Bab III: Mandi istihaadhah
Ia termasuk: Bahagian-bahagian, dan Hukum-hukumnya.
Yang pertama: Darah Istihaadhah - kebiasaannya – kuning, sejuk, cair
dan keluar dengan suam-suam kuku. Ia sepadan seperti sifat-sifat
darah haidh, apabila berwarna kekuningan dan kecoklatan pada hari-hari kitaran haidh
ia adalah haidh, dan pada hari-hari suci ia adalah suci. Dan semua darah yang dilihat
pada wanita yang kurang daripada tiga hari bukanlah darah ulser (barah; bisul) atau luka, ia adalah darah istihaadhah.
Begitu juga semua yang lebih lama dari kebiasaan (adat) dan melebihi sepuluh
hari, atau lebih daripada hari-hari selepas bersalin (nifas) dan tidak membawa sifat
darah haidh, atau bersama dengan kehamilan, atau kerana
berhenti haidh atau sebelum
baligh.
Jika darah melebihi sepuluh hari, dan ia adalah dari darah haidh yang telah
bercampur dengan darah selepas suci haidh, ia adalah: sama ada pada darah mubtadi’ah (baru mengalaminya), atau dalam keadaan biasa yang stabil, atau
bermasalah.
Mubtadi’ah (baru mengalaminya): dianggap sebagai darah, maka
apa yang sama seperti darah haidh, ia adalah darah haidh, dan darah yang
seumpama istihaadhah, ia adalah darah istihaadhah dengan syarat bahawa darah haidh
tidak boleh kurang daripada tiga hari dan tidak lebih daripada sepuluh hari. Jika
kurang atau lebih, atau warnanya warna yang satu (sama), atau ia tidak mencapai syarat untuk membezakan
yang dirujuk kepada kebiasaan kerana lupa jika sepadan, maka jika berbeza jadilah
tempoh haidhnya tujuh hari setiap bulan.
Pada kebiasaan (adat): (a) Menjadi kebiasaan haidhnya sama seperti istihaadhah,
apabila ia bertemu (berkumpul) dengan kebiasaan ia dapat membezakan sifat-sifat
pada kebiasaan.
Pelbagai masalah:
Pertama: Jika bilangan kebiasaannya stabil (tetap) dan masa yang dilihat bilangannya
lebih awal dari waktu tersebut atau terkemudian dari haidhnya pada bilangan maka
waktu itu adalah waktunya, kerana kebiasaan terawal atau terkemudian, sama ada
dia melihat pada sifat darah haidh atau tidak.
Kedua: Jika dilihat darah sebelum kebiasaan dan pada kebiasaan, ia tidak
melebihi sepuluh hari haidh maka semuanya adalah haidh, tetapi jika melebihi ia
menjadi kebiasaan haidh, dan apa yang mendahuluinya adalah istihaadhah. Begitu
juga jika dilihat pada masa kebiasaan dan selepasnya. Walaupun dilihat darah
sebelum kebiasaan dan pada kebiasaan dan selepasnya, maka jika tidak melebihi
sepuluh hari maka semuanya adalah haidh, tetapi lebih dari sepuluh hari maka ia
adalah hadih waktu kebiasaan dan bertaraf istihaadhah.
Ketiga: jika kebiasaannya sekali pada setiap bulan dalam bilangan tertentu, dan dilihat
dalam sebulan dua kali bilangan hari kebiasaan dan dipisahkan oleh sedikit hari
suci atau lebih, ia adalah darah haidh, walaupun datang pada setiap kali lebih
daripada kebiasaan pasti ia adalah darah haidh jika tidak melebihi sepuluh hari,
jika melebihi haidh mengikut kebiasaannya maka bakinya adalah darah istihaadhah.
Kebiasaan yang tidak menentu dirujuk kepada membezakan sifat-sifatnya, Jika meyakinkan dari sifat-sifatnya bahawa ia haidh tinggalkan
ibadah, tetapi jangan tinggalkan sholat, melainkan selepas tiga hari dan yakin
bahawa ia adalah darah haidh, maka jika ia dapar dibezakan, di sini ada tiga masalah:
Pertama: jika ingat bilangan tetapi terlupa
masa jadikan hari-hari pertama darah haidh dan bilangan harinya dan bakinya adalah
darah istihaadhah.
Kedua: jika ingat masa dan terlupa
bilangan, maka ingatkan hari pertama haidhnya dan cukupkan bilangan yang lupa sepadan
dengan tujuh hari perbezaannya dan jika ingat hari akhirnya jadikan ia penamat
bilangan hari lupa jika sepadan dan penamatnya adalah tujuh hari perbezaannya,
dan jadikan masa selebihnya diperlakukan sebagai istihaadhah, dan qadhakan hari-hari
puasa yang dikira sebagai hari-hari haidh sahaja.
Ketiga: jika terlupa semua kedua-duanya,
maka tempoh haidhnya dalam sebulan dengan jumlah hari yang terlupa dipadankan,
dan dengan tujuh hari perbezaan bahawa selagi tidak meraragukan bakinya.
Mengenai Hukum-hukumnya:
Darah istihaadhah sama ada tidak disumbat kapas (tidak dipenuhi gumpalan kapas
dengan darah), atau disumbat dan sama ada tidak menitis atau menitis.
Pada yang pertama: diperlukan untuk menukar gumpalan kapas, dan memperbaharui
wudhuk untuk setiap sholat, dan ia hendaklah menggabungkan dua sholat dengan
satu wudhuk.
Pada yang kedua: diperlukan supaya menukar gumpalan kapas dengan kain
buruk, dan mandi (ghusl) bagi sholat subuh (fajar).
Pada yang ketiga: diperlukan dua kali mandi (ghusl), ghusl untuk Dzohor dan
3ashar dijamak keduanya, dan ghusl untuk Maghrib dan 3isyak dijamak keduanya,
dan jika dilakukan seperti itu hukumnya akan menjadi suci (sah). Jika melanggarnya
tidak sah sholatnya. Jika melanggar pada mandi (ghusl)
tidak sah puasanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan