Isnin, 9 November 2015

Soal Jawab Fiqh Sholat (136 – 169 dari 169)

Soal Jawab Fiqh Sholat



Soal Jawab mengikut tajuk    (136 – 169 dari 169)
                                                  
Upah Sholat:     
Sholat berjama'ah:
Berkenaan Dengan Masjid:
Sholat Al-Mutharadah:
Sholat Muasafir dan Watan:
Masalah "Banyak Bermusafir":
.

Upah Sholat:


S 136 Seorang mukmin memberikan kepada saya sejumlah wang 10 ribu sahaja, ia sebagai upah untuk ganti sholat ayahnya yang telah meninggal dunia, apakah hukum amanah ini?

J.  Mengambil bayaran sebagai pertukaran untuk bersholat dan berpuasa bagi pihak yang mati adalah batil, di mana tidak wujud niat untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT (Qurbatan Ila Allah)  dalam sholat atau puasa tersebut, ia bukan untuk bayaran kepada sholat atau puasa bagi pihak si mati itu, sholatnya dan puasanya untuk mendekatkan wang, bukan kepada Allah SWT, dan jika tidak ada anak lelaki tertua yang yang wajib mengqadhakan hutang kedua ibu bapanya, atau kerana tidak mampu mengqadhakan untuk hutang kedua mereka; dan tidak ada orang sukarela untuk melaksanakan hutang sholat dan puasa si mati, maka bersedekahlah untuk (bagi pihak) si mati bagi setiap hari puasa satu mud makanan, dan sholat sehari semalam satu mud makanan, Jumlah ini hendaklah dikira terlebih dahulu secara terperinci, Wal-Hamdu Lillah.

S 137 Apa yang telah berlalu dari amalan ini dan harta adalah bertentangan bagaimana menerangkannya?

J. Tiada apa-apa yang telah kamu bayarkan pada puasa dan sholat, bayaran yang dikenakan atas yang terlepas (terhutang), tidakkah kamu ketahui bahawa ia adalah bid’ah dan tidak syari’atkan di dalam Al-Quran atau Sunnah Nabi (S) dan Ahl Al-Bait baginda (as).

Adapun apa yang kamu qadhakan dengan bayaran upah bagi puasa dan sholat untuk orang-orang mati (yang meninggal dunia dalam wilayah hujah Allah pada zaman mereka atau jahil keadaan mereka) yang tidak digunakan untuk memungkinkan kamu ingin bersedekah untuk si mati dengan sejumlah (wang) yang ditawarkan.

Kamu juga boleh mengqadhakan sholat dan puasa bagi orang-orang mati yang kamu telah cabut pahalanya dari mengqadhakan apa yang terlepas (terhutang) sebelum ini (jika kamu tidak mengetahui bahawa bayaran upah untuk sholat dan puasa adalah bid’ah), tetapi sekarang kamu berniat mengqadhakan untuk mereka mendekatkan diri kepada Allah SWT, bukan untuk membayar yang akan mencabut apa yang mereka terlepas (terhutang) pada masa lalu.

Bagi mengqadhakan sholat maka qadhakanlah pada malam dua puluh tiga dalam bulan Ramadan yang setanding dengan seribu bulan, jika orang yang terhutang, sebagai contoh, mengqadhakan setahun atau sepuluh tahun, atau bahkan seribu bulan cukuplah baginya untuk mengqadhakan dalam satu hari di malam Al-Qadar (Lailatu l-Qadr).

S 138 Bagaimana jika seorang mukallaf tidak tahu mengenai hukum dan telah membuat pertukaran harta yang diterimanya untuk si mati sama ada untuk puasa atau sholat?

J. Jika dia miskin dan memerlukan wang yang telah dibelanjakan untuk makanan dan makanan untuk tanggungannya tetapi disedekahkan untuk si mati atas mengqadhakan apa yang terhutang dari sholat atau puasanya, dan walaupun dia kaya, dia harus memberi wang kebajikan untuk si mati seperti yang ditunjukkan dalam jawapan sebelum ini.

S 139 Bagaimana dengan mengambil bayaran sebagai pertukaran untuk membaca Al-Qur'an?

J. Mengambil upah untuk membaca Al-Quran dengan suara (kuat) adalah dibenarkan walaupun ia tidak dihadiri oleh seorang manusia pun tetapi ia dihadiri oleh mereka yang tidak melihatnya dari jin mukmin.



✡✡✡✡✡

Sholat berjama'ah:


S 140 Dinyatakan dalam Syarai3: Tidak boleh berjamaah pada Sholat-sholat Nawafil, kecuali Sholat Istisqa’ (minta hujan) dan Dua Sholat Eid dengan syarat-syarat yang mewajibkannya... Apakah ertinya: (boleh menyempurnakan... orang yang mengerjakan nafilah (Al-Mutanafil) dengan yang mengerjakan Fardhu (Al-Muftaridh) dan Nafilah, orang yang mengerjakan Fardhu dengan yang mengerjakan Nafilah pada tempat-tempatnya.) yang terdapat dalam Syarai3 juga?

J. Al-Mutanafil di sini bukanlah orang yang bersholat Nafilah, tetapi Nafilah (sunat) mengulangi semula sholat wajib dan ia telah diterangkan kemudiannya dalam Syarai3, iaitu: (Dan mustahab supaya mengulangi sholat sendiriannya jika terdapat mereka bersholat secara berjamaah pada sholat itu, samada imam atau makmum).

S 141 jika imam lupa atau tertinggal membaca Surah selepas Fatehah dan terus ruku3, apakah tugas makmum?

J. Ruku3 bersamanya dan tiada apa-apa atasnya.

S 142 Apa hukumnya seorang Imam pada akhirnya adalah jahat dan tidak bertaubat atas kesalahannya?

J. Sah.

S 143 Apakah maksud (buta huruf) dalam syarat-syarat Imam sholat jama'ah?

J. Maksudnya seorang yang tidak boleh membaca atau menulis dan tidak baik bacaan Al-Qurannya.

S 144 Adakah seorang yang lafaznya kurang jelas (gagap) tidak boleh menjadi Imam kerana bacaan hurufnya sahaja, atau tidak boleh sama sekali?

J. Tidak boleh menjadi Imam kerana bacaannya (tidak baik), orang yang gagap tidak boleh menjadi Imam kerana mengubah makna dengan bacaannya atau tidak difahami apa yang dibacanya seperti yang diterangkan dalam Syarai3: (Jika imam melakukan kesilapan dalam bacaan yang mengubah makna atau yang tidak difahami tidak dibenarkan menjadi imam dengan sempurna, begitu juga yang bacaannya mengubah huruf seperti orang gagap yang syubhah).

S 145 Adakah yang didahulukan adalah ahli fiqh dalam sholat jamaah bermakna ahli fiqh secara mutlak, atau hanya dalam hukum-hukum sholat?

J. Ahli fiqh secara mutlak.

S 146 Apakah yang dimaksudkan dengan yang berhijrah (Al-Muhajirin) dan Badwi (Al-A3rab) yang makruh mengimamkan mereka?

J. Badwi pada zaman ini ditujukan pada setiap orang yang sibuk dengan dunia ini sedikit perhatian kepada urusan agama, dan yang berhijrah (Al-Muhajirin) mereka lebih awal beriman, mereka yang menjadikan diri dan wang mereka berjihad untuk menyokong agama dan meninggikan Kalimah Allah..

S 147 Adakah wajib bersholat jama'ah di belakang Imam Al-Ashal jika ia hadir?

J. Tidak wajib.

S 148 Sekiranya menyertai sebelum ruku3 ketiga Imam, adakah dia perlu menunggu sehingga Imam ruku3 lalu menyertainya, atau bertakbir walaupun dia tahu bahawa masa tidak cukup untuk membaca Al-Hamd dan Surah?

J. Tidak perlu menunggu sehingga imam ruku3.

S 149 Apakah tanggungjawab bagi seorang imam terhadap makmum dalam sholat jama'ah?

J. Imam bertanggungjawab atas Azan dan Iqamah jika tidak ditangani oleh salah seorang makmum, dan bertanggungjawab membaca dalam rakaat pertama dan kedua, dan juga bertanggungjawab bertakbir untuk ruku3 dan sujud dan untuk mengangkatkan (kepala) darinya, dan mustahab disahkan oleh makmum.

S 150 Apakah cara duduk menunggu makmum ada kaifiat (cara) tertentu, jika Imam bertasyahud dalam Tasyahud Al-Wustha (pertengahan) pada yang pertama, atau dalam Tasyahud Akhir dan dia mahu berdiri untuk melengkapkan?

J. Duduk dalam duduk-duduk sholat.

S 151 Disebut dalam sholat jama'ah (dan masa untuk berdiri melakukan sholat, ketika muadzin berkata: قد قامت الصلاة (Qad qamati sh-sholah) dan lebih afdhal selepas tamat Syahadah), yang dimaksudkan Syahadah yang mana?

J. Syahadah yang empat.

S 152 Disebut dalam bab sholat jama'ah: (Tidak sah dengan adanya halangan antara imam dan makmum yang mencegah pemandangan, kecuali pada makmum perempuan), soalannya: Adakah perbezaan hukum bergantung kepada halangan yang sah pada halangan wanita, sebagai contoh,: pertamanya dinding penghalang, dan kedua berdinding tetapi ia ada tingkap atau pintu yang terbuka, yang ketiga mempunyai tirai (kain), dan sebagainya?

J. Jika dinding yang ada tingkap membolehkan untuk melihat Imam tidak diambil kira padanya sebagai halangan yang mencegah pemandangan, tetapi jika dinding menghalang hubungan dengan imam dalam apa-apa cara sehingga pendengaran maka begitu juga jika sukar membayangkan perlakuan sholat jamaah. Tetapi halangan sah pada wanita yang bersholat dibelakang imam ia adalah halangan yang membolehkan sekurang-kurangnya untuk mendengar bunyi suara imam atau yang telah dipindahkan pergerakan Imam kepada para makmum seperti: tirai atau dinding atau dinding kayu yang rendah dan nipis atau dinding berlubang dan lain-lain ...

S 153 Sekiranya Imam jamaah mahu digantikan ketika sedang bersholat, bagaimana menggantikannya, Adakah menghentikan timbalan sholat mereka di mana Imam menyambungnya atau mereka mulakan sholat sekali lagi?

J. Menggantikannya dengan isyarat atau dengan menghulurkan tangannya dan timbalannya menghentikan sholat disambung oleh Imam.

S 154 Jika ternyata imam dalam kecemasan dan memaksanya untuk meninggalkan sholat tanpa seseorang yang akan menggantikannya, adakah membatalkan sholat berjama'ah atau mereka harus berniat sholat bersendirian dan menyelesaikannya?

J. Adalah lebih afdhal seorang daripada mereka ke hadapan menjadi imam bagi menyelesaikan sholat jamaah mereka, jika tidak, setiap seorang daripada mereka boleh menyelesaikan sholat mereka secara sendiri-sendiri.

S 155 Disebut dalam bab sholat jama'ah: (Dan adalah mustahab bagi imam supaya didengar dari belakang dua syahadahnya), apakah maksud dua syahadahnya, atau dua syahadah dalam Tasyahud?
                           
J. Dua syahadah dalam Tasyahud.


✡✡✡✡✡


Berkenaan Dengan Masjid:


S 156 boleh digunakan peralatan masjid untuk selainnya, Adakah ini bermakna seluruh masjid-masjid lain atau semua yang lain?

J. Seluruh masjid-masjid lain.


✡✡✡✡✡


Sholat Al-Mutharadah:


S 157 Sholat Al-Mutharadah dilakukan apabila berlaku keadaan peperangan bersenjatakan pedang, adakah perlindungan pertarungan ini termasuk senjata moden hari ini?

J. Ya ia melindunginya.

158 S Apa yang dimaksud dengan Al-Musayaqah
disebut dalam Sholat Al-Mutharadah?
                          
J. Ia adalah ketika mengejar musuh atau musuh mengejarnya.


✡✡✡✡✡


Sholat Muasafir dan Watan:


Ini adalah hukum-hukum Syarai3: mengenai watan (watan (tanah airnya) tempat menyempurnakan sholat tamam (penuh) di dalamnya: adalah tempat kediaman dan tempat menetap dan semua tempat milikannya atau yang serupa dengannya – seperti tanah terkumpul atau rampasan, yang memberi manfaat atas izin imam - telah mendiaminya selama enam bulan berturut-turut dan seterusnya, dengan syarat bahawa mereka berada di dalam rumah miliknya untuk didiami).

S 159 Bagaimana jika rumah itu adalah warisan dan bahagian orang tertentu di dalamnya, adakah rumah untuk didiami dihukumkan sebagai tempat penghuninya (watannya)?

J. Dibenarkan dan dihukum sebagai tanah airnya (watannya) sekiranya ia menetap di sana selama enam bulan berturut-turut atau lebih dan ia adalah bahagian yang sesuai untuk tinggal di dalamnya.

S 160 Tempat kelahiran, adakah dianggap kampung halamannya (watan) walaupun rumahnya di tempat lain?

J. Tempat kelahiran tidak dianggap sebagai watan, melainkan dengan syarat-syarat yang disebutkan.

S 161 Terus-menerus enam bulan apakah menjejaskan perjalanan semasa berziarah sebagai contoh, atau kembali bekerja selepas itu?

J. Tidak menjejaskan.

S 162 Apakah tujuan untuk menjauhi dari tanah air (watan) dan perjalanannya ke tempat lain memberi kesan terhadap taraf watannya dari hari pertama menjauhinya?

J. Watan yang menepati dengan syarat-syarat seperti yang dinyatakan kekal taraf watannya dan jika dia berhijrah tidak menjejaskan taraf watannya, melainkan kekal dengan syarat-syarat seperti yang dinyatakan. Adapun tempat di mana dia bermastautin walaupun dengan tiada milikan padanya, maka hendaklah menyempurnakan sholat tamam (penuh) di dalamnya, tetapi jika berhijrah dan melewatinya qasharkan (sholatnya) di dalamnya jika tidak terputus perjalanannya.

S 163 Jika tidak mempengaruhi taraf watannya sebelum ini, tetapi tinggal di tempat lain bertahun-tahun dan tidak kembali ke sana untuk menetap, apakah akan kekal tempat pertama watannya?

J. Tempat yang tidak lagi didiaminya dan menetap di dalamnya sempurnakanlah sholat tamam (penuh) dan di mana ia juga berhijrah datang kepadanya, dan Watan yang menepati dengan syarat-syarat seperti yang dinyatakan kekal sebagai tanah air (watan) dan bersholat tamam di dalamnya melainkan dengan ketiadaan syarat-syarat yang dinyatakan, dan tidak kira dia berhijrah dan jauh dari kediamannya.

S 164 Penyewa bukanlah seorang pemilik di bandar di mana mereka tinggal, adakah ia dianggap watannya walaupun dia tinggal di sana selama bertahun-tahun?

J. Menetap di tempat kediaman dan bersholat tamam di dalamnya sejak hari pertama mendiaminya selagi ia telah memutuskan untuk menetap di dalamnya, tetapi jika dia berhijrah dan jauh darinya tidak bersholat tamam di dalamnya jika dia membuat perjalanan semasa selagi ia tidak memiliki keduanya dalam tempoh tinggal dikediamannya sebelumnya di tempat ini.


✡✡✡✡✡


Masalah "Banyak Bermusafir":

                         
Ini adalah hukum-hukum Syarai3 tentang yang menyempurnakan sholat tamam (penuh): (dan kawalan bagi semua mereka yang bermusafir empat hari dalam seminggu atau enam belas hari dalam sebulan atau enam bulan dalam setahun adalah sentiasa bersholat lengkap (tamam) dan berpuasa dalam perjalanan, dan mula bersholat lengkap dan berpuasa apabila dia mengetahui bahawa halnya ini, walaupun pada hari pertama dia bermusafir).

165 S dan perkara pertama yang bermula dan sebelum tempoh ini lalu bagaimana?

J. Jawapannya ada di atas (dan mula bersholat lengkap dan berpuasa apabila dia mengetahui bahawa halnya ini, walaupun pada hari pertama dia bermusafir).

S 166 Jika seseorang mempunyai kontrak pekerjaan untuk tempoh lapan bulan, sebagai contoh, dan dia bermusafir lima hari dalam seminggu untuk melakukan kerja-kerjanya?

J. Tempoh minimum adalah enam bulan, jika kontrak enam bulan ke atas, hendaklah dia bersholat tamam (penuh).

S 167 Jika seseorang bekerja hari demi hari atau minggu selepas minggu dan keadaan perjalanannya lebih daripada dia menetap, tetapi kerja-kerja yang tidak tetap, mungkin selama seminggu atau sebulan atau dua bulan dia tidak tahu berapa lama, tetapi bagaimanapun kurang daripada enam bulan, iaitu bekerja kontrak sebulan lepas sebulan atau tanpa kontrak dan lain-lain, sama ada atau silih berganti daripada majikannya, apakah yang perlu dilakukan?

J. Perkara seperti ini tidak perlu bersholat tamam (penuh) selepas berlalu enam bulan atas kerja-kerjanya maka dalam hal ini selepasnya hendaklah bersholat tamam (penuh) sehingga jika kontraknya seminggu atau kerja harian..

S 168 Badi mereka yang selepas keadaannya telah tetap mereka hendaklah bersholat tamam (penuh) dalam perjalanan dan selepas itu menghabiskan masa selama enam bulan atau lebih dalam kerja-kerjanya atau perjalanannya. yang banyak terdapat di kawasan bandar jika mereka meninggalkan kerja atau perjalanan, tetapi tidak keberatan meninggalkannya untuk mencari pekerjaan lain atau keperluan yang lain, apakah hukumnya jika mereka bermusafir untuk satu atau dua hari, adakah keadaan mereka akan menjadi seperti sebelumnya atau sholat qashar dalam perjalanan (musafir) mereka?

J. Keadaan mereka terus seperti itu, sehingga mereka menetap di rumah-rumah mereka seberapa lama selagi mereka tidak menjauhkan diri daripada hal sebelumnya sehingga berlalu enam bulan iaitu jika salah seorang dari mereka bermusafir sehari untuk berziarah atau rawatan, sebagai contoh, hendaklah ia bersholat tamam (penuh).

S 169 jika salah seorang dari mereka tahu dari hari pertama untuk meninggalkan dan bermusafir, bahawa dia akan pergi bermusafir lebih daripada enam bulan tetapi dia tidak akan keluar secara berterusan, apakah keadaannya?

J. Keadaan ini terjadi sejak dari hari pertama untuk meninggalkan dan bermusafir jika bermusafir ke suatu tempat dia mengqasharkan sholatnya.


✡✡✡✡✡


Ini adalah yang terakhir termaktub dalam halaqah ini dari jawapan Al-Syed Ahmad Al-Hassan selawat Tuhanku atasnya, berkenaan dengan gukum-hukum sholat. Saya bermohon kepada Allah SWT supaya ia berguna kepada hamba-hambaNya orang-orang mukmin

والحمد لله رب العالمين وصلى الله على خير خلقه محمد وآله الطيبين الطاهرين الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Segala puji bagi Allah, selawat Allah ke atas sebaik-baik penciptaan Mohammad dan keluarga baginda yang terbaik dan disucikan Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.


✡✡✡✡✡

Kembali Ke


Tiada ulasan: