Sabtu, 7 November 2015

Soal Jawab Fiqh Sholat (103 – 135 dari 169)

Soal Jawab Fiqh Sholat



Soal Jawab mengikut tajuk    (103 – 135 dari 169)
                                                                  
Menghentikan Sholat:        
Sholat Jumaat:
Sholat Istisqa’ (minta hujan)
Sujud Sahwi:   
Qadha’ Sholat:
.
Menghentikan Sholat:


S 103 kadang kala orang yang sholat menghentikan sholatnya dan mengulanginya kembali kerana melakukan sesuatu darinya semasa sholat dan tidak tahu hukumnya, Bolehkah untuk berbuat demikian?

J.  tidak dibenarkan menghentikan sholatnya kerana ragu-ragu.
                        

✡✡✡✡✡

Sholat Jumaat:


S 104 Panjang waktu Jumaat sepanjang waktu Dzohor, Adakah dimaksudkan waktunya hingga ke sebelum matahari terbenam dengan kadar melaksanajan sholat 3ashar?

J.  Panjang waktunya seperti yang saya nyatakan.

S 105 Berapa lamakah sholat Jumaat dari permulaan Azan sehingga akhir dua rakaat Jumaat?

J. Tidak disyaratkan panjang waktunya, tetapi dianggap sebagai mencukupi untuk dua khutbah dan sholat dua rakaat, sebagaimana mustahab bagi Imam untuk meringankan dalam menyempurnakannya dan untuk mengelakkan dari berlebih-lebih yang membosankan dan dari terlalu ringkas sehingga tidak selaras ..

S 106 Kadang-kadang bilangan jamaah yang diperlukan tidak boleh didapati selepas zawal; iaitu pada awal waktu, dan hanya boleh didapati dua jam selepas zawal dan sholat Dzohor telah didirikan pada awal waktu, adakah perlu mengulangi sholat Jumaat jika terkumpul bilangan jamaah? Dan bagaimana jika belum didirikan sholat Dzohor?

J.  Mustahab (sunat) didirikan sholat Jumaat walaupun tanpa imam yang dilantik untuk sholat dan wajib mendirikan sholat Jumaat apabila ada imam yang dilantik untuk sholat oleh Imam maksum, atau dari Imam yang dilantik untuk menetapkan imam Jumaat. Maka wajib imam ini mendirikan sholat Jumaat apabila cukup bilangan dan syarat-syarat lain pada waktu zawal, maka jika bilangan tidak boleh didapati apabila zawal dan bersholat Dzohor maka tidak wajib lagi selepas itu mendirikan sholat Jumaat. Adapun jika di akhir sholatnya selepas zawal sehingga bilangan mencukupi maka wajib atasnya mendirikan sholat Jumaat selagi masih ada waktu, dan hendaklah diketahui dengan wujudnya imam yang dilantik untuk sholat maka wajib hadir kepadanya atau di tempat yang diarahkan olehnya untuk mendirikan sholat Jumaat, dan hendaklah diketahui untuk mendirikannya adalah diwajibkan untuk hadir.

S 107 Apabila tidak cukup bilangan, Adakah lebih baik menunggu sehingga cukup bilangan dan kemudian mendirikan sholat Jumaat, atau tunaikan sholat Dzohor pertama pada awal waktu?

J.  lebih baik menunggu sehingga cukup bilangan.
             
S 108 Adakah kanak-kanak mumaiyiz mencukupkan bilangan untuk diadakan sholat Jumaat?

J. Kanak-kanak mumaiyiz tidak mencukupkan bilangan.

109 S Adakah seorang wanita dan seorang hamba yang hadir untuk menunaikan sholat Jumaat diwajibkan sholat pada mereka dan bilangannya dikira untuk diadakan sholat Jumaat?

J.  Apabila mukallaf hadir wajib bagi mereka sholat Jumaat dan bilangan mereka dikira untuk diadakan sholat Jumaat.

S 110 orang yang lumpuh yang boleh menghadiri sholat Jumaat adakah diwajibkan hadir?

J.  Dia tidak diwajibkan hadir.

S 111 Jika imam tidak ada dan tidak dilantik untuk sholat dan sholat Jumaat adalah mustahab, adakah yang dimaksudkan selepas ada imam dan yang ditetapkan keduanya tidak menghadiri sholat walaupun kedua mereka ada di tempat lain, atau dimaksudkan pada sesuatu yang lain, dan apakah jika diadakan Jumaat tanpa kedua mereka menghadirinya, pada hal di bawah arahan dan bimbingan imam?

J. Yang dimaksudkan kedua mereka tidak menghadiri atau sehingga imam tidak hadir walaupun tanpa imam yang dilantik untuk mendirikan sholat Jumaat.

S 112 Telah dinyatakan dalam sholat Jumaat: (Jika Imam meninggal dunia ketika sholat, ia tidak membatalkan Jumaat, dan dibenarkan supaya mendahulukan Jumaat dengan mereka menyempurnakan sholat), dan persoalannya ialah: Adakah mendahulukan itu dengan mereka menyempurnakan sholat atau memulakan semula solat mereka yang baru, dan bagaimana mereka mendahulukannya dalam sholat atau orang mendahulukannya dengan bersholat di shaf-shaf lain, sebagai contoh?

J.  Mendahulukan menyempurnakan sholat tidak wajib disediakan oleh semua orang, tetapi cukup hanya sebahagian daripada mereka kerana merujuk kepadanya walau dengan bentuk apa sekalipun

S 113 Bagaimana dengan orang pekak dan bisu bersholat Jumaat Al-Mubarakah kerana mereka tidak memahami atau mendengar khutbah? Adakah mereka perlu tahu dari rujukan khutbah dengan bahasa Isyarat yang boleh difahami, atau adakah hanya mencukupi dengan kehadiran sahaja dan gugur taklif syar3i?

J.  Wujudnya penglibatan penterjemahan bahasa isyaratnya lebih afdhal tetapi tidak diwajibkan.

114 S Adakah disyaratkan untuk menjadikan dua khutbah dalam bahasa Arab, Apakah hukum Arab dan bukan Arab pada sholat Jumaat?

J.  Dibenarkan khutbah dalam bahasa mereka yang paling ramai daripada yang hadir bersholat, tetapi wajib apabila bertahmid pada Allah dan berselawat kepada Nabi dan keluarga baginda dan membaca sesuatu dari Al-Quran dalam bahasa Arab, dan yang afdhal untuk menjadikan khutbah dalam Bahasa Arab dan diterjemahkan kepada bahasa bukan Arab walaupun mereka adalah majoriti yang menghadiri sholat. Dibolehkan orang yang fasih berbahasa Arab bangun dari mereka yang tidak fasih, tetapi lebih afdhal untuk menjadi Al-Khatib fasih dalam bahasa Arab dan berkhutbah dalam bahasa Arab, dan ia tidak ada kena mengena dengan kebangsaan Arab dalam perkara ini, maka boleh menjadi Imam dari mana-mana kaum yang fasih dalam bahasa Arab.

S 115 Bolehkah imam Jumaat memegang senjata di tangannya, ketika berkhutbah?

J. Makruh padanya diberi kepercayaan memegang senjata melainkan kerana takut dan dalam kedudukan berhajat keoadanya dan mustahab memegang cokmar atau mimbar atau sebatang tongkat kayu.

S 116 Jika imam Jumaat seorang musafir, adakah sah Jumaatnya dan Jumaat dari orang yang menyempurnakan sholat tamam dan qashar?

J.  sah.

S 117 Apakah hukumnya imam dalam sholat Jumaat selepas melakukan qunut kedua selepas ruku3, ruku3 sekali lagi, dan bukannya terus sujud? Jika sholatnya batal, apakah hukum sholat jamaah makmum dalam keadaan ini?

J.  Jika dia ingat sebelum mengangkat kepalanya dari ruku3 dan bertakbir untuk sujud dan sempurnakan ketundukan sujud ke bumi maka sahlah sholatmya, tetapi jika ia tidak mengingatnya sehingga dia mengangkat kepalanya dari ruku3 maka batallah sholatnya dan sholat sesiapa yang menyempurnakan bersamanya.

S 118 Adakah mungkin untuk menentukan ketinggian matahari untuk waktu sholat Nafilah Jumaat agar dikira mengikut jam selepas matahari terbit?

J. Bahagikan masa antara matahari terbit dan zawal kepada tiga bahagian, yang pertama selepas matahari terbit ia adalah matahari naik dan kemudian lanjutan ketinggian kedua dan ketiga dan yang ketiga adalah sebelum zawal.


✡✡✡✡✡




S 119 Menemui sebahagian gejala (fenomena) alam seperti banjir, ribut petir, dan ini mungkin menakutkan bagi sesetengah orang daripada sebahagian yang lain, Adakah wajib Sholat Al-Ayaat apabila menemuinya?

J.  Apabila sebahagian besar orang-orang mukmin menjadi takut sebagai iktibar azab atau tanda amaran kepada penghuni bumi, ia bukanlah urusan yang menakutkan saja bahkan juga untuk menakutkan sesuatu yang dikaitkan dengan langit (iaitu penduduk langit dari para pekerja Allah SWT).

S 120 jika diketahui bahawa gerhana akan berlaku esok, ia melalui jalan pengamal saintifik, dan apabila ia datang esok dilupakan dan diabaikan sehingga datang gerhana jenis separa dan kemudian ia mengingatinya, adakah yang diketahuinya pada gerhana sebelum yang ditemuinya wajib diqadha’kan?

J.  Wajib dia mengqadha’kannya.

S 121 Dalam Sholat Al-Ayaat dinyatakan bahawa selepas membaca Al-Hamd, membaca surah. Jika tidak sempurnakan dengan membaca ayat-ayat yang terpotong, adakah wajib dia memilih surah yang mempunyai lima ayat sahaja, dan bagaimana ia membahagikannya menjadi lima ayat jika surahnya kurang daripada lima ayat atau lebih?

J.  Tidak perlu memilih Surah yang mempunyai lima ayat, dan tidak seharusnya dibahagikan Surah mengikut ruku3-ruku3, Surah perlu dibaca pada semua ruku3, dan boleh dibahagikan Surah untuk dua atau tiga atau lima ruku3.

S 122 Sekiranya seorang mukallaf dalam Sholat Al-Ayaat membaca Al-Hamd dan ayat atau ayat-ayat dari Surah dan ruku3, dan kemudian menyelesaikan bacaan Surah dan ruku3, adakah akan membaca selepas mengangkat kepalanya Al-Hamd dan Surah atau boleh membaca Surah atau ayat-ayat dari Surah dan ruku3?

J.  Selepas menyempurnakan surah dalam ruku3 kedua seperti dalam soalan boleh teruskan ruku3 ketiga dan membaca Al-Hamd dan Surah penuh atau Al-Hamd dan sebahagian daripada Surah dan menyempurnakan Surah di dalam ruku3-ruku3 selebihnya.

S 123 Apabila membaca Al-Hamd dan Surah penuh dan ruku3 dalam Sholat Al-Ayaat, adakah dia juga perlu membaca Al-Hamd dan Surah penuh sebelum ruku3 keduanya, atau cukup dengan membaca Al-Hamd dan ayat dan kemudian menyelesaikan baki ayat-ayat surah dalam ruku3-ruku3 berikutnya?

J. Boleh membaca di dalam ruku3 kedua Al-Hamd dan Surah dan boleh membaca membaca Al-Hamd dan sebahagian daripada Surah dan melengkapkannya di dalam ruku3-ruku3 berikutnya.

S 124 Apa yang difahami daripada kata-kata Syarai3 bahawa terdapat dua cara untuk melaksanakan Sholat Al-Ayaat, dan soalan saya: Adakah kemungkinan penggabungan antara kedua-dua kaedah dalam satu rakaat, atau bahawa ia bermula dengan cara setelah melengkapkan cara yang sama?

J. Dibenarkan untuk menggabungkan kedua-dua kaedah.

S 125 mustahab lima Qunut dalam Sholat Al-Ayaat, adakah dibahagikan pada dua rakaat atau tiap-tiap satu rakaat?

J. Dibahagikan pada dua rakaat.

S 126 Apabila ragu-ragu dalam bilangan ruku3-ruku3 dalam Sholat Al-Ayaat apa yang perlu dilakukan?

J. Tetapkan yang paling kurang dan sempurnakan ruku3-ruku3 dan sujud dua sujud sahwi selepas sholat.

S 127 Bolehkah melakukan Sholat Al-Ayaat bagi yang ragu-ragu dalam kejadian Al-Ayaat (berlakunya ketakutan)?

J.  Dibenarkan.


✡✡✡✡✡


Sholat Istisqa’ (minta hujan)


128 S Apakah yang dimaksudkan dengan mengalih jubah itu dalam Sholat Istisqa’ (minta hujan)?

J.  Ia adalah mengalih dari bahu kanan ke kiri dan yang dari bahu kiri ke kanan saling alih-mengalih jubah.


✡✡✡✡✡


Sujud Sahwi:


S 129 dinyatakan dalam kaifiatnya hendaklah bertasyahud dengan Tasyahud ringan, apa yang dimaksudkan untuk Tasyahud ringan?

J.  Membaca:
أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أنّ محمداً عبده ورسوله اللهم صل على محمد وآل محمد

S 130 Dinyatakan dalam sujud sahwi bagi imam dan makmum (Jika salah satu daripada kedua mereka sendiri adalah pada hukum dirinya sendiri), apakah maknanya?

J.  Iaitu: jika salah satu daripada kedua mereka sendiri yang lupa sahaja bukan orang lain adalah pada hukum dirinya sendiri, iaitu mengikut apa yang ia lupa.


✡✡✡✡✡


Qadha’ Sholat:


S 131 Adakah sah laksanakan Sholat Nafilah yang mustahab bagi mereka yang ada qadha’ sholat wajib, dan apakah ia adalah Nafilah yang jika masuk dan mengingatinya di tengah-tengah sholatnya hendaklah ia menunaikan fardhu dan meneruskan yang fardhu?

J.  Dibenarkan bersholat Nafilah jika ia hendak mengerjakan sholat wajib yang bukan waktu semasa dan jika ia ada untuk qadha sholat wajib semasa, maka wajib atasnya mengerjakan qadha sebelum bersholat Nafilah atau sholat wajib semasa. Jika sedang sholat wajib semasa dan di tengah-tengah sholatnya mengingat sholat tertunggak yang berbangkit atasnya perlu dipinda, tetapi jika bersholat Nafilah dan mengingat sholat tertunggak tidak perlu dipinda tetapi sempurnakan Nafilah dan kemudian teruskan sholat fardhu yang tertunggak dan menqadha’nya.

S 132 Jika melakukan perjalanan (musafir) dan bersholat qashar dan bukan aturan asal sholat Dzohor dan sholat 3ashar kerana perjalanan dan apabila kami tiba di rumah ia adalah waktu matahari terbenam,, bagaimana menqadha’ sholatnya qashar atau sepenuhnya (tamam)?

J.  Apa yang terlepas qadhakan dengan apa yang terlepas, jika waktu melaksanakannya waktu Maghrib untuk perjalanan iaitu sebelum sampai, qadhakan apa yang terlepas secara qashar walaupun ia waktu Maghrib laksanakan selepas sampai dan sebelum melaksanakan sholat qadha secara penuh (tamam).

S 133 Berpuasa perlukan banyak perkara, hari-hari yang sihat dan begitu juga sholat, dan kini ia tidak sihat dan perlu mengambil ubat-ubatan sebagai rawatan, apakah dihukumkan qadha atau kafarah?

J.  Pesakit yang berhutang qadha sholat dan puasa pada hari-hari sihat jika mengharapkan pulih dari penyakitnya menunggu-nunggu sehingga sihat semula dan menqadha’nya dan membayar kafarah. Jika membayar kafarah dengan memberi makan orang-orang miskin, maka wajib atasnya berusaha walaupun sebelum sembuh untuk memberi makan orang-orang miskin, dan jika penyakit kronik dan tidak boleh berpuasa hendaklah dibayar fidyah termaklum kira-kira bagi setiap hari (3/4 kg) makanan. Bagi Sholatnya hendaklah diqadhakan seboleh mungkin secara duduk atau selainnya apa yang boleh mengikut keadaan atau penyakitnya.

S 134 Pesakit yang boleh menyebabkan sakit fikirannya dan menyebabkan dia bercampur aduk untuk mengetahui waktu-waktu Solat dan hukum-hukumnya, adakah kekal wajib sholat atasnya yang mesti diqadhakannya sendiri jika sembuh atau oleh anak sulungnya jika dia meninggal dunia pada keadaannya yang disebutkan?

J.  Jika ia sedar wajib sholat atasnya, maka wajib dia bersholat di dalam had sholat yang memungkin dia sholat yang telah digariskan dalam Syarai3 dan lain-lain, tetapi jika penyakit itu telah mengalahkan dia, sehingga dia tidak sedarkan diri dan tidak lagi boleh membezakan sehinggalah dia bangun dan sholat adalah wajib atasnya, ini keadaan yang terjadi seperti orang gila dan kemurungan yang dari satu segi gugurlah padanya kedua-dua perlaksanaan dan qadhanya ..

S 135 Meninggalkan sholat adalah tidak mustahil untuk meninggalkan alasan (keuzuran), berapa banyak budi bicaranya?

J.  Hukum-hukum ini tidak dapat berdiri sendiri melainkan oleh imam atau wakilnya untuk ditegakkan dan dipertimbangkan berapa banyak bagi imam dan bagi sesiapa sahaja yang mendirikannya dalam perkara ini..







Tiada ulasan: