Rabu, 25 November 2015

Sirah Kehidupan Nabi Muhammad (S) Bahagian 2



Sirah Kehidupan Nabi Muhammad (S) Bahagian 2


Hijrah


Beberapa ketika selepas itu Abu Thalib bapa saudara Nabi (S), dan Khadijah isteri baginda meninggal dunia, seorang demi seorang. Kehilangan keduanya memberi kesan paling buruk dan ke atas Al-Rasul (S), kedua-duanya adalah penyokong dan pembantu baginda. dan selepas kematian mereka berdua orang-orang Quraisy memperhebatkan tekanan ke atas kaum muslimin, terutama ke atas Rasulullah (S). Baginda memerintahkan umat Islam yang mahu supaya berhijrah ke Habsyah, dengan sabdanya: «Bahawa di sana (iaitu Habsyah) Rajanya tidak berlaku zalim kepada seseorang, ia sebuah negara yang jujur» Sekumpulan orang Islam berhijrah ke Habsyah di bawah pimpinan sepupu Al-Rasul (S), Jaafar bin Abi Talib (as).

Orang-orang Quraisy membuat perancangan rahsia untuk membunuh Nabi (S), dan pada waktu malam tertentu, Allah memberi khabar kepada NabiNya perancangan mereka, dan baginda (S) memerintahkan Ali (as) untuk bermalam di tempat tidur baginda selepas baginda diberitahu atas perancangan Quraisy, Ali (as) secara peribadi adalah menjadi tebusan peribadi Nabi sendiri, dan tidur di katil baginda, dan Nabi (S) keluar menyusup di celah-celah pengkomplot-pengkomplot itu tanpa melihat baginda, dan apabila mereka memecah masuk ke rumah dengan pedang-pedang mereka, mereka terkejut kerana yang ada di katil adalah Ali, dan jatuhlah pedang-pedang di tangan mereka, dan dengan penuh kesal kerana mereka tidak sanggup menghadapi pedang Imam (as), Allah telah menjauhkan Nabi (S) dari tangan-tangan mereka dan menggagalkan rancangan mereka.

﴿وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّـهُ ۖ وَاللَّـهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ﴾

Mereka merancang dan Allah menggagalkan rancangan itu. Dan Allah sebaik-baik Perancang. [Al-Anfal 8:30] 

Penghijrahan Nabi (S) ke Madinah Al-Munawarah, mempynyai kesan yang besar dan kepentingan yang tinggi, sehingga tahun penghijrahan dianggap awal sejarah Islam, dan penduduk Madinah sedang menunggu kedatangan Nabi kepada mereka dengan perasaan tidak sabar, dan mereka pergi menyongsong baginda sambil melagukan dengan kehormatan dan selawat, dan di kalangan orang ramai telah mengisinya dengan penuh kesungguhan. Baginda (3alaihi l-Shalatu wa s-Salam) masuk ke Madinah. Kerja pertama yang baginda telah lakukan ialah baginda mengarahkan pembinaan masjid, untuk menjadi asas kepada dakwah Islam, dan menjadi titik permulaan untuk perpaduan orang-orang Islam. Kerjasama dan kesatuan antara penduduk telah menyiapkan pembinaan masjid dalam masa yang singkat, dan orang-orang Islam mula berkumpul di dalamnya sepanjang hari, untuk mendengar ajaran Nabi dan bimbingan baginda.

Kerja kedua yang dilakukan Rasulullah (S) adalah mempersaudarakan di kalangan orang-orang Islam, dan esok orang-orang yang semalamnya hampir mengacukan pedang di antara satu sama lain, tidak berupaya berterima kasih kepada pendekatan ini. Tangan-tangan telah tergenggam. Berdiri dalam satu pasukan dan tidak mengalihkan perhatian mereka dan hanya berhati-hati dan berwaspada terhadap musuh-musuh mereka, musuh-musuh Islam. Kumpulan telah dibentuk untuk mengajarkan kepada mereka Al-Quran dan menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dalam pasukan duduk di sebelah orang bercakap kepada mereka, pasukan itu menerima ajaran Islam dan asas-asasnya, dan yang lain menghabiskan bersama mereka yang mengikat perjanjian dengan orang-orang Islam.


Perang Badar Al-Kubra


Dengan cara ini Islam mencapai penyebaran yang meluas hari demi hari, dan pencapaian orang-orang Islam dengan itu bertambah kuat dan berkeupayaan. Keupayaan dan kekuatan yang baru ini jelas kelihatan terutamanya pada tahun kedua hijrah. di mana tentera Islam telah berjaya mengalahkan dan memalukan orang-orang kafir Quraisy, dan di dalam peristiwa Badar Al-Kubra itu orang-orang Islam telah mendapat selepas peristiwa ini lebih banyak penyokong dan yang mengikat perjanjian. Sebaliknya perasaan bahaya pemimpin-pemimpin Quraisy juga meningkat, dan mereka dari semasa ke semasa sedang membuat persediaan untuk menyerang Madinah, untuk menunjukkan ketidakupayaan Nabi dan jamaah baginda, melalui apa jua cara yang mungkin. Tetapi sekarang, Allah SWT menolong orang-orang yang beriman, perbuatan orang-orang musyrik tidak lagi memberi manfaat kepada mereka. Dan hari-hari esok kemenangan dan penguasaan dijanjikan untuk umat Islam dalam kebanyakan peperangan mereka dengan orang-orang musyrik, untuk orang-orang mukmin yang mendahuluinya dengan pengorbanan dan penebusan, dan sedikit demi sedikit keberanian di kalangan kaum Quraisy berkurangan untuk berhadapan dengan tentera Islam.


Perjanjian Hudaibiyah


Pada tahun keenam hijrah Nabi (S) telah memutuskan untuk mengetuai dengan diiringi oleh sekumpulan sahabat baginda untuk ziarah Baitu Allah Al-Haram di Mekah, dan apabila diketahui oleh Quraisy mengenainya, mereka telah menghantar satu delegasi untuk meminta baginda menangguhkan ziarah baginda, dan selepas perbincangan yang panjang dicapai antara Nabi (S) dan wakil-wakil Quraisy satu perjanjian yang ditandatangani yang termetera di dalamnya:

Memberhentikan peperangan dan pertikaian antara umat Islam dan kaum Quraisy selama sepuluh tahun, dan umat Islam berhak untuk mengerjakan Haji dan ziarah Mekah dan tinggal di sana selama tiga hari, dan ia adalah pada tahun depan.


Penyebaran Islam


Perjanjian yang dibentuk itu menghentikan serangan Quraisy ke atas umat Islam, dan mendatangkan kesesuaian untuk Nabi peluang untuk menyebarkan dakwah dan mengeksport revolusi Islam ke negara-negara lain. Baginda menghantar surat kepada raja-raja dan pemimpin negara-negara besar pada masa itu, mengajak mereka kepada Islam. Sebahagian darinya Raja Khosrow Parviz raja Iran, dan dia adalah orang yang takbur yang disemai dengan kesombongan dan keangkuhan, apabila beliau menerima surat Nabi (S), dengan peribadinya yang sombong atas keberanian Muhammad dan menulis kepada beliau, sebelum memberi perhatian pada tulisan yang pertama, dan perasaan yang sangat benci mengoyakkan surat sebelum membacanya, dan memerintahkan supaya mengusir utusan Rasulullah (S) dari istananya, dan telah berkata pada dirinya sejak hari itu berniat untuk membunuh Al-Rasul, tetapi Al-Ilah Al-Kabir SWT menyediakan hukuman, tidak lama selepas itu lepada orang yang sombong dan angkuh ini, dan dalam waktu yang singkat, dia menerima pembalasan, dia dibunuh oleh tangan anaknya sendiri..

Surat Nabi (S) satu demi satu sampai ke negeri orang-orang Rom dan Mesir dan negara-negara lain. Sebahagian daripada para pemerintah negara tersebut memberi maklum balas kepada dakwah Nabi (S) dengan sambutan yang baik dan sopan, Najasyi raja Habsyah, menghantar jawapan beliau kepada Nabi (S) dengan penuh hormat dan bangga, dan disertakan jawapannya dengan hadiah terpilih, yang dihantar oleh anaknya kepada Rasulullah (S).

Dengan penyebaran agama Islam di berbagai wilayah, ramai orang menyahut seruan Nabi (S), bergabung dengan baginda sebagai sahabat dan pengikut baginda ..

Selepas genap setahun perjanjian yang dibuat di antara kaum muslimin dan Quraisy, yang dikeluarkan Nabi (S), baginda memerintahkan umat Islam membuat perjalanan menuju ke arah Mekah. Pemimpin Quraisy tidak berdaya menghentikan dan menghadap mereka atau menghalang mereka daripada memasuki Mekah, mengikut perjanjian antara kedua pihak, tetapi mereka mengarahkan penduduk supaya meninggalkan Mekah dan pergi ke gunung-gunung yang ada di sekeliling. Dan Rasulullah (S) memasuki Mekah tanpa larangan atau keizinan membawa dakwah Allah Ta’ala dengan dua ribu para sahabat, lalu thawaf mengelilingi Baitu Allah, dan kemudian beratur untuk bersholat dan berdoa. Ia adalah manasik (amalan) Islam yang besar dan dihormati yang memberi kesan di dalam hati orang-orang Mekah, dan ada yang secara terbuka menunjukkan penyertaan kepada Rasulullah (S) dan Syari’atnya, yang menimbulkan kemarahan para pemimpin Quraisy dan punca mereka tidak selesa dan berkeras merasakan umat Islam tidak patut kekal di Mekah walaupun satu jam, dan ia telah meningkat kepada tiga hari seperti yang dipersetujui. Sebahagian orang Islam kesal dengan tingkah laku Quraisy, tetapi Nabi (S) yang jujur ​​dan tegas dalam melaksanakan apa yang telah dipersetujui dengan mereka dan mengikat janji dengan baginda, baginda pun menyuruh supaya bergerak. Dan dengan rasa puas dan kemenangan, umat Islam pulang Madinah, maka mereka melaungkan kata-kata «الله أكبر». «لا إله إلا الله» - «Allahu Akbar». «Tidak ada Tuhan selain Allah», dan orang-orang (Mekah) mendengar seruan yang agung ini, selepas mereka sebelum ini tidak dapat berziarah rumah Allah selama tujuh tahun.


Pembukaan Mekah (Fathu Makkah)

Pada tahun kelapan hijrah, peperangan berlaku di antara orang Islam dan tentera Rom. Kaum muslimin kalah dalam pertempuran dan terpaksa berundur. Apabila Quraisy mengetahui kekalahan tentera Islam, ia telah mendorong impian mereka bahawa kekuatan umat Islam telah lemah, dan untuk menghapuskan mereka adalah mudah, maka mereka melanggar perjanjian mereka, dengan menyerang kabilah dari kabilah-kabilah yang berpihak kepada Islam, dan menimpakan ahli-ahlinya yang ada di tangan mereka samada dibunuh atau ditawan, manakala yang lain berjaya dan terus hidup dengan melarikan diri, berita serangan itu telah sampai kepada Rasulullah (S), baginda marahkan Quraisy yang telah membatalkan perjanjian. Baginda berjanji untuk memberi pengajaran kepada mereka orang-orang musyrik yang ingkar itu. Untuk mengatasi kebimbangan Quraisy dengan keputusan Nabi (S) mereka mewakilkan satu kumpulan untuk menjadi orang tengah supaya diperbaharui perjanjian sebelum ini, tetapi harapan mereka ini telah ditolak, dan utusan-utusan (wakil-wakil) pulang dan usaha mereka gagal. Pada waktu yang sama Rasulullah (S) melihat bersesuaian dengan syarat-syarat perjanjian, baginda mengisytiharkan Madinah ditutup kepada umum, dan mengarahkan semua pintu masuk dan keluar diletakkan di bawah pengawasan, supaya memeriksa pergerakan-pergerakan sesiapa saja dengan ketat, untuk mengelakkan berita sampai ke pengetahuan Quraisy. Baginda (S) menyedari bahawa orang-orang Islam bersetuju untuk membuka (menakluk) Mekah, dan memaksa musuh untuk meletakkan senjata, banyak musuh-musuh pada hari itu, orang-orang Islam berharap esok nanti ia akan memberi kesan daripada tolak ansur (toleransi) ajaran Islam, dan untuk mencapai tujuan ini mesti dilakukan dalam kerja-kerja yang besar tanpa pertumpahan darah.

Pada sepuluh haribulan Ramadan. Tahun kelapan Hijrah, Rasulullah (S) mengeluarkan arahan supaya bergerak, dan tentera Islam tiba berdekatan dengan Mekah pada waktu malam, mereka mendirikan khemah mereka di sana, dan Rasulullah (S) mengeluarkan arahan supaya menyalakan banyak (obor-obor) api, Abu Sufyan dan beberapa orang sahabatnya pergi keluar Mekah, dan dia terkejut melihat cahaya api memancar berhampiran Mekah, membuatkan dia merasa terkejut dan bingung, dan mempercepat pergi ke tempatnya tertanya-tanya oleh banyaknya api. pada masa itu dia bertembung di jalan dengan bapa saudara Nabi Muhammad (S) Abbas dari tempat ini, beliau melihat Abu Sufyan dan menyeru kepadanya, dengan berkata: Ke mana Aba Sufyan, adakah api ini mengejutkan kamu? Ia untuk Tentera Muhammad (S), telah dinyalakan bagi menunggu waktu pagi untuk memasuki Mekah, tidak akan ada kuasa yang boleh mengundurkannya ke belakang dari apa yang mereka azamkan.

Abu Sufyan merasa ngeri apabila mendengar kata-kata Abbas, dan pergi sambil mengharapkan dibawanya kepada Nabi, dan dia lupa pada kemegahan dan kebanggaannya.

Dan kehadiran Nabi Besar (S) menzahirkan iman Abu Sufyan, dan beliau mengumumkan keIslamannya, dipengaruhi oleh apa yang dilihatnya, kekuataan dan keupayaan (kewibawaan) tentera Islam. Manakala pandangan Al-Rasul Al-Karim (S) pada penyerahan (Keislaman) Abu Sufyan tanpa pertumpahan darah, Pengakhiran yang baik yang membawa banyak manfaat. Dan baginda mengeluarkan keputusannya, bersabda: Diumumkan dari lidahku kepada penduduk Mekah, bahawa sesiapa yang masuk Masjidi l-Haram, atau yang masuk ke rumahnya dan menutup pintunya, atau berlindung di rumah Abu Sufyan, dia selamat.

Abu Sufyan kembali ke Makkah, dan menyampaikan kepada penduduk segala apa yang dilihat dan didengarnya adalah menggerunkan, orang-orang akan berlumba-lumba untuk melarikan diri tanpa berfikir, dan kesemua mereka telah menggunakan tempat perlindungan. Dan dengan seruan Allahu Akbar, tentera Islam memasuki Kota Mekah dengan kemenangan, dan berpaling ke arah Al-Bait Al-Haram, dengan didahului Al-Rasul (S) di atas unta baginda, yang dipenuhi dengan ramai umat Islam dari segala penjuru, untuk melaksanakan thawaf mengelilingi Baitu Allah. Apabila penduduk Mekah melihat bahawa Al-Rasul (S) tidak memberi perhatian kepada mereka, mereka mula keluar dari rumah mereka dengan berhati-hati, dan berkumpul berhampiran dengan Masjid Al-Haram, dan selepas berakhirnya (thawaf) baginda (S) menghancurkan berhala-berhala, kemudian berdiri di pintu Ka'bah, dan selepas itu memuji Allah dan bersyukur kepadaNya kerana limpah kurniaNya diikuti dengan membaca beberapa ayat-ayat Al-Quran, kemudian berpaling kepada penyembah-penyembah berhala dan bersabda: «Apa agak kamu, akan aku lakukan dengan kamu»? Mereka berkata dengan suara tersekat-sekat menitiskan air mata dan dikuasai oleh kelemahan

«أخ كريم وابن أخٍ كريم»، لقد أسأنا إليك كثيراً يا محمد، ولم نر منك إلاّ الخير، فأنت أخ كريم عطوف، ونطلب منك العفو والغفران.

«Saudara yang mulia dan anak kepada saudara yang mulia», Bahawa kami banyak merugikan kamu, wahai Muhammad, tetapi kami tidak melihat dari kamu melainkan berbuat kebaikan, maka kamu saudara yang mulia berbelas kasihanlah, dan kami meminta dari kamu kemaafan dan pengampunan.

قال النبي (ص): إنكم لم تعاملوني بالحسنى، كما يعامل المرء ابن بلده، لقد اتّهمتموني بالكذب والجنون، وأخرجتموني من داري وبلدي، ووقفتم منّي موقف الحرب والخصومة.

Rasulullah (S) bersabda: Bahawa kamu tidak melayanku dengan pujukan lembut, tidak melayanku sebagai seorang anak negeri, tetapi aku telah didodoikan dengan lagu-lagu kebohongan dan kegilaan, dan menghalau keluar aku dari rumahku dan negeriku, dan kamu menghentikanku dengan melancarkan peperangan dan permusuhan.


Pergilah Dan Kamu Bebas


Mulalah penyembah-penyembah berhala itu gementar apabila mereka mendengar perkataan itu, kerongkong mereka kering dan lidah mereka kaku kerana ketakutan, mereka yakin bahawa hari pembalasan telah datang, dan mereka akan menerima segala pembalasan mereka, dan mereka minum dari cawan yang sama yang diteguk Nabi dan para sahabat baginda, penderaan dan penyeksaan dan penghinaan selama bertahun-tahun.

Al-Rasul Al-Karim tidak terfikir untuk membalas dendam sedikitpun, bahkah satu sahaja harapan di kalangan orang-orang itu, dengan memandang ke hadapan untuk masa depan Islam dan kebajikan umat Islam, baginda seterusnya bersabda:

أمّا ما يعود إليّ، فإنّي سأنسى الماضي وأصفح عنك، «اذهبوا فأنتم الطّلقاء».

Apa yang kembali padaku, aku akan melupakan masa lalu dan mengampuni kamu, «Pergilah dan kamu bebas».

Tidak ada seorangpun dari penyembah-penyembah berhala itu menantikan untuk mendengar apa yang mereka dengar, dan di hadapan mereka adalah keagungan, kasih sayang dan mimpi, sangat terharu dengan rasa malu, selain keseronokan dan kegembiraan selepas mereka yakin akan terus hidup. Dan kebanyakan mereka mengumumkan keIslaman mereka.

Selepas Nabi (S) menetap beberapa hari di Mekah, baginda mengatur hal ehwalnya dan mengatur urusan mereka, dan selepas baginda melantik lelaki yang punyai kelebihan fikiran dan ketegasan, baginda pon bergerak kembali ke Madinah.


Antara orang-orang Islam dan Rom


Selepas penaklukan Mekah, Islam telah menjadi satu kuasa yang kuat, dan ia adalah masa untuk terbenamnya matahari taghut penzalim, dan dengan penyebaran Islam di Semenanjung Arab, dan kemenangan orang-orang Islam menguasai Yaman dan Hunain dan lain-lain, kebimbangan dibayangi bagi kuasa sombong, dan ia adalah orang-orang Parsi dan Rom pada masa itu, kedua-duanya adalah kuasa besar dunia, dan di bawah kuasa dari keduanya yang meneguhkan kekuatan kuasa besarnya. Rom telah baru-baru ini berjaya menewaskan tentera Parsi, dan berangkatlah mereka di pagi hari yang lebih menasabah kekuatan dan kekuasaan mereka, dan Dan mereka akan terkejut jika ada kekuatan lain berdiri di hadapan mereka dan mencabar mereka, iaitu kekuatan Islam.

Kebanyakan kekuatan taghut penzalim takut dan yang ditakutinya adalah gerakan-gerakan pembaharuan (revolusi), terutamanya revolusi pemikiran, kerana kuasa besar Rom telah direka untuk menghapuskan kuasa Islam yang baru muncul, dan tidak lama lagi mengikut.kemampuan mereka.

Berita itu sampai langsung pada tentera Rom, kekuatannya empat puluh ribu pejuang, menuju kepada umat Islam, dan ia telah sampai ke sempadan Syam dan beberapa kabilah telah bersetuju daripada penduduk setempat, dan berita itu sampai pula ke Madinah pada satu masa sementara penduduk mengalami kekurangan makanan, dan mereka masih belum mengumpul hasil tanaman mereka, tetapi orang-orang Allah (Rijaal Allah) mengetahui supaya mempertahankan kehormatan Islam, tidak boleh didahulukan perkara lain. Tidak berlalu hari-hari yang tidak keluar perintah Al-Rasul (S) untuk membuat persediaan, hinggalah baginda (S) bergerak dan di belakang baginda selepas itu tiga puluh ribu mereka yang belum selesai membuat persediaan mereka, menghala ke hadapan, selepas meninggalkan Ali (as) di Madinah untuk mengambil tempatnya dalam perlindungan dan pertahanan dan baginda bersabda kepadanya:

«أنت منّي بمنزلة هارون من موسى إلاّ أنه لا نبيّ بعدي»

«Kedudukan kamu di sisiku adalah seperti kedudukan Harun di sisi Musa, melainkan tidak ada nabi sesudahku,»

dan apabila mereka tiba di kawasan hadapan berhampiran Tabuk, setelah mengalami kesukaran dan kesusahan, mereka tidak melihat kesan tentera Rom, yang telah berundur ke sempadan negara mereka sendiri kerana takut kalah di hadapan tentera Islam yang sedang mara.

Al-Rasul dan para pejuang baginda berhenti di sini untuk satu tempoh masa, selepas menandatangani beberapa perjanjian persahabatan dengan suku-suku daripada penduduk setempat, baginda kembali dengan tenteranya ke Madinah, dan berita-berita kemenangan telah mendahului mereka hingga orang-orang berkumpul di sana untuk menyambut mereka. Berita orang-orang Rom melarikan diri di hadapan tentera Islam tersebar dengan cepat dan meluas di seluruh tempat, dan suku-suku kaum yang merasa takut pemegang kuasa-kuasa besar Parsi dan Rom. Kini mereka mempunyai penolong yang baru tempat bergantung dan berlindung. Maka mereka telah memilih orang-orang Islam dengan perjanjian dan persetiaan. Pada hari-hari mendatang kekuatan Islam telah menjadi musuh yang paling berbahaya bagi kuasa-kuasa besar, dan lebih besar lagi ada di belakang golongan yang mudah tertindas.

Sesungguhnya tangisan Ammar bin Yasir di bawah penyeksaan, dan mengerangnya Bilal Al-Habasyi di atas batu-batu padang pasir kepanasan, dan darah Hamzah yang suci menitis di atas tanah yang tiada taranya, dan darah beratus-ratus syuhada’ yang bergabung di antara satu sama lain, Semua ini telah menunjukkan hasil sekarang, misalnya Ammar menang di alam semesta ini dia masih hidup, dan orang-orang seperti Bilal boleh dan dikurniakan dengan keselamatan daripada belenggu keluarga, dan darah-suci dan pengorbanan syuhada’ berterusan sepanjang sejarah, maka ia adalah darah yang mengalir di dalam nadi memperjuangkan Islam.


Hai Rasul, sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu. .
﴿يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ﴾

Pada tahun kesepuluh Hijrah, perintah Allah SWT datang kepada Rasul-Nya (S) untuk berhaji pada tahun itu dan mengumumkannya kepada seluruh umat Islam. Sebagai tindak balas kepada seruan baginda (S) beribu-ribu orang hergerak dari segenap penjuru, menuju ke Mekah, untuk melaksanakan Ibadah haji yang disertai oleh Rasulullah (S). Ibadah Haji tahun itu telah mencapai matlamat dalam kesungguhan, dan apabila ia selesai dan penentuan orang ramai untuk balik ke rumah mereka, dan sebelum mereka bersurai ke arah masing-masing, Rasulullah (S) memerintahkan semua manusia untuk berhenti di tempat yang dipanggil «Ghadir Ghum» (Ghadir Khum), kemudian baginda naik ke tempat yang tinggi yang disediakan. Dan baginda mula bercakap kepada mereka semua dengan suara yang kuat selepas bertahmid kepada Allah Taala dan menyanjungNya, dengan sabdanya: Wahai manusia, aku telah dijemput dan aku akan menyahutnya tidak lama lagi. Dan diturunkan dengan perintah Allah SWT mewasiatkan kepada kamu maka dengarkanlah.

أيّها الناس، لقد دعيت وسألبّي قريباً. ونزولاً عند أمر الله سبحانه أوصيكم فاستمعوا، أيّها الناس إني راحل من بينكم، وتارك لكم وديعتين ثمينتين، إحداهما القرآن كتاب الله، والثانية أهل بيتي، واعلموا أنّهما لن يفترقا حتى يوم الدين. ثم أخذ بيد عليٍّ بن أبي طالب (ع) ورفعها قائلاً: «من كنت موالاه فهذا عليّ مولاه، اللهم وال من والاه، وعاد من عاداه».

Wahai manusia sesungguhnya aku akan pergi, dan akan kutinggalkan di antara kamu, dua kepercayaan mata berharga ku, pertama Al-Quran kitab Allah, dan kedua Ahli Bait ku, dan ketahuilah bahawa keduanya tidak akan terpisah sehingga hari kiamat. Kemudian baginda memegang tangan Ali bin Abi Talib (as) dan mengangkatnya sambil bersabda: «Sesiapa yang menjadikan aku walinya maka inilah walinya, Ya Allah, peliharalah sesiapa yang berwali kepadanya dan bermusuhlah sesiapa yang memusuhinya».

Semua orang yang hadir telah mendengar apa yang disampaikan Nabi dan wasiat baginda, dan mereka berbai’ah kepada Ali sebagai Khalifah Rasulullah (S). Tetapi mereka yang lemah imannya sangat cepat melupakannya, dan cepat bergerak menjauh dari jalan Allah SWT, dan bergabung dengan syaitan.


Saat-saat Terakhir


Rasulullah (S) mula sakit-sakit kecil selepas kembali ke Madinah, dan baginda sibuk dengan hal-ehwal umat, walaupun di atas katil sakit, baginda tidak membiarkan kesempatan berlalu tanpa memberikan manusia pengajaran, atau memberikan mereka nasihat, baginda (3alaihi sh-shalatu Wa s-Salam) mahu menjadikan tanggung jawab orang-orang Islam selepas kematian baginda jernih dan murni. Ada pun mereka yang sebelum ini menduduki jawatan kanan dan berkedudukan, telah berpaling tanpa disedari, Ya betul sesungguhnya Rasul kita yang mulia telah banyak menderita dari kekejaman sahabat-sahabat yang mempunyai tujuan dan menjadi hamba kepada kedudukan (jawatan), walaupun di saat-saat terakhir hidup baginda yang mulia. Ketika Ali dan Fatimah dan pengikut lain yang setia, duduk berhampiran bantal nabi yang mulia, meratapi baginda, mereka kumpulan yang lain pula meletakkan rencana, dan mengemis segala macam tipu daya dan penipuan, mereka menunggu kewafatan Nabi (S) walaupun memohon tangan mereka ke atas roti dan air dan kedudukan. Mereka sendiri yang pertama dan yang akhir pada hari «Ghadir Khum» yang memberkati Ali sebagai Khalifah Rasulullah, dan kita telah melihat bagaimana mereka berjaya dalam usaha mereka. Dan dapat mengakali orang biasa dengan lidahnya, dan mencuci otak mereka, melupakan semua apa yang diucapkan Rasulullah (S) di Ghadir Khum, dan yang sebelumnya dari bentuk pengajaran dan nasihat-nasihat, di dalam masjid atau di atas katil sakit, mereka lupa semua ini, dan mendengar kepada kumpulan yang cenderung kepada dunia dan menjual diri kepada syaitan, sehingga mereka tidak teragak-agak untuk mematahkan tulang rusuk Fatimah (as). darah daging Rasulullah (S), dan mereka jadikan Amir Al-Mukminin Ali (as) tetap berada di dalam rumahnya tidak boleh meninggalkannya selama bertahun-tahun, dan membuka Kerajaan Quraisy kemudian Muawiyah, Yazid dan yang seperti Yazid.

Hari-hari berlalu, Madinah diselubungi kebimbangan, dan keadaannya susah dan sedih. Ramai dari ahli keluarga berkumpul di sekeliling rumah Nabi (S) menitiskan air mata, dan berdoa kepada Allah siang dan malam, mereka berharap untuk keselamatan Nabi mereka. Semuanya menunjukkan bahawa akan berlaku peristiwa bersejarah. Akhirnya, pada hari Isnin, dua puluh delapan Safar, Roh Nabi (S) diserahkan semula kepada Pencipta Roh, manakala kepala baginda yang mulia bersandarkan ke dada sepupunya dan Waliy baginda yang dijanjikan, Ali (as), dan jasad baginda yang suci telah sempurna dikebumikan pada hari berikutnya di tangan Ali (as).

Pergilah baginda (3alaihi sh-shalatu Wa s-Salam), dan selepas berabad-abad pemergiannya kita masih mendengar baginda mengulangi rayuannya. baginda bersabda:

«إنّي تارك فيكم ما إن تمسّكتم به لن تضلّوا بعدي، الثقلين. كتاب الله وعترتي أهل بيتي».

«Aku tinggalkan pada kamu, sesuatu yang jika yang kamu berpegang padanya kamu tidak akan sesat selepasku, dua yang berat (Al-Tsaqalain). Kitab Allah dan 3itrati (keturunanku) Ahl Al-Bait ku»

صدق رسول الله - Benarlah Rasulullah.

يا رب امنحنا القدرة والتوفيق، حتى نعمل بوصية رسولك العظيم، وأوامر قرآنك الكريم، فنكون على خطا الأصحاب المنتجبين، من أنصار ومواليّ رسولك وأهل بيته.
آمين يا رب العالمين 

Ya Tuhan, berilah kami kemampuan dan taufiq, sehingga kami amalkan wasiat (amanah) Rasul Mu yang agung, dan perintah Al-Quran Al-Karim, maka jadikanlah kami berjalan dengan langkah sahabat-sahabat baginda yang terpilih, dari ansar yang berwalikan RasulMu dan Ahl Al-Bait baginda.

Amin, wahai Tuhan sekalian alam



✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: