Bab V: Sholat Musafir
Dan mempertimbangkan: Syarat-syarat, dan Qashar,
dan Pengakhirannya.
Syarat-syarat ada enam,
Pertama: Pertimbangan jarak,
iaitu (44 km) untuk pergi balik, atau (22 km) satu perjalanan Jika jarak (22
km) dan mahu kembali ke rumahnya dalam satu hari atau kurang dari sepuluh hari wajib
diqasharkan, dan kalau tidak dapat diputuskan pada hari itu ia kurang daripada
(22 km) satu perjalanan dan tidak dibenarkan mengqasharkannya walaupun itu dari
niatnya. Kalaulah sesebuah negeri ada dua jalan maka laluilah jaraknya yang
paling jauh dan qasharkanlah (sholatnya). Walaupun ia cenderung kepada rukhshah
(keringangan).
Syarat kedua: menetapkan
jarak, jika seseorang menetapkan kurang dari jarak dan kemudian diperbaharui
pendapatnya dengan penetapan yang lain yang tidak boleh diqasharkan, walaupun telah
menambah jumlah jarak qashar, maka jika kembali telah memenuhi jarak tambahan
boleh diqasharkan, dan begitu juga jika mencari pengangkutan untuk dikecualikan
kepadanya atau menghilangkan keseukarannya atau mendapat kelonggaran. Jika keluar
menunggu teman-teman untuk memudahkan perjalanan bersama mereka dan kecuali
akan kembali, ia adalah untuk jarak sejauh (22
km) diqashar dalam perjalanan dan tempat berhentinya, Walaupun tanpa menyempurnakannya
sehingga dipermudahkan baginya oleh teman-teman dan perjalanannya.
Syarat ketiga: Bahawa
musafir tidak akan terputus dengan penginapan semasa, jika penentuan jarak pada
perjalanan yang dimilikinya telah menetap enam bulan disempurnakan (sholat lengkap)
untuk perjalanannya dan pada milikannya, dan dan begitu juga jika dia bercadang
untuk tinggal dalam suatu jarak. Walaupun di antara dia dan milikannya atau dia
tidak bercadang untuk menetap di dalam jarak qasharnya, qasharlah dalam perjalanan
yang khusus. Walaupun dia mempunyai beberapa tempat tinggal yang dianggap
antara beliau dan yang pertama, dan jika ia adalah jarak qashar dalam
perjalanannya, dan terputus musafirnya dengan tempat tinggalnya maka hendaklah dia
menyempurnakannya (sholat lengkap). Kemudian dengan mengambil kira jarak perjalanannya
di antara tempat-tempat tinggalnya, maka ia bukan jarak sholat tamam (sholat
lengkap) dalam perjalanannya tidak menganggu (putus) musafirnya, jika ia adalah
jarak qashar pada perjalanannya yang kedua sehingga ia sholat di tempat tinggalnya
(lahirnya).
Dan tempat tinggal di mana dia bersholat lengkap di
dalamnya: adalah tempat kediamannya yang tetap dan semua tempat milikannya atau
yang serupa (seperti tanah terkumpul, atau harta rampasan perang, digunakan
atas kebenaran Imam), Ia telah menetap enam bulan berturut-turut dan seterusnya,
dengan syarat bahawa ianya adalah rumah milikan untuk kediaman.
Syarat keempat: Bagi
melakukan perjalanan yang diterima sebagai wajib seperti hujjatu l-Islam
(membela Islam), atau sunat (mandub) seperti ziarah Nabi (S) dan keluarganya, atau dibenarkan (mubah) seperti perjalanan para
pedagang. Kalau untuk maksiat tidak boleh qashar seperti
pengikut-pengikut-orang yang zalim, dan hobi memancing, tetapi kalau cuba untuk
mencari kekuatan dan memperkukuhkan tanggungannya atau berdagang boleh qashar.
Syarat kelima: Bagi
yang tidak menjadikan musafirnya lebih banyak daripada menetap, seperti Badwi (nomad)
yang mencari rantau (wilayah), penyewa (pemandu) dan pedagang (pelayar; pelaut) dan
peniaga yang mencari pasaran dan penghantar surat (bungkusan). dan kawalan bagi semua mereka
yang bermusafir empat hari dalam seminggu atau enam belas hari dalam sebulan
atau enam bulan dalam setahun adalah sentiasa bersholat lengkap dan berpuasa
dalam perjalanan, mula bersholat lengkap dan berpuasa apabila dia mengetahui
bahawa halnya ini, walaupun pada hari pertama dia bermusafir.
Syarat keenam: tidak
dibenarkan bagi yang bermusafir mengqasharkan sholatnya sehingga tidak
kedengaran lagi azan, dan dia tidak boleh menggunakan keistimewaan sebelum itu
walaupun berniat untuk bermusafir pada waktu malam. Dan begitu juga apabila ia kembali
mengqasharkannya sehingga dia sampai mendengar azan (suara manusia bukan
pembesar suara) dari wilayahnya, maka apabila dia mendengar laksanakan sholat lengkap. Jika dia
berniat untuk tinggal lebih dari sepuluh hari di negerinya laksanakan sholat
lengkap, dan tidak dengan mengqasharkannya. Jika dia teragak-agak antara
azamnya dengan membuat keputusan, hendaklah laksanakan sholat lengkap, walaupun
satu sholat. Jika dia berniat untuk tinggal (menetap) tetapi kemudian mula berazam
untuk tidak tinggal (menetap) dan kembali mengqasharkannya sama ada beliau bersholat
satu sholat dengan niat sholat lengkap atau lebih atau tidak sholat. Walaupun
telah dipinda niatnya sekali lagi untuk kekal (menetap) dia mestilah mempunyai
niat baru untuk tinggal sepuluh hari untuk laksanakan sholat lengkap..
Mengenai Qashar:
Bahawa ia adalah 'azam atau tekad melainkan
pada salah satu dari empat warga: Mekah,
Madinah, masjid Jamik di Kufah dan Al-Hayar dan ia adalah bebas untuk memilih,
dan melaksanakan sholat lengkap lebih afdhal. Jika melaksanakan qashar maka walau
apa pun sempurnakan semula (sholat lengkap), dan jika tidak tahu mengqasharkannya, tidak perlu diulang
semula walaupun masih ada masa, dan jika terlupa tidak perlu melakukan semula
dalam waktunya. Jika orang-orang bermusafir sepakat mengqasharkannya sah sholatnya, dan apabila masuk waktu dan ia adalah sholat
semasa kemudian bermusafir dan waktu yang selebihnya diqasharkan secara tunai,
walaupun masuk waktu dan ia adalah musafir dan waktu yang selebihnya dilaksanakan
sholat lengkap secara tunai.
Mustahab: yang
mengucapkan selepas sahaja Sholat
Fardhu tiga puluh kali:
سبحان الله والحمد الله،
ولا إله إلا الله والله أكبر.
Subhana Allahi Wal-Hamdu Lillahi, Wa La Ilaha Illa Allahu Wa Allahu Akbar.
yang diwajibkan bagi Sholat Fardhu, dan tidak
perlu bagi musafir menyusuli sholat semasa ini apabila melaksanakan sholat
lengkap, tetapi bagi yang mengqasharkan Sholat Fardhu dan memberi salam secara
bersendiri.
Akhiran, masalah-masalah:
Pertama: Jika anda pergi ke suatu
jarak dan yang mencegahnya dianggap penghalang, jika di tempat yang tidak
kedengaran lagi padanya azan qasarkan jika tidak berpaling daripada niatnya
untuk bermusafir, walaupun dia mendengar atau memulakan perjalanannya dengan sholat
lengkap, dan tiada perbezaan antara bermusafir di darat dan di laut.
Kedua: Jika keluar pada suatu
jarak tiba-tiba datang angin ribut, jika sampai mendengar azan laksanakan
sholat dengan qashar.
Ketiga: Jika berazam tinggal
bukan di negerinya sepuluh hari, dan kemudian keluar dalam suatu jarak bukan (qashar)
maka jika berazam kembali dan tinggal menetap sempurnakan (sholat lengkap)
dengan berangkat ke negerinya.
Keempat: Sesiapa yang masuk sholat
dengan niat qashar, dan kemudian menukar kepada menetap dan berazam tinggal (menetap)
sempurnakan (sholat lengkap). Walaupun hanya berniat tinggal (menetap) untuk
sepuluh hari dan telah mulakan sholatnya, maka jika menukar kepada bermusafir dan
memutuskan untuk bermusafir maka kembali kepada qashar. Walaupun azam baru
untuk bermusafir selepas tamat sholat lengkapnya kembali pula ke qashar.
kelima: Dengan mengambil kira hal
mengqadha’kan sholat yang habis waktu, tidak berubah.wajibnya, jika terlepas sholat
qashar qadha’kan juga (secara qashar).
Keenam: Apabila berniat suatu
jarak (qashar) dan tidak kedengaran lagi padanya azan dan diqasarkan, ia
seolah-olah tidak lagi bersholat.
Ketujuh: Apabila masuk waktu Nafilah
Zawal dan tidak bersholat dan sedang bermusafir mustahab baginya mengqadha’kannya
walaupun dalam perjalanan (musafir).
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan