Jumaat, 16 Oktober 2015

Bab IV: Al-Nifas


Bab IV: Al-Nifas


Al-Nifas: Adalah darah ketika melahirkan bayi, dan tidak sedikit hadnya, malah ia boleh berlaku sebentar sahaja. Jika sewaktu melahirkan tidak dilihat sedikit pun darah, ia tidak mempunyai darah nifasnya. Walaupun telah dilihat sebelum melahirkan, ia adalah suci. Dan kebanyakan darah nifas sepuluh hari lamanya. Walaupun dia mengandung kembar dua dan merasa berat melahirkan salah seorang daripada mereka dan darah nifasnya adalah bermula dari kedudukan pertama, dan bilangan hari pada kedudukan terakhir.

Jika sewaktu melahirkan tidak dilihat sedikit pun darah, kemudian dilihat pada hari kesepuluh ia adalah dalam nifas. walaupun dilihatnya selepas melahirkan dan kemudian suci kemudian dilihatnya pada hari kesepuluh atau sebelumnya, kedua-duanya adalah darah dan di antara kedua-duanya adalah darah nifas. Jika darah tersebut berterusan selepas hari kesepuluh dan jika dibezakan dengan sifat-sifat istihaadhah ia adalah istihaadhah, jika tidak, ia adalah darah haidh. Jika pada kebiasaan bilangan harinya menunjukkan darah haidh, jika tidak ia dengan bilangan haril lupa atau tujuh hari, jika darah terus keluar selama tiga hari dan kemudian yang berikutnya adalah darah istihaadhah.

Dan diharamkan mereka yang di dalam nifas sebagaimana dilarang bagi wanita haidh, begitu juga apa yang makruh atasnya, dan tidak sah menceraikannya. Ghusl sama seperti ghusl (mandi) haidh.




Tiada ulasan: