Rukun keempat: Najis dan Hukum-hukumnya
Mengenai Najis:
Ia ada sepuluh jenis:
I dan II: air kencing
dan tahi haiwan yang tidak boleh dimakan dagingnya, jika haiwan yang
memiliki darah merah mengalir, sama ada jenis yang haram seperti singa, atau memperlihatkan haram
sebagai halal. Dirujuk pada haiwan yang tidak memiliki aliran darah dan air
kencingnya suci.
III: Air mani, adalah
najis bagi semua haiwan yang halal atau haram dimakan, dan mani pada haiwan yang
tidak memiliki aliran darah adalah suci.
IV: Bangkai, dan
tidak menajiskan daripada bangkai haiwan kecuali haiwan yang darahnya terpancut
keluar apabila urat besar dipotong (haiwan yang memiliki aliran darah),
dan semua yang menajiskan dengan kematian, apabila terputus badannya adalah
najis semasa hidup atau mati. Apa yang tidak halal semasa hidup seperti tulang
dan bulu adalah suci, melainkan bahagian-bahagian yang menjadi najis, seperti anjing, babi dan orang kafir.
Diwajibkan ghusl (bersuci) pada tubuh manusia yang mati
yang sebelumnya suci dan selepas sejuk oleh kematiannya, begitu juga apabila menyentuh
bahagian-bahagian yang terdapat tulang. Cuci (ghusl) tangan yang lembap yang menyentuh
pada bahagian-bahagian yang tidak ada tulang, atau menyentuh haiwan mati yang memiliki
aliran darah selain manusia.
V: Darah, tidak
najis, melainkan haiwan yang berurat, tidak (najis) seperti darah ikan yang
mengalir dan yang serupa dengannya.
VI dan VII: anjing dan
babi, kedua-dua bahagian-bahagian (anggota) dan air liurbta najis. Sekiranya
haiwan kacukan anjing maka anaknya dikira sama dengan hukum mengikut nama. Adapun
haiwan-haiwan selain keduanya itu tidaklah najis. Musang, arnab, tikus, dan cicak adalah bersih, tetapi
jangan pada penggunaan air yang sedikit yang dimasuki cencorot atau tikus atau
cicak untuk minuman atau pembersihan, dan begitu juga air yang sedikit yang mati
di dalamnya cicak atau kala jengking atau ular.
VIII: Minuman
keras adalah najis dan perahan buah beri jika dididihkan dan dipergiatkan dan tidak
memabukkan, dan ia bersih jika ia dihilangkan dua pertiga..
IX: Minuman yang
ditapai (diperam) - (najis).
X: Orang kafir.
Dan yang cenderung (sepertinya): semua yang keluar dari Islam atau yang membuat
tuntutan yang tidak wajar dan yang menafikan dan mengetahui apa keperluan
agama, seperti Khawarij dan pelampau Nawashib (Nashibi). Orang-orang Yahudi dan
Nasrani, jika mereka tidak fanatik dan tidak terus menentang maka mereka
dihukum suci. Jika tidak demikian, tidaklah dianggap najis pada dirinya, tetapi
jika dia menunjukkan (penentangan) dia adalah najis.
Makruh (dibenci): air kencing baghal, keledai, dan haiwan
melata, dan peluh unta tunggangan yang gemuk, dan yang berubah bentuk
(kacukan), dan tahi ayam.
Hukum-hukum
pada Najis:
Wajib dikeluarkan najis dari badan dan pakaian untuk bersholat,
thawaf dan masuk ke masjid, dan dari peralatan dapur untuk digunakan. Dan dimaafkan
pada pakaian dan badan di tempat yang terlalu sukar untuk dielakkan dari darah
kudis dan luka yang tidak (melarat), walaupun banyak, dan resapan darah yang besarnya
(luasnya) kurang dari garis pusat (diameter) 1 sentimeter, yang setiap satunya tidak
lebih dari tiga tempat darah, dan yang lebih daripada itu wajib ditanggalkan
jika terkumpul atau berselerak. Dan dibenarkan bersholat bagi menyempurnakan sholat
yang sedang dilaksanakan secara berasingan dan jika terdapat najis padanya tidak dimaafkan darinya pada yang selainnya.
Dan membersihkan (memerah) pakaian dari segala najis melainkan
air kencing bayi, ia mencukupi dengan menjirus air di atasnya. Jika diketahui
tempat najis dicuci, Jika tidak diketahui cuci semua tempat yang disyaki. Dan
basuh badan dan pakaian dari air kencing dua kali.
Jika bersentuh dengan orang kafir, anjing atau babi
pakaian manusia menjadi basah wajib cuci di tempat
berkenaan, walaupun ia telah kering mustahab dijirus dengan air, dan pada
badan dicuci kawasan yang basah. Jika orang yang sholat gagal untuk
mengeluarkan najis-najis pada pakaian atau badannya ulang semula di dalam waktu
dan di luar waktu sholat, sekiranya tidak diketahui kemudian diketahui selepas sholat,
ia tidak wajib mengulanginya sama sekali. Dan kalau melihat najis di dalam
sholat dia boleh membuang pakaian tersebut dan menutup aurat dengan yang lain darinya
dan wajib menyelesaikannya, dan jika tidak boleh melainkan dengan membatalkannya
dan disambung semula.
Dan bagi pengasuh anak-anak jika ia tidak mempunyai
pakaian melainkan sehelai untuk dibasuh sekali dalam sehari dan ia dibasuh sebelum
sholat Dzohor adalah baik untuk sholat-sholat Dzohor-3ashar serta Maghrib-3isyak,
dengan pakaian Dzohor. Jika orang yang sholat walaupun mempunyai dua helai
pakaian dan sehelai daripadanya bernajis yang tidak diketahui secara khusus
bersholat satu sholat dengan setiap sehelai daripadanya sahaja secara
berasingan. Pada yang mempunyai banyak pakaian (yang bernajis sehelai daripadanya
suci) diperlakukan seperti itu juga melainkan kesuntukan waktu bersholatlah secara
telanjang. Ia mesti (wajib) membuang pakaian yang najis dan bersholat telanjang,
jika tidak ada yang lain, walaupun dia tidak memungkinkannya bersholat dengannya
dan tidak mengulangi.
Matahari apabila mengeringkan air kencing dan najis yang lain
di bumi, di tanah-tanah kosong dan pengekalan air kencing telah menyucikan
tempatnya, serta semua yang tidak boleh dipindahkan seperti tumbuh-tumbuhan dan
bangunan, dengan syarat menyingkirkan bahagian najis, dan yang sebaik-baiknya dijiruskan
air ke atas air kencing dan kemudian diikuti pembersihan dengan pengeringan panas
matahari.
Dan api menyucikan mengikut keadaannya, dan habuk di
dalam stokin dan bahagian bawah tapak kaki, dan (tanah) bumi menyuci di antara sebahagian
kepada sebahagian yang lain. Dan air hujan tidak najis dalam keadaan ia terjadi,
dan tidak
juga dalam keadaan airnya mengalirkan saliran (parit) dan yang serupa dengannya,
melainkan perubahan najisnya.
Dan air yang mencuci kekotoran yang najis, sama ada dalam
pencucian pertama atau kedua, dan sama ada tercemar dengan najis atau tidak,
itu jika dia kekal dicuci bahagian yang najis, tetapi jika dibersihkan tempat
yang dicuci dari najis maka cuciannya bersih, dan begitu juga untuk dikatakan pada
periuk (bekas).
Pada pinggan mangkuk:
Dan tidak boleh makan dan minum di dalam bekas-dari emas
atau perak, atau digunakan dalam perkara yang lain. Makruh yang bersalut perak,
dan boleh diambil bukan untuk digunakan. Tidak haram (dilarang) menggunakan selain
emas dan perak dari jenis galian (logam) dan permata, walaupun harganya dua
kali ganda. Perkakas dapur orang-orang musyrik suci sehingga diketahui
kenajisannya.
Tidak boleh digunakan sesuatu daripada kulit, melainkan ia
suci keadaannya semasa hidup. Dan mustahab mengelakkan dari yang tidak boleh
dimakan dagingnya sehingga dikuliti selepas disembelih. Dan menggunakan dari bekas
peralatan khamar (arak) yang diperam atau yang berminyak selepas dicuci. Dan makruh:
Apa yang dari kayu (khasban) atau labu (qar3an), atau tembikar (Khazfan; seramik)
yang tidak berminyak.
Dan cuci periuk (bekas) yang dijilat anjing tiga kali,
kali pertama dengan tanah, dan dari bekas arak (Khamar) dan tikus jika mati
tiga kali dengan air, dan tujuh kali lebih afdhal. Dan selain dari yang
tersebut cukup sekali cuci tidak termasuk cucian penyingkiran, dan tiga kali lebih
afdhal.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan