Rabu, 14 Oktober 2015

Bahagian Ghusl (mandi)


Bahagian Ghusl (mandi)

Ghusl (mandi): Wajib dan Mandub.

Ada enam Ghusl (mandi) Wajib:

1.   Mandi Janabah,
2.   Mandi Al-Haidh,
3.   Istihaadah yang disumbat kapas,
4.   Al-Nifas
5.   Menyentuh orang mati sebelum dimandikan dan selepas sejuk,
6.   Mandi orang mati.

Ada lima bab:


Bab I: Mandi Janabah
          
Sebab-sebab, Hukum, dan Mandi.

Sebab untuk junub itu, dua perkara:

Al-Inzal: Jika diketahui telah keluar mani, maka jika keluar apa yang serupa dengannya dan mengalir keluar sesuatu yang dirangsang syahwat dan melesukan badan, diwajibkan mandi, walaupun dalam keadaan sakit dan mengelakkan daripada syahwat yang melesukan badan pada kewajipannya. Kalau untuk membebaskan diri dari tuntunan nafsu dan alirannya - dengan apa yang serupa dengannya - tidak diwajibkan. Jika dia dapati pada pakaian atau badannya air mani diwajibkan mandi jika pakaiannya tidak disekalikan dengan yang lain, dan perempuan pun begitu juga apabila aman hendaklah gushl (mandi).

Berhubungan (jimak): Jika menggauli perempuan pada qubulnya dan bertemu dua khitan diwajibkan mandi walaupun isteri telah disetubuhi itu telah mati, walaupun disetubuhi di dubur dan tidak inzal (tidak keluar mani) diwajibkan mandi. Walaupun melakukan amalan kaum Luth (laknat Allah ke atas mereka dan mereka yang melakukan amalan mereka) dan tidak inzal (tidak keluar mani) diwajibkan mandi, diwajibkan mandi bersenggama dengan binatang ternak  walaupun tidak inzal (tidak keluar mani).

Furu3: diwajibkan mandi atas orang kafir apabila mencapai (melakukan) sebab-sebabnya, tetapi ia tidak sah kerana kekafirannya, apabila dia memeluk Islam diwajibkan atasnya dan sah gushlnya. Sekiranya dia telah mandi (gushl) dan kemudian murtad dan kemudian kembali semula tidak membatalkan gushlnya itu.

Hukum-hukum: Diharamkan: membaca setiap satu daripada ayat-ayat Al-3azzaim (Al-Quran) dan membaca sebahagian daripadanya maupun Basmalah jika dia berniat dengan salah satu daripadanya, dan menyentuh tulisan Al-Quran atau sesuatu dari nama Allah SWT atau nama Nabi atau Washiy, dan duduk di masjid-masjid, atau berada di mana jua tempat di dalamnya, dan tidak dibenarkan (ziarah) ke Masjid Al-Haram atau Masjid Nabi (S) khasnya. Walaupun berjunub di kedua-dua masjid itu tidak dibenarkan melainkan dengan tayammum.

Makruh: makan dan minum, dan kurang makruh Al-Madhmadhah (berkumur-kumur mulut) dan Al-Istinsyaq (hirup air dengan hidung), dan membaca yang lebih besar daripada tujuh ayat selain dari ayat-ayat Al-3azzaim (Al-Quran), dan lebih besar dari itu membaca tujuh puluh (ayat) dan tersangat makruh (dibenci), menyentuh mushhaf (lembaran Al-Quran), dan tidur sehinggalah mandi (gushl), berwudhuk atau bertayammum, dan Ai-Khidhab (pemakaian pewarna kuku).

Mandi (Gushl): diwajibkan lima perkara:

1.   Niat,
2.   Aturannya terus menerus sehingga selesai mandi.
3.   Basuh kulit dan melakukan apa yang dikenali sebagai mandi,
4.   Menyela-nyela (gosok) apa yang tidak sampai air melainkan berbuat demikian.
5.   Tertib: Mulakan dengan kepala, kemudian badan, dan lebih afdhal dimulakan di sebelah kanan dan kemudian kiri mahupun tidak wajib tertib pada keduanya, dan gugur tertib dengan berendam sekali gus.

Perlakuan Gushl: Didahulukan dengan niat ketika mencuci dua tangan, dan diperkukuhkan apabila mencuci kepala, dan tangan digosok ke seluruh badan, dan menyela-nyela (menggosok) daerah zahir (luaran) yang tidak sampai air, dan buang air kecil dahulu sebelum mandi dan lakukan Istibraa’, iaitu tekan (urut) dari duubur menghala buah zakar tiga kali kemudian picit dari pangkal zakar ke kepala tiga kali, kemudian harus menarik narik kepala zakar tiga kali. Dan basuh tangan tiga kali sebelum memasukkan tangan ke dalam bekas air, dan berkumur-kumur dan menghirup air dengan hidung, dan dengan sukatan air (3 liter).

Tiga Masalah:

Pertama: Jika seseorang bermimpi basah telah mandi dan mengesyakinya selepas mandi, maka jika ia adalah air kencing atau bebas darinya tidak dikira, hendaklah dia mengulanginya semula.

Kedua: Jika mencuci sebahagian anggotanya, kemudian berhadats semula, ulangi mandi dari kepala. Hadats yang kekal ia selaras (diangkat) dengan wuduk jika anda tidak mempunyai masa yang cukup untuk mandi tanpa diselangi hadats.

Ketiga: Adalah tidak dibenarkan untuk mandi selain caranya selama masih mungkin untuk dikerjakan, dan makruh meminta bantuan melaksanakannya.

Tiada ulasan: