Sirah Kehidupan Nabi Muhammad (S) Bahagian 2
Hijrah
Beberapa ketika selepas itu Abu Thalib
bapa saudara Nabi (S), dan Khadijah isteri baginda meninggal dunia, seorang demi seorang.
Kehilangan keduanya memberi kesan paling buruk dan ke atas Al-Rasul (S), kedua-duanya
adalah penyokong dan pembantu baginda. dan selepas
kematian mereka berdua orang-orang Quraisy memperhebatkan tekanan ke atas kaum
muslimin, terutama ke atas Rasulullah (S). Baginda memerintahkan umat Islam yang
mahu supaya berhijrah ke Habsyah, dengan sabdanya: «Bahawa di sana (iaitu
Habsyah) Rajanya tidak berlaku zalim kepada seseorang, ia sebuah negara yang
jujur» Sekumpulan orang Islam berhijrah ke Habsyah di bawah pimpinan sepupu Al-Rasul
(S), Jaafar bin Abi Talib (as).
Orang-orang Quraisy membuat
perancangan rahsia untuk membunuh Nabi (S), dan pada waktu malam tertentu, Allah
memberi khabar kepada NabiNya perancangan mereka, dan baginda (S) memerintahkan
Ali (as) untuk bermalam di tempat tidur baginda selepas baginda diberitahu atas
perancangan Quraisy, Ali (as) secara peribadi adalah menjadi tebusan peribadi Nabi
sendiri, dan tidur di katil baginda, dan Nabi (S) keluar menyusup di celah-celah
pengkomplot-pengkomplot itu tanpa melihat baginda, dan apabila mereka memecah
masuk ke rumah dengan pedang-pedang mereka, mereka terkejut kerana yang ada di
katil adalah Ali, dan jatuhlah pedang-pedang di tangan mereka, dan dengan penuh kesal kerana mereka tidak sanggup
menghadapi pedang Imam (as), Allah telah menjauhkan Nabi (S) dari tangan-tangan
mereka dan menggagalkan rancangan mereka.
﴿وَيَمْكُرُونَ
وَيَمْكُرُ اللَّـهُ ۖ وَاللَّـهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ﴾
Mereka merancang dan Allah menggagalkan rancangan itu. Dan Allah sebaik-baik Perancang. [Al-Anfal 8:30]
Penghijrahan Nabi (S) ke Madinah
Al-Munawarah, mempynyai kesan yang besar dan kepentingan yang tinggi, sehingga
tahun penghijrahan dianggap awal sejarah Islam, dan penduduk Madinah sedang
menunggu kedatangan Nabi kepada mereka dengan perasaan tidak sabar, dan mereka
pergi menyongsong baginda sambil melagukan dengan kehormatan dan selawat, dan di
kalangan orang ramai telah mengisinya dengan penuh kesungguhan. Baginda
(3alaihi l-Shalatu wa s-Salam) masuk ke Madinah. Kerja pertama yang baginda telah
lakukan ialah baginda mengarahkan pembinaan masjid, untuk menjadi asas kepada
dakwah Islam, dan menjadi titik permulaan untuk perpaduan orang-orang Islam. Kerjasama
dan kesatuan antara penduduk telah menyiapkan pembinaan masjid dalam masa yang
singkat, dan orang-orang Islam mula berkumpul di dalamnya sepanjang hari, untuk
mendengar ajaran Nabi dan bimbingan baginda.
Kerja kedua yang dilakukan Rasulullah
(S) adalah mempersaudarakan di kalangan orang-orang Islam, dan esok orang-orang
yang semalamnya hampir mengacukan pedang di antara satu sama lain, tidak
berupaya berterima kasih kepada pendekatan ini. Tangan-tangan telah tergenggam.
Berdiri dalam satu pasukan dan tidak mengalihkan perhatian mereka dan hanya
berhati-hati dan berwaspada terhadap musuh-musuh mereka, musuh-musuh Islam.
Kumpulan telah dibentuk untuk mengajarkan kepada mereka Al-Quran dan menyeru
kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dalam pasukan duduk di sebelah orang
bercakap kepada mereka, pasukan itu menerima ajaran Islam dan asas-asasnya, dan
yang lain menghabiskan bersama mereka yang mengikat perjanjian dengan
orang-orang Islam.
Perang Badar Al-Kubra
Dengan cara ini Islam mencapai penyebaran
yang meluas hari demi hari, dan pencapaian orang-orang Islam dengan itu bertambah
kuat dan berkeupayaan. Keupayaan dan kekuatan yang baru ini jelas kelihatan terutamanya
pada tahun kedua hijrah. di mana tentera Islam telah berjaya mengalahkan dan memalukan
orang-orang kafir Quraisy, dan di dalam peristiwa Badar Al-Kubra itu orang-orang Islam
telah mendapat selepas peristiwa ini lebih banyak penyokong dan yang mengikat
perjanjian. Sebaliknya perasaan bahaya pemimpin-pemimpin Quraisy juga meningkat,
dan mereka dari semasa ke semasa sedang membuat persediaan untuk menyerang Madinah,
untuk menunjukkan ketidakupayaan Nabi dan jamaah baginda, melalui apa jua cara
yang mungkin. Tetapi sekarang, Allah SWT menolong orang-orang yang beriman, perbuatan
orang-orang musyrik tidak lagi memberi manfaat kepada mereka. Dan hari-hari esok
kemenangan dan penguasaan dijanjikan untuk umat Islam dalam kebanyakan
peperangan mereka dengan orang-orang musyrik, untuk orang-orang mukmin yang
mendahuluinya dengan pengorbanan dan penebusan, dan sedikit demi sedikit
keberanian di kalangan kaum Quraisy berkurangan untuk berhadapan dengan tentera
Islam.
Perjanjian Hudaibiyah
Pada tahun keenam hijrah Nabi (S)
telah memutuskan untuk mengetuai dengan diiringi oleh sekumpulan sahabat baginda
untuk ziarah Baitu Allah Al-Haram di Mekah, dan apabila diketahui oleh Quraisy
mengenainya, mereka telah menghantar satu delegasi untuk meminta baginda
menangguhkan ziarah baginda, dan selepas perbincangan yang panjang dicapai
antara Nabi (S) dan wakil-wakil Quraisy satu perjanjian yang ditandatangani
yang termetera di dalamnya:
Memberhentikan
peperangan dan pertikaian antara umat Islam dan kaum Quraisy selama sepuluh
tahun, dan umat Islam berhak untuk mengerjakan Haji dan ziarah Mekah dan
tinggal di sana selama tiga hari, dan ia adalah pada tahun depan.
Penyebaran Islam
Perjanjian yang dibentuk itu
menghentikan serangan Quraisy ke atas umat Islam, dan mendatangkan kesesuaian
untuk Nabi peluang untuk menyebarkan dakwah dan mengeksport revolusi Islam ke
negara-negara lain. Baginda menghantar surat kepada raja-raja dan pemimpin
negara-negara besar pada masa itu, mengajak mereka kepada Islam. Sebahagian
darinya Raja Khosrow Parviz raja Iran, dan dia adalah orang yang takbur yang disemai
dengan kesombongan dan keangkuhan, apabila beliau menerima surat Nabi (S), dengan
peribadinya yang sombong atas keberanian Muhammad dan menulis kepada beliau,
sebelum memberi perhatian pada tulisan yang pertama, dan perasaan yang sangat benci
mengoyakkan surat sebelum membacanya, dan memerintahkan supaya mengusir utusan
Rasulullah (S) dari istananya, dan telah berkata pada dirinya sejak hari itu berniat
untuk membunuh Al-Rasul, tetapi Al-Ilah Al-Kabir SWT menyediakan hukuman, tidak
lama selepas itu lepada orang yang sombong dan angkuh ini, dan dalam waktu yang
singkat, dia menerima pembalasan, dia dibunuh oleh tangan anaknya sendiri..
Surat Nabi (S) satu demi satu sampai
ke negeri orang-orang Rom dan Mesir dan negara-negara lain. Sebahagian daripada
para pemerintah negara tersebut memberi maklum balas kepada dakwah Nabi (S) dengan
sambutan yang baik dan sopan, Najasyi raja Habsyah, menghantar jawapan beliau kepada
Nabi (S) dengan penuh hormat dan bangga, dan disertakan jawapannya dengan
hadiah terpilih, yang dihantar oleh anaknya kepada Rasulullah (S).
Dengan penyebaran agama Islam di
berbagai wilayah, ramai orang menyahut seruan Nabi (S), bergabung dengan
baginda sebagai sahabat dan pengikut baginda ..
Selepas genap setahun perjanjian
yang dibuat di antara kaum muslimin dan Quraisy, yang dikeluarkan Nabi (S),
baginda memerintahkan umat Islam membuat perjalanan menuju ke arah Mekah.
Pemimpin Quraisy tidak berdaya menghentikan dan menghadap mereka atau
menghalang mereka daripada memasuki Mekah, mengikut perjanjian antara kedua pihak,
tetapi mereka mengarahkan penduduk supaya meninggalkan Mekah dan pergi ke
gunung-gunung yang ada di sekeliling. Dan Rasulullah (S) memasuki Mekah tanpa larangan
atau keizinan membawa dakwah Allah Ta’ala dengan dua ribu para sahabat, lalu
thawaf mengelilingi Baitu Allah, dan kemudian beratur untuk bersholat dan
berdoa. Ia adalah manasik (amalan) Islam yang besar dan dihormati yang memberi kesan
di dalam hati orang-orang Mekah, dan ada yang secara terbuka menunjukkan penyertaan
kepada Rasulullah (S) dan Syari’atnya, yang menimbulkan kemarahan para pemimpin
Quraisy dan punca mereka tidak selesa dan berkeras merasakan umat Islam tidak patut
kekal di Mekah walaupun satu jam, dan ia telah meningkat kepada tiga hari seperti
yang dipersetujui. Sebahagian orang Islam kesal dengan tingkah laku Quraisy,
tetapi Nabi (S) yang jujur dan tegas dalam melaksanakan apa yang telah
dipersetujui dengan mereka dan mengikat janji dengan baginda, baginda pun menyuruh
supaya bergerak. Dan dengan rasa puas dan kemenangan, umat Islam pulang Madinah,
maka mereka melaungkan kata-kata «الله أكبر». «لا إله إلا الله» - «Allahu Akbar». «Tidak ada Tuhan selain Allah», dan orang-orang (Mekah) mendengar
seruan yang agung ini, selepas mereka sebelum ini tidak dapat berziarah rumah
Allah selama tujuh tahun.
Pembukaan Mekah (Fathu Makkah)
Pada
tahun kelapan hijrah, peperangan berlaku di antara orang Islam dan tentera Rom.
Kaum muslimin kalah dalam pertempuran dan terpaksa berundur. Apabila Quraisy mengetahui
kekalahan tentera Islam, ia telah mendorong impian mereka bahawa kekuatan umat
Islam telah lemah, dan untuk menghapuskan mereka adalah mudah, maka mereka
melanggar perjanjian mereka, dengan menyerang kabilah dari kabilah-kabilah yang
berpihak kepada Islam, dan menimpakan ahli-ahlinya yang ada di tangan mereka samada
dibunuh atau ditawan, manakala yang lain berjaya dan terus hidup dengan melarikan
diri, berita serangan itu telah sampai kepada Rasulullah (S), baginda marahkan
Quraisy yang telah membatalkan perjanjian. Baginda berjanji untuk memberi
pengajaran kepada mereka orang-orang musyrik yang ingkar itu. Untuk
mengatasi kebimbangan Quraisy dengan keputusan Nabi (S) mereka mewakilkan satu kumpulan
untuk menjadi orang tengah supaya diperbaharui perjanjian sebelum ini, tetapi
harapan mereka ini telah ditolak, dan utusan-utusan (wakil-wakil) pulang dan
usaha mereka gagal. Pada waktu yang sama Rasulullah (S) melihat bersesuaian
dengan syarat-syarat perjanjian, baginda mengisytiharkan Madinah ditutup kepada
umum, dan mengarahkan semua pintu masuk dan keluar diletakkan di bawah
pengawasan, supaya memeriksa pergerakan-pergerakan sesiapa saja dengan ketat,
untuk mengelakkan berita sampai ke pengetahuan Quraisy. Baginda (S) menyedari
bahawa orang-orang Islam bersetuju untuk membuka (menakluk) Mekah, dan memaksa
musuh untuk meletakkan senjata, banyak musuh-musuh pada hari itu, orang-orang Islam
berharap esok nanti ia akan memberi kesan daripada tolak ansur (toleransi)
ajaran Islam, dan untuk mencapai tujuan ini mesti dilakukan dalam kerja-kerja
yang besar tanpa pertumpahan darah.
Pada sepuluh haribulan Ramadan.
Tahun kelapan Hijrah, Rasulullah (S) mengeluarkan arahan supaya bergerak, dan tentera
Islam tiba berdekatan dengan Mekah pada waktu malam, mereka mendirikan khemah
mereka di sana, dan Rasulullah (S) mengeluarkan arahan supaya menyalakan banyak
(obor-obor) api, Abu Sufyan dan beberapa orang sahabatnya pergi keluar Mekah,
dan dia terkejut melihat cahaya api memancar berhampiran Mekah, membuatkan dia
merasa terkejut dan bingung, dan mempercepat pergi ke tempatnya tertanya-tanya
oleh banyaknya api. pada masa itu dia bertembung di jalan dengan bapa saudara
Nabi Muhammad (S) Abbas dari tempat ini, beliau melihat Abu Sufyan dan menyeru
kepadanya, dengan berkata: Ke mana Aba Sufyan, adakah api ini mengejutkan kamu?
Ia untuk Tentera Muhammad (S), telah dinyalakan bagi menunggu waktu pagi untuk
memasuki Mekah, tidak akan ada kuasa yang boleh mengundurkannya ke belakang
dari apa yang mereka azamkan.
Abu Sufyan merasa ngeri apabila
mendengar kata-kata Abbas, dan pergi sambil mengharapkan dibawanya kepada Nabi,
dan dia lupa pada kemegahan dan kebanggaannya.
Dan kehadiran Nabi Besar (S) menzahirkan
iman Abu Sufyan, dan beliau mengumumkan keIslamannya, dipengaruhi oleh apa yang
dilihatnya, kekuataan dan keupayaan (kewibawaan) tentera Islam. Manakala pandangan
Al-Rasul Al-Karim (S) pada penyerahan (Keislaman) Abu Sufyan tanpa pertumpahan
darah, Pengakhiran yang baik yang membawa banyak manfaat. Dan baginda
mengeluarkan keputusannya, bersabda: Diumumkan dari lidahku kepada penduduk Mekah,
bahawa sesiapa yang masuk Masjidi l-Haram, atau yang masuk ke rumahnya dan
menutup pintunya, atau berlindung di rumah Abu Sufyan, dia selamat.
Abu Sufyan kembali ke Makkah, dan
menyampaikan kepada penduduk segala apa yang dilihat dan didengarnya adalah
menggerunkan, orang-orang akan berlumba-lumba untuk melarikan diri tanpa
berfikir, dan kesemua mereka telah menggunakan tempat perlindungan. Dan dengan
seruan Allahu Akbar, tentera Islam memasuki Kota Mekah dengan kemenangan, dan
berpaling ke arah Al-Bait Al-Haram, dengan didahului Al-Rasul (S) di atas unta
baginda, yang dipenuhi dengan ramai umat Islam dari segala penjuru, untuk melaksanakan
thawaf mengelilingi Baitu Allah. Apabila penduduk Mekah melihat bahawa Al-Rasul
(S) tidak memberi perhatian kepada mereka, mereka mula keluar dari rumah mereka
dengan berhati-hati, dan berkumpul berhampiran dengan Masjid Al-Haram, dan
selepas berakhirnya (thawaf) baginda (S) menghancurkan berhala-berhala, kemudian
berdiri di pintu Ka'bah, dan selepas itu memuji Allah dan bersyukur kepadaNya
kerana limpah kurniaNya diikuti dengan membaca beberapa ayat-ayat Al-Quran,
kemudian berpaling kepada penyembah-penyembah berhala dan bersabda: «Apa agak
kamu, akan aku lakukan dengan kamu»? Mereka berkata dengan suara tersekat-sekat
menitiskan air mata dan dikuasai oleh kelemahan
«أخ
كريم وابن أخٍ كريم»، لقد أسأنا إليك كثيراً يا محمد، ولم نر منك إلاّ الخير، فأنت
أخ كريم عطوف، ونطلب منك العفو والغفران.
«Saudara
yang mulia dan anak kepada saudara yang mulia», Bahawa kami banyak merugikan
kamu, wahai Muhammad, tetapi kami tidak melihat dari kamu melainkan berbuat
kebaikan, maka kamu saudara yang mulia berbelas kasihanlah, dan kami meminta dari
kamu kemaafan dan pengampunan.
قال النبي (ص): إنكم لم تعاملوني بالحسنى، كما
يعامل المرء ابن بلده، لقد اتّهمتموني بالكذب والجنون، وأخرجتموني من داري وبلدي،
ووقفتم منّي موقف الحرب والخصومة.
Rasulullah
(S) bersabda: Bahawa kamu tidak melayanku dengan pujukan lembut, tidak melayanku
sebagai seorang anak negeri, tetapi aku telah didodoikan dengan lagu-lagu
kebohongan dan kegilaan, dan menghalau keluar aku dari rumahku dan negeriku,
dan kamu menghentikanku dengan melancarkan peperangan dan permusuhan.
Pergilah Dan Kamu Bebas
Mulalah penyembah-penyembah berhala
itu gementar apabila mereka mendengar perkataan itu, kerongkong mereka kering
dan lidah mereka kaku kerana ketakutan, mereka yakin bahawa hari pembalasan
telah datang, dan mereka akan menerima segala pembalasan mereka, dan mereka minum
dari cawan yang sama yang diteguk Nabi dan para sahabat baginda, penderaan dan
penyeksaan dan penghinaan selama bertahun-tahun.
Al-Rasul Al-Karim tidak terfikir
untuk membalas dendam sedikitpun, bahkah satu sahaja harapan di kalangan orang-orang
itu, dengan memandang ke hadapan untuk masa depan Islam dan kebajikan umat
Islam, baginda seterusnya bersabda:
أمّا ما يعود إليّ، فإنّي سأنسى الماضي وأصفح عنك،
«اذهبوا فأنتم الطّلقاء».
Apa
yang kembali padaku, aku akan melupakan masa lalu dan mengampuni kamu, «Pergilah
dan kamu bebas».
Tidak ada seorangpun dari
penyembah-penyembah berhala itu menantikan untuk mendengar apa yang mereka
dengar, dan di hadapan mereka adalah keagungan, kasih sayang dan mimpi, sangat
terharu dengan rasa malu, selain keseronokan dan kegembiraan selepas mereka
yakin akan terus hidup. Dan kebanyakan mereka mengumumkan keIslaman mereka.
Selepas Nabi (S) menetap beberapa
hari di Mekah, baginda mengatur hal ehwalnya dan mengatur urusan mereka, dan
selepas baginda melantik lelaki yang punyai kelebihan fikiran dan ketegasan, baginda
pon bergerak kembali ke Madinah.
Antara orang-orang Islam dan Rom
Selepas penaklukan Mekah, Islam
telah menjadi satu kuasa yang kuat, dan ia adalah masa untuk terbenamnya matahari
taghut penzalim, dan dengan penyebaran Islam di Semenanjung Arab, dan
kemenangan orang-orang Islam menguasai Yaman dan Hunain dan lain-lain,
kebimbangan dibayangi bagi kuasa sombong, dan ia adalah orang-orang Parsi dan
Rom pada masa itu, kedua-duanya adalah kuasa besar dunia, dan di bawah kuasa
dari keduanya yang meneguhkan kekuatan kuasa besarnya. Rom telah baru-baru ini
berjaya menewaskan tentera Parsi, dan berangkatlah mereka di pagi hari yang lebih menasabah kekuatan dan kekuasaan mereka, dan Dan mereka
akan terkejut jika ada kekuatan lain berdiri di hadapan mereka dan mencabar
mereka, iaitu kekuatan Islam.
Kebanyakan kekuatan taghut penzalim
takut dan yang ditakutinya adalah gerakan-gerakan pembaharuan (revolusi), terutamanya
revolusi pemikiran, kerana kuasa besar Rom telah direka untuk menghapuskan
kuasa Islam yang baru muncul, dan tidak lama lagi mengikut.kemampuan mereka.
Berita itu sampai langsung pada tentera
Rom, kekuatannya empat puluh ribu pejuang, menuju kepada umat Islam, dan ia telah
sampai ke sempadan Syam dan beberapa kabilah telah bersetuju daripada penduduk setempat,
dan berita itu sampai pula ke Madinah pada satu masa sementara penduduk
mengalami kekurangan makanan, dan mereka masih belum mengumpul hasil tanaman
mereka, tetapi orang-orang Allah (Rijaal Allah) mengetahui supaya
mempertahankan kehormatan Islam, tidak boleh didahulukan perkara lain. Tidak berlalu
hari-hari yang tidak keluar perintah Al-Rasul (S) untuk membuat persediaan, hinggalah
baginda (S) bergerak dan di belakang baginda selepas itu tiga puluh ribu mereka
yang belum selesai membuat persediaan mereka, menghala ke hadapan, selepas
meninggalkan Ali (as) di Madinah untuk mengambil tempatnya dalam perlindungan
dan pertahanan dan baginda bersabda kepadanya:
«أنت
منّي بمنزلة هارون من موسى إلاّ أنه لا نبيّ بعدي»
«Kedudukan
kamu di sisiku adalah seperti kedudukan Harun di sisi Musa, melainkan tidak ada
nabi sesudahku,»
dan apabila mereka tiba di kawasan
hadapan berhampiran Tabuk, setelah mengalami kesukaran dan kesusahan, mereka tidak
melihat kesan tentera Rom, yang telah berundur ke sempadan negara mereka
sendiri kerana takut kalah di hadapan tentera Islam yang sedang mara.
Al-Rasul dan para pejuang baginda
berhenti di sini untuk satu tempoh masa, selepas menandatangani beberapa
perjanjian persahabatan dengan suku-suku daripada penduduk setempat, baginda kembali
dengan tenteranya ke Madinah, dan berita-berita kemenangan telah mendahului
mereka hingga orang-orang berkumpul di sana untuk menyambut mereka. Berita orang-orang
Rom melarikan diri di hadapan tentera Islam tersebar dengan cepat dan meluas di
seluruh tempat, dan suku-suku kaum yang merasa takut pemegang kuasa-kuasa besar
Parsi dan Rom. Kini mereka mempunyai penolong yang baru tempat bergantung dan berlindung.
Maka mereka telah memilih orang-orang Islam
dengan perjanjian dan persetiaan. Pada hari-hari mendatang kekuatan Islam telah
menjadi musuh yang paling berbahaya bagi kuasa-kuasa besar, dan lebih besar lagi
ada di belakang golongan yang mudah tertindas.
Sesungguhnya tangisan Ammar bin
Yasir di bawah penyeksaan, dan mengerangnya Bilal Al-Habasyi di atas batu-batu
padang pasir kepanasan, dan darah Hamzah yang suci menitis di atas tanah yang
tiada taranya, dan darah beratus-ratus syuhada’ yang bergabung di antara satu
sama lain, Semua ini telah menunjukkan hasil sekarang, misalnya Ammar menang di
alam semesta ini dia masih hidup, dan orang-orang seperti Bilal boleh dan
dikurniakan dengan keselamatan daripada belenggu keluarga, dan darah-suci dan pengorbanan
syuhada’ berterusan sepanjang sejarah, maka ia adalah darah yang mengalir di
dalam nadi memperjuangkan Islam.
Hai Rasul, sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari
Tuhanmu. .
﴿يَا
أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ﴾
Pada tahun kesepuluh Hijrah,
perintah Allah SWT datang kepada Rasul-Nya (S) untuk berhaji pada tahun itu dan
mengumumkannya kepada seluruh umat Islam. Sebagai tindak balas kepada seruan
baginda (S) beribu-ribu orang hergerak dari segenap penjuru, menuju ke Mekah,
untuk melaksanakan Ibadah haji yang disertai oleh Rasulullah (S). Ibadah Haji
tahun itu telah mencapai matlamat dalam kesungguhan, dan apabila ia selesai dan
penentuan orang ramai untuk balik ke rumah mereka, dan sebelum mereka bersurai
ke arah masing-masing, Rasulullah (S) memerintahkan semua manusia untuk
berhenti di tempat yang dipanggil «Ghadir Ghum» (Ghadir Khum), kemudian baginda
naik ke tempat yang tinggi yang disediakan. Dan baginda mula bercakap kepada mereka
semua dengan suara yang kuat selepas bertahmid kepada Allah Taala dan menyanjungNya,
dengan sabdanya: Wahai manusia, aku telah dijemput dan aku akan menyahutnya
tidak lama lagi. Dan diturunkan dengan perintah Allah SWT mewasiatkan kepada
kamu maka dengarkanlah.
أيّها الناس، لقد دعيت وسألبّي
قريباً. ونزولاً عند أمر الله سبحانه أوصيكم فاستمعوا، أيّها الناس إني راحل من
بينكم، وتارك لكم وديعتين ثمينتين، إحداهما القرآن كتاب الله، والثانية أهل بيتي،
واعلموا أنّهما لن يفترقا حتى يوم الدين. ثم أخذ بيد عليٍّ بن أبي طالب (ع) ورفعها
قائلاً: «من كنت موالاه فهذا عليّ مولاه، اللهم وال من والاه، وعاد من عاداه».
Wahai manusia sesungguhnya aku akan
pergi, dan akan kutinggalkan di antara kamu, dua kepercayaan mata berharga ku, pertama
Al-Quran kitab Allah, dan kedua Ahli Bait ku, dan ketahuilah bahawa keduanya tidak
akan terpisah sehingga hari kiamat. Kemudian baginda memegang tangan Ali bin
Abi Talib (as) dan mengangkatnya sambil bersabda: «Sesiapa yang menjadikan aku
walinya maka inilah walinya, Ya Allah, peliharalah sesiapa yang berwali
kepadanya dan bermusuhlah sesiapa yang memusuhinya».
Semua orang yang hadir telah mendengar
apa yang disampaikan Nabi dan wasiat baginda, dan mereka berbai’ah kepada Ali
sebagai Khalifah Rasulullah (S). Tetapi mereka yang lemah imannya sangat cepat
melupakannya, dan cepat bergerak menjauh dari jalan Allah SWT, dan bergabung
dengan syaitan.
Saat-saat Terakhir
Rasulullah (S) mula sakit-sakit kecil
selepas kembali ke Madinah, dan baginda sibuk dengan hal-ehwal umat, walaupun di
atas katil sakit, baginda tidak membiarkan kesempatan berlalu tanpa memberikan manusia
pengajaran, atau memberikan mereka nasihat, baginda (3alaihi sh-shalatu Wa
s-Salam) mahu menjadikan tanggung jawab orang-orang Islam selepas kematian baginda
jernih dan murni. Ada pun mereka yang sebelum ini menduduki jawatan kanan dan
berkedudukan, telah berpaling tanpa disedari, Ya betul sesungguhnya Rasul kita
yang mulia telah banyak menderita dari kekejaman sahabat-sahabat yang mempunyai
tujuan dan menjadi hamba kepada kedudukan (jawatan), walaupun di saat-saat
terakhir hidup baginda yang mulia. Ketika Ali dan Fatimah dan pengikut lain
yang setia, duduk berhampiran bantal nabi yang mulia, meratapi baginda, mereka kumpulan
yang lain pula meletakkan rencana, dan mengemis segala macam tipu daya dan
penipuan, mereka menunggu kewafatan Nabi (S) walaupun memohon tangan mereka ke
atas roti dan air dan kedudukan. Mereka sendiri yang pertama dan yang akhir
pada hari «Ghadir Khum» yang memberkati Ali sebagai Khalifah Rasulullah, dan kita
telah melihat bagaimana mereka berjaya dalam usaha mereka. Dan dapat mengakali
orang biasa dengan lidahnya, dan mencuci otak mereka, melupakan semua apa yang diucapkan
Rasulullah (S) di Ghadir Khum, dan yang sebelumnya dari bentuk pengajaran dan
nasihat-nasihat, di dalam masjid atau di atas katil sakit, mereka lupa semua
ini, dan mendengar kepada kumpulan yang cenderung kepada dunia dan menjual diri
kepada syaitan, sehingga mereka tidak teragak-agak untuk mematahkan tulang
rusuk Fatimah (as). darah daging Rasulullah (S), dan mereka jadikan Amir
Al-Mukminin Ali (as) tetap berada di dalam rumahnya tidak boleh meninggalkannya
selama bertahun-tahun, dan membuka Kerajaan Quraisy kemudian Muawiyah, Yazid dan
yang seperti Yazid.
Hari-hari berlalu, Madinah diselubungi
kebimbangan, dan keadaannya susah dan sedih. Ramai dari ahli keluarga berkumpul
di sekeliling rumah Nabi (S) menitiskan air mata, dan berdoa kepada Allah siang
dan malam, mereka berharap untuk keselamatan Nabi mereka. Semuanya menunjukkan
bahawa akan berlaku peristiwa bersejarah. Akhirnya, pada hari Isnin, dua puluh
delapan Safar, Roh Nabi (S) diserahkan semula kepada Pencipta Roh, manakala kepala
baginda yang mulia bersandarkan ke dada sepupunya dan Waliy baginda yang
dijanjikan, Ali (as), dan jasad baginda yang suci telah sempurna dikebumikan pada
hari berikutnya di tangan Ali (as).
Pergilah baginda (3alaihi
sh-shalatu Wa s-Salam), dan selepas berabad-abad pemergiannya kita masih
mendengar baginda mengulangi rayuannya. baginda bersabda:
«إنّي
تارك فيكم ما إن تمسّكتم به لن تضلّوا بعدي، الثقلين. كتاب الله وعترتي أهل بيتي».
«Aku tinggalkan
pada kamu, sesuatu yang jika yang kamu berpegang padanya kamu tidak akan sesat
selepasku, dua yang berat (Al-Tsaqalain). Kitab Allah dan 3itrati (keturunanku)
Ahl Al-Bait ku»
صدق رسول
الله - Benarlah Rasulullah.
يا رب امنحنا القدرة والتوفيق، حتى نعمل بوصية
رسولك العظيم، وأوامر قرآنك الكريم، فنكون على خطا الأصحاب المنتجبين، من أنصار
ومواليّ رسولك وأهل بيته.
آمين يا رب العالمين
آمين يا رب العالمين
Ya
Tuhan, berilah kami kemampuan dan taufiq, sehingga kami amalkan wasiat (amanah)
Rasul Mu yang agung, dan perintah Al-Quran Al-Karim, maka jadikanlah kami
berjalan dengan langkah sahabat-sahabat baginda yang terpilih, dari ansar yang
berwalikan RasulMu dan Ahl Al-Bait baginda.
Amin, wahai Tuhan sekalian alam
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan