Selasa, 13 Oktober 2015

Rukun kedua: Thaharah (Bersuci) Dengan Air


Rukun kedua: Thaharah (Bersuci) Dengan Air

Iaitu: Wudhuk, Ghusl (mandi).

Bahagian wudhuk:

Bab Pertama: Hadats (Hadas) Yang Mewajibkan Wudhuk

Ia ada enam perkara:

1.   Keluar air kencing
2.   Keluar najis,
3.   Keluar angin dari tempat biasa.

Sekirannya keluar najis dari usus kecil tidak membatalkannya tetapi dari usus besar membatalkannya.

Walaupun sesuai dengan tempat keluar tetapi bukan dari tempatnya yang biasa adalah batal, begitu juga sekiranya keluar hadats itu datang dari luka yang kemudian menjadi biasa.

4.   Dan tertidur yang mengawal dua kesedaran, dan maknanya semua yang menghilangkan fikiran seperti pengsan, gila atau mabuk.

5.   Istihaadah yang sedikit (sementara).

Tidak batal Thaharah jika dengan keluarnya mazi, wazi, wadi dan juga darah, walaupun daripada satu saluran kecuali tiga jenis darah (haid, nifas dan istihaadah),

6.   Tidak batal jika muntah-muntah, meludah, dan buang kuku, bercukur, menyentuh zakar, qubul atau dubur, juga tidak batal jika menyentuh seorang wanita, tidak batal jika makan apa yang disentuh api, dan tidak batal jika keluar sesuatu dari saluran, melainkan bercampur dengan sesuatu yang membatalkan.


Bab Kedua: Hukum Buang Air

Ia ada tiga:

Pertama: Kaifiat (Cara) Buang Air.

Wajib menutup aurat, dan mustahab menutup badan. Dan haram menghadap atau membelakangkan kiblat, dan tiada perbezaan di antara di padang pasir atau di dalam bangunan, dan wajib di sisihkan tempat yang dibina untuknya.

Kedua: Istinja’.

Wajib cuci air kencing dengan air, dan tidak boleh selain daripadanya selagi berupaya, dan sekurang-kurangnya boleh membasuhnya dua kali, mencuci tempat keluar najis dengan air sehingga hilang ain (kotoran) dan kesan (bekasnya), dengan tidak mengambil kira baunya.

Jika melampaui tempat keluar (najis) tidak boleh selain daripada air, jika tidak dapat melampauinya dibebaskan untuk memilih antara air dan batu, dan air lebih afdhal, dan digabungkan akan lebih sempurna. Jangan gunakan kurang daripada tiga butir batu. Wajib melalukan setiap batu ke atas tempat yang bernajis, dan cukup dengan menghilangkan ain (kotoran) selain kesan (bekasnya). Jika tidak dapat dihilangkan dengan tiga batu mesti disucikan walaupun dengan menambahnya, jika tidak dapat dihilangkan tanpanya mencukupkannya adalah wajib. tidak cukup hanya dengan menggunakan satu sisi batu dari tiga sisinya, dan jangan gunakan batu yang telah digunakan, dan jangan pilih benda yang najis, tulang, tahi, makanan, dan kain (satin) untuk mengesat semua najis, walaupun menggunakannya ia tidak akan menyucikan.


Ketiga: Sunnah Buang Air
.

Iaitu: Mandub (sunat) dan Makruh.

Mandub (sunat): Menutup kepala dan muka lebih afdhal, meminta perlindungan (al-Isti3azhah), menyebut NamaNya (Al-Tasmiyah), mendahulukan kaki kiri ketika masuk, Al-Istibraa’ [], dan berdoa apabila istinjaa’, dan apabila selesai dahulukan kaki kanan apabila keluar dan berdoa selepasnya.

Makruh: Duduk (bercangkung) di lorong-lorong dan di jalan-jalan, di bawah pokok buah-buahan, menghadap penduduk, di tempat-tempat terkutuk, menghadap keluarnya matahari dan bulan, atau air kencing bertentangan dengan angin, kencing di atas tanah keras, di lubang haiwan, dalam air tergenang atau mengalir, sambil makan, minum atau memberus gigi, beristinja’ dengan tangan kanan, atau dengan tangan kiri yang tertulis (bercap) nama Allah SWT atau nama Nabi atau Washiy atau Al-Zahra’ (as), dan berkata-kata, melainkan dengan zikru Allah, atau ayat Al-Kursiy, atau hajat yang memudharatkan kekuatannya.


Bab Ketiga: Kaifiat (cara) berwudhuk

Ada Lima Kewajipan (Fardhu):

Fardhu pertama: Niat.

Iaitu: Ingin melakukannya, di hati. Cara: Dengan berniat berwudhuk untuk mendekatkan diri kepada Allah dan meminta kesucian batin (dalaman). Tidak wajib berniat untuk mengangkat hadats, atau untuk dapat melakukan sesuatu yang memerlukan bersuci (thaharah) samada wajib atau mandub (sunnah). Niat tidak dianggap pada bersuci sebagai pakaian, juga bukan yang selainnya yang bermaksud untuk mengangkat hadats. Walaupun memasukkan niat untuk mendekatkan diri kepada ingin menyejukkan (tenang) atau sebaliknya, niat bersucinya dibolehkan. Waktu berniat adalah ketika membasuh tangan, dan diperkukuh ketika mencuci muka, dan ia wajib mengekalkan ketentuannya pada kesenggangan (berselang).

Furu3: Apabila bertemu sebab-sebab mewajibkan berwudhuk yang berbeza cukup dengan sekali wudhuk dengan niat mendekatkan diri dan tidak perlu menetapkan hadats untuk menyucikannya, dan begitu juga jika ia akan membasuh.

Fardhu kedua: Membasuh Muka.

Ia adalah di antara anak rambut di hadapan kepala membawa ke hujung di sepanjang dagu, dan ia termasuk urutan bukaan tapak tangan hujung Ibu jari dan jari anak, dan di luar daripadanya bukanlah mukanya. tidak kira dengan merenggang atau dengan menekan, tidak termasuk jarinya yang melebihi jambang atau kurang darinya, tetapi disebabkan kesemuanya adalah paras bentuk muka yang dibasuh dan apa yang mengenainya.

Wajib dibasuh dari bahagian atas muka ke dagu, jika mencuci secara terbalik tidak dibenarkan. Tidak wajib mencuci apa yang terdapat pada janggut, dan jangan menyela-nyelanya tetapi cuci yang zahir sahaja. Jika mengurus janggut (rambut di dagu dan pipi) wanita tidak wajib menyela-nyelanya, cukup lalukan air yang zahir sahaja.


Fardhu ketiga: Mencuci Dua Tangan.

Adalah wajib: mencuci dua tangan, dua siku, dan dimulakan dari siku. tidak dibenarkan membasuh dari dan arah sebaliknya dan wajib dimulakan sebelah kanan,. Sesiapa yang terputus (kudung) sebahagian tangannya cucilah baki yang tertinggal dari siku, jika terputus dari siku itu gugurlah kewajipan (fardhu) menyucinya. Walaupun mempunyai dua tangan termasuk siku atau tambahan jari-jemari, atau ada daging lebihan wajib dicuci kesemuanya, dan sekiranya ada di bahagian atas siku tidak wajib menyucinya, dan jika ada tangan tambahan ia wajib dibasuh.

Fardhu keempat: Menyapu Kepala.

Yang diwajibkan adalah: apa yang dipanggil menyapu dan Mandub (sunnah): sekadar (selebar) tiga jari sahaja. Dan khusus menyapu di bahagian depan kepala, Ia wajib menjadikannya lembap dengan wuduk, dan tidak boleh disambung semula dengan air yang baru untuknya. Jika pada tangannya kering diambil dari janggutnya atau dari kedua bahagian kelopak matanya, Jika tidak ada kelembapan yang tinggal, ambil semula wuduk. Lebih afdhal menyapu kepala (dari belakang) kehadapan dan makruh ke belakang. Membasuh tempat-tempat (anggota) sapuan tidak dibenarkan. Dibolehkan menyapu pada rambut disambungkan di bahagian depan dan pada kulit. Jika rambut diliputi benda lain tidak dibenarkan menyapu padanya, begitu juga jika menyapu pada serban atau selainnya yang menutup tempat untuk disapu.

Fardhu kelima: Menyapu Dua Kaki.

Diwajibkan: Menyapu dua kaki dari hujung jari kaki ke mata kaki, dua buku lali kaki dan boleh secara terbalik, dan tidak perlu ikut tertib antara dua kaki. Dan jika terputus (kudung) bahagian tempat (anggota) sapuan kaki, sapulah bahagian kaki yang tertinggal (masih ada), jika terputus dari buku lali kaki gugurlah menyapu ke atas kaki. Diwajibkan: Menyapu pada kulit kaki, dan tidak dibenarkan ada penghalang seperti sandal atau lain-lain. Diwajibkan menyapu semua bahagian kaki mengikut kemampuan, dan tidak wajib menyapu semua bahagian telapak kaki, tetapi hanya melewati (melalui) atas telapak kaki.

                                                         
Lapan Masalah:

Pertama: Wajib ikut tertib dalam berwudhuk dimulakan dengan mencuci muka sebelum mencuci tangan kanan dan kiri dan kemudian yang ketiga menyapu kepala, dan akhirnya dua kaki. Jika silap berwudhuk semula - secara sengaja atau lupa - jika air wudhuk telah kering, tetapi jika masih basah kembali membetulkan mengikut tertib.

Kedua: Wajib berterusan, iaitu: tidak memisahkan dua basuhan dan dua sapuan dengan berselang sesuatu yang mengalihkan perhatiannya satu demi satu daripada menjadi satu amalan iaitu berwudhu, dan jika membasuh mukanya telah mula memberi perhatian untuk untuk membasuh tangan dan kemudian mula memberi perhatian untuk menyapu kepalanya dan kemudian mula memberi perhatian untuk menyapu kakinya tanpa melambatkan atau mengabaikan.

Ketiga: Difardhukan dalam basuhan satu kali, dan dua kali adalah sunnah (sunat), dan tiga kali adalah bid’ah, tidak boleh diulang dalam sapuan (menyapu kepala dan dua kaki hanya satu kali sahaja).

Keempat: Dibolehkan dalam mencuci menggunakan bahan pencuci jika terdapat seperti lemak. Sesiapa yang ada cincin di jari tangannya atau - digerakkan supaya air sampai ke semua bahagian di bawahnya, dan jika ia longgar mustahab menanggalkannya.
               
Kelima: Sesiapa yang ada pada sebahagian anggota bersucinya balutan yang mungkin dikeluarkan atau dilalukan air di atasnya sehingga air wajib sampai ke kulit, jika tidak sapukan (lalukan) saja ke atasnya ia sama ada apa yang ada di bawah yang suci atau najis, dan jika masih ada lagi keuzuran meneruskan bersuci.

Keenam: Tidak boleh mengelak selain dari berwudhuk walaupun terdapat pilihan yang lain, dan boleh pada ketika darurat (bahaya).

Ketujuh: Tidak boleh bagi orang yang berhadats menyentuh Al-Quran, dan boleh menyentuh kecuali tulisannya.

Kelapan: yang terus menerus berhadats (orang yang yang mudah kencing, orang yang sakit perut) jika dia mempunyai masa yang cukup untuk sholat hendaklah ia bersholat, dan hanya dengan wudhuk yang baru untuk menyempurnakan sholat, dan jika sukar baginya membersihkan kotoran untuk sholat adalah mencukupi untuk membersihkan diri daripada hadats tersebut.

Dan  cara berwudhuk adalah: letakkan bekas (air untuk wudhuk) di sebelah kanan dan menceduknya, menyebut namaNya (Tasmiyah) dan berdoa, basuh kedua tangan sebelum memasukkannya ke dalam bekas (air untuk wudhuk) yang terjadi semasa tidur atau selepas buang air kecil (basuh) sekali dan selepas buang air besar dua kali, dan berkumur-kumur di mulut dan hidung, dan berdoa ketika membasuh muka dan dua tangan dan ketika menyapu kepala dan dua kaki, dan bagi orang lelaki hendaklah basuhan dimulakan di bahagian luar lengannya dan kali kedua dari bahagian dalamnya, dan bagi perempuan pula sebaliknya, dan lanjutkan berwudhuk. Dan makruh: dibantu (oleh orang lain) dalam bersuci, dan juga (makruh) untuk mengelap basahan wudhuk dari anggotanya.


Bab Keempat: Hukum wudhuk

Orang yang yakin tentang hadats dan syak (ragu-ragu) dalam bersuci, atau yakin pada keduanya dan syak tentang kebersihan kemudiannya. Begitu juga jika yakin anggota yang tertinggal dan datang selepasnya, tetapi jika telah kering basahkan semula. Jika syak (ragu-ragu) pada sesuatu daripada perbuatan bersuci dan ia adalah keadaan yang datang dengan syak (ragu-ragu) padanya kemudian dan selepasnya. Jika yakin pada bersuci dan syak (ragu-ragu) pada hadats atau pada sesuatu daripada perbuatan wudhuk selepas meninggalkannya maka itu tidak dikira lagi.

Orang yang meninggalkan tempat bersuci air besar atau kecil dan bersholat semula secara sengaja atau lupa atau jahil (tidak tahu).

Orang yang memperbaharui wudhuknya dengan niat sunat, lalu dia bersholat dan teringat bahawa dia melakukan pelanggaran salah satu daripada anggota bersuci, namun thaharah dan sholatnya adalah sah, dan kalau bersholat setiap satu dari kedua-duanya, sholat semula yang pertama sahaja. Jika berhadats selepas bersuci kedua-duanya dan tidak mengetahui dengan khusus, sholat semula kedua-duanya jika tidak diterima jumlah bilangannya, dan jika tidak sholatlah dengan niat apa yang belum ditunaikan. Begitu juga jika bersholat dengan bersuci dan kemudian berhadats dan memperbaharui thaharah, kemudian bersholat lagi dan teringat bahawa dia melakukan pelanggaran salah satu daripada kewajipan bersuci.

Jika melakukan lima Sholat Fardhu dengan lima thaharah dan yakin telah berhadats selepas salah satu daripada thaharah tersebut ulang semula tiga jenis Sholat-sholat Fardhu: sholat tiga rakaat, sholat dua rakaat dan sholat empat rakaat.


✡✡✡✡✡
                                        
---------------------------
[] - Istibraa' 
 i . Tekan dengan (tangan kiri) dari antara anus (dubur) menghala ke testis (buah zakar), harus dilakukan tiga kali
ii . Kemudian picit dan gerakkan dari pangkal penis (zakar) ke kepala, harus dilakukan tiga kali (kemudian harus menarik‑narik kepala zakar)
iii . Istibraa' juga harus dilakukan ketika Ghusl (mandi)



Tiada ulasan: