Bab II: Mandi Al-Haidh
Ia termasuk: Keterangan, dan yang berkaitan dengannya.
Yang pertama: Al-Haidh: adalah darah
yang berkaitan dengan tamat tempoh, dan mempunyai beberapa had. Dan
kebanyakannya ia adalah
kehitaman dan agak Kental dan hangat yang keluarnya agak panas. Ia sama dengan darah dara jika di celup dengan kapas, jika
ia keluar dalam keadaan yang sukar atau teruk dan ia adalah kotoran. Semua yang
dilihat pada kanak-kanak sebelum mencapai umur sembilan tahun (baligh) ia
bukanlah darah haidh.
Paling sedikit masa keluarnya
darah haidh adalah tiga hari dan
paling lama sepuluh hari, dan juga
sedikit waktu sucinya, dan tidak
terbatas bagi lamanya waktu suci. Masing-masing dalam tempoh tiga
hari. Dan apa yang dilihat perempuan selepas (haidh) putus tidak ada darah haidh
lagi. Perempuan Qurasyiyah yang putus haidh mencecah umur enam puluh, dan yang
bukan Qurasyiyah mencapai umur lima puluh tahun.
Dan semua darah yang dilihat pada perempuan kurang dari tiga hari, ia
bukanlah permulaan haidh tetapi ia adalah darah biasa. Dan apa yang dilihat
dalam jangkamasa tiga hingga sepuluh hari, dalam jangkamasa haidh itu adalah
darah haidh, [sama ada] yang serupa atau tidak serupa. Dan pada saluran
seorang wanita biasanya yang dilihat adalah aliran keluar darah, kemudian
diganggu oleh sedikitnya waktu suci seterusnya, dan kemudian dilihat
kali kedua yang serupa dengan tempoh itu, ia tidak kira warna darah yang tidak
serupa.
Lima Masalah:
Pertama: Pada kebiasaannya sholat dan puasa diinggalkan apabila terlihat darah. Pada
permulaannya jika merasakan bahawa ia adalah haidh maka tinggalkanlah ibadah, jika
tidak janganlah tinggalkan ibadah sehingga ia melepasi tiga hari.
Kedua: jika darah itu didapati tiga hari dan kemudian terhenti dan dilihat
sebelum hari kesepuluh semuanya adalah haidh, jika ia melebihi sepuluh hari
kembali ke hal sebenar yang dingatinya. Jika berlanjutan selama sepuluh hari
dan kemudian dia melihatnya, pertama ia adalah haidhnya sendiri, dan kedua mungkin
haidhnya bersambung semula.
Ketiga: Jika darah berhenti kurang dari sepuluh hari, ia hendaklah
diuji kebersihannya dengan kapas, jika didapati bersih maka mandilah (ghusl). Jika masih
berwarna bersabarlah pada permulaannya sehingga suci atau ia melepasi sepuluh
hari. Pada kebiasaannya mandi selepas tiga hari, jika ia berterusan hingga hari
kesepuluh dan terhenti habiskan apa yang dilakukan seperti puasa, Jika ia
melebihi buatlah apa yang dibolehkan.
Keempat: Jika telah suci boleh berhubungan dengan pasangannya sebelum mandi
(ghusl) tetapi makruh.
Kelima: Jika telah masuk waktu sholat dan haidh telah berhenti dan melepasi kesempatan
bersuci (ghusl) dan bersholat ia diwajibkan mengqadha’kannya, tetapi jika sebelum
masuk waktu tidak diwajibkan, jika suci sebelum akhir waktu dengan kadar sempat
bersuci (ghusl) dan mendirikan satu rakaat sholat, wajib atasnya menunaikannya
walaupun telah menjejaskan waktu qadha’.
Adapun ia melibatkan, Lapan perkara:
Pertama: Diharamkan atasnya apa yang distaratkan ketika suci, seperti sholat,
Thawaf dan menyentuh tulisan Al-Quran. Makruh membawa Al-Quran dan
menyentuh luarannya. Walaupun telah bersih tetapi masih dalam hadats (sebelum ia
ghusl).
Kedua: Puasanya tidak sah.
Ketiga: tidak dibenarkan duduk di masjid, dan makruh berjalan di dalamnya.
Keempat tidak dibenarkan membaca seuatu daripada ayat-ayat Al-3azzaim
(Al-Quran) dan
makruh selain darinya, serta sujud diikuti ayat Al-Sajadah, begitu juga
setelah mendengarnya.
Kelima: Diharamkan suaminya berhubungan dengannya sehingga dia bersih, dibolehkan
bersenang-senang, kecuali bahagian qubul. Jika berhubungan dengannya dengan sengaja
dan sedar, dia wajib atasnya membayar Kafarah dan Kafarahnya: pada permulaan
(haidh) satu Dinar (iaitu seberat 18 karat emas), dan pada pertengahan setengah
Dinar, dan pada akhirnya suku Dinar. Jika ia mengulangi persetubuhan pada masa yang
sama tidak (dikenakan) diulang lagi Kafarahnya, tetapi jika pada masa yang
berlainan diulang (Kafarahnya).
Keenam: Tidak sah menceraikannya jika masuk masa haidhnya, dan suaminya masih bersamanya..
Ketujuh: Jika telah bersih, ia wajib mandi (ghusl), dan kaifiatnya (cara) sama
seperti Ghusl Janabah, dan mustahab melakukannya:
Berwudhuk sebelum atau selepasnya, dan wajib qadha puasa di bawah dari
sholatnya.
Kelapan: Mustahab untuk berwudhuk pada setiap sholat, dan duduk di mushallanya (tempat shalat di rumah), sekadar masa sholatnya sambil berzikir kepada
Allah SWT, dan makruh Ai-Khidhab (pemakaian pewarna kuku).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan