Soal Jawab Fiqh
Sholat
Soal Jawab mengikut tajuk (68 – 102 dari 169)
Perlakuan Sholat
Niat
Takbiratu l-Ihram:
Qiam (berdiri):
Bacaan:
Ruku3:
Sujud:
Taslim (Salam)
Perbuatan Sholat
Niat:
S 68 Adakah tidak memberi tumpuan
(lalai) dan fikiran yang menerawang semasa sholat adalah bertentangan dengan
kesinambungan hukum niat?
J. Niatnya sah.
S 69 Orang yang berniat fardhu dalam
ketetapan hatinya dan lidahnya menyebut fardhu yang lain, adakah sah fardhu
yang diniatkan?
J. Jika berniat (bertujuan) dan menyebut
dengan lidahnya untuk fardhu yang lain kerana kecuaian atau terlupa adalah sah sholatnya
kerana yang diniatkannya bukan apa yang diucapkannya oleh kecuaian atau tidak
sengaja.
✡✡✡✡✡
Takbiratu l-Ihram:
S 70 Adakah sah bertakbir dengan mengatakan,
[الله وكبر] – Allah Wa
Kabir atau [اللـهَ أكبر] - Allaha Akbar?
J. Lafadz yang digunakan dengan
pengetahuan dan keupayaan, ia tidak dibenarkan diubah dengan sengaja, dan
alasan yang diberikan bahawa adalah bukan Arab, tidak dapat atau tidak tahu
tentang lafadz yang digunakan ini, atau kerana berat lidahnya.
S 71 Adakah mungkin untuk
menyambung (Allahu Akbar) dengan basmalah (Bismillah...)
ketika itu?
J. dibenarkan.
S 72 Apakah kestabilan (tetap)
dan utuh (teguh) diperlukan semasa Takbiratu l-Ihram, atau hanya berdiri sahaja?
J. Berdiri sahaja.
S 73 Jika dia tidak dapat bertakbir
sambil berdiri, adakah perintah (tertib) lain yang keutamaannya selepas berdiri,
sebagai contoh: secara duduk, jika tidak mampu dengan berbaring di sebelah
kanan, dan sebagainya.
J. Buat (lakukan) apa yang dia
boleh.
S 74 Apakah hukum bertakbir untuk
Sholat, sambil bersandar pada kayu atau sesuatu, sebagai contoh, dinding?
J. dibenarkan.
75 S Adakah sah bertakbir perlahan hingga diri sendiri
tidak mendengarnya, dan juga bertakbir tanpa mengangkat kedua tangan pada
asalnya?
J. Bertakbir perlahan adalah sah tetapi
diri sendiri mesti mendengarnya, dan sah tanpa mengangkat kedua tangan.
S 76 Apakah hukum meninggalkan enam
Takbiraat (6 takbir) selepas Takbiratu l-Ihram dalam Sholat wajib dan nafilah secara tidak sengaja?
J. Sholatnya adalah sah dan tiada
apa-apa atasnya.
S 77 Apakah hukum melakukan kesilapan
lafadz (sebutan) dalam salah satu daripada enam Takbiraat selepas Takbiratu
l-Ihram, atau tidak diucapkan salah satu huruf dalam kalimah "Allahu
Akbar"?
J. Jika dia tahu bahawa dia
membaca dengan tidak betul hendaklah mengulanginya.
S 78 Apakah hukum ragu dengan Takbiratu
l-Ihram setelah masuk kepada bacaan, atau ragu-ragu dalam bilangan enam Takbiraat?
J. Teruskan sholatnya.
79 S Adakah wajib tujuh Takbiraat walaupun dalam Sholat
Nafilah?
J. Sholat Nafilah tidak ada Azan
dan Iqamah dan mustahab padanya enam Takbiraat (6 takbir) selepas Takbiratu
l-Ihram, sebagai mana mustahab bertakbir untuk ruku3 dan sujud dan bangkit darinya.
✡✡✡✡✡
Qiam (berdiri):
S 80 Sesiapa yang tidak mampu berdiri
untuk sholat cara manakah yang perlu dibuat di antara duduk di atas lantai atau
di kerusi, yang mana lebih afdhal?
J. Duduk di atas kerusi lebih
afdhal.
✡✡✡✡✡
Bacaan:
S 81 Jika membuat kesilapan dalam
bacaan sholat adakah perlu mengulangi yang silap sahaja, atau wajib membetulkan
semula ungkapan supaya tidak merosakkan makna, atau wajib membetulkan semula seluruh
ayat?
J. Hendaklah kembali membetulkan yang
silap dan baca yang seterusnya.
S 82 Tidak dibenarkan membaca sebahagian
dari Surah Al-3azzaim dalam Sholat Wajib, jika dia membacanya adakah membatalkan
sholatnya?
J. Tidak membatalkan sholatnya.
S 83 Apakah hukum mendengar ayat Sajadah
yang diwajibkan sujud di dalam sholat wajib, atau di tempat tidak boleh
bersujud?
J. Sujudlah selepas selesai sholat,
dan selepas (tempat) yang membolehkan ia sujud.
S 84 Bolehkah menterbalikkan
pilihan dari Surah yang terkemudian didahulukan bacaannya, apa hukumnya membaca
sebahagian dari Surah kemudian tidak ingat selebihnya dan menukar kepada yang lain?
J. Boleh menukar bacaan kepada
Surah yang lain, walaupun membaca sebahagian daripadanya.
S 85 Adakah wajib bacaan Mad
(harakat) dalam Sholat? Apakah hukum bacaan mengikut hukum Tajwid seperti Al-Ghunnah
(dengung), Al-Ikhfaa’ (menyembunyi), Al-Idzhaar (nyata/jelas) dan seterusnya,
dan tempat keluar huruf mengikut apa yang dikatakan ulamak Tajwid?
J. Tidak wajib yang seperti itu,
hanya wajib melazimi (menyertakan) bacaan dalam bentuk yang dapat menyampaikan makna
yang betul untuk yang mendengarnya.
S 86 Apakah hukum apabila bacaan wanita
secara jihar (kuat) dalam sholatnya, jika telah didengar oleh orang luar atau
tidak mendengarnya?
J. Sah sholatnya.
‘
S 87 Bacaan huruf ‘Nun’ dan ‘Mim’
dalam Quran seperti pada bacaan "Anbaa’ " [أنباء] dibaca sebagai "Ambaa’
" [أمباء]. Adakah ini sah di dalam Sholat?
J. Tidak sah bacaan huruf Mim.
Ya, keluar lafadznya (mengucapkannya) dari huruf Mim dalam bacaan tidak ada
masalah di dalamnya.
S 88 Apabila sering membaca Surah
Al-Tauhid selepas Al-Hamd, dan memutuskan untuk membacanya tanpa menentukan basmalah
baginya secara tidak sengaja atau lalai, dan pada masa yang sama perlu
berhati-hati, adakah terpaksa mengulanginya atau tidak?
J. Mesti ditetapkan Basmalah bagi
setiap surah, ia pada mula dengan membaca Basmalah dan mesti mengenal dan tahu surah
yang hendak dibacanya.
S 89 Seseorang mungkin berdoa
sambil membaca atau di tempat lain dalam sholat selain Qunut. Apa hukumnya?
J. Dibenarkan.
S 90 Dibenarkan membaca dua Surah
selepas Al-Hamd, bagaimana jika lebih? Serta adakah dibolehkan membaca
ayat-ayat dari Surah panjang sebagai ganti Surah pendek?
J. Tidak dibenarkan membaca lebih
daripada dua Surah dan tidak boleh membaca ayat-ayat Surah sebaliknya (panjang).
S 91 Pada rakaat ketiga dan
keempat jika tertambah selepas Al-Hamd sedikit dari surat yang tidak diketahui,
dan kemudian berhenti. Adakah dia wajib melengkapkan surah atau berhenti dan terus
ruku3?
J. Tidak wajib melengkapkan surah,
bahkan hendaklah berhenti dan terus ruku3, tetapi jika ia membaca Surah Al-Tauhid
adalah lebih afdhal dia melengkapkannya dan terus ruku3.
S 92 Adakah wajib apabila
bercadang untuk membaca basmalah untuk Surah selepas Al-Fatihah, atau dibenarkan
membaca Basmalah dengan ketidaktentuan memilih surah-surah dan kemudian pilih
surah yang mahu dibaca?
J. Basmalah dihubungkan dengan surah,
setiap satu surah ada Basmalahnya dan wajib menentukan Surah kemudian bacalah Basmalahnya.
✡✡✡✡✡
Ruku3:
S 93 Wajib bertakbir untuk ruku3,
Adakah sah bertakbir secara perlahan? Adakah sah bertakbir sekiranya cenderung untuk
ruku3 atau lakukan ruku3 sebelum menyebutnya, dan bagaimana jika terlupa dan ingat
semasa ruku3, dan juga soalan yang sama dengan bertakbir untuk sujud?
J. Sah bertakbir secara perlahan dan
cenderung untuk ruku3 atau lakukan ruku3 sebelum menyebutnya. Walaupun telah
lupa dan ingat ketika sedang ruku3 bertakbirlah dan tidak ada maslaah dengannya,
begitu juga hukum dalam sujud.
S 94 Kadang kala seorang mukallaf
terus ruku3 secara tergesa-gesa dan hilang kestabilan untuk berdiri dan dia
tidak melengkapkan zikir selepas ruku3, Adakah dia patut ruku3 sekali lagi,
atau ruku3nya sah?
J. Perbuatan ini tidak
dibenarkan, tetapi jika dilakukan kerana lalai, maka ruku3nya sah, tidak perlu
mengulanginya dan juga tidak perlu mengulangi sholatnya.
S 95 Bolehkah dalam zikir sujud (سبحان
ربي الأعظم – Subhana Rabiya
l-A3dzam) diganti (الأعلى - Al-A3la)?
J. dibenarkan.
S 96 Apakah maksud Tasbih kecil (Al-Tasabihah
Al-Sughra) dalam zikir ruku3?
J. سبحان
الله.
– (Subhana Allah)
S 97 Zikir Al-Ima' (الإيماء) : iaitu zikir dan
peringatan (tanbih) ada banyak dalam perbahasan Sholat, bertujuan makna bahasa (iaitu rujukan anggota
seperti kepala, tangan dan mata dan kening), atau ia ada cara khusus apabila diperlukan
dalam sholat, seperti sholat-tak berpakaian, atau pertukaran, atau penyusunan
semula dan berbaring atau tidak berupaya untuk ruku3 dan sujud dan lain-lain?
J. Ia adalah makna bahasa.
✡✡✡✡✡
Sujud:
S 98 Orang yang sholat dengan
membalut kakinya dengan sesuatu seperti anduh (pembalut luka), adakah mudharat dengan
meletakkan ibu jari di atas tanah yang ditetapkan dalam sholat?
J. tidak mudharat.
S 99 Adakah disyaratkan selari
mendatar pada tempat sujud, sebagai contoh: jika dia sedang berdiri di atas
tilam (Mandar) lebih tinggi dari lantai dan diletakkan dahi lebih rendah darinya.
Adakah sah sholatnya?
J. Tidak disyaratkan selari
mendatar dan dibenarkan memilih untuk menjadikan tempat sujud yang lebih rendah
atau yang lebih tinggi mengikut keselesaan dengan kadar tebal bata dari baki
tempat sujud. Walau bagaimanapun dibenarkan ia direndahkan atau ditinggikan dengan
banyak (ketara).
S 100 dinyatakan di dalam kewajipan
sujud keseimbangan meletakkan dahi untuk kedudukannya hanya ditinggikan mengikut
keselesaan dengan kadar tebal (bata), jadi jika mahu menentukan ketinggian dari
jari berapakah jarak kiraannya?
J. Lima belas sentimeter.
S 101 Apa yang dimaksud dengan
Al-Qa3a’ (mencangkung) yang makruh antara dua sujud?
J. Al-Qa3a’ ialah: untuk duduk mencangkung
di atas punggung dan menempel di tanah, dan menggabungkan kakinya bengkok di
hadapannya iaitu, menjadikan lututnya mengarah ke mukanya sementara kaki dan
pahanya terangkat, seperti mana kelakuan anjing kadang-kadang apabila dia duduk
dengan mengangkat (mendirikan) kaki hadapannya ke atas.
✡✡✡✡✡
Taslim (Salam)
S 102 Apakah menjejaskan salam apabila
orang yang bersholat berkata:
السلام عليك أيّها النبي ورحمة الله وبركاته
As-Salaamu 3alaka Aiyuha N-Nabiyu Wa Rahmatu Allahi
Wabarakatuh
السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين
As-Salaamu 3alaina Wa3ala 3ibadi Lillahi sh-Sholihin
jika ia menyebutnya seraya menoleh
sekali dan kemudian menoleh sebelah lagi?
J. Ia tidak menjejaskan dan
dibolehkan berdoa dengan apa-apa doa yang dikehendakinya, dan lebih afdhal
untuk berdoa sebelum Taslim (Salam)
.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan