. Dan ini melibatkan ibadah yang salah, baik
dalam keyakinan mereka seperti menyembah berhala atau penilaian hukum Syariah mereka,
seperti larangan Al-Bahira dan Al-Haam [2], dan ini adalah ketua-ketua
kaum dan ulama-ulama mereka , dan tentulah sebagian besar orang Mekah adalah
pengikut mereka.
Bagi kumpulan kedua : mereka adalah orang-orang yang
mendapati datuk nenek mereka tersesat, atau orang-orang yang menyimpang, dalam
masyarakat yang sesat, dari jalan yang lurus, tetapi mereka tidak puas hati
dengan keadaan buruk mereka, sebaliknya, sebahagian daripada mereka berada
dalam keadaan mengubah diri mereka ke atas keadaan yang rosak.
Bagi kumpulan ketiga: mereka adalah kumpulan kecil yang berada
pada kebenaran, bermakna agama Hanafi yang betul, atau daripada apa yang sampai
kepada mereka, dan sekurang-kurangnya terdapat penganut Tauhid. Oleh itu,
apabila Nabi sawas diutus, baginda merupakan berita gembira bagi orang yang
beriman itu, yang menunggu diutus dan penyeru kepada Allah untuk menunjukkan
kepada mereka amalan mereka, dan juga Nabi sawas adalah kubu tempat
perlindungan dan gua persembunyian bagi setiap yang tenggelam dalam kesesatan kejahilan,
dan mencari cahaya kebenaran, ukuran keadilan dan jalan yang lurus .
----------------
[1]. Surah At-Taubah (9):128-129 .
[2]. Al-Iyashi meriwayatkan: dari Muhammad Ibn Muslim
dari Abi Abdullah as mengenai firman Allah : (Allah sekali-kali tidak pernah mensyari'atkan
adanya bahiirah, saaibah, washiilah dan haam.) (Surah Al- Maida (5): 103) ,
beliau berkata: (Pengikut Jahiliah, apabila unta betina melahirkan dua ekor dalam
perutnya, mereka kata: Wasalat (berkaitan penghantaran) jadi mereka tidak dibenarkan
sembelih atau memakannya, dan jika dia melahirkan sepuluh anak mereka
memanggilnya Sa'iba lalu mereka tidak benarkan menunggang atau memakannya, dan
Al Haam: unta jantan cukup umur mereka tidak membenarkannyaa , maka Allah
dihantar, Sesungguhnya Allah tidak melarang apa-apa mengenainya) Tafsir Al-
Iyashi : V1, Page 347.
2
Oleh itu, Nabi sawas telah diutus di Mekah, kota ummu
al-quraa, bandar di mana orang pergi ke haji, dan bandar yang mewakili rujukan
agama untuk Hanafi, untuk memulakan pengislahan dari pusat agama di Semenanjung
Arab, pusat itu di mana banyak kerosakan dalam akidah dan hukum. Dan Rasulullah
sawas dihantar dengan Syariah Islam yang memperbaharui Syariat Hanifi (Ibrahim a.s)
dan menyalin beberapa hukumnya. Oleh kerana Syariat Ibrahim a.s adalah yang
paling dekat dengan hati, dan paling bertuah untuk mempunyai orang-orang Yahudi
dan Kristian, yang menghormati Ibrahim a.s dan mengingatinya sebagai bapa kepada Nabi
besar a.s, menyertai di bawah panji-panjinya, dan nabi yang berani Muhammad
sawas, yang tidak takutkan celaan orang yang mencela, mula memberi amaran
kepada orang-orang yang sesat di kalangan kaumnya dengan izin Allah SWT, dan peristiwa terkenal yang berlakudi rumah baginda [1] , dan Nabi sawas menyampaikan kepada
kerabat baginda tentang utusan dan kenabian, dan baginda telah dilantik pada
hari itu dengan perintah Allah SWT, washinya,
wazirnya semasa hidupnya dan selepas kematiannya, Ali Ibn Abi Talib a.s, dan
mulalah ad-dakwah kepada Allah tersebar di Mekah, dan mulalah pemimpin-pemimpin
Mekah melihat kepentingan mereka diancam, jadi mereka mula merancang dalam
pelbagai cara untuk menggagalkan Nabi sawas dan membunuhnya sekiranya ia mungkin,
dan untuk memukul Islam, dan Nabi sawas, dan washinya dan orang-orang beriman berdakwah
kepada Allah tanpa henti, dengan itu jumlah umat Islam semakin meningkat. Dan penentangan
orang-orang kafir juga meningkat dan mereka mula menyeksa mereka dan menghalang
Nabi sawas yang menyampaikan risalah langit.
Dengan itu, Nabi sawas bergerak kepada langkah kedua (berhijrah
kepada Allah ). Allah SWT berfirman:
وَمَنْ
يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَماً كَثِيراً وَسَعَةً
وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِراً إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ
يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ
غَفُوراً رَحِيماً
{Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka
mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak.
Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan
Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju),
maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang.} [2].
Dan Rasulullah sawas mula mencari pangkalan Islam dan
sebuah bandar untuk berhijrah, dan baginda mula berjumpa dengan orang-orang
dalam musim Haji, dan mengatakan kepada mereka:
(هل من رجل يحملني إلى قومه، فإن
قريش قد منعوني أن ابلغ كلام ربي)
(Adakah sesiapa ingin membawaku kepada kaumnya, kerana kaum
Quraisy yang telah menghalang ku menyampaikan kata-kata Tuhanku ) [3],
dan Quraisy tidak membiarkan baginda walaupun pada musim
haji, sebaliknya, mereka menyuruh orang untuk mendustakaninya dan mencemuhnya,
dan baginda menghadapi mereka dengan ketahanan dan kesabaran.
Dan telah diriwayatkan bahawa beliau telah mengatakan:
ربي اغفر
لقومي إنهم لا يعلمون
yang bermaksud: (Tuhanku, ampunilah kaumku kerana mereka
tidak mengetahui) [4].
------------
[1]. Ahmed meriwayatkan di dalam Musnad (Kitab) dan lain-lain:
dari Sharik bin Al- A'masy, dari Al-Minhal , dari ‘Abbad bin Abdullah Al-Asadi
, dari Ali r.a, dia berkata: apabila ayat ini diwahyukan: (Dan berilah
peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat,) (Surah Asy-Syu'araa ( 26):
214) , beliau berkata: (Nabi saw mengumpul ahli keluarganya, maka berkumpullah 30
orang, lalu mereka siberi makan dan minum dan kemudian baginda berkata: "
Siapa yang sanggup menjamin bagiku agamaku dan berjanji bersamaku supaya dia akan
bersamaku di syurga dan akan menjadi Khalifahku dari kalangan keluargaku."
Seorang lelaki yang namanya tidak disebutkan Sharik berkata: Wahai Rasulullah Engkau seperti lautan, yang boleh ambil tanggungjawab ini. Katanya, Baginda berkata buat
kali terakhir terakhir, dan berkata: Maka memperkenalkan pada ahli keluarganya,
Maka
berkata Ali r.a:
“Aku.") Jilid 1, Halaman
111.
Dan
As-Saduq meriwayatkan dalam Al-'ilal: dari Ali
Bin Abi Talib a.s.
katanya:
”apabila (وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ) Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang
terdekat) diturunkan, Rasulullah sawas menjemput Bani Abd Muttalib dan mereka empat
puluh lelaki dalam bilangan, jadi Baginda berkata: Sesiapa di antara kamu mahu
menjadi saudara ku, washiku,
waris ku, wazir ku
dan khalifah ku selepas ku?
jadi Baginda menawarkan mereka bahawa seorang
demi seorang
lelaki, dan semua mereka menolak, sehingga Ali datang, lalu berkata : Aku, Wahai Rasulullah, jadi dia berkata: Wahai Bani Abd Muttalib ini
adalah saudara ku, washiku,
waris ku, wazir ku
dan khalifah ku di antara kamu selepasku, maka orang ramai mula ketawa
antara satu sama lain
dan berkata kepada Abi Talib: dia
telah mengarahkan kamu mendengar dan taat kepada budak ini) Jilid
1, Halaman
17, dan kenyataan: Al-Irshad dari Seikh Al-
Mufid: Jilid
1, Halaman
49; Manaqib Ibn Shahr Ashub: Jilid 1, Halaman
305, dan lain-lain .
[2]. Surah An- Nisa ' (4): 100.
[3]. Musnad Ahmed: Jilid 3, Halaman
390, dan kajian: Sunan Ad-Darmi Jilid 2, Halaman
440, Sunan Ibn Majja : Jilid 1, 73, dan lain-lain .
[ 4]. Iqbal Al- A'mal : V1, Page 384, Bihar Al -Anwar : Jilid 95, Halaman 167, Musnad Ahmed: Jilid 1, Halaman
427 , Sahih Al -Bukhari Jilid 4, Halaman
151.
3
Ddalm hal keadaan yang menyakitkan ini, satu Rombongan datang
berjumpa Rasulullah sawas dari orang-orang Kristian Habsyah bersama Jafar bin
Abi a.s.Taleb apabila dia kembali ke Mekah selepas hijrah, dan sekumpulan
sahabat Rasulullah sawas ke Habsyah, dan orang-orang Kristian adalah tiga puluh
orang lebih:
(oleh itu, apabila mereka duduk di sebelah Rasulullah sawas
dan melihat sifat-sifat dan keadaan baginda dan mendengar apa yang dibacakan
kepada mereka dari al-Quran, mereka semua percaya, jadi apabila Abu Jahal tahu dia
pun datang kepada mereka dan berkata: “Kita tidak pernah melihat orang yang bodoh
menunggang seperti kamu, orang kamu menghantar dan kamu tahu berita manusia ini,
jadi majlis-majlis kamu tidak yakin dengan dia sehingga kamu meninggalkan agama
kamu dan percaya padanya dalam apa yang dia katakan,” maka mereka berkata: “Salam
ke atas kamu, kami tidak akan menjahilkan kamu, kami mempunyai apa yang kami
ada, dan kamu mempunyai apa yang kamu ada, kami tidak akan menghalang diri kita
daripada menerima yang baik, jadi Allah SWT menurunkan ayat mengenai mereka:
﴿ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ
يُؤْمِنُونَ * وَإِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ
مِنْ رَبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ * أُولَئِكَ يُؤْتَوْنَ
أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَأُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ
وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُون * وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا
عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا
نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ﴾
{Orang-orang
yang telah Kami datangkan kepada mereka Al Kitab sebelum Al Quran, mereka
beriman (pula) dengan Al Quran itu. ( 52) Dan apabila dibacakan (Al Quran itu) kepada mereka,
mereka berkata: "Kami beriman kepadanya; sesungguhnya; Al Quran itu adalah
suatu kebenaran dari Tuhan kami, sesungguhnya kami sebelumnya adalah
orang-orang yang membenarkan(nya). ( 53) Mereka itu diberi pahala dua kali disebabkan kesabaran
mereka, dan mereka menolak kejahatan dengan kebaikan, dan sebagian dari apa
yang telah Kami rezekikan kepada mereka, mereka nafkahkan. (54) Dan apabila mereka mendengar perkataan yang tidak
bermanfaat, mereka berpaling daripadanya dan mereka berkata: "Bagi kami
amal-amal kami dan bagimu amal-amalmu, kesejahteraan atas dirimu, kami tidak
ingin bergaul dengan orang-orang jahil".} [1] ... ) [2] .
-----------
[1]. Surah Al-Qasas (28 ): 52-55 .
[2]. Fiqh As-Sirah Al-Buti : Page 126; Sirah Ibn Ishaq : Jilid 4, Halaman
200; Tafsir Al-Qurtubi : Jilid 6, Halaman
356; Tafsir Ibn Kathir: Jilid 3, Halaman
405, Al-Bidayah Wa An-Nihaya Jilid 3, Halaman
103.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan