Selasa, 3 November 2015

Soal Jawab Fiqih (Kitab Sholat)

AMARAN: Terjemahan ini adalah untuk bacaan sahaja (Read Only). Terjemahan ini tidak disahkan oleh Jawatankuasa Terjemahan Ansar Imam Mahdi (as). Terjemahan ini Hanya untuk mendapat gambaran kasar mengenai Sholat dan bukan untuk rujukan. Sebarang kesilapan dan tentunya ada banyak kesilapan dalam terjemahan ini adalah terpulang kepada penterjemah – Astaghfiru Allah Al-3dzim – Penterjemahan.


Teguran dan Pembetulan sangat dialu-alukan       







Soal Jawab Fiqih (Kitab Sholat)

Versi Ansar Imam Mahdi (as) / bilangan (110)

Soal Jawab Fiqih
(Kitab Sholat)

Jawapan Washiy dan utusan Imam Mahdi (as)
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)

Disusun oleh
Al-Syeikh Alaa Salem
                                                                                
Edisi Tambahan
Edisi Kedua
1432 H – 2011 M

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai seruan (dakwah), Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)

Anda boleh layari lelaman berikut:






بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga suci baginda, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Dari Harits bin Al-Mughirah Al-Nashriy: (Aku berkata kepada Abi Abdillah (as): Dengan apa kita mengenal Al-Imam Al-Qaim (as), Beliau (as) berkata:. Ketenangan dan keyakinan. Aku berkata: Dengan apa lagi? Dia berkata, Kamu mengenalnya dengan Halal dan Haram, dan Manusia berhajat kepadanya dan tidak berhajat kepada yang lain. dan senjata Rasulullah (S) ada bersamanya. Aku berkata: Apakah mungkin seorang washiy anak kepada washiy. Beliau berkata: Tidak mungkin melainkan seorang washiy anak kepada washiy) – Ghaibah Al-No3mani: halaman 129.

Atas limpahan cahaya pendekatan ilahi ini yang digariskan oleh Aali Muhammad (as) untuk mengenal pasti Al-Imam Al-Qaim saya bentangkan di hadapan Ansar Allah - Ansar Imam Mahdi (as) sebanyak 169 soalan yang diguna pakai dalam perbicaraan, telah dihantar kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) yang berhubung dengan hukum-hukum sholat, dan kebanyakan dari ungkapan ini tidak terdapat di dalam bab sholat daripada Kitab Syari3 Islam, jadi saya terpaksa memasukkan soal jawab tersebut melalui lingkaran ini, dan kita akan melihat betapa mudah dan jelasnya kalimat seumpama jelasnya rohku yang menjadi tebusan kepada mereka

Wahai Imam Ahmad Al-Hassan (as) .. keadaan antara kami dan tuan sangat serasi, dan terus-menerus hari demi hari, selepas menunggu selama bertahun-tahun dan berzaman, terusir menjadi pelarian, Tetapi Bapa, kasih tuan dengan kami, pada hal kami adalah orang-orang yang berdosa dan lalai dalam hak Aali Muhammad, melainkan dibawa tangan-tangan kami ke jalan Allah Yang Maha Adil dan menunjukkan kepada kami yang dihalalkan dan diharamkanNya, untuk melengkapkan lingkaran kesucian dengan wilayah tuan yang diberikan Allah SWT ke atas penciptaan persetiaanNya.

Saya meletakkan di hadapan tangan tuan, wahai putera Rasulullah yang disusun daripada undang-undang Allah yang menjadikan jawapan yang jelas kepada soalan-soalan yang berturutan kepada tuan, tetap dijawab, walaupun semuanya melalui kekasaran dan tempoh masa yang begitu lama dalam melaksanakannya, dan kelihatan Syariat mahu ditinggalkan seperti mana ditinggalkan tuan, ahl Al-Bait untuk dipenuhi oleh ulamak yang tidak beramal dalam kehidupan manusia dengan hukum-hukum yang tidak mempunyai penamat untuk agama Allah dan Syariat-Nya yang saling terkait selama-lamanya. Dan memohon dan saya berharap kepada Allah SWT agar membolehkan menegakkan agamaNya dan HakimiyahNya di bumiNya.

والحمد لله رب العالمين.
8/ Zhu Al-Hijjah Al-Haram / 1431 H

3ala’

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga suci baginda, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Saya meletakkan di hadapan orang-orang mukmin Soal Jawab Fiqih oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) kepada soalan-soalan yang ditujukan kepada beliau berhubung dengan hukum-hukum sholat, saya susun mengikut urutan artikel yang dibangkitkan di dalam Kitab Sholat dari Syari3 Islam- Bahagian I / oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)




        

Tiada ulasan: