Bab V: Hukum Orang Yang Mati
Ia ada lima:
Pertama: Al-Ihtidhar (Ketika Kematian).
Diwajibkan: Si mati diwajibkan dihadapkan ke arah kiblat dengan lurus belakangnya serta
menjadikan mukanya dan tapak kakinya dihadapkan ke arah kiblat, dan ia adalah fardhu
kifayah.
Mustahab mengajarkan kepadanya Syahadatain, dan ikrar (pengakuan) terhadap Nabi dan
para Imam dan Mahdi-mahdi (as), dan Kalimat Al-Faraj [✡], dan pindahkan ke tempat
di mana dia bersholat, dan pasangkan lampu pada malam dia meninggal dunia, dan
bacakan Al-Quran. Apabila dia mati rapatkan matanya, katupkan mulutnya, letakkan
(luruskan) tangannya di sisinya, dan tutup dengan kain.
dan mempercepat mengolahnya hanya supaya keadaannya kelihatan sama, cuba untuk mengetahui alamat-alamat
kematian
atau bersabar atasnya tiga hari.
Makruh: meletakkan besi di atas perutnya, dan dihadiri oleh mereka yang dalam
janabah atau haidh.
Kedua: Memandikannya.
Ia adalah fardhu kifayah, serta dikafankan, disholatkan atasnya dan dikebumikan,
dan orang- yang paling utama terhadap dirinya adalah mereka dari para warisnya.
Sekiranya orang-orang yang utama itu lelaki dan perempuan, lelaki lebih utama,
dan isteri lebih utama dari wanita, dari setiap orang dalam semua hukum-hukumnya.
Orang kafir boleh memandikan orang Islam jika tidak ada orang Islam atau
seorang muslimah kerabat (mahram), begitu juga perempuan kafir boleh memandikan seorang muslimah sekiranya tidak ada muslimah atau orang lelaki kerabat (mahram).
Orang lelaki memandikan muslimah kerabat mahramnya di sebalik pakaian
dengan mendedahkan muka, kedua tangannya, serta kedua bahagian atas dan tapak
kaki jika tidak ada muslimah. Begitu juga orang perempuan (yang memandikan) dengan mendedahkan dada di atas pusat (si mati) dan kakinya di bawah
lutut. Orang lelaki tidak boleh memandikan yang bukan mahramnya melainkan
telah menjaganya tidak kurang dari tiga tahun, dan juga perempuan tidak boleh memandikan yang dijaganya tidak kurang dari lima tahun, dan memandikannya
tanpa di
sebalik pakaian.
Semua orang yang secara zahirnya mengucap dua kalimah syahadah walaupun
tidak beriktiqad kepada kebenaran boleh dimandikan, kecuali mereka dari Al-Khawarij,
Al-Ghulat (Pelampau) dan Nawashib (Nashibi). Mereka yang berperang bersama Imam
dan mati dalam pertempuran tidak dimandikan dan tidak dikafankan hanya disholatkan
atasnya. Begitu juga orang yang memang diwajibkan hukuman mati atasnya,
diarahkan supaya dimandikan sebelum dia dibunuh, maka jangan dimandikan selepas itu.
Jika terdapat sebahagian mayat yang mempunyai dada atau hanya dada sahaja maka
mandi dan kafankan serta disholatkan atasnya dan dikebumikan,
Walaupun tidak sempurna dan hanya memiliki tulang dimandikan kumpulkan dalam kain dan
dikebumikan, dan begitu juga keguguran jika sudah ada roh atau ia berumur empat
bulan ke atas. Walaupun ia tidak memiliki tulang dan amat terhad dibalut dengan
kain dan dikebumikan, Dan begitulah juga yang keguguran jika tidak ada roh. Jika hanya ada mayat seorang Muslim dan bukan kafir atau tiada mahram dari wanita
tiada kerabat yang kafir, seorang muslimah jiruskan air ke atasnya dengan jirusan-jirusan
di sebalik pakaiannya ke atas pusatnya dan di bawah lututnya, kemudian diawetkan
dengan kapur barus dan dikebumikan. Bagi mayat perempuan kerana tiada kerabat (mahram), maka seorang Muslim menjiruskan dengan
air pada mukanya, tangannya dan kakinya sahaja, dan diawetkan dengan kapur
barus dan dikebumikan.
Wajib: Pada mulanya bersihkan kotoran (najis) dari tubuhnya, kemudian mandikan
dengan air campuran daun bidara (Al-Sidr) bermula dengan kepalanya, kemudian sebelah kanan
dan kemudian sebelah kirinya, dan sedikit dijirus ke dalam air campuran daun bidara (Al-Sidr) tanpa ditetapkan tambahan padanya. Dan selepas itu dengan air kapur barus atas
sifat yang disebutkan, dan akhirnya dengan air jernih (Al-Qarah) seperti ghusl janabah (mandi
junub). Wudukkan mayat mustahab dan tidak diwajibkan. Dan ia tidak boleh
dihadkan kepada kurang daripada mandian-mandian (jirusan) yang disebutkan kecuali
ketika dharurat. Jika tidak ada kapur barus (Al-Kaafuur) dan air
campuran daun bidara (Al-Sidr) mandikan dengan air jernih (Al-Qarah) sekali,
dan tiga kali lebih afdhal. Sekiranya takut dengan memandikannya memberi bekas
pada kulitnya seperti terbakar atau dijangkiti cacar [bopeng] boleh bertayammum
dengan debu (tanah) sebagaimana keharusan tayammum orang hidup..
Tata cara ghusl (mandi): diletakkan dengan tenang menghadap kiblat, dan hendaklah
mandi di bawah redupan, dan membuat lubang untuk air, dan makruh dibawa
ke bilik mandi tidak mengapa menyediakan bekas (takungan). Hendaklah digunting
bajunya dan ditanggalkan darinya, menutup auratnya, dan melembutkan jari-jarinya
perlahan-lahan, dan cuci kepalanya dengan buih daun bidara
(Al-Sidr) sebelum
dimandikan, cuci lubang-lubang kecil dalam badan dengan air campuran daun bidara (Al-Sidr) dan Al-Haradh (kalium) atau sabun wangi dan cuci tangannya,
dan mulakan dengan kepala sebelah kanan di bahagian sukar, dan cuci setiap anggota
tiga kali dalam setiap cucian, lap (sapu) perutnya dalam dua cucian yang
pertama, ia hanya untuk mayat perempuan mengandung. Dan itu adalah cucian di
sebelah kanan, dan basuh pencuci tangan pada setiap cucian, Kemudian lap
(keringkan) dengan kain selepas selesai.
Dan makruh memperlakukan mayat dari kakinya, mendudukkannya,
memotong kukunya, memijak rambutnya, dan salah dalam memandikannya, jika
terpaksa mencucinya cuci bahagian anggota yang salah itu.
Ketiga: Dalam mengkafaninya.
Wajib dikafan dengan tiga potongan kain yang
menyelimuti, baju
dan kain, dan dibolehkan kerana keadaan darurat selapis
(sepotong) kain. Dan tidak boleh dikafankan dengan sutera. wajib menyapu tempat sujudnya dengan
kapur barus yang disediakan, melainkan si mati melarangnya, maka jangan mendekatkan
kapur barus. Dan sedikit dalam kadar dirham lebih afdhal, dan lebih afdhal
empat dirham, dan dilengkapkan tiga belas dan dua pertiga dirham. Dalam keadaan darurat, dikafankan tanpa kapur barus. Dan tidak boleh memberi haruman selain
kapur barus dan serbuk wangian. [mengikut pasaran Iraq - pent]
Tata cara bahagian ini: orang yang memandikan hendaklah memandikannya sebelum mengkafankan atau hendaklah berwudhu’ sebagaimana wudhu’ untuk
sholat dan bagi mayat lelaki dilengkapi
jubahnya dengan serban ala Ibrani (Hebrew) yang tidak bersulam emas, dan kain pinggang (cawat) yang panjangnya tiga setengah hasta dan lebarnya hampir satu
jengkal, Diikat kedua hujungnya pada pinggangnya dan dililit mengelilingi
pahanya dan diikat ketat selepas diletakkan di antara punggungnya dengan kapas,
Jika ditakuti sesuatu akan keluar tidak mengapa disumbat kapas dalam duburnya.
Serban dililit untuk menutup kepala dan kedua hujungnya keluar
melingkari ke bawah dan bertemu di dadanya. Tambahan bagi wanita melebihi kafan
lelaki bagi meliputi seluruh kawasan dada atau payudara, dan meletakkan sebagai
ganti yang meliputinya dengan serban. Dan yang boleh dijadikan
kain kafan kain dari
kapas (Cotton), Dan ditabur Al-Hibarah (kain keluaran Yaman
dari kapas), Al-Lifafah (cadar) dan qamis - (jubah) dengan serbuk
wangi, dan hendaklah Al-Hibarah di atas Al-Lifafah (kain) dan qamish (baju
panjang) di bahagian dalam sekali., dan menulis pada Al-Hibarah, qamish,
kain sarungnya dan dua helai kertas namanya dan bahawa dia menyaksikan syahadatain,
bahawa dia menegaskan para imam dan Mahdi-mahdi (as) dan bilangan yang terakhir
daripada mereka adalah baik-baik saja. Menyebutkan sahabat-sahabatnya, yang
merupakan orang-orang Islam dan bukan golongan jahiliyah, dan ini adalah tanah
Al-Hussein (as), jika itu tidak ada maka isyaratkan dengan jari. Jika
boleh jadikan Al-Hibarah pengganti Lifafah yang lain. dan hendaklah dijahit kain
kafan itu dengan benang, dan jangan basahkan dengan air liur, dan jadikan
padanya dua lembar daun kurma, jika tidak ditemui dapatkan daun bidara (Al-Sidr), jika tidak dijumpai ambil dari yang
berlainan, jika tidak boleh dari pokok yang basah. Dan letakkan salah satu darinys
di sebelah kanan dengan tulang selangkanya ditempel di kulitnya, dan yang satu
lagi di sebelah kiri baju di antara qamish dangan kain sarungnya, dan kapur barus dihancurkan
dengan tangannya, dan letakkan apa yang lebih disukainya dari tempat diletakkan
sujudnya di atas dadanya. Dan lipatkan Al-Lifafah (kain) sebelah kiri ke atas
kanan, dan sebelah kanan atas kiri.
Makruh: dikafankan dengan kain linen, dan jika kerja-kerja untuk mengkafankan mulakan
pada lengan baju, dan dengan tulisan hitam, dan taburkan pada alat pendengaran
dan pengelihatannya dengan sesuatu dari kapur barus.
Tiga Masalah:
Pertama: jika keluar najis dari mayat selepas dikafankan, jika
menyentuh badannya dibasuh
dengan air, walaupun bertemu dengan kain kafannya dilakukan seperti itu juga, melainkan
selepas ia dimasukkan ke dalam kubur hendaklah ia yang digunting (dibuangkan).
Kedua: Wanita yang dikafankan oleh suaminya walaupun mereka mempunyai wang,
tetapi dia tidak perlu menambah sesuatu selain yang wajib. Dan dikafankan lelaki
yang dari asalnya telah terlebih dahulu meninggalkan hutang-hutangnya dan apa
yang diwasiatkannya. Walaupun tidak mempunyai kain kafan ia tidak dikebumikan
telanjang, tetapi umat Islam wajib menyediakan kain kafan, tetapi mustahab
atas mayat bagi keperluan daun bidara (Al-Sidr), kapur barus dan
lain-lain.
Ketiga: Jika putus (gugur, jatuh) sesuatu dari mayat dari rambutnya atau anggota tubuhnya,
wajib dimasukkan bersamanya ke dalam kafannya.
Keempat: Dikuburkan Di Dalam Tanah.
Ia mempunyai mukadimah yang disunnahkan , keseluruhannya: Berjalan di
belakang jenazah, atau salah satu sisinya, hendaklah mengikuti jenazah, dan
bermula di barisan hadapan di sebelah kanan, kemudian pusing dari belakang ke
sebelah kiri, dan hendaklah diberi tahu orang-orang yang beriman kematian seoramg
mukmin, dan ketika melihat jenazah mengucapkan:
الحمد
لله الذي لم يجعلني من السواد المخترم،
Segala puji bagi Allah, yang tidak menjadikanku dari golongan hitam yang
dihormati.
Dan hendaklah meletakkan jenazah di atas tanah apabila tiba di kuburan di tempat
yang mengikut kakinya dan wanita menghadap kiblat, dan dihantar dalam tiga cara,
dan menghulurkan kepalanya dahulu ke kubur, wanita mengikut keadaan, dan turun untuk
memasukkan dengan berkaki ayam, dan mendedahkan kepalanya, dan melepaskan kancingnya.
Makruh bagi saudara-mara mengambil alihnya (melaksanakan), melainkan pada wanita,
suaminya atau saudara (mahram) lelakinya yang melaksanakannya. Dan mustahab
untuk berdoa apabila diturunkan ke kubur.
Pada Sunnah dan fardhu mengkebumikannya, Yang Difardhukan: Ditanam di dalam tanah mengikut keupayaan. Yang belayar di
laut dan ditenggelamjan di dalamnya, sama ada diletakkan pemberat atau masukkan
ke dalam bekas seperti keranda atau yang serupa dengannya, kerana sukar
mendapatkan kawasan tanah. Dan hendaklah meletakkan (mengiring) di sebelah
kanan menghadap kiblat, melainkan pada wanita bukan Islam yang hamil dari
seorang Muslim,
dengan membelakangkan kiblat.
Kaedah: Kubur digali setinggi berdiri atau separas tulang selangka (dada), dan dibuat
liang lahad mengikut arah kiblat, dan untuk membolehkan yang
dikafankan muat dari kepala ke kakinya, dan dibuatkan bersamanya sesuatu dari tanah
(turbah) Al-Hussein (as), serta mentalqin dan mendoakan untuknya, kemudian disusun
batu-bata, dan oleh seorang lelaki keluar dari kubur, menakut-nakutkan
orang-orang yang hadir dengan menunjukkan tanah di tapak tangan, sambil berkata:
إنا لله
وإنا إليه راجعون
Sesungguhnya
kita adalah kepunyaan Allah dan kepadaNya jualah kita kembali.
Dan meninggikan tanah kubur sekadar empat jari, dan membuat kepersegian,
dan jirus air dari kepala dan kemudian berputar ke atasnya, diutamakan hantaran
jirusan air di tengah-tengah kubur. Tangan diletakkan di atas kubur dan memohon
rahmat atas si mati, dan Al-Waliy akan bertalqin *mengajar) selepas pemergian orang-orang
ke atasnya dengan suara yang tinggi. Mustahab memberi ucapan takziah dan ia adalah
pemberian sebelum dan selepas pengebumian, dan memadai dilihat oleh sahabat-sahabatnya.
Makruh: Menghias kuburan dengan kayu Jati melainkan apabila perlu (dharurat), dan
untuk menakut-nakutkan yang bertalian saudara atas kasih sayangnya, dan begitu
juga makruh melepa (simen) kuburan dan memperbaharuinya, dan menguburkan
dua mayat dalam satu kubur, dan untuk memindahkan si mati dari satu negara ke
negara lain, melainkan untuk dilihat seseorang dan makruh bersandar
di kuburan atau berjalan di
atasnya.
Kelima: Akhiran.
Ia ada empat masalah:
Pertama: tidak boleh menggali kuburan, atau memindahkan orang yang mati selepas mereka
dikebumikan, dan tidak boleh menggunting pakaian mereka melainkan bapa dan adik-beradik.
Kedua: orang yang mati syahid dikebumikan dengan pakaiannya dan tanggalkan baju
bulu dan dua sandalnya, samada
keduanya disentuh darah atau tidak disentuh darah, dan jangan bezakan di antara
yang dibunuh dengan besi atau selain darinya.
Ketiga: Hukum kesyahidan bagi anak di bawah umur dan orang gila apabila mati
dibunuh adalah mengikut hukum baligh yang berakal.
Keempat: Jika mati anak yang dikandung gugur keluar, tetapi dia mati tanpa dikelar
lehernya dari bahagian lebih mudah tercabut (nyawanya) hendaklah dijahit (dicantumkan)
tempar lukanya .
Mandi-mandi
(Ghusl) yang disunahkan,
Ada tiga puluh jenis mandi (ghusl),
Tujuh belas mengikut waktu
ia adalah:
1.
Mandi pada hari Jumaat, waktunya:
dari terbit fajar hingga zawal (gelincir) matahari, dan lebih dekat dengan
zawal lebih afdhal. Dan ia boleh dipercepatkan pada Khamis bagi orang yang
takut kekurangan air atau dilewatkan selepas zawal pada hari Jumaat, dan diqadhakan
pada hari Sabtu. ........[= 1]
2.
Dan enam di bulan
Ramadhan:
i.
malam pertama,
ii.
malam nishfu Ramadhan (15),
iii.
malam tujuh belas
iv.
malam sembilan belas
v.
malam dua puluh satu
vi.
malam dua puluh tiga,
3.
Pada malam Al-Fithri.
4.
Pada kedua-dua hari raya
5.
Pada hari Arafah,
6.
Pada malam nishfu (15) Rajab dan
7.
Pada pada kedua puluh tujuh Rajab,
8.
Pada malam nishfu (15) Sya3ban
9.
Pada hari Al-Ghadir,
10.
Pada Al-Mubahalah,
11.
Pada hari Tarwiyah (8 Zhi
Al=Hijjah) ......[=17]
12.
Dan lapan mengikut
perbuatan itu, iaitu:
i.
Mandi
(Ghusl) Ihram,
ii.
Ghusl Ziarah Nabi (S)
iii.
Ziarah para Imam (as),
iv.
Ghusl berlebihan dalam Sholat Al-Kusuf-gerhana
(dan Al-Aayat) jika dia mahu penghakimannya,
v.
Ghusl Al-Taubah, sama ada dari
fasiq atau Kafir,
vi.
Ghusl Sholat Hajat,
vii.
Ghusl Sholat Istikhaarah,
viii.
Ghusl Sholat Al-Istisqa’
(minta hujan).........................[=25]
13.
Dan lima kerana tempat,
iaitu:
i.
Ghusl masuk (tanah) Al-Haram,
ii.
Ghusl masuk Masjidil Haram
iii.
Ghusl masuk Kaabah,
iv.
Ghusl masuk Madinah,
v.
Ghusl masuk Masjid Al-Nabi
(S).........[=30]
Empat Masalah:
Pertama: Mandi (Ghusl) mengikut perbuatan
dan kerana
tempat mustahab dilakukan sebelumnya,
dan Mandi (Ghusl) mustahab mengikut waktu selepas masuk waktunya.
Kedua: Jika bertemu beberapa jenis Mandi (Ghusl) sunnah, cukup dengan niat
Al-Qurbah.
Ketiga dan Keempat: mustahab mandi (ghusl) sesiapa yang berusaha
dengan sengaja untuk melihat (rukya) selepas tiga
hari, mandi (ghusl) untuk anak yang baru lahir mustahab.
Semua mandi-mandi
(ghusl) ini diberi
ganjaran dengan berwuduk. Lebih afdhal lagi menyebut nama Allah semasa dan
selepas mandi dan mengucapkan:
اللهم صل على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين الطيبين الطاهرين، وطهر
قلبي من الشك والشرك والظلمة والخبائث.
Ya Allah, selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad,
para imam dan Mahdi-mahdi, mereka yang baik, mereka yang suci, dan sucikanlah
hatiku dari syak dan syirik, dan dari kegelapan dan kekotoran (kejahatan).
✡✡✡✡✡
---------------------------
[✡] - Kalimat
Al-Faraj
لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْحَليمُ الْكَريمُ، لا إِلَهَ
إِلاَّ اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ، سُبْحانَ اللَّهِ رَبُّ السَّمَاوَاتِ
السَّبْعِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ،وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan