Soal Jawab
Fiqh Sholat
Soal Jawab mengikut tajuk (1 -37 dari 169)
Bilangan Sholat (Nawafil):
Penentuan Waktu
Kiblat:
Pakaian Ketika Sholat
Pengenalan Sholat
Bilangan Sholat (Nawafil):
S1. Adakah dibenarkan hanya membaca surah Al Fatihah dalam sholat
Nawafil (sholat-sholat nafilah)?
J. Dibenarkan.
S2. Bolehkah seseorang itu memendekkan Nafilah Dzohor dan 3ashar
serta Nawafil yang lain kepada dua rakaat sahaja, dan untuk Sholat Malam, hanya
kepada sholat Shaf3a dan Witir?
J. Dibenarkan
✡✡✡✡✡
Penentuan Waktu
S3. Bilakah waktunya tengah malam?
J. Tengah malam adalah masa pertengahan antara tenggelamnya matahari
dan fajar shadiq, yakni pertengahan antara waktu sholat maghrib dan fajar.
S4.Jika seseorang itu bersholat apabila dia mendengar azan,
kemudian dia tersedar bahawa masa untuk sholat fardhu masih belum tiba,
bagaimana status sholat dia?
J. Ulangi sholatnya
S5. Selepas menyelesaikan sholat Dzohor, seseorang itu
teringat bahawa dia masih belum bersholat Subuh dari hari yang sama, apa yang,
dan dia tidak boleh meninggalkannya, apa yang harus dilakukan?
J. laksanakan (qadhakan) sholat itu selepasnya.
S6. Bagaimana keadaan seorang mukallaf yang tidak dapat
menentukan waktu sholat kerana dia tinggal di negara Non Muslim yang mana
siangnya sangat pendek?
J. Untuk Sholat Maghrib, ianya senang dikenalpasti dengan
kehilangan lingkaran matahari. Untuk Zawal (gelincir rembang tengahari), jika dia
tidak dapat mengenalpastinya seperti yang diajarkan oleh Syariat, dan dia tidak
mempunyai jadual pengiraan yang telah dia sahihkan dan boleh dipakai, maka
hendaklah dia mengambil zawal sebagai pertengahan antara terbitnya fajar dan
terbenam matahari. Bagi waktu fajar, jika mampu untuk mengenalpasti dengan
melihatnya dan mengetahui tandanya yang telah saya jelaskan dalam kitab Syarai3
maka beramallah dengannya, jika tidak, pengiraannya adalah apabila matahari
berada 19 darjah dibawah ufuk, dan jika masih tidak mampu, maka waktunya adalah
satu jam setengah sebelum matahari terbit, iaitu 90 minit.
S7. Bolehkah seorang mukallaf itu, mengikut pilihan mana-mana
cara penentuan waktu sholat ini, contohnya waktu sholat fajar?
J. Perlu mengikut turutan, bukan pilihan. Dan ini adalah
teksnya: [Bagi waktu fajar, jika mampu untuk mengenalpasti dengan melihatnya
dan mengetahui tandanya yang telah saya jelaskan dalam Kitab Syarai3 maka
beramallah dengannya, jika tidak, pengiraannya adalah apabila matahari berada
19 darjah dibawah ufuk, dan jika masih tidak mampu, maka waktunya adalah satu
jam setengah sebelum matahari terbit, iaitu 90 minit.]
S8. Salah satu cara untuk menentukan fajar adalah matahari
berada 19 darjah di buwah ufuk, bagaimana boleh seseorang itu mengetahuinya?
J. Diketahui dengan pengiraan matematik yang sedia ada untuk
pergerakan matahari dan bumi.
S9. Adakah dibenarkan beramal dengan jadual kalendar yang
dikira oleh negara Islam atau bukan Islam, yang mana masyarakatnya bukan kaum
Mukmin?
J. Jika ia selari dengan waktu yang ditetapkan oleh Syariah,
maka dibenarkan beramal dengannya, jadi perlu ada sedikit penyesuaian kepada
kalendar tersebut dan fokuskan kepada berapa banyak keselariannya dengan waktu
syariah sebelum boleh beramal dengannya.
S10. Bersholat di kutub utara dan selatan, serta tempat di mana
matahari tidak bersinar untuk beberapa waktu, atau bersinar untuk jangka masa
pendek, bagaimana caranya?
J. Berkenaan sholat di tempat-tempat tersebut:
Jika dia dapat mengenalpasti terbitnya matahari dan
terbenamnya matahari dengan tepat dan sempurna, yakni, dengan kegelapan,
kecerahan dan fajar sadiq, dia harus beramal dengannya, seperti yang dijelaskan
di dalam kitab. Dan jika terbit fajar dapat dikenalpasti namun kegelapan
dan cahaya fajar sadiq tidak dapat dikenalpasti, waktu maghrib adalah ketika terbenamnya
matahari dan waktu sholat fajar adalah 1 jam setengah sebelum terbit matahari
sehingga ia terbit; dan ini adalah jika jangka masa malam atau ketiadaan
matahari adalah lebih dari satu jam setengah. Namun jika jangkamasa malam dan
ketiadaan matahari kurang dari satu jam setengah; waktu sholat fajar adalah
dipanjangkan sehingga terbenam matahari, dan waktu itu memadai untuk menunaikan
Maghrib dan 3isyak sehingga sebelum terbit matahari. Dan waktu untuk Imsak
adalah sehingga sebelum terbit matahari walaupun untuk seketika samada terbit
matahari itu untuk satu jam atau 10 jam.
Dan jika dia tidak dapat membezakan antara terbit matahari
dan terbenam matahari: Maka ia akan samada diteruskan sebagai malam atau siang
selama 24 jam, dan dia harus membahagikan masa itu kepada 12 jam siang dan 12
jam malam.
Bagaimana dia menetapkan 12 jam itu?
Pada siang yang berterusan, dia boleh menetapkan setengah
dari siang itu dengan kedudukan tertinggi matahari dalam siang tersebut, maka
kedudukan tersebut ditetapkan sebagai pertengahan siang, yakni setengah dari 12
jam tersebut. Jika malam yang berterusan, iaitu tiada terbit matahari, maka
waktu yang mempunyai lebih banyak cahaya adalah pertengahan siang, yakni
setengah dari 12 jam.
Dan pertengahan siang adalah waktu zawal, yakni dia bersholat
Dzohor dan 3ashar.
Jadi waktu sholat fajar sepanjang sebelum terbit matahari iaitu
ditetapkan satu jam setengah sehingga terbit matahari.
Dan sholat maghrib adalah di waktu matahari terbenam yang
ditetapkan. Dan puasa akan bergantung kepada waktu fajar dan terbenamnya, atau
waktu sholat fajar dan sholat maghrib.
S11 Dalam jawapan sebelumnya (untuk sholat fardhu malam atau waktu matahari terbenam satu jam setengah atau kurang) menyatakan: (Waktu Imsak (terbit fajar) hingga terbit matahari walaupun dengan melihat sama ada terbenam matahari satu jam atau sepuluh jam), bentuk yang diulang antara jam dan sepuluh jam
J.
ia adalah satu
contoh untuk penjelasan.
S12. Seorang banduan yang tidak mengetahui waktu sholat dan
tidak mengetahui malam atau siang, bagaimana dia menunaikan kewajibannya?
J. Jika dia boleh mendapatkan agakan atau kemungkinan
masuknya waktu, maka dia beramal dan menunaikan kewajiban dengan keentuan agakan
tersebut. Jika dia tidak dapat mengagak, maka dia perlu membahagikan lima sholat
fardhu ini dalam tempoh dia terjaga, maka dia harus berbuat begini: Apabila dia
bangun, dia bersholat Fajar, sebelum tidur dia bersholat Maghrib dan 3isyak dan
di antara keduanya (Fajar dan Maghrib), dia bersholat Dzohor dan 3ashar.
S13. Disebutkan di dalam Kitab Syarai3: “Dan jika cukup masa
untuk thaharah (yakni wudhuk atau ghusl) sekadar bersholat lima rakaat sebelum
terbenamnya matahari, hendaklah didirikan dua sholat wajib tersebut (Dzohor dan
3ashar)”. Jadi bagaimana jika seseorang itu ada masa yang cukup untuk thaharah
dan beberapa rakaat sebelum Fajr, perlukah dia melaksanakan Maghrib dan Isya?
J. Adalah mencukupi jika ada cukup masa untuk empat rakaat
agar dapat dilaksanakan sholat Maghrib dan Isya
S14. Berkenaan sholat malam, jika waktu Fajar telah menjelma,
dan kita masih belum habis melaksanakannya, disebutkan dalam Kitab Syarai3: (“Dan
jika dia telah melaksanakan sholat malam sebanyak 4 rakaat, maka habiskanya
dengan ringan, walaupun telah masuk waktu fajar) Apakah makna “habiskannya
dengan ringan”?
J. Ia bermakna hanya membaca Fatehah, atau Fatehah bersama surah pendek, dan tidak memanjangkan sholat itu.
S15. Telah dinyatakan dalam Kitab Syarai3: (Melanjutkan masa
- dua rakaat Nafilah Fajar - sehingga cahaya merah, maka sholat fardhu adalah
lebih utama), soalannya: Adakah sholat Nafilah Shubuh selepas terbit cahaya merah
di timur secara tunai atau qadha?
J. Jika terbit cahaya merah di timur maka sholat fardhu secara
tunai dan kemudian sholat Nafilah juga secara tunai, jika matahari belum terbit
lagi, tetapi jika matahari sudah terbit maka laksanakan sholat fardhu dan
kemudian sholat Nafilah Fajar secara qadha jika dia mahu.
S16. Jika, pada musim sejuk, satu jam setengah telah berlalu
selepas melaksanakan sholat Dzohor, adakah dibenarkan untuk melaksanakan
Nawafil 3ashar sebelum waktu 3ashar? Dan apakah niatnya? Adakah secara
Ada’ (tunai) atau bagaimana?
J. Yang terbaik adalah dengan melaksanakan sholat fardhu
terlebih dahulu jika waktu sholat Nafilah telah berlalu, dan laksanakan nafilah
secara Ada’ (tunai) selepasnya.
S17. Adakah dibenarkan melaksanakan nawafil Dzohor selepas
setengah jam waktu gelincir zawal? Adakah patut dikategorikan sebagai qada’
atau ada’?
J. Dibenarkan, tetapi adalah lebih baik untuk menunaikan sholat
fardhu dan kemudian sholat nafilah secara Ada’ (tunai) walaupun telah berlalu
setengah jam selepas zawal.
S18. Bolehkah Sholat Nasyiah Malam (Nasyiatan l-Lail) ditukar
dengan Nafilah Maghrib?
J. Bersholatlah nafilah Maghrib dalam bentuk sholat Nasyiatan
l-Lail, agar anda mendapat ganjaran sholat Nasyiatan l-Lail, insya Allah.
✡✡✡✡✡
Kiblat:
S19. Cukupkah jika kita sekadar bergantung kepada kompas
untuk menentukan kiblat?
J. Boleh bergantung kepada kompas, dan yang terbaik
menentukan kiblat selalulnya adalah dengan kompas.
S20. Disebutkan di dalam Kitab Syarai3: (Diwajibkan menghadap
dalam sholat dengan mengetahui arah kiblat, jika ia jahil (tidak mengetahui) dan
bergantunglah kepada tanda-tanda berguna untuk dibuat agakan). Soalannya,
bolehkah tuan memberikan contoh tanda-tanda berguna untuk dibuat agakan arah
kiblat?
J. Contohnya, jika seseorang itu berada di Turki atau Greece,
dan dia mengetahui bahawa dia berada di negara yang terletak di utara Makkah,
maka dia boleh memanfaatkan tanda ini dalam menentukan bahawa kiblat adalah
berdekatan dengan arah selatan dari dirinya. Dan juga, jika dia mengetahui
longtitud Makkah, dan dia juga mengetahui longtitud tempat tinggalnys, dia
boleh menetapkan di mana arah Makkah, samada di barat daya dan tenggara dan
seterusnya, jadi dia menggabungkan semua tanda-tanda ini, yang mana dengannya
boleh dia menetapkan arah kiblat. Jika dia tidak tahu empat arah tersebut, maka
dia boleh bergantung kepada bintang utara dan terbenam atau terbitnya matahari.
S21. Hukum bersholat di atas haiwan tunggangan: “..dan adalah
dibenarkan untuk menunaikan sesetengah dari sholat fardhu di atas kenderaan
jika perlu, dan menghadapkan wajah ke arah kiblat, dan jika tidak mampu, maka dia
menghadap kiblat dengan kemampuan dia agar sholatnya sah, dan kiblatnya berubah
mengikut pergerakan haiwan tunggangan. Jika tidak mampu, maka dia menghadap
kiblat ketika takbiratu l-Ihram, dan jika mampu, sholatnya sah walaupun dia
tidak mengadap kiblat.” Adakah ini termasuk dengan kenderaan di zaman kita,
seperti kereta, kapal terbang dan lain-lain.?
J.Hukum ini termasuk kereta, kapal terbang dan kaedah
pengankutan moden di zaman ini.
✡✡✡✡✡
Pakaian Ketika Sholat
S22. Apakah hukum bagi seseorang yang bersholat dengan
pakaian yang tidak dibayar khumus atau mengesyakinya?
J. Tiada masalah dengan sholatnya.
S23. Apakah hukumnya bagi seseorang yang mengeluarkan darah
secara sengaja dalam sholatnya, dan kadarnya adalah dimaafkan.
J. Tiada masalah dengan sholatnya
S24. Apakah dihukumkan najis bagi menyempurnakan sholat seperti
sarung kaki, tali pinggang atau selainnya?
J. Jawabannya disebutkan dalam Kitab Syarai3: (Dan dibenarkan
bersholat bagi menyempurnakan sholat yang sedang dilaksanakan secara berasingan
dan jika terdapat najis padanya tidak dimaafkan darinya pada yang selainnya.)
S25. Jika kain kulit yang dipakai ketika sholat adalah dari
jenis yang membatalkan sholat, seperti jam, tali pinggang atau yang sepertinya,
dan ia dibuat dari kulit haiwan mati atau haiwan yang dagingnya tidak dimakan,
adakah dibenarkan bersholat dengannya?
J. Tidak dibenarkan.
S26. Jika seseorang itu syak akan pakaiannya samada ia dibuat
dari bahagian badan haiwan yang apabila dipotong, tidak mendatangkan kesakitan
kepada haiwan tersebut (seperti kuku atau bulu), dan haiwan tersebut adalah
dari jenis yang dagingnya tidak dimakan atau di makan, adakah dibenarkan bersholat
dengannya?
J. Tidak dibenarkan.
S27. Jika dia tidak tahu asal bulu tersebut, adakah ia dari tupai
atau yang lain adakah dibenarkan bersholat dengannya?
J. Tidak dibenarkan.
S28. Apa dia Al-Khaz, yang dibenarkan untuk bersholat
dengannya, yang mana berasal dari haiwan yang dagingnya tidak dimakan, dan
bagaimana untuk kita melakukan Zhakah (kaedah sembelihan yang menjadikan ia
halal) padanya?
J. Al-Khaz adalah bulu memerang sungai atau laut, ia bukan haiwan
muzhaka (yang disembelih) dan adalah dibenarkan memakai kulitnya dalam sholat
jika dilaksanakan sembelihan, dan sembelihannya adalah seperti sembelihan haiwan
lain yang darahnya mengalir di dalam urat dan memancut deras apabila dipotong.
S29. Apakah hukum memakai emas bagi orang lelaki, samada
dalam sholat atau diluar sholat.
J. Tidak dibenarkan.
S30. Adakah dibenarkan bagi orang lelaki membawa sutera dalam
sholatnya?
J. Dibenarkan
S31. Adakah sah sholat seorang kanak-kanak yang memakai
sutera?
J. Sah
S32. Adakah dibenarkan bersholat dalam pakaian yang dirampas,
yakni pakaian yang diambil dari pemiliknya secara paksa atau tanpa kebenaran?
J. Tidak dibenarkan.
S33.Adakah sah bersholat dengan pakaian yang ketat yang
menunjukkan bentuk badan, dan bukan berkaitan dengan kehalusan fabrik?
J. Dibenarkan.
S34. Kasut atau sarung kaki yang mempunyai tapak adalah satu
bentuk penghalang, kerana tapak menghalang ibu jari dari menyentuh tanah.
Adakah ini benar?
J. Sesuatu itu akan dianggap sebagai penghalang apabila
menghalang ibu jari dari menjadi tetap di atas tanah. Kerana ia adalah
sebahagian dari anggota sujud yang patut tetap (menyentuh) di atas tanah.
S35. Seseorang melihat air mani di pakaiannya, maka dia
melaksanakan Ghusl Janabah, kemudiannnya dia menunaikan sholat dengan ghusl
tersebut tanpa berwudhuk. Kemudiannya dia mendapati pakaian tersebut bukan
pakaiannya. Bagaimana status sholat dia?
J. Jika dia hanya berniat untuk Ghusl Janabah, maka penyuciannya batal dan begitu juga dengan sholatnya. Namun jika dia berniat untuk melaksanakan Ghusl yang lain, seperti ghusl taubat, kesyukuran, bersama dengan ghusl janabat yang dia ragui, maka kesuciannya sah dan begitu juga dengan sholat dia.
S36
Semasa seorang wanita bangun dari sholat bahawa sesuatu dari rambutnya
terkeluar, adakah Sah sholatnya jika jaket dan selesai sholatnya?
J.
Sah sholatnya.
S37.
Terdapat beberapa pakaian yang dicetak dengan gambar-gambar manusia atau
pemandangan alam semulajadi dan sebagainya, adakah benar memakai pakaian yang ada
gambar patung-patung dan makruh bersholat dengannya?
J
makruh memakai pakaian yang ada gambar manusia atau binatang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan