Ahad, 22 November 2015

2015 11 20

2015 11 20

KHUTBAH PERTAMA

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ  *  الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،  
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.      
أشهد ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ، 

Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
                                            
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian

Imam Ahmad Al Hassan pernah ditanya mengenai Ashabu Yasin Dalam Surah Yasin pada Firman Allah SWT:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
                                                       بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ﴾

Dan datanglah dari ujung kota, seorang lelaki dengan bergegas-gegas ia berkata: "Hai kaumku, ikutilah utusan-utusan itu".[Yasin 36:20]  Siapakah lelaki yang datang dari ujung kota dengan bergegas-gegas?

Imam Ahmad Al Hassan berkata: Dia adalah Al-Hussein (as) sebagaimana kaitan dengan beberapa ayat sebelumnya  bagi ayat ini.
﴿أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ﴾
Kami mengutus kepada mereka dua orang utusan, [Yasin 36:14]:
iaitu Muhammad (S) dan washi baginda Ali (as), dan kami telah mengukuhkan dengan,
﴿بِثَالِثٍ﴾
Dengan yang ketiga [Yasin 36:14] : iaitu Al-Hasan (as).
﴿وَجَاء مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى﴾
Dan datanglah dari ujung kota, seorang lelaki dengan bergegas-gegas: [Yasin 36: 14].  iaitu Al-Hussein, lalu mereka membunuhnya dan seumpamanya. maka
 ﴿قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ * بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ﴾
Ia berkata: "Alangkah baiknya sekiranya kamumku mengetahui.* Apa yang menyebabkan Tuhanku memberi ampun kepadaku dan menjadikan aku termasuk orang-orang yang dimuliakan". [Yasin 36:26-27]... Dan, sudah tentulah, Habib Al-Najar yang telah disahkan pada mulanya pada ayat ini, tetapi ia telah diturunkan dan bermakna kepada Al-Hussein. Ia telah diberitahu kepada saya oleh Imam Mahdi Muhammad bin al-Hasan (as) .
Mengapa Ziarah Al-Arba3in (Peringatan Hari Ke 40 Selepas Peristiwa Karbala) adalah tanda-tanda Mukmin.

Di riwayatkan dari Al-Syeikh dalam Al-Tahzhib Wal-Mashabih dari Imam Al-Hasan Al-3askari berkata, "Tanda-tanda Mukmin ada lima:

1.   Sholat lima puluh satu rakaat
2.   Ziarah Arba3in
3.   Memakai cincin di tangan kanan
4.   Meletakkan dahi di atas tanah ketika sujud
5.   Baca kuat (jihar) pada Bismillah Al-Rahman Al-Rahim

Ahl Al-Bait selawat Allah atas mereka semua telah mengesahkan dengan pengesahan yang sangat besar atas kepentingan dan penyertaan pada Ziarah Penghulu Syuhada’ Imam Al-Hussein (as). Hampir tidak ada peristiwa dari peristiwa-peristiwa agama, melainkan kita dapati ia terdiri dari amalan-amalan mustahab di dalamnya, bahkan  amalan-amalan yang paling afdhal adalah Ziarah Penghulu Syuhada’ yang mencontohi amalan-amalan Lailatul Qadar, dua hari raya, hari Arafah dan Nishfu Sya’ban ... dan lain-lain. Malah Ziarah Imam Al-Hussein dituntut pada setiap hari.

Dari sini ia telah memberikan kita satu persoalan penting: Mengapa diberikan tumpuan kepada Ziarah Imam Al-Hussein di sepanjang masa? Mengapa hari keempat puluh khususnya?

Dalam menjawab kepentingan Ziarah Imam Al-Hussein, dibawakan yang berikut:

Pertama: Untuk memikirkan keagungan atas pengorbanannya mengekalkan Islam

Jika kita melihat apa yang dilakukan Banu Umaiyah dan belajar sejarah hitam mereka kita akan melihat merekalah yang telah menyelewengkan Islam dan telah menyusupkan riwayat-riwayat yang dicipta, dan mengubah, mengantikan dan mendatangkan malapetaka  (kekecohan) di muka bumi. Ia telah menimpakan ke atas Al-Rasul junjungan Besar Muhammad (S) dan keluarga baginda untuk berjuang bersungguh-sungguh untuk meletakkan asas-asas Islam, dan Banu Umaiyah dapat memperdaya dan mengaburkan para mualimnya. Penghulu Syuhada’ berhadapan dengan beraninya untuk menyelamatkan agama datuknya Al-Mushtafa memperkenalkan dirinya, keluarga dan sahabatnya  telah menebus Islam dan mengekalkan Islam. Telah diriwayatkan dalam Hadits Al-Syarif dari Al-Nabi (S), "Hussein dariku dan Aku dari Hussein."

Bagaimana jika Islam pergi (terhapus)?, Bagaimana jika  terhapusnya nilai-nilai yang dibawa oleh Rasulullah?  Tidakkah sia-sia gema jihad (usaha gigik) Rasulullah? Semoga dijauhkan Allah perkara demikian.

Dari sini, Allah SWT memuliakan waliyNya Al-Hussein  selawat Allah atasnyauntuk menjadikan dengan menziarahinya adalah lebih afdhal daripada haji dan umrah secara mustahab dan memuliakan pengunjungnya dan memberikan kepada mereka pahala yang besar atas kemuliaannya.

Kedua:  Ziarah Al-Hussein (as) adalah untuk mengagungkan nilai-nilai dan pegangan akidah ketuhanan.

Ziarah makam Imam Al-Hussein, adalah simbol kesucian Islam dan kesucian pegangan akidah dan nilai-nilai yang dikorbankan oleh Imam Al-Hussein, di mana dengan menziarahi Penghulu Syuhada’ adalah mengagungkannya, dia yang menjadikannya pelindung kepada Syari’at dan dari satu segi dia mengagungkan agama Allah dan pegangan akidah dan nilai-nilai Rabbaniyah yang dibawa oleh Nabi Islam yang agung, Muhammad (S) dengan kenyataan bahawa kewujudan Islam semasa Muhammad dikekalkan semasa Al-Hussein, Tidak syak lagi ternyata bahawa betapa pentingnya penerusan teras kewujudan Islam sebagaimana pentingnya ia dikekalkan, apakah gunanya jika didapati agama dan kemudian tidakkah kita belajar sebagaimana yang berlaku pada agama samawi yang lain.

Kita dapati di zaman ini mereka mendirikan patung (tugu) pahlawan yang tidak diketahui keagungannnya tetapi diagungkan atas prinsip-prinsip dan nilai-nilai, bagaimana pula tidak diziarahi (diperingati) Al-Hussein seorang Imam maksum yang memberikan contoh nilai-nilai Ketuhanan Islam.

Ya, apabila kita Ziarah Penghulu Syuhada, kita mendapat ilham daripada pelajaran yang besar terhadap "pengorbanan, pelaksanaan, penolakan kezaliman, pemelihara kemuliaan dan kehormatan, penyeru kebaikan dan pencegah kemungkaran, sholat, doa-doa, membaca Al-Qur'an, melebur dalam cinta kasih dengan Allah SWT,” semua perakuan di sisi Allah, ... dan sebagainya, semua yang dibawa oleh Al-Rasul yang teragung dan memberi ilham dan nilai dari  Ziarah makam Imam Al-Hussein (as).

Satu lagi soalan timbul mengapa Ziarah Al-Arba3in adalah tanda-tanda orang-orang yang beriman?

Pada hakikatnya, jika kita melihat sekurang-kurangnya pada nombor 40, kita akan dapati bahawa ada rahsia terpendam apabila kita melihat ayat-ayat yang mulia ini:
Dan (ingatlah), ketika Kami berjanji kepada Musa empat puluh malam, lalu kamu menjadikan patung anak lembu (Al-3ijl) sepeninggalnya dan kamu adalah orang-orang yang zalim. [Al-Baqarah 2:51]

Allah berfirman: "(Jika demikian), maka sesungguhnya negeri itu diharamkan atas mereka selama empat puluh tahun, (selama itu) mereka akan berputar-putar kebingungan di bumi (padang Tiih) itu. Maka janganlah kamu bersedih hati (memikirkan nasib) orang-orang yang fasik itu".[ Al-Maidah 5:26] 


Dan telah Kami janjikan kepada Musa (memberikan Taurat) sesudah berlalu waktu tiga puluh malam, dan Kami sempurnakan jumlah malam itu dengan sepuluh (malam lagi), maka sempurnalah waktu yang telah ditentukan Tuhannya empat puluh malam. Dan berkata Musa kepada saudaranya yaitu Harun: "Gantikanlah aku dalam (memimpin) kaumku, dan perbaikilah, dan janganlah kamu mengikuti jalan orang-orang yang membuat kerusakan".[Al-A3raaf 7:142]

Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyusuinya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri".[Al-Ahqaaf 46:15] 

Mustahab pada sholat malam (Sholat Al-Lail) untuk mendoakan empat puluh orang yang beriman, sebahagian doa-doa dibaca selama empat puluh hari, jika seseorang mencapai umur empat puluh, dan dia tidak tergolong sebagai orang sholeh adalah jelas ia sebagai Syaitan (Wal-3iyazha Billah – Semoga dilindungi Allah) atas wajahnya (dirinya) dan berkata mukanya (nampaknya( tidak berjaya ... dan lain-lain. Oleh itu, kita dapati bahawa angka ini ada keistimewaannya dan rahsianya, maka begitulah juga dengan Ziarah Al-Arba3in.

Tetapi jika kita melihat, sangat sedikit pada kepentingan Ziarah Penghulu Syuhada (as) pada hari ini, ia terletak dalam yang berikut:

1.  Pada hari-hari pertama dilakukan Ziarah Al-Imam Al-Hussein (sholawatu Allah 3alahi), selepas kesyahidannya, dan sepatutnya ia dijadikan sesuatu yang istimewa terhadapnya, tetapi malangnya walaupun hanya dengan menghampiri kuburnya yang mulia-pada masa itu adalah satu kesalahan yang boleh dihukum oleh undang-undang Umaiyah, Satu-sati pribadi yang pergi adalah sahabatnya yang sangat rapat, Jabir bin Abdullah Al-Ansari, (ridhwanu Allah 3alahi) telah menziarahi Al-Hussein (as).
Tidak hairanlah pada Jabir dan apa yang disedari oleh Jabir, kerana dia adalah murid Ahl Al-Bait dan arif (cukup tahu) mengenai Ziarah Al-Imam Al-Hussein (as), beliau telah memenangi penghormatan besar dan telah memenangi sebagai pengunjung yang pertama makam-yang mulia ini.

2- Pada hari ini kita mengingati urusan yang besar, iaitu mendatangi keturunan Rasulullah dari tawanan dan keluarga yang dihina di tanah Karbala, dan dan apa yang berlaku kepada mereka daripada bencana besar dan malapetaka yang sangat hampir di Kufah apabila bin Ziyad (3alahi la3natu Allah), dan di Syam apabila Taghut penzalim Yazid bin Muawiyah (3alahi la3natu Allah), orang-orang yang mengoyak-goyak kesucian Islam dan kesucian Nabi Islam yang menghina keturunan baginda, dan mereka  telah melakukan apa yang mereka telah lakukan.

3. Pada hari ini kita mengingati pada kepulangan ketua yang mulia bapa pembebasan sebagai Penghulu Syuhada’ Al-Imam Al-Hussein selepas yang sama seperti Banu Umaiyah, dan memberangsangkan bagi negara-negara dan menjadi jurang bagi penduduknya, Maka dalam sebahagian riwayat kepala beliau yang telah dikebumikan bersama dengan badannya di hari yang mulia ini.

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ * لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ * وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ * وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ ِينِ﴾


KHUTBAH KEDUA

بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا*  وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا *  اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ  *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.
                                          
قَالَ اللهُ تعالى
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
                                                       بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

﴿وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖنَّحْنُ نَرْزُقُكَ ۗ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ﴾


Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan shalat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertaqwa. [Thaha 20:132] 

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi    
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian

Salah seorang ansar bertanya kepada Al-Imam Ahmad Al-Hassan (as):
Soalan pertama. Bagaimana saya boleh mengatasi Al-Ana (Aku)? Adakah dengan berterusan berdoa (membaca) ayat Al-Kursiy dan ayat-ayat Al-Hasyr untuk berfungsi, apakah tanda ia berfungsi? Tolong tunjukkan saya jalan yang paling singkat, dan saya berharap doakan untuk saya dan untuk saudara-saudara yang mengharapkan taufiq.

Jawapan Imam Ahmad Al-Hassan (as):
Ketika beribadat dan berdoa, hakikatnya adalah sedang memerangi Al-Ana, tetapi bukanlah memerangi Al-Ana hanya dengan beribadah dan berdoa, tetapi mestilah dengan ikhlas melakukannya, dan mestilah mendahulukan kehendak Allah atas kehendak manusia bahkan sehingga tiada lagi kehendak manusia dan tiada lagi yang tinggal pada manusia melainkan kehendak Allah dan beramallah dengannya.

Soalan kedua. Tunjukkanlah wahai Maula kata pembuka yang utama untuk bercakap tentang dakwah Al-Yamani supaya disahut oleh hati-hati manusia, bukannya keengganan, saya dapati wahai Maula ramai orang memberikan reaksi positif pada mulanya (sesi pertama) mereka hampir suka dan kemudian dalam sesi kedua mereka tiada minat langsung?

Jawapan Imam Ahmad Al-Hassan (as):
Kalian bukanlah memberi petunjuk (hidayah) kepada mereka tetapi menyampaikan kepada mereka dan kalian mempunyai dalil-dalil (keterangan) yang mencukupi untuk membuktikan (menegakkan) kebenaran kepada sesiapa sahaja dan kepada mana-mana golongan atau mazhab pun, bahkan anda juga mempunyai dalil-dalil (keterangan) untuk membuktikan (menegakkan) kebenaran anda walaupun kepada orang-orang Buddha dan Hindu, lebih utama dari orang-orang Yahudi dan Kristian dan umumnya pada mazhab umat Islam dan lain-lain, Tetapi biarkan ia menjadi asas urusan penciptaan bagi tugas anda dengan manusia, mereka merosakkan diri mereka sendiri dan menunjukkan apa yang ada dalam batin (dalaman) mereka.

Dan juga kerana ikhlas dan untuk mendekatkan diri kepada Allah dan mencari redhaNya adalah asas untuk kerja (amalan) anda dan anda menyampaikan kepada manusia untuk mendapat keberkatan kerja (amalan) anda dan menjadikannya lebih baik. Semoga Allah memberikan taufiq (kejayaan) pada anda dan meneguhkan langkah anda dan membantu anda dalam menjayakan agamaNya.

اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِى رَسُوْلَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ
                                                           
Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku
[Doa Ma'rifah Zaman Ghaibah]

اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ  *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ*  وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا  *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ  *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
                          
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿٣



✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: