Sirah
Kehidupan Nabi Muhammad (S) Bahagian 1
Nama: Muhammad (S)
Nama Bapa: Abdullah.
Nama Ibu: Aminah
Tarikh lahir: Tahun gajah
Tempat Lahir: Mekah
Tarikh kematian: tahun yang
ketiga belas hijrah
Tempat kematian: Madinah
Tempat pengkebumian: Madinah
.
Tahun gajah
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah yang Maha
Pemurah lagi Maha Pengasih
Pada tahun ke lima puluh dua sebelum
hijrah (50 hari menjelang baginda dilahirkan), Abrahah Al-Asyram (Abrahah Al-Shabbah Al-Habsyi, gabenor
Yaman) dari Yaman mengarahkan tentera yang besar dengan pahlawan-pahlawan berani yang menunggang
gajah, ke arah Mekah untuk memusnahkan Baitu Allah. Dan dalam perjalanannya ke
Mekah dia akan menghapuskan sesiapa sahaja yang cuba untuk berdiri di hadapannya.
Tentera Abrahah tiba di pinggir
bandar Mekah, dan ia adalah pada waktu malam, dan ia berkhemah di sana menunggu
waktu pagi untuk meneruskan serangannya itu, manakala penduduk Mekah dengan
segera pergi ke gunung-gunung untuk menyelamatkan diri daripadanya, dan menyerahkan
Ka’bah kepada Allah, kerana Dia SWT pelindung yang akan menjaganya, ia adalah
rumah pertama yang dibina di bumi ini untuk beribadah kepadaNya SWT.
Pada awal pagi. para tentera
memulakan serangan mereka ke atas Ka'bah, yang diketuai oleh tentera bergajah,
tiba-tiba muncul di langit burung-burung sebesar kambing, membawa di paruh
mereka batu-batu kecil dan melemparkan ke atas kepala Abrahah dan
orang-orangnya. Askar-askarnya mula menjerit-jerit dan berkeluh kesah, mereka melambung-lambung
kesakitan dan mereka mula jatuh tersungkur, penunggang dan pejalan kaki, kuda
dan penunggangnya, gajah dan penunggang gajah, mereka jatuh di atas satu sama
lain menjadi timbunan mayat. Itulah ketentuan Tuhan Yang Maha Kuasa atas musuh-musuhNya yang ingkar. Ini
adalah peristiwa aneh di sebalik tahun yang dipanggil «Tahun Gajah». Tahun yang
di dalamnya hukuman - dan dengan kehendak Yang Maha Tinggi lagi Maha Berkuasa –
atas tentera bergajah dan penunggangnya, dengan batu-batu kecil menembusi tubuh
mereka, dan Allah menyelamatkan rumahnya daripada pencerobohan orang yang
menceroboh.
Muhammad Al-Amin
Pada tahun itu, «Tahun Gajah» Rasul
yang mulia dilahirkan, oleh ibunya Aminah binti Wahab. Aminah adalah dari keluarga
mulia dan terhormat, masyhur dan terkenal dengan kebaikan, kesucian dan
kehormatan, manakala ayahnya bernama Abdullah, anak kesayangan bapanya Abdul
Muthalib (datuk Nabi), dan ketua kaumnya, serta kedudukannya menjadi kebanggaan
dan sanjungan mereka. Kehidupan Abdullah yang telah meninggal dunia lama sebelum
kelahiran Nabi Muhammad (S) yang mulia, dan Aminah telah berpindah ke rahmat
Tuhannya selepas enam tahun kelahiran baginda (S) dan dipelihara datuknya Abdul
Muthalib, dan mengamanahkan kepada perempuan yang jujur dan terpelihara
kehormatannya, namanya Halimah Al-Sa’diyah, yang menyusukan dan menjaganya. Abdul
Muthalib telah meninggal dunia dua tahun kemudian, bapa saudaranya Abu Thalib telah
membawa baginda ke rumahnya, dibawah peliharaan, jagaan dan didikannya. Abu
Thalib adalah seorang perdagang, dan dia biasanya berniaga di Mekah dan akan
keluar berniaga ke Syam (Syria) sekali setahun. Mohammed (S) mengiringi bapa
saudara baginda Abu Talib pada salah satu perjalanan beliau ke Syam.
Semua orang mengenal Muhammad (S)
mengenai kejujuran dan ketekunannya, sehingga mereka mereka memanggil baginda «Muhammad
Al-Amin». Apabila Khadijah mengetahui kejujuran dan ketekunan baginda, dia merupakan
salah seorang wanita yang paling mulia dan kaya dari kebanyakan wanita di
Mekah, menyerahkan perniagaannya untuk diperdagangkan, usaha dari pengalaman baginda
yang luas dalam menjalankan barang dagangannya, membuatkan dia berkenan dengan
akhlak dan kemuliaan diri baginda, maka dia berkahwin dengan baginda, dan meletakkan
di tangan baginda, seluruh kekayaan dan perniagaannya. .
Maka
bangkitlah baginda (S) dengan pertolongan semangat kekuatan dan kemahuan yang
masih muda baginda, dan apa yang disediakan oleh isterinya memungkinkan baginda
membantu orang-orang yang tertindas, dan menghulurkan bantuan kepada golongan
yang lemah dan miskin.
Baginda (S) dari Khadijah dikurniakan
enam orang anak: dua lelaki yang bernama Qasim dan Abdullah yang telah
meninggal dunia ketika masih kecil sebelum kerasulan baginda (S), dan empat
orang anak perempuan baginda iaitu Ruqaiyah, Zainab, Ummu Kalthum dan Fatimah
(as). Baginda (S) banyak bersabar dan sangat tabah, Baginda tidak mudah merasa
lemah dengan kematian anaknya dan malah menerima ketentuan Allah yang tidak
dapat dielakkan
dan dengan redha dan mengakuinya.
Baginda (S) disenangi dan dihormati
di kalangan masyarakat, dan mereka akan merujuk kepada baginda untuk membantu
mereka menyelesaikan masalah mereka, dan mereka percaya kepada baginda dan
bergantung kepada baginda dan telah meletakkan amanah kepada baginda, baginda tidak
pernah berbohong walaupun sekali, kerana baginda adalah seorang manusia yang
benar dan terpercaya.
﴿وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ﴾
Dan
sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung. [Al-Qalam 68:4]
Manusia pada masa itu menyembah
berhala, sedang baginda sujud menyembah Allah Yang Esa lagi Tunggal, agama
datuknya Ibrahim (as), dan baginda telah menghabiskan sebahagian besar masa baginda
beribadat di Gua Hira, sebuah gua terletak di atas bukit di utara Mekah. Baginda
pergi bersembunyi di sana, dan akan menghabiskan seluruh bulan Ramadhan, bersholat
dan beribadah kepada Tuhan dan meratapiNya.
Kerasulan
Pada ke dua puluh tujuh bulan
Rejab, baginda (S) yang penuh dan sentiasa sibuk dengan ibadahnya di dalam gua,
tiba-tiba Jibrail – Malaikat Al-Rahmaan (ملاك الرحمان) - muncul di hadapan baginda, dan tidak keluar
padanya sehingga dia berseru perkataan: (اقرأ - bacalah).
﴿اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ﴾
Bacalah
dengan nama Tuhanmu yang menciptakan).
Demikianlah Allah SWT menentukan kenabian
Muhammad (S) dalam usia empat puluh, dan diamanahkan untuk membuat perubahan
dengan memimpin manusia, mengeluarkan mereka yang berada di dalam kegelapan,
syirik dan kejahilan, kepada pemulihan ilmu dan cahaya iman, dan membimbing
mereka ke jalan kebahagiaan dan kejayaan di dunia dan akhirat.
﴿وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ﴾
Dan
tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta
alam. [Al-Anbiak 21:107]
Al-Rasul (S) turun dari gunung
itu dengan cemas dan pulang ke rumahnya, dan wanita pertama yang beriman kepada
baginda adalah isterinya, Khadijah, dan lelaki pertama menghulurkan tangan membai’ah
baginda, sepupunya, seorang budak lelaki Ali bin Abi Thalib, yang membesar di
rumah Nabi (S) dari usia muda.
Memberi Peringatan Kepada Kerabat
Terdekat
Nabi (S) semasa sholat, Ali (as) berdiri
di sebelah kanan dan Khadijah berdiri di belakang baginda, dan terus menerus
berlaku demikian, sehingga Abu Thalib menyuruh anaknya Jafar mengikut Al-Rasul
(S). Kemudian turun kepada baginda perintah Allah Ta’ala, menyuruh baginda
menyeru (berdakwah) keluarga dan kaum kerabat terdekat kepada Islam
﴿وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ﴾
(Dan
berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat) [Al-Syu3ara’
26:214] .
Baginda (S) menjemput ke rumahnya
lebih daripada empat puluh orang ahli keluarga baginda dari Bani Hashim. Selepas
mereka makan hidangan makanan, baginda berdiri di hadapan mereka, dan baginda
bersyukur kepada Allah dan kemudian berkata: «Wahai, Bani Abdul Muthalib, Demi
Allah, aku tahu tidak ada di antara orang-orang muda Arab yang
membawakan kepada kaumnya hadiah yang lebih baik daripada yang ku bawa. Aku
telah datang kepada kalian dengan membawa kebaikan dunia dan akhirat. Allah
telah mengarahkan aku untuk menjemput kalian kepadaNya. Maka siapakah di antara
kamu yang bersedia untuk membantuku dalam tugas ini, supaya dia menjadi
saudaraku, pelaksana wasiatku, dan penggantiku?».
Di antara semua yang hadir, Ali
(as) berdiri, dan dia masih anak berumur sepuluh tahun, dan menyatakan
kesediaan untuk menyokong Al-Rasul (S). Al-Rasul (S) mengulang kata-kata
baginda tiga kali, dan satu-satunya orang yang menyahutnya, sebanyak tiga kali itu
adalah Ali (as).
Al-Rasul (S) kekal menyeru (berdakwah)
kepada Islam secara rahsia, selama tiga tahun, dan yang menyahut seruan iman hanyalah
beberapa orang sahaja.
Dalam Menghadapi Syirik
Pada masa itu, orang-orang telah
datang ke Mekah dari negara dan dari tempat-tempat yang jauh untuk mengerjakan
haji, dan mereka membawa bersama mereka barang-barang yang diperlukan oleh
orang Mekah, dan memperdagangkannya kepada mereka, dan amalan ini adalah sumber
keuntungan dan menghasilkan perolehan yang banyak bagi kekayaan Mekah, dan keuntunganlah
yang menjadi tumpuan penting pemikiran mereka
Rasulullah (S) menyeru manusia supaya
meninggalkan tabiat-tabiat yang buruk, seperti berzina dan minum arak dan menanamnya
hidup-hidup anak-anak perempuan dan membunuh mereka, dan makan harta anak yatim
dan makan bangkai dan bersaksi palsu, serta perbuatan-perbuatan keji yang lain.
Baginda menyeru mereka kepada sebaliknya dengan menyuruh berbuat kebajikan dan bersedekah
kepada janda-janda, anak-anak yatim dan orang-orang miskin, dan menghubungkan tali
persaudaraan dan semangat kejiranan.
Rasulullah (S) duduk bersama
pengunjung yang datang dari jauh, bercakap dengan mereka, dan menasihati mereka
untuk meninggalkan penyembahan berhala, yang dibuat oleh tangan orang-orang
kafir dari kayu dan batu, dan diletakkan di Masjidi l-Haram di atas Ka’bah, baginda
menasihati mereka supaya meninggalkan penyembahan tersebut kerana ia tidak
memberi manfaat kepada mereka dan tidak memudharatkan mereka. Dan beribadah terus
kepada Tuhan (Al-Ilah) Yang Satu, Pencipta segala sesuatu.
Orang-orang kaya Mekah
tertanya-tanya: Bagaimana jika orang mendengar Muhammad dan meninggalkan
penyembahan berhala, tentulah nanti akan terhenti dan mereka tidak datang ke
Mekah, dan akan terputus pula sumber mata pencarian dan sumber keuntungan kita.
Maka mereka mula mengisytiharkan persengketaan sengit kepada Muhammad (S) dan
pengikut-pengikut baginda dari orang-orang Islam yang awal, walaupun jumlah
orang yang beriman telah semakin meningkat hari demi hari, orang-orang Quraisy
tetap juga memperlakukan baginda dan para sahabat, dengan lebih kejam dan zalim.
Orang-orang musyrik Quraisy mula menghina orang-orang Islam dengan cercaan dan
disakiti, dan mengarahkan supaya mereka dikutuk dan dihina untuk mengelakkan Islam
tersebar di kalangan mereka, tetapi mereka tidak berani untuk mengarahkan supaya
memudaratkan kepada semua orang-orang Islam, kerana mereka adalah berpuak-puak,
Quraisy tetap dikira sebagai Quraisy, dan yang di hadapan mereka tidak berupaya
(melakukannya), mereka menyuruh sekumpulan orang yang ternama untuk pergi ke rumah
Abi Thalib, bapa saudara Nabi dan pelindung baginda, dan ketua Bani Hashim dan
mengadu kepadanya mengenai urusan mereka dengan Muhammad, dan mereka berkata:
Wahai Abu Thalib bahawa anak
saudara kamu Muhammad telah mempermainkan tuhan-tuhan kami, memperbodohkan mimpi-mimpi
kami, mengejek kepercayaan kami, dan menuduh nenek moyang kami sesat. Dengan
itu kami bersedia untuk menawarkan kepadanya segala yang dimintanya, jika kamu
meninggalkan perkara ini, sama ada kamu menghalangnya atau menyerahkanya kepada
kami, kita akan lihat apa pedapat kami.
Abu Thalib berkata: Aku akan
bercakap dengan beliau dalam perkara ini. Apabila Abu Thalib menyampaikan
kata-kata Quraisy kepada Nabi (S), baginda menjawab: «Demi Allah wahai bapa
saudaraku, jika mereka meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan
kiriku, agar aku meninggalkan perkara ini, maka aku tidak akan meninggalkannya
sampai Allah memenangkannya atau menghancurkannya.» Apabila Abu Thalib mendengar apa yang
disampaikan Nabi (S) dan dia memberi jawapan kepada tawaran yang dibuat oleh
kaum Quraisy, dia telah mengangkat tangannya dengan tegas dan bersemangat, sambil
berkata: Aku juga bersumpah demi Allah, aku tidak akan menangkat tanganku terhadap
engkau, maka teruskanlah jalan engkau.
Para pembesar Quraisy berpendapat
untuk mengambil jalan keluar dengan penipuan dan perancangan, selepas melihat
kegagalan rancangan tersebut, mereka berkata kepadanya: Wahai Abu Thalib, Bahawasanya
Muhammad telah memecahkan belahkan kesatuan kita dan mengejek kami dan
berhala-berhala yang menjadi sembahan kami, bahkan menarik anak-anak muda kita,
dan menggalakkan mereka untuk menentang dan menderhaka, dan kami tidak melihat
penjelasan jalannya dan tidak tahu apa yang menjadi tujuannya. Jika dia miskin
kami akan berikan kekayaan, jika ia mahu menjadi raja dan juga kemewahan, kami
akan menguruskannya dan kami akan taat kepadanya, dan semua permintaannya
kepada kami, asalkan dia melepaskan dakwah ini dan membiarkan hal-hal dan urusan-urusan
kami sendiri.
Tetapi Nabi (S) melihat bapa
saudaranya dan berkata: Wahai bapa saudaraku, aku tidak mahu apa-apa daripada
orang-orang ini dan tidak menuntut daripada mereka selain beriman kepada Allah,
yang Maha Esa lagi Agung, dan membiarkan mereka menyembah berhala-berhala
mereka dan yang tidak bernilai itu, ianya tidak nermakna apa-apa sedikitpun. Orang-orang
Quraisy telah mendengar jawapan Al-Rasul (S) mereka keluar penuh dengan rasa
benci dan marah, dan bertekad untuk menggunakan kekerasan dan kekejaman mulai
hari tersrbut.
Berikutan dengan kejadian ini, Quraisy
menggandakan penindasan mereka ke atas Rasulullah, dan menyeksa sahabat-sahabat
baginda, sehinggakan beberapa orang saudara-mara Nabi (S), seperti Abu Lahab, tidak
lekang dari dijangkiti oleh musuh-musuh baginda. Mereka melemparkan kotoran kepada
baginda, dan telah mengejek-ejek baginda dan mengeluarkan kata-kata menghina pada
pandangan manusia. Malah mereka menuduh baginda tidak waras atau gila. Tetapi percubaan
mereka sia-sia sahaja, tindakan kebatilan-kebatilan mereka ini tidak akan menang,
dan telah beberapa kali mereka ingin membunuh dan menyingkirkan baginda, jika
mereka tidak takut azimat (kelebihan) Abi Talib dan pedang Hamzah, dan
pembelaan Bani Hashim. Berapa kali telah merangka rancangan untuk membunuh
baginda, tetapi apabila mereka cuba untuk melaksanakan rancangan jahat mereka,
Allah SWT telah memerhatikan mereka, menggagalkan perbuatan bodoh dan impian
mereka.
Yang Pertama Syahid Dalam Islam
Nasib sesetengah orang-orang Islam
agak berbahaya, kerana mereka tergolong dalam puak-puak (kabilah) yang besar
dan terkenal, dan orang-orang musyrik takut suku (kabilah) mereka seperti itu,
tetapi kebanyakan penganut agama Islam, mereka adalah dari golongan miskin yang
lemah, atau hamba-hamba perbudakan, adalah bahaya yang lebih dahsyat dan keras
akan menimpa mereka, seperti Bilal Al-Habsyi, adalah seorang hamba berkulit
hitam, tuannya telah meletakkannya di atas batu-batu yang panas di bawah panas terik
matahari Mekah, juga menghempapkan dadanya dengan batu-batu yang besar, dan
dibiarkan berjam-jam menderita dalam keadaan azab dan kepanasan, lapar dan
dahaga, mereka memintanya supaya menjauhkan diri dari Muhammad dan dakwahnya. tetapi
jawapan Bilal kepada mereka hanyalah berkata. Ahad, Ahad, Allahu Wahid (Satu, Satu,
hanya Allah Yang Satu). Akhirnya orang-orang musyrik pun mengikatnya dengan
tali dan mereka mengheret dia di lorong-lorong Mekah, di atas batu-batu dan
pasir, tetapi Bilal benar-benar seorang Muslim sejati, hukuman yang begitu
teruk malah meningkatkan kekuatan dan imannya.
Begitulah pula pada Yasir dan Sumaiyah
serta anak mereka berdua Ammar (3ammar), mereka adalah orang-orang Islam yang
lemah (tertindas), akibatnya tiada yang melindungi mereka dan mereka terdedah
kepada bahaya. maka sesungguhnya mereka benar-benar telah melihat penderitaan
yang paling dahsyat, Demikianlah Yasir dan Sumaiyah telah mendapat syahid di
bawah penyeksaan. Manakala Ammar, melawan mereka sehingga hampir mati, selepas
dia melihat ibu bapanya terbunuh di depan matanya, tetapi dia tidak pernah murtad
sama sekali mengikut Syariat Islam, walaupun mengucapkan perkataan kufur dengan
bertaqiyah di bawah tekanan azab.
﴿إِلَّا
مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ﴾
kecuali orang yang dipaksa kafir
padahal hatinya tetap tenang dalam beriman, [Al-Nahl 16:106]
.
Rasulullah (S) melihat pelbagai warna-warni
azab ini, yang telah menimpa para sahabat dan orang-orang yang baginda sayang, yang
meremukkan hati baginda yang amat mengasihani mereka, dan amat pedih musibah yang
menimpa mereka, tetapi baginda tidak mempunyai penawar selain kesabaran yang
indah.
Penyisihan (pemulauan)
Musyrikin Quraisy merasakan
bahawa rancangan mereka tidak mencapai hasil, dan bahaya meningkat apabila mereka
melihat meningkatnya penyebaran Islam, mereka mencari perlindungan ke langkah
yang keji, untuk menjauhkannya dari manusia, dan mereka mengambil keputusan
untuk memulau (memboikot) kaum muslimin, dan mengenakan sekatan dagangan (ekonomi)
ke atas mereka, dan mereka mengeluarkan dokumen yang mengandungi empat jenis sekatan:
1. Menghalang
pembelian dan penjualan pada orang-orang Islam.
2. Menyokong penentangan terhadap Muhammad, dan wajib
mematuhinya dalam semua pertikaian..
3 - Tidak
dibenarkan sebarang perkahwinan dengan orang-orang Islam.
4 - Menghalang
apa jua bentuk perjanjian atau hubungan dengan orang-orang Islam.
Helaian (Kenyataan) sekatan ini digantung di Ka'bah.
Apabila Abu Thalib melihat hal
yang berlaku ini, dan bagaimana mustahilnya hari demi hari orang-orang Islam akan
menjalani kehidupan di Mekah, dia memajukan kepada anak saudaranya, dan dia
telah mencadangkan kepada baginda meninggalkan Bani Hashim ke kawasan pinggir
bandar Mekah, untuk tinggal di lembah (wadi) yang dikenali sebagai «Syi3ba Abi
Thalib». Manakala Rasulullah (S) menyambut baik dan menerima cadangan beliau, Sekumpulan
individu Bani Hashim berkata kepada mereka: telah ditentukan Muhammad disingkirkan
ke Syi3ba (laluan (lurah) gunung), jadi kamu semua bertanggungjawab untuk
menemaninya, dan untuk menjadi pembantu beliau dan memenangkannya sehingga
nafas yang terakhir.
Pemulauan Quraisy terhadap Bani
Hashem berlanjutan selama tiga tahun, Ia adalah salah satu daripada tempoh
kekejaman paling besar ke atas orang-orang Islam, terutamanya mengenai
kekurangan makanan yang mencapai tahap di mana individu akan melaluinya
mendapatkan sebiji kurma sekali sehari, malahan kadang-kadang sebutir kurma,
dibahagi dua untuk dua orang, dan Ali (as) terpaksa dengan diam-diam membawakan
mereka makanan dari Mekah. Pada bulan-bulan suci, apabila keadaan keselamatan didapati
lebih baik, beberapa orang kanak-kanak Bani Hashim pergi secara berselindung
diri ke Mekah untuk mendapatkan sebahagian daripada keperluan yang mereka hajatkan,
kerana orang-orang Quraisy menghasut penjual untuk menaikkan harga, dan Abu
Lahab menjerit di pasar Mekah, dengan hasutan: Wahai manusia, naikkan harga kamu
supaya orang-orang Islam tidak mampu membeli apa yang mereka perlukan dan
jangan samakan hari ini dengan semalam, Untuk menyokong atau membela keangkuhan
hari ini dengan bekerja keras atas orang-orang yang memperkenalkan Islam dalam cara
yang sama, dan masih terdapat orang-orang seperti Abu Lahab yang mengambil
kesempatan daripada keadaan sekatan ekonomi, dengan menaikkan harga barangan
mereka hari demi hari, mereka adalah orang-orang seperti Abu Lahab dan dari orang-orang
yang sebaris pada jalannya, mereka tidak layak dalam apa jua keadaan untuk
menyeru orang yang beriman.
Selepas pemulauan selama tiga
tahun itu tidak berjaya, dan apabila terbukti bahawa sekatan ekonomi orang-orang
Quraisy juga tidak mendatangkan hasil, tidak memadamkan azam kaum muslimin,
tetapi semakin menguatkan iman mereka. sebahagian orang-orang Quraisy menyesal atas apa yang dilakukannya dan perkara yang berat itu, maka mereka mula
perlahan-lahan meringankan pengepungan, sehingga akhirnya umat Islam bebas semula
untuk kembali ke Mekah. Dan boleh bslik ke rumah mereka, dan itu adalah
mukjizat daripada Allah, setelah Ia mengutuskan anai-anai (serangga kecil yang
memakan kayu, dll) menghancurkan Helaian (Kenyataan) sekatan yang digantung di Ka'bah, memakan semua perkataan zalim dan sekatan, dan meninggalkan perkataan-perkataan
yang lain, apabila orang-orang melihatnya, mereka tahu bahawa Allah SWT tidak
menerima sekatan ini, maka dikoyakkanlah Helaian tersebut dan diberikan ssebahagian
besar daripada mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan