Mengapa Ziarah Al-Arba3in adalah tanda-tanda Mukmin.
(Peringatan Hari Ke 40
Selepas Peristiwa Karbala)
روى الشيخ في التهذيب والمصباح عن الإمام الحسن
العسكري قال " علامات المؤمن خمس صلاة إحدى وخمسين وزيارة الأربعين والتختم
باليمين وتعفير الجبين بالسجود والجهر ببسم الله الرحمن الرحيم "
Di riwayatkan dari
Al-Syeikh dalam Al-Tahzhib Wal-Mashabih dari Imam Al-Hasan Al-3askari
berkata, "Tanda-tanda Mukmin ada lima:
1. Sholat
lima puluh satu rakaat
3. Memakai
cincin di tangan kanan
4. Meletakkan
dahi di atas tanah ketika sujud
5. Baca
kuat (jihar) pada Bismillah Al-Rahman Al-Rahim
Ahl Al-Bait selawat
Allah atas mereka semua telah mengesahkan dengan pengesahan yang
sangat besar atas kepentingan dan penyertaan pada Ziarah
Penghulu Syuhada’ Imam Al-Hussein (as). Hampir tidak ada
peristiwa
dari peristiwa-peristiwa
agama, melainkan kita dapati ia terdiri dari amalan-amalan mustahab di
dalamnya, bahkan amalan-amalan yang paling
afdhal adalah Ziarah Penghulu Syuhada’ yang mencontohi amalan-amalan Lailatul
Qadar, dua hari raya, hari Arafah dan Nishfu Sya’ban ... dan lain-lain. Malah
Ziarah Imam Al-Hussein dituntut pada setiap hari.
Dari sini ia telah memberikan
kita satu persoalan penting: Mengapa diberikan tumpuan kepada Ziarah Imam
Al-Hussein di sepanjang masa? Mengapa hari keempat puluh khususnya?
Dalam menjawab kepentingan
Ziarah Imam Al-Hussein, dibawakan yang berikut:
Pertama: Untuk memikirkan
keagungan atas pengorbanannya mengekalkan Islam
Jika kita melihat apa yang
dilakukan Banu Umaiyah dan belajar sejarah hitam mereka kita akan melihat
merekalah yang telah menyelewengkan Islam dan telah menyusupkan riwayat-riwayat
yang dicipta, dan mengubah, mengantikan dan
mendatangkan malapetaka (kekecohan) di muka bumi. Ia telah menimpakan ke atas Al-Rasul junjungan Besar Muhammad (S) dan keluarga
baginda untuk berjuang bersungguh-sungguh untuk meletakkan asas-asas
Islam, dan Banu Umaiyah dapat memperdaya dan mengaburkan
para mualimnya. Penghulu Syuhada’
berhadapan dengan beraninya untuk menyelamatkan agama datuknya Al-Mushtafa
memperkenalkan dirinya, keluarga dan sahabatnya telah menebus Islam dan mengekalkan Islam. Telah
diriwayatkan dalam Hadits Al-Syarif dari Al-Nabi (S), "Hussein dariku
dan Aku dari Hussein."
Bagaimana jika Islam pergi
(terhapus)?, Bagaimana jika terhapusnya
nilai-nilai yang dibawa oleh Rasulullah? Tidakkah sia-sia gema jihad (usaha gigik) Rasulullah?
Semoga dijauhkan Allah perkara demikian.
Dari sini, Allah SWT
memuliakan waliyNya Al-Hussein selawat Allah atasnya untuk menjadikan
dengan menziarahinya adalah lebih afdhal daripada haji dan umrah secara
mustahab dan memuliakan pengunjungnya dan memberikan kepada mereka pahala
yang besar atas kemuliaannya.
Kedua: Ziarah Al-Hussein (as) adalah untuk mengagungkan
nilai-nilai dan pegangan akidah ketuhanan
Ziarah makam Imam
Al-Hussein, adalah simbol kesucian Islam dan kesucian pegangan akidah dan
nilai-nilai yang dikorbankan oleh Imam Al-Hussein, di mana dengan menziarahi
Penghulu Syuhada’ adalah mengagungkannya, dia yang menjadikannya pelindung
kepada Syari’at dan dari satu segi dia mengagungkan agama Allah dan pegangan
akidah dan nilai-nilai Rabbaniyah yang dibawa oleh Nabi Islam yang agung,
Muhammad (S) dengan kenyataan bahawa kewujudan Islam semasa Muhammadi dikekalkan
semasa Al-Hussein, Tidak syak lagi ternyata bahawa betapa pentingnya penerusan
teras kewujudan Islam sebagaimana pentingnya ia dikekalkan, apakah gunanya
jika didapati agama dan kemudian tidakkah kita belajar sebagaimana yang berlaku
pada agama samawi yang lain.
Kita dapati di zaman ini
mereka mendirikan patung (tugu) pahlawan yang tidak diketahui keagungannnya tetapi
diagungkan atas prinsip-prinsip dan nilai-nilai, bagaimana pula tidak diziarahi
(diperingati) Al-Hussein seorang Imam maksum yang memberikan contoh
nilai-nilai Ketuhanan Islam.
Ya, apabila kita Ziarah
Penghulu Syuhada, kita mendapat ilham daripada pelajaran yang besar terhadap "pengorbanan,
pelaksanaan, penolakan kezaliman, pemelihara kemuliaan dan kehormatan, penyeru
kebaikan dan pencegah kemungkaran, sholat, doa-doa, membaca Al-Qur'an, melebur
dalam cinta kasih dengan Allah SWT,” semua perakuan di sisi Allah, ...
dan sebagainya, semua yang dibawa oleh Al-Rasul yang teragung dan memberi ilham
dan nilai dari Ziarah makam Imam
Al-Hussein (as).
Satu lagi soalan timbul
mengapa Ziarah Al-Arba3in adalah tanda-tanda orang-orang yang beriman?
Pada hakikatnya, jika kita
melihat sekurang-kurangnya pada nombor 40, kita akan dapati bahawa ada
rahsia terpendam apabila kita melihat ayat-ayat yang mulia ini:
﴿وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى
أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَأَنتُمْ
ظَالِمُونَ﴾
|
Dan (ingatlah), ketika Kami
berjanji kepada Musa empat puluh malam, lalu kamu menjadikan patung
anak lembu (Al-3ijl) sepeninggalnya dan kamu adalah orang-orang yang zalim. [Al-Baqarah
2:51]
﴿قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً
يَتِيهُونَ فِي الأَرْضِ فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ﴾
|
Allah berfirman: "(Jika demikian), maka sesungguhnya negeri itu diharamkan atas mereka selama empat puluh tahun, (selama itu) mereka akan berputar-putar kebingungan di bumi (padang Tiih) itu. Maka janganlah kamu bersedih hati (memikirkan nasib) orang-orang yang fasik itu".[ Al-Maidah 5:26]
﴿وَوَاعَدْنَا مُوسَى
ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ
أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي
وَأَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ﴾
|
Dan telah Kami janjikan
kepada Musa (memberikan Taurat) sesudah berlalu waktu tiga puluh malam, dan
Kami sempurnakan jumlah malam itu dengan sepuluh (malam lagi), maka sempurnalah
waktu yang telah ditentukan Tuhannya empat puluh malam. Dan
berkata Musa kepada saudaranya yaitu Harun: "Gantikanlah aku dalam
(memimpin) kaumku, dan perbaikilah, dan janganlah kamu mengikuti jalan
orang-orang yang membuat kerusakan".[Al-A3raaf 7:142]
﴿وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ
أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا
حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ
أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى
وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي
إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ﴾
Kami perintahkan kepada
manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya, ibunya mengandungnya
dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya
sampai menyusuinya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa
dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku,
tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan
kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh
yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada
anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku
termasuk orang-orang yang berserah diri".[Al-Ahqaaf 46:15]
Mustahab pada sholat malam
(Sholat Al-Lail) untuk mendoakan empat puluh orang yang beriman, sebahagian
doa-doa dibaca selama empat puluh hari, jika seseorang mencapai umur empat
puluh, dan dia tidak tergolong sebagai orang sholeh adalah jelas ia sebagai
Syaitan (Wal-3iyazha Billah – Semoga dilindungi Allah) atas wajahnya (dirinya)
dan berkata mukanya (nampaknya( tidak berjaya ... dan lain-lain. Oleh itu,
kita dapati bahawa angka ini ada keistimewaannya dan rahsianya, maka
begitulah juga dengan Ziarah Al-Arba3in.
Tetapi jika kita melihat, sangat
sedikit pada kepentingan Ziarah Penghulu
Syuhada (as) pada hari ini, ia terletak dalam yang berikut:
1. Pada hari iaitu hari pertama dilakukan Ziarah
Al-Imam Al-Hussein (sholawatu Allah 3alahi), selepas kesyahidannya, maka sepatutnya ia dijadikan sesuatu yang istimewa terhadapnya, tetapi walaupun
hanya dengan menghampiri kuburnya yang mulia-pada masa itu adalah satu kesalahan
yang boleh dihukum oleh undang-undang Umaiyah, dengan perginya sahabat
yang sangat rapat, Jabir bin Abdullah Al-Ansari, (ridhwanu Allah 3alahi)
untuk menziarahi Al-Hussein (as).
|
Tidak hairanlah pada Jabir dan apa yang disedari oleh Jabir, kerana dia
adalah murid Ahl Al-Bait dan arif (cukup tahu) mengenai Ziarah Al-Imam Al-Hussein
(as), beliau telah memenangi penghormatan besar yang telah memenangi sebagai pengunjung
yang pertama makam-yang mulia ini.
2- Pada hari ini kita mengingati
urusan yang besar, iaitu mendatangi keturunan Rasulullah dari tawanan dan
keluarga yang dihina di tanah Karbala, dan dan apa yang berlaku kepada mereka
daripada bencana besar dan malapetaka yang sangat hampir di Kufah apabila bin
Ziyad (3alahi la3natu Allah), dan di Syam apabila Taghut penzalim Yazid bin
Muawiyah (3alahi la3natu Allah), orang-orang yang mengoyak-goyak kesucian
Islam dan kesucian Nabi Islam yang menghina keturunan baginda, dan mereka telah melakukan apa yang mereka telah lakukan.
3. Pada hari ini kita mengingati
pada kepulangan ketua yang mulia bapa pembebasan sebagai
Penghulu Syuhada’ Al-Imam Al-Hussein selepas yang sama seperti Banu Umaiyah,
dan memberangsangkan bagi negara-negara dan menjadi jurang bagi penduduknya, Maka
dalam sebahagian riwayat kepala beliau yang telah dikebumikan bersama dengan
badannya di hari yang mulia ini.
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan