Khamis, 27 Februari 2014

Soalan 110: Ganjaran Bersama Imam Mahdi (as)

Soalan 110: Ganjaran Bersama Imam Mahdi (as)

Soalan 110: Telah diriwayatkan dari sebuah hadis dari Ahlulbayt (as) bahawa sesiapa yang membunuh seorang dari musuh-musuh mereka di tengah-tengah (dalam peperangan) Imam Mahdi (as) maka adalah baginya pahala dua puluh orang yang mati syahid [1], dan ganjaran ini tidak termasuk bagi sesiapa yang terbunuh (mati syahid) di tengah-tengah (dalam peperangan) di bawah kuasanyanya (as).

Jawapan: Dengan jelas ia adalah lebih baik daripada mati syahid; kerana sesiapa yang membunuh musuh Imam Mahdi (as) maka dia telah meletakkan batu asas di Daulah Al-“Adl Al-Ilahi (Negara keadilan Ilahi) dan kebenaran.

Marilah kita di sini mengingati (dan mengambil pelajaran) bahawa Hamzah (as ) dan Ali (as) kedua-dua mereka terbunuh dan bahawa Ali adalah lebih baik daripada Hamzah; kerana Ali (as ) berjuang dengan berhati-hati manakala Hamzah (saw ​​) berjuang dengan keinginan (untukmati  syahid), Diwajibkan kepada para pejuang (Mujahidin) untuk berusaha menghapuskan (membunuh) musuh kafir harbi (yang berperang) dan bukan hanya meminta untuk mati syahid walaupun ia (iaitu mati syahid) adalah yang terbaik (balasan) dalam kehidupan dunia dan akhirat.

Bagi makna yang tersembunyi (batin), bagi pengertian Hadis ialah: Bahawa sesiapa yang membunuh musuh untuk kita dengan itu dia telah membunuh kepercayaan yang rusak dan memimpinnya kepada kebenaran dan kepada mengikut al-Qa'im Keluarga Muhammad (as).

Rasulullah (sawas) bersabda yang bermaksud : ( "Hai Ali kerana jika engkau membimbing seorang lelaki kepada Allah adalah lebih baik bagi kamu daripada unta merah (dalam hadith yang lain: lebih baik bagi kamu daripada dunia ini dan segala isinya) . ") ( [2 ])

Dan juga mengikut makna yang tersembunyi: Sesiapa yang membunuh musuh dirinya untuk Imam Mahdi (as), bermakna membunuh Ego (Aku, Ana) .

✡✡✡✡✡
                                        
                               
----------
[1] Dari Abi Ja'far (as ) dia berpesan kepada jamaah yang berkata kepadanya: Wahai anak Rasulullah kamu mahu Iraq, oleh itu nasihatilah kami, lalu beliau berkata: (... dan ketahui bahawa orang yang menunggu urusan ini (kemunculan Qa'im) maka adalah baginya pahala seperti al-Qa'im berpuasa, dan sesiapa yang bertemu al-Qa'im kami dan keluar dengannya dan membunuh musuh kami maka dia akan mendapat pahala yang sama seperti 20. syahid, dan sesiapa yang mendapat dibunuh dengan al-Qa'im kami dia akan menerima balasan yang sama dengan 25 orang syahid) AlKafi : vol 2 , halaman 222.

[2] Bihar AlAnwar : Jilid 1 , halaman 184; Sahih Bukhari: Jilid 4, halaman 20.

Tiada ulasan: