Rukun Ketiga: Bersuci dengan Tanah berdebu
Ada Empat Bahagian
Bahagian I: Sah Bertayammum
Ia adalah beberapa makna (jenis):
Pertama: Tidak ada air. Diwajibkan
pergi mencari sejauh (1000 meter) dari semua arah dari empat mata angin ke daerah
yang mudah, dan (500 meter) bagi daerah yang sukar. Sekiranya terhalang untuk
pergi sehingga kesuntukan masa yang menjadi
kesalahan, akan sah tayammum untuk sholatnya. Tidak ada perbezaan antara tiada
air untuk sholat, dan air yang tidak mencukupi untuk bersuci.
Kedua: Tidak ada cara untuk mendapatkannya.
seolah-olah tidak ada harga maka tidak adalah air, dan begitu juga untuk mendapatkannya
dengan harga yang menyukarkan keadaan, jika tidak menyukarkan keadaan ia harus
dibeli, namun ia dikenakan dua kali ganda dari harga biasa, dan begitu juga untuk
dikatakan pada sebuah mesin yang mengeluarkan air.
Ketiga: Ketakutan. Tidak ada
bezanya antara kemungkinan bertayammum dengan takut kepada pencuri atau binatang
buas atau takut kehilangan wang, atau takut penyakit menjadi lebih teruk atau
radang atau pecah-pecah kulit dengan penggunaan air yang sangat sejuk, bolehlah
melakukan tayammum, dan juga jika dia mempunyai sedikit air untuk minum dan
dahaga hingga bimbang menggunakannya.
Bahagian
II: Boleh tayammum dengan
Ia adalah: semua yang ada di persekitaran dan namanya
bumi (tanah). Tidak boleh bertayammum dengan galian, dan tidak juga dengan abu
atau tumbuh-tumbuhan yang dihancurkan seperti tepung halus. Dibolehkan bertayammum dengan tanah kapur, batu kapur, dan tanah (liat,
debu) kubur, dan tanah yang telah digunakan dalam bertayammum. Tidak sah
tayammum dengan debu tanah yang tercemar atau yang bernajis, atau tanah yang ada
air kencing. Jika tanah bercampur dengan beberapa logam maka jika diasingkan dari
tanah dibenarkan, Jika tidak, ia tidak dibenarkan.
Makruh dengan tanah paya dan pasir. Dan mustahab dari fanah tinggi
(bukit) di bumi dan tumbuhan halusnya. Dan bertayammum dengan debu di jubahnya,
atau yang menempel di pelananya, atau yang menetap pada haiwan peliharaan berkaki
empat dan tunggangannya, bagaimanapun boleh bertayammum dengan lumpur.
Bahagian III: Kaifiat Tayammum
Tidak sah tayammum sebelum masuk waktunya, tetapi sah
dalam kesempitan waktu, tidak sah pada saatnya melainkan jika berputus asa untuk
bersuci dengan air seperti pesakit yang alah dengan air.
Dan wajib hukumnya dalam tayammum: iaitu niat,
berkesinambungan dan tertib:
1 . Letakkan (tepuk) kedua tangan di atas tanah, kemudian sapu
dahi dengan keduanya dari batas rambut hingga ke hujung hidung,
2. kemudian meletakkan (menepuk) tangannya di atas tanah dan
sapu bahagian belakang kedua tangan (dari pergelangan tangan ke hujung jari).
Ia perlu menepuk dua kali, sekali untuk muka dan sekali
untuk kedua tangan kepada wudhuk dan ghusl. Jika terputus niscaya itu mencukupi dan gugurlah
dari menyapu keduanya, dan terhad kepada bahagian dahi. Jika terputus
sebahagian dari keduanya sapulah apa yang selebihnya.
Wajib: memahami tempat-tempat
sapuan dalam tayammum, jika tertinggal sesuatu darinya tidak sah. Mustahab:
Melaga-lagakan kedua tangan selepas menepuknya di atas tanah. Jika bertayammum walaupun
ada najis pada tubuhnya tetap sah tayammumnya, sebagaimana jika bersuci dengan
air dan ia ada najis, tetapi dalam tayammum mengambil kira kesuntukan masa.
Bahagian IV: Hukum-hukumnya
Ia ada sepuluh:
1. Sesiapa yang sholat dengan bertayammum tidak akan melakukannya
semula, sama ada hadir (bermukim) atau musafir.
2. Wajib mencari air, jika tidak
mendapatkannya dan bersholat dan kemudian mendapat air di dalam perjalanannya
atau yang bersama sahabat-sahabatnya hendaklah bersuci dan sholat semula.
3. Ketika ketiadaan air dan tidak dapat bertayammum kerana tersekat
atau terhalang pada tempat yang bernajis maka gugurlah darinya yang fardhu
samada tunai atau qadha’, dan wajib ia berdoa waktu fardhu.
4. Keempat: Apabila air ditemui sebelum memasuki sholat bersucilah,
tetapi jika mendapatnya selepas selesai sholat tidak wajib mengulanginya,
apabila ada kesempatan baginya mendapatkan air ia hendaklah tidak memutuskan
sholatnya dan hendaklah ia bersuci dan menyempurnakan sholatnya, melainkan ia
meneruskan sholatnya walaupun dengan memakai takbiratu l-Ihram.
5. Orang yang bertayammum dibenarkan untuk melakukan apa yang
dibenarkan pada bersuci dengan air.
6. Jika berkumpul dalam satu di antara hal mayat, berhadats dan dalam berjunub kesemuanya tidak cukup dengan
airnya, berarti ia adalah milik salah salah daripada yang dikhaskan untuknya,
walaupun semua untuk setiap satu daripadanya atau tidak memilikinya atau milik
yang boleh menggantikannya, maka yang lebih afdhal diperuntukan hal mayat.
7. Tujuh: Jika dengan tayammum untuk junub digantikan dari bersuci,
kemudian berhadats hendaklah bertayammum semula –sebagai ganti wuduk jika ia hadats
kecil dan tidak dapat berwudhu.
8. Lapan:
Jika mampu untuk menggunakan air berhentikanlah bertayammumnya, walaupun
selepas ia gagal untuk memperbaharui tayammum. Tayammum tidak sah jika keluar
daripada waktunya selama ia tidak berhadats, atau
tidak mendapat air.
9. Bagi orang yang mempunyai beberapa bahagian anggotanya yang
sakit tidak boleh dicuci atau disapu dengan air ia boleh bertayammum, dan tidak
dibahagi-bahagikan dalam bersuci.
10.
Dibenarkan
bertayammum untuk melakukan sholat jenazah walaupun ada air, dan tidak dibenarkan
bagi jenis lain-lain sholat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan