Rabu, 7 Oktober 2015

Bab V: Sholat Musafir


Bab V: Sholat Musafir

Dan mempertimbangkan: Syarat-syarat, dan Qashar, dan Pengakhirannya.

Syarat-syarat ada enam,

Pertama: Pertimbangan jarak, iaitu (44 km) untuk pergi balik, atau (22 km) satu perjalanan Jika jarak (22 km) dan mahu kembali ke rumahnya dalam satu hari atau kurang dari sepuluh hari wajib diqasharkan, dan kalau tidak dapat diputuskan pada hari itu ia kurang daripada (22 km) satu perjalanan dan tidak dibenarkan mengqasharkannya walaupun itu dari niatnya. Kalaulah sesebuah negeri ada dua jalan maka laluilah jaraknya yang paling jauh dan qasharkanlah (sholatnya). Walaupun ia cenderung kepada rukhshah (keringangan).

Syarat kedua: menetapkan jarak, jika seseorang menetapkan kurang dari jarak dan kemudian diperbaharui pendapatnya dengan penetapan yang lain yang tidak boleh diqasharkan, walaupun telah menambah jumlah jarak qashar, maka jika kembali telah memenuhi jarak tambahan boleh diqasharkan, dan begitu juga jika mencari pengangkutan untuk dikecualikan kepadanya atau menghilangkan keseukarannya atau mendapat kelonggaran. Jika keluar menunggu teman-teman untuk memudahkan perjalanan bersama mereka dan kecuali akan kembali, ia adalah untuk jarak sejauh (22 km) diqashar dalam perjalanan dan tempat berhentinya, Walaupun tanpa menyempurnakannya sehingga dipermudahkan baginya oleh teman-teman dan perjalanannya.

Syarat ketiga: Bahawa musafir tidak akan terputus dengan penginapan semasa, jika penentuan jarak pada perjalanan yang dimilikinya telah menetap enam bulan disempurnakan (sholat lengkap) untuk perjalanannya dan pada milikannya, dan dan begitu juga jika dia bercadang untuk tinggal dalam suatu jarak. Walaupun di antara dia dan milikannya atau dia tidak bercadang untuk menetap di dalam jarak qasharnya, qasharlah dalam perjalanan yang khusus. Walaupun dia mempunyai beberapa tempat tinggal yang dianggap antara beliau dan yang pertama, dan jika ia adalah jarak qashar dalam perjalanannya, dan terputus musafirnya dengan tempat tinggalnya maka hendaklah dia menyempurnakannya (sholat lengkap). Kemudian dengan mengambil kira jarak perjalanannya di antara tempat-tempat tinggalnya, maka ia bukan jarak sholat tamam (sholat lengkap) dalam perjalanannya tidak menganggu (putus) musafirnya, jika ia adalah jarak qashar pada perjalanannya yang kedua sehingga ia sholat di tempat tinggalnya (lahirnya).

Dan tempat tinggal di mana dia bersholat lengkap di dalamnya: adalah tempat kediamannya yang tetap dan semua tempat milikannya atau yang serupa (seperti tanah terkumpul, atau harta rampasan perang, digunakan atas kebenaran Imam), Ia telah menetap enam bulan berturut-turut dan seterusnya, dengan syarat bahawa ianya adalah rumah milikan untuk kediaman.

Syarat keempat: Bagi melakukan perjalanan yang diterima sebagai wajib seperti hujjatu l-Islam (membela Islam), atau sunat (mandub) seperti ziarah Nabi (S) dan keluarganya, atau dibenarkan (mubah) seperti perjalanan para pedagang. Kalau untuk maksiat tidak boleh qashar seperti pengikut-pengikut-orang yang zalim, dan hobi memancing, tetapi kalau cuba untuk mencari kekuatan dan memperkukuhkan tanggungannya atau berdagang boleh qashar.

Syarat kelima: Bagi yang tidak menjadikan musafirnya lebih banyak daripada menetap, seperti Badwi (nomad) yang mencari rantau (wilayah), penyewa (pemandu) dan pedagang (pelayar; pelaut) dan peniaga yang mencari pasaran dan penghantar surat (bungkusan). dan kawalan bagi semua mereka yang bermusafir empat hari dalam seminggu atau enam belas hari dalam sebulan atau enam bulan dalam setahun adalah sentiasa bersholat lengkap dan berpuasa dalam perjalanan, mula bersholat lengkap dan berpuasa apabila dia mengetahui bahawa halnya ini, walaupun pada hari pertama dia bermusafir.

Syarat keenam: tidak dibenarkan bagi yang bermusafir mengqasharkan sholatnya sehingga tidak kedengaran lagi azan, dan dia tidak boleh menggunakan keistimewaan sebelum itu walaupun berniat untuk bermusafir pada waktu malam. Dan begitu juga apabila ia kembali mengqasharkannya sehingga dia sampai mendengar azan (suara manusia bukan pembesar suara) dari wilayahnya, maka apabila dia mendengar laksanakan sholat lengkap. Jika dia berniat untuk tinggal lebih dari sepuluh hari di negerinya laksanakan sholat lengkap, dan tidak dengan mengqasharkannya. Jika dia teragak-agak antara azamnya dengan membuat keputusan, hendaklah laksanakan sholat lengkap, walaupun satu sholat. Jika dia berniat untuk tinggal (menetap) tetapi kemudian mula berazam untuk tidak tinggal (menetap) dan kembali mengqasharkannya sama ada beliau bersholat satu sholat dengan niat sholat lengkap atau lebih atau tidak sholat. Walaupun telah dipinda niatnya sekali lagi untuk kekal (menetap) dia mestilah mempunyai niat baru untuk tinggal sepuluh hari untuk laksanakan sholat lengkap..


Mengenai Qashar:

Bahawa ia adalah 'azam atau tekad melainkan pada salah satu dari empat warga: Mekah, Madinah, masjid Jamik di Kufah dan Al-Hayar dan ia adalah bebas untuk memilih, dan melaksanakan sholat lengkap lebih afdhal. Jika melaksanakan qashar maka walau apa pun sempurnakan semula (sholat lengkap), dan jika tidak tahu mengqasharkannya, tidak perlu diulang semula walaupun masih ada masa, dan jika terlupa tidak perlu melakukan semula dalam waktunya. Jika orang-orang bermusafir sepakat mengqasharkannya sah sholatnya, dan apabila masuk waktu dan ia adalah sholat semasa kemudian bermusafir dan waktu yang selebihnya diqasharkan secara tunai, walaupun masuk waktu dan ia adalah musafir dan waktu yang selebihnya dilaksanakan sholat lengkap secara tunai.

Mustahab: yang mengucapkan selepas sahaja Sholat Fardhu tiga puluh kali:

سبحان الله والحمد الله، ولا إله إلا الله والله أكبر.

Subhana Allahi Wal-Hamdu Lillahi, Wa La Ilaha Illa Allahu Wa Allahu Akbar.


yang diwajibkan bagi Sholat Fardhu, dan tidak perlu bagi musafir menyusuli sholat semasa ini apabila melaksanakan sholat lengkap, tetapi bagi yang mengqasharkan Sholat Fardhu dan memberi salam secara bersendiri.


Akhiran, masalah-masalah:

Pertama: Jika anda pergi ke suatu jarak dan yang mencegahnya dianggap penghalang, jika di tempat yang tidak kedengaran lagi padanya azan qasarkan jika tidak berpaling daripada niatnya untuk bermusafir, walaupun dia mendengar atau memulakan perjalanannya dengan sholat lengkap, dan tiada perbezaan antara bermusafir di darat dan di laut.

Kedua: Jika keluar pada suatu jarak tiba-tiba datang angin ribut, jika sampai mendengar azan laksanakan sholat dengan qashar.

Ketiga: Jika berazam tinggal bukan di negerinya sepuluh hari, dan kemudian keluar dalam suatu jarak bukan (qashar) maka jika berazam kembali dan tinggal menetap sempurnakan (sholat lengkap) dengan berangkat ke negerinya.

Keempat: Sesiapa yang masuk sholat dengan niat qashar, dan kemudian menukar kepada menetap dan berazam tinggal (menetap) sempurnakan (sholat lengkap). Walaupun hanya berniat tinggal (menetap) untuk sepuluh hari dan telah mulakan sholatnya, maka jika menukar kepada bermusafir dan memutuskan untuk bermusafir maka kembali kepada qashar. Walaupun azam baru untuk bermusafir selepas tamat sholat lengkapnya kembali pula ke qashar.

kelima: Dengan mengambil kira hal mengqadha’kan sholat yang habis waktu, tidak berubah.wajibnya, jika terlepas sholat qashar qadha’kan juga (secara qashar).

Keenam: Apabila berniat suatu jarak (qashar) dan tidak kedengaran lagi padanya azan dan diqasarkan, ia seolah-olah tidak lagi bersholat.

Ketujuh: Apabila masuk waktu Nafilah Zawal dan tidak bersholat dan sedang bermusafir mustahab baginya mengqadha’kannya walaupun dalam perjalanan (musafir).
                                                                  


✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: