Syarai3
Islam
(Juzuk
AL-Awwal)
Kitab Thaharah
Thaharah (Bersuci): Nama bagi wuduk, Gushl (mandi) atau tayammum
disebabkan memiliki pengaruh untuk dapat melakukan sholat, dan setiap satu
daripadanya dibahagikan kepada: Wajib dan Sunnah (Mandub).
Diwajibkan berwuduk: Adalah tertentu untuk sholat wajib, atau
thawaf wajib atau untuk menyentuh tulisan Al-Quran wajib, dan Sunnah (Mandub)
bagi semua yang lain.
Diwajibkan Gushl (mandi): Adalah tertentu untuk salah satu
daripada tiga perkara, atau untuk memasuki masjid atau membaca Ayat-ayat
Al-3azzaim (dari Al-Quran) dan ketika wajib dilakukan. Ia wajib apabila telah
tinggal masa akan terbit fajar dari hari yang diwajibkan berpuasa sekadar melaksanakan
Mandi Junub, dan bagi orang yang ada darah istihaadah yang akan berpuasa apabila
telah (diuji) celup dengan kapas, dan sunnah (mandub) bagi semua yang lain.
Diwajibkan bertayammum: Adalah tertentu untuk sholat wajib apabila
suntuk waktunya, dan untuk keluar dari salah satu dari dua masjid, dan sunnah
(mandub) bagi semua yang lain. Diwajibkan bersuci (thaharah) bagi yang bernazar
dan yang serupa dengannya.
Catatan berikut adalah berdasarkan kepada empat rukun:
Rukun
pertama: Mengenai Jenis-jenis air:
Bahagian
Pertama: Air mutlak
Air
yang dianggap air mutlak adalah air yang tidak ditambah dan semuanya suci lagi
menyucikan semua hadats dan kotoran (najis), dan oleh kerana terdapat najis (bendasing)
maka ia dibahagikan kepada: air mengalir, air tampungan dan air perigi.
Air
mengalir: maka
tidak najis kecuali dicemarkan oleh najis berubah salah satu dari sifat-sifatnya
(warna, rasa, dan bau), dan ia bersih kerana jumlah airnya banyak lagi suci – bertahan
– sehingga ia dapat mengelak dari berubah. Dan yang mempengaruhi hukumnya adalah air yang
disimpan di dalam bekas jika ia mengandungi bahan bahan. Jika ia bercampur
dengan benda-benda suci yang selainnya atau berubah dengan sendirinya, ia tidak
keluar dari sifat sucinya (asalnya) selagi ia bertahan dengan nama air mutlak
yang tertinggal (baki) padanya.
Air
tampungan: maka
ia bukanlah air yang bersukatan kurang dari satu Kur (457 liter) yang menjadikan
ia najis karena ia bercampur dengan yang bernajis, dan menjadi suci dengan memasukkan
satu Kur ke dalamnya yang meningkatkan sukatannya, dan tidak suci hanya dengan mencukupkan
sukatannya satu Kur Adalah tertentu darinya satu Kur ke atas yang tidak
menajiskannya melainkan ia berubah menjadi najis atau berubah berubah sifat-sifatnya.
Dan menjadi suci dengan memasukkan satu Kur demi satu Kur ke dalamnya sehingga
hilang perubahannya. Ia tidak menyucikan dengan hilang dari sifat-sifatnya, tidak
pada tampungan mahupun pada tali air (saliran), dan tidak terjadi jisim-jisim suci
di dalamnya yang menghilangkan perubahannya
Satu Kur: (457 liter), atau adalah tertentu mengikut suatu isipadu pada panjang
dan lebar serta kedalamannya tiga jengkal setengah. Ini juga termasuk pada
perkiraan bekas-bekas tampungan air, kolah dan bekas-bekas yang dibina.
Air
perigi: Bahawa
yang menjadikan ia najis apabila ia bercampur kurang dari satu Kur kerana airnya
meresap (meleleh). Walau bagaimanapun, jika airnya bersumber dari mara air yang
mangalir dari bawah tanah atau airnya itu satu Kur dan ke atas tidak menajiskannya
melainkan berubah salah satu dari sifat: warna, rasa atau bau. Dan cara ia
dibersihkan: Dikeringkan (dibuang) airnya, sesuai dengan apa yang
berlaku di dalamnya.
1.
Bangkai burung begitu juga dengan ayam (atau yang sama besar) di dalamnya: antara
(10 liter -100 liter) mengikut saiz haiwan dan keadaannya, dan kala jengking, ular
dan cicak mesti dikeringkan, di antara (30 liter -70 liter) mengikut saiz
haiwan dan keadaannya.
2.
Bangkai kambing atau anjing (atau yang sama besar) di dalamnya: antara (100-460
liter) mengikut saiz haiwan dan keadaannya.
3.
Darah, air kencing, najis, air mani atau minuman keras di dalamnya: antara
(70-460 liter), sesuai dengan jumlah besar apa yang terkandung di dalamnya dan keadaannya,
jika kesucian air dipersoalkan (mencair) atau rosak ia dikeringkan (400 liter),
dan jika ia masih tetap
utuh dan tidak rosak ia dikeringkan (100 liter) selepas dikeluarkannya.
4.
Kematian keldai atau lembu atau unta dan yang sama dengannya antara (460-700
liter) mengikut saiz haiwan dan keadaannya.
5.
Mayat manusia hendaklah dikeringkan (700 liter).
Jika
kekal warnanya, rasa atau baunya pada air daripada darah haiwan atau air
kencing atau arak atau lain-lain dikeringkan air telaga itu sehingga airnya suci
dari bau, warna dan rasa yang telah dicemari oleh najis tersebut.
Tiga
Furu3 (cabang):
Pertama: Hukum (peraturan) kecil besarnya
seorang manusia dalam peraturan mengeringkan.
Kedua: Bermacam-macam perbezaan (khilaf)
jenis-jenis najis yang wajib dikeringkan dua kali, dan jika yang serupa juga
dikeringkan dua kali
Ketiga: Jika ada bahagian haiwan
(anjing dan ke atas) atau sesuatu reputan dalam telaga terpaksa dikeringkan semua
airnya, walaupun jika sukar mengeringkannya ia tidak akan suci melainkan dengan
mengeringkannya atau mengepam keluat dari siang hingga ke malam, dan ini adalah
lebih afdhal walaupun apa yang ada di dalamnya bukan anjing.
Adalah
mustahab untuk membuat antara telaga dengan pelimbahan bawah tanah sejauh lima
hasta jika tanah adalah pepejal, atau telaga di atas pelimbahan itu, jika tidak
dibuat begitu maka jaraknya tujuh hasta. tidak dihukum najis air telaga, melainkan
mengetahui kedatangan (masuk) air dari pelimbahan kepadanya. Jika airnya dihukum
najis tidak dibenarkan menggunakannya sesuci air mutlak, dan tidak boleh digunakan
untuk makan dan minum kecuali bila darurat sahaja. Jika disyaki takungannya bernajis
dan tidak suci wajib menahan diri mereka daripadanya, tetapi jika tidak boleh mendapatkan
air selain darinya hendaklah bertayammum.
Bahagian
Kedua: Pada bahan tambahan
Ia
adalah semua benda-benda yang dimasukkan atau campuran yang dicampurkan yang
melucutkan nama (air) mutlaknya, ia suci tetapi tidak menyucikan hadats dan
kotoran, dan boleh digunakan sebaliknya. Dan apabila ia terkena najis, ia jadi najis
samada sedikit ataupun banyak, ia tidak boleh digunakan untuk makan dan minum.
Jika dicampurkan kesuciannya dengan air mutlak yang sesuai diperlakukan untuk mengangkat
hadats dengan sebutan
(nama) air mutlak itu.
Makruh
bersuci (thaharah) dengan air yang terkena panas matahari di dalam bekas, dan dengan
air yang dipanaskan dengan api untuk ghusl (mandi) orang mati. Dan air yang
digunakan (musta3mal) mencuci kotoran najis samada air yang berubah (mutaghaiyir)
atau tidak berubah, kecuali air istinja, ia suci bagi yang tidak berubah dengan
najis atau yang terkena najis dari luar. Air yang digunakan (musta3mal) dalam
wuduk suci lagi menyucikan, dan air yang digunakan untuk mengangkat hadats besar
adalah suci, tetapi tidak boleh mengangkat hadats.
Bahagian
Ketiga: Pada sisa (lebihan)
Kesemuanya
suci kecuali sisa (lebihan) anjing, babi dan orang kafir, dan yang lebih afdhal
adalah mengelakkan sisa (lebihan) haiwan yang berubah bentuk (Al-Masukh).
Kesemuanya
suci kecuali sisa (lebihan) Khawarij (Khawarij Nahrawan atau yang sama dengan
mereka), dan pelampau (Ghulat) (yang mengatakan Ketuhanan Mutlak (Al-Uluhiyah
Al-Muthlaqah) disamakan dengan makhluk), dan Nawashib (Nasibi) (kedua-duanya mewujudkan
permusuhan kepada para imam atau Mahdi-mahdi atau Syiah mereka) dari pelbagai kaum
Muslim lain suci tubuh dan sisa (lebihan) mereka.
Dan
makruh: sisa (lebihan) orang yang sombong, dan sisa (lebihan) yang makan
bangkai jika semasa kedudukan bertemu menunjukkan kedudukan sesuatu yang najis,
dan wanita dalam haid yang tidak beriman, sisa (lebihan) baghal, kaldai, tikus,
kala jengking, ular dan cicak. Air adalah najis bagi haiwan yang mati yang bangkainya
mencair, selain sesuatu yang tidak sama kepadanya. Dan yang tidak memahami
darah itulah yang menajiskan air.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan