Khamis, 5 November 2015

Soal Jawab Fiqh Sholat (38 – 67 dari 169)

Soal Jawab Fiqh Sholat



Soal Jawab mengikut tajuk    (38 – 67 dari 169)
                                                            
Tempat Sholat
Tempat Sujud:
Azan dan Iqamah

Tempat Sholat
:
S38 Sholat di tempat rampasan (bukan milik - tanpa izin): Jika kesuntukan waktu untuk bersholat dan dia berada di luar, adakah ini bermakna bahawa ia mengerjakan sholat dengan berjalan kaki dan bagaimana ia menghadap kiblat dan akan sujud?

J. Bersholatlah di mana mungkin jika boleh menghadap kiblat menghadaplah dan jika boleh sujud, sujudlah, jika tidak boleh menghadap kiblat dan tidak boleh sujud tetapi ia mengundang (beri isyarat) untuk sujud.

S39 jika sholat atas kebenaran pemilik, kemudian dia diarahkan untuk keluar semasa sedang sholat, adakah dia mesti menghentikan sholatnya?

J. Selesaikan dan terus tinggalkan.

S40 Apakah hukum seorang wanita yang menyempurnakan sholatnya dan melihat seorang lelaki bersholat benar-benar di belakangnya atau berhampiran dengannya? Dan apa yang perlu dilakukan jika berlaku kepadanya dalam kedudukan seperti itu semasa sholat?
J. Jikalau lelaki ini telah berhenti (berdiri) untuk bersholat selepas ia memulakan sholatnya, dia (wanita tersebut) meneruskan sholatnya dan tidak ada masalah dengan sholatnya.

S 41 Apa hukum sholat di Kaabah di mana wanita berdiri di sisi atau di hadapan lelaki?

J. Hukum di Kaabah, seperti juga di tempat lain, dari satu segi tak dapat diterima wanita bersholat di hadapan orang lelaki atau bersebelahan dengannya.


S 42 Adakah dibenarkan untuk membelakangkan kubur maksumin dan anak-anak mereka (as) dalam hal sholat dan lain-lain?

J. tidak dibenarkan membelakangkan kubur Al-Maksum.

S 43 Apakah tempat yang lebih afdhal untuk bersholat bagi wanita, rumahnya atau masjid yang bersebelahan dengan rumahnya atau dekat dengan rumahnya?

J. Bagi wanita adalah lebih afdhal untuk bersholat di rumahnya, tetapi atas sesuatu perkara yang lain, yang berfaedah untuknya seperto mendengar khutbah sholat Jumaat atau dengan kehadirannya untuk membantu kepada yang haq.

S 44 Ada tempat-tempat sholat yang makruh, adakah makruh mutlak (untuk semua sholat) atau khusus untuk sholat fardhu?

J. Makruh mutlak (untuk semua sholat).


✡✡✡✡✡


Tempat Sujud:


S 45 Apakah hukum sujud di atas apa yang dimakan haiwan dari tumbuh-tumbuhan?

J. dibenarkan sujud di atasnya.

S 46 Jika ada najis yang tidak melampau seolah-olah terdapat air kencing yang telah kering di atas tanah. Adakah dibenarkan sujud di atasnya?

J. Tidak dibenarkan dan mestilah dijadikan tempat meletakkan dahi di atasnya itu suci.

S 47 Adakah sah sujud di atas Al-Kasyi [tanah plaster], tanah yang dilepa pada binaan rumah hari ini?

J. Jika ia dipotong (dipisahkan) dari batu-batu yang zahir maka hukum adalah seperti tanah.

S 48 Apakah kertas untuk menyerap air (kertas tisu) dari bahan kertas dibenarkan sujud di atasnya?

J. dibenarkan sujud di atasnya.

S 49 Adakah perlu di tempat sujud stabil, sebagai contoh, diletakkan sebahagian tanah di atas (Mandar) span dan yang sepertinya. Adakah sah sujud dalam keadaan seperti ini?

J. Jika span yang tebal diletakkan kerana tempat sujud yang tidak stabil tidak dibenarkan, tetapi jika span nipis untuk meletakkan dahi supaya dia menjadi stabil tidak ada masalah padanya.

S 50 Adakah untuk sujud di atas sesuatu, seperti tanah atau kertas yang bersaiz tertentu, atau cukup untuk sujud di atas tanah atau kertas yang sangat kecil, dan soalannya mengenai ukuran yang dihukumkan, dibenarkan atau tidak?

J. Sangat diperlukan tempat sujud yang mencukupi untuk menenetapkan dahi, walaupun ia adalah sebesar manik tasbih.

S 51 Adakah terdapat perbezaan sujud di atas permukaan turbah (tanah) yang bertulisan seperti sahnya di atas yang kosong dari sebarang tulisan?
                      
J. Dibenarkan sujud di atas permukaan turbah (tanah) yang bertulisan atau yang kosong.

S 52 Turbah (tanah) Imam Al-Hussein (as) adakah tanah mutlak, atau khusus di makam Imam Al-Hussein (as) dan tidak ditentukan? Adakah dari pintu yang dibenarkan bersholat dan dari sana ia berfungsi sebagai tanah untuk sholat dan mana pula yang tidak terbiasa untuk sholat, dan diberitahu: mereka mengambilnya dari pinggir sungai.. Apakah hukumnya?

J. Sujud di atas tanah Imam Al-Hussein (as) mempunyai fadhilat yang besar dan boleh mengambil tanah Al-Husseiniyah antara Makam Suci dan yang berjarak dua Farsakh dari semua arah dari tepi sungai dan lain-lain tanah dari wilayah suci, dan jika melebihi dua Farsakh (11 km) tidak dianggap tanah Husseiniyah, dan apabila tanah itu semakin hampir dengan Makam Suci maka semakin besarlah fadhilatnya.


✡✡✡✡✡


Azan dan Iqamah


S 53 Apa hukumnya apabila kesuntukan masa, adakah gugur Azan atau Iqamah, atau kedua-dua sekali?

J. Jika kesuntukan masa dan hanya tinggal setakat menunaikan rakaat-rakaat (sholatnya) sahaja maka gugurlah Azan dan Iqamah, dan jika ada masa hanya untuk Iqamah tanpa Azan dan wajib dilakukan tanpa Azan.

S 54 Adakah wajib Azan dan Iqamah seorang kanak-kanak di bawah umur mukallaf, dan ia nawafil (ibadah sunat) atasnya?

J. Adalah sah sholat kanak-kanak walaupun tidak dengan Azan dan Iqamah tetapi itu tidak mengikuti contoh mengerjakan nawafil (ibadah sunat) melainkan dengan Azan dan Iqamah.
                   
S 55 Wanita Azan secara perlahan, adakah kerana apabila ada orang lelaki yang mendengar ataupun tidak?

J. Jika ada orang lelaki yang mendengarnya atau di tempat awam yang berkemungkinan orang lelaki akan masuk pada bila-bila masa.

S 56 Apakah wanita Azan secara perlahan sahaja, bukan pada Iqamah, atau kedua-duanya?

J. Kedua-duanya secara perlahan.

S 57 Sesiapa yang lupa Azan lalu meneruskan dan bagaimana jika lupa Iqamah?

J. diteruskan sahaja.

S 58 Jika jamaah terlupa dan mereka tidak sengaja mengabaikan Azan, Apakah hukum sholat mereka?

J. habiskan sholat mereka dan sah.

S 59 Adakah memadai azan yang lain dalam shalat jamaah dan jika muadzin azan bersendirian, tetapi jika Iqamah pula bukan Imam. Adakah mungkin bagi imam untuk hanya memulakan dengan takbiratu l-Ihram?

J. Imam atau orang lain dibenarkan Iqamah untuk sholat jamaah.
         
S 60 Adakah memadai orang-orang yang bersholat sendirian dengan Azan yang lain secara bersendirian?

J. dibenarkan dan memadai.

S 61 Adakah terdapat perbezaan antara Azan untuk dirinya atau untuk orang lain dari disyaratkan bersuci (thaharah) dalam Azan dan Iqamah?

J. Tiada perbezaan, dan bersuci (thaharah) untuk keduanya mustahab.

S 62 Adakah sah Azan dengan berat lidahnya (sebutannya) atau tidak dapat menyebut huruf tertentu?

J. Sah
.
S 63 Bagaimana jika ia melanggar beberapa kaedah tatabahasa?

J. Sah.

S 64 Sesiapa yang ragu pada bahagian (perenggan) dari bahagian-bahagian Azan, apa yang perlu dilakukan jika dia ragu-ragu masih tidak menyebut lagi dalam Azan, dan bagaimana pula jika dia telah terpintas? Begitu juga mengenai Iqamah.

J. Jika dia masih belum menyebut lagi dalam Azan kembali ke bahagian yang ragu-ragu dan bacalah bagi melengkapkan Azan selepasnya. Begitu juga dengan Iqamah. Tetapi jika dia telah selesai Azan atau Iqamah maka tidak perlu mengulang kembali pada keraguannya itu.

S 65 Bolehkah menggantikan lafaz Al-Mahdi dalam Azan dengan menyebut nama Al-Mahdi (as)?

J. Ia dibenarkan, tetapi yang afdhal untuk masa ini ditinggalkan.

S 66 jika bersholat Dzohor dengan Azan dan Iqamah, dan selepas sholat diikuti dengan sholat Nawafil, berdoa dan berzikir kepada Allah, kemudian disambung sehingga ke sholat 3ashar, adakah azan sholat Dzohor sudah mencukupi atau Azan yang lain untuk sholat 3ashar?

J. Jika tidak berpisah (meninggalkan) tempat sujud anda maka cukuplah hanya dengan azan yang pertama.

S 67 Seorang mukmin Azan dan Iqamah lalu bersholat dan semasa bersholat berlaku apa yang membatalkan sholat, adakah ia wajib Azan dan Iqamah selepas wudhuk kerana ia telah mengubah tempat duduk apabila pergi berwudhuk?

J. Tidak perlu mengulangi Azan dan Iqamah, tetapi yang perlu mengulangi Azan dan Iqamah adalah yang meninggalkan tempat sujud atas urusan dan kerja lain dari sholat, tetapi orang mukmin ini meninggalkan tempat sujud hanya untuk berwudhuk dan untuk bersholat dan dia tidak meninggalkan tempat sujud atas urusan dan kerja lain dari sholat.





Tiada ulasan: