Isnin, 5 Oktober 2015

Bab III: Sholat Berjamaah




Bab III: Sholat Berjamaah

Mengenai Sempadan-sempadan:

Sempadan Pertama: Berjamaah mustahab didirikan pada Sholat-sholat Fardhu. Ia memastikan (Al-Martabah) kedudukan sholat-sholat. Ia tidak diwajibkan kecuali pada Sholat Jumaat dan Dua Sholat Eid dengan syarat-syaratnya. Ia tidak boleh dilakukan pada Sholat-sholat Nawafil, kecuali Sholat Istisqa’ (minta hujan) dan Dua Sholat Eid dengan syarat-syarat yang mewajibkannya. Sholat berjamaah yang diiktiraf (dikira bagi makmum) ialah apabila sempat mencapai rukuk, dikira bersama Imam satu rakaat. Sekurang-kurangnya telah mendirikan dengan salah satu dari dua rakaat bersama Imam. Tidak sah dengan adanya halangan antara imam dan makmum yang mencegah pemandangan, kecuali pada makmum perempuan. Tidak boleh terjadi imam lebih tinggi dari makmum dengan menyediakan tempat seperti binaan, dan boleh berdiri di tempat tinggi di cerunan tanah. Jika makmum di atas bangunan yang tinggi adalah dibenarkan. Tidak dibenarkan bagi makmum terlalu jauh di belakang imam, seperti yang sering berlaku pada kebiasaan (lebih daripada satu meter antara makmum dan imam), kerana tidak bersambung antara barisan-barisannya (shaf-shaf), tetapi jika shaf-shaf bersambungan, maka tidaklah mengapa.

Adalah makruh: makmum membaca di belakang imam, melainkan jika sholat dalam bacaan kuat (jihar) dan yang tidak mendengar atau bunyi yang tidak jelas atau kurang jelas, walaupun Imam tidak mengikut (menyusuli) dengan bacaan wajib.

Diwajibkan mengikut imam, maka jika makmum mengangkat kepalanya kerana tidak tahu keadaan Imam kembalilah terus mengikutnya, jika terlupa kembalilah untuk menyusulnya. Begitu juga jika tiba-tiba rukuk atau sujud sebelum Imam, menjangkakan bahawa imam telah melakukannya, kembalilah dan terus ikuti Imam, tetapi jika secara sengaja rukuk sebelum Imam dan tahu keadaan Imam, kerana ia berniat untuk bersendirian menyelesaikan sholatnya secara mufaraqah (terpisah), jika tidak, batallah sholatnya. Makmum tidak boleh berdiri di hadapan imam. Ia mesti berniat menjadi makmum dan bertujuan (menyengaja) mengikut imam tertentu, maka kalau di hadapannya ada dua orang, maka dia tidak boleh berniat menjadi makmum dan tidak boleh menentukan serta menyerahkan pada kedua mereka atau salah seorang daripada mereka. Walaupun salah seorang daripada mereka berdua yang shalat itu berkata: “Sayalah imam, sholat kamu berdua sah”: dan walaupun dia sendiri berkata: “Saya seorang makmum tidak sah sholat kamu berdua”, dan begitu juga jika ragu-ragu dalam menyembunyikan. Orang yang Sholat Fardhu boleh menyempurnakan (berjamaah) dengan orang yang Sholat Fardhu, walaupun mereka lain (tidak sama) kedua-dua Sholat Fardhunya dan orang yang mengerjakan nafilah (Al-Mutanafil) dengan yang mengerjakan Fardhu (Al-Muftaridh) dan Nafilah, orang yang mengerjakan Fardhu dengan yang mengerjakan Nafilah pada tempat-tempatnya.

Adalah mustahab: seorang makmum berdiri di sebelah kanan imam jika seorang lelaki (sahaja), dan berdiri di belakangnya jika ia berjamaah (ramai) atau bagi orang perempuan.

Jika imam seorang perempuan, orang-orang perempuan berdiri di sisinya. Dan begitu juga jika sesorang yang bertelanjang sholat dalam keadaan bertelanjang, dia duduk mereka duduk mengikut caranya.Tidak mengambil tempat melainkan jarak kedua lututnya.

)ولو كان الإمام امرأة وقف النساء إلى جانبيها. وكذا إذا صلى العاري بالعرات جلس وجلسوا عن سمته، لا يبرز إلا بركبتيه.(



Dan mustahab supaya mengulangi sholat sendiriannya jika terdapat mereka bersholat secara berjamaah pada sholat itu, samada imam atau makmum, hendaklah bertasbih sehingga imam rukuk apabila sempurnakan bacaan sebelumnya, dan orang-orang yang mulia hendaklah berada di shaf pertama, dan makruh kanak-kanak ditempatkan bersamanya. Dan makruh bagi makmum berdiri sendirian, melainkan shaf-shaf (hadapan) telah penuh dan makmum tidak perlu bersholat Nafilah apabila iqamah untuk sholat telah dikumandangkan. Dan masa untuk berdiri di shaf sholat, ketika muazzin berkata: قد قامت الصلاة (Qad Qamati sh-Sholat) dan lebih afdhal selepas (muazzin) menamatkan bacaan (empat) Syahadah.


Sempadan Kedua:

Berkenaan Imam: Ia seorang yang beriman, adil dan sempurna akal, seorang anak suci (bukan anak luar nikah), akil baligh jika makmum orang yang baligh bersholat Fardhu, dan yang asas sholatnya tidak secara duduk, yang tidak buta huruf atau yang sepertinya, tidak disyaratkan merdeka. Dan disyaratkan seorang lelaki jika makmum adalah kaum lelaki, atau kaum lelaki dan perempuan. Dan dibolehkan seorang perempuan mengimamkan kaum perempuan sahaja, dan begitu juga seorang khunsa kepada kaum khunsa sahaja, seorang perempuan tidak boleh mengimamkan kaum lelaki mahupun kaum khunsa.

Jika imam melakukan kesilapan dalam bacaan yang mengubah makna atau yang tidak difahami tidak dibenarkan menjadi imam dengan sempurna, begitu juga yang bacaannya mengubah huruf seperti orang serak atau gagap yang syubhah. Imam tidak disyaratkan berniat menjadi imam. Dan penghuni masjid, orang yang mengimarah dan orang yang tinggal di masjid lebih utama di dahulukan (menjadi imam), Al-Hasyimi lebih utama dari orang lain, apabila disyaratkan menjadi Imam. Jika Imam-imam tidak bersedia maka sesiapa yang ke hadapan dari para makmum itu adalah lebih utama, jika berbeza pendapat dahulukan yang lebih faqih dan yang paling bertaqwa. Dan adalah mustahab bagi imam supaya didengar dari belakang dua syahadahnya. Jika imam mati atau pengsan hendaklah seseorang menggantikannya untuk menyempurnakan sholat mereka, dan begitu juga apabila kelihatan Imam dalam dharurat (uzur) dia boleh digantikan, walaupun berbuat demikian secara pilihan juga dibolehkan..


Dan makruh orang yang menyempurnakan sholat semasa itu orang yang musafir, dan yang menggantikannya orang yang masbuq, orang yang mengimamkan itu cacat, berpenyakit kusta, orang yang terbatas selepas bertaubat dan orang yang tidak bersunat, dan makruh Imam bagi makmum, jika Badwi (nomad) yang mengimamkan muhajirin (berpindah), dan yang bertayamum ke atas yang bersuci (berwudhuk).

Sempadan ketiga: Hukum Berjamaah. Dan Masalahnya:

Pertama: Jika terbukti imam itu fasik atau kafir atau tidak suci-selepas sholat, itu tidak membatalkan sholat orang yang mengikutnya, dan kalau diketahui ulang semula, tetapi kalau diketahui semasa sholat hendaklah berniatlah untuk sholat sendirian (mufaraqah).

Kedua: Apabila masuk (sholat) imam itu rukuk dan takut tertinggal rukuk dan mesti rukuk, ia dibenarkan untuk berjalan untuk rukuknya sehingga masuk ke shaf.

Ketiga: Jika bertemu perempuan dan khunsa, maka khunsa berdiri di belakang imam, dan perempuan di belakangnya dan terasing.

Kempat: Jika Imam berdiri di dalam mihrab. Sholatlah bertentangan dan belakangnya bukan sholat di sisinya, jika tidak dapat melihatnya, dibolehkan sholat di shaf-shaf belakang shaf pertama, kerana mereka melihat imam.

Kelima: Tidak dibenarkan makmum mufaraqah dengan Imam tanpa alasan (uzur), tetapi jika berniat bersendiri dibolehkan.

Keenam: Jamaah dibolehkan di perahu dan beberapa perahu, samada perahu-perahu didekatkan atau terpisah.

Ketujuh: Jika makmum sedang sholat nafilah haram Imam memotongnya dan biarkan dia meneruskannya, jika ditakuti waktu akan berakhir (habis) biarkan dia sempurnakan dua rakaat mustahabnya, jika sedang sholat fardhu pindahkan (ubah) niat kepada sholat nafilah lebih afdhal dan selesaikan dua rakaatnya, Kalau Imam Al-Ashal memotongnya dan teruskan bersamanya.

Kelapan: Jika dia ingin bersama imam dalam sesuatu sholat dan menyedarinya apa yang dilakukan pada sholat pertamanya, dan menyempurnakan apa yang tinggal daripadanya. Walaupun dia menyedarinya masuk pada rakaat keempatnya, Maka setelah salam dia bersholat apa yang ditinggalkannya, dan membaca untuk rakaat keduanya "Al-Hamd" dan Surah, dan dalam kedua-dua rakaat yang akhir dengan "Al-Hamd."

Kesembilan: Jika menyedari selepas Imam mengangkat takbir akhir dan sujud bersamanya maka apabila salam berdirilah maka sambung sholatnya dan tidak perlu terus bertakbir. Walaupun dia menyedarinya selepas mengangkat kepalanya dari sujud terakhir dia bertakbir dan duduk bersamanya, maka apabila salam berdirilah maka sambunglah sholatnya dan tidak perlu terus bertakbir.

Kesepuluh: Makmum boleh salam sebelum imam dan keluar kerana keperluan (dharurat) dan sholat jamaahnya sah.

Kesebelas: Jika seorang perempuan berdiri di shaf terakhir lalu datang seorang lelaki, wajib perempuan itu mengakhiri sholatnya jika lelaki itu tidak dapat berdiri di hadapan perempuan itu.

Kedua belas: Apabila ingin terus (masuk) masbuq, maka jika sholat berakhir dan makmum memberi isyarat kepada mereka untuk memberi salam, dan kemudian berdiri lalu meneruskan apa yang ditinggalkannya.


Penutup: Berhubung Dengan Masjid

Mustahab bagi binaan masjid terbuka tidak berbumbung melainkan tempat bagi tandas (3arisy) seperti 3arisy Musa (as) dan tempat untuk berwudhu dibuatkan pintu-pintu, dan ada menara dengan dindingnya kosong di tengah-tengahnya. Orang yang melangkah masuk langkah dengan kaki kanan, dan keluar dengan kaki kiri, dan hendaklah memperhatikan kasutnya, dan berdoa ketika masuk dan keluar darinya. dan mustahab mengulang-ulanginya. Dan peralatan boleh digunakan pada perkara+perkara lain. Masjid-masjid dan kawasannya mustahab disapu (dan dibersihkan).
                                                       
Dan diharamkan: ukiran dan hiasan dengan gambar, dan membeli peralatannya, dan untuk membawamya dengan apa jua cara dan milikan. Sesiapa yang mengambil sesuatu darinya wajib mengembalikannya ke masjid itu atau ke masjid lain. Apabila hilang kesan-kesan masjid tidak dibolehkan memiliki sesuatu darinya, tidak boleh dikenakan najis kepadanya, dan jangan membuang najis di dalamnya, jangan keluarkan batu kelikir (batu-batu kecil) darinya, jika berbuat demikian hendaklah dikembalikan. Dan diharamkan membuka pintu rumah ke arah masjid melainkan pintu rumah Al-Maksum, dan makruh makan di dalamnya dan mengadakan majlis makan sangat makruh.

Dan makruh: memperbesarkannya, dan hendaklah memuliakan dengan beramal di dalamnya, atau makruh berperang termasuk di dinding, dan membuat jalan.

Mustahab: untuk mengelakkan daripada membeli dan menjual, dibolehkan pengamatan orang-orang gila, tempat penguatkuasaan penghakiman, penentuan orang-orang yang sesat, menegakkan Hudud, dan melagukan (nasyid) syair serta menaikkan suara, membuat kerja-kerja penulisan dan (tempat) tidur.

Makruh: membawa masuk ke dalamnya bau bawang atau bawang putih, berkahak dan meludah, membunuh kutu yang dilakukan dengan jaket berdebu, mendedahkan aurat, dan melontar batu-batu kecil.

Tiga Masalah:

Pertama: Jika gereja diruntuh dan dibeli, sekiranya penduduknya ahli Zimmah adalah tidak dibenarkan mencampurinya, tetapi di tanah perang atau penduduknya jahat boleh menggunakannya sebagai masjid.

Kedua: Sholat Wajib lebih afdhal didirikan di masjid dari di rumah, tetapi Sholat Nafilah sebaliknya.

Ketiga: Sholat di masjid Jamik seratus orang, dan di masjid kabilah (kaum kerabat) dua puluh lima orang, dan sholat di pusat perdagangan dua belas orang. Makam Suci Al-Maksumin daripada tempat-tempat suci dan Al-Husainiah seperti masjid suci, tetapi tidak makruh makan di Al-Husainiah dan mustahab bagi (tempat-tempat suci) imam atau dari lantikannya yang mentadbir urusan orang-orang Islam dari masjid.


Tiada ulasan: