Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...78
Kedua belas / Al-Ana wa Nahnu – Aku dan Kami (Kita):
Pengenalan:
Kita mohon kepada
Allah untuk menjadi orang-orang yang bertaubat, serta memohon ampun dan menjauhi
Al-Ana, Telah
berkata Imam Ahmad Al-Hasan (as):
[Dan kalaulah
tidak kerana pertolongan Allah dan sokonganNya tidak akan tercapai pembukaan
yang nyata kepada Al-Rasul, dan dengan pembukaan yang nyata mesti dicapai
dengan pembukaan alam ini, dan manusia akan memasuki agama Allah
berbondong-bondong.] ]1]
Kita bermohon
kepada Allah agar tidak menjadikan kita bersama kebanyakan mereka orang-orang
yang mengikuti, kebanyakan pertimbangan mereka, melupakan. Kebanyakan mereka
dikecam di dalam Al-Quran dan melupakan riwayat-riwayat yang menunjukkan
kekurangan jumlah dan kekurangan sokongan kepada pengikut-pengikut Al-Qaim
(as)..
Kita bermohon kepada
Allah agar menjadikan kita orang-orang yang mampu dan berjaya memilih (DIA),. membuang
Al-Ana
secara berkesan.
Berkata Imam Ahmad Al-Hasan (as), semoga roh
kita adalah tebusan baginya:
[Manusia boleh
menyingkirkan Al-Ana (Aku) apabila mereka tidak melihat dirinya dan tidak
melihat selain Tuhannya yang mendahului segala suatu, pada segala suatu dan
melepasi segala suatu.]
]2]
Diri, yang tumbuh
di dalam diri kita, yang ditanam, Imam Ahmad Hassan (as) berkata mengenainya:
[Ia adalah asas
wabak penyakit (diri) dan rumah penyakit, oleh karena itu, jika tidaklah
terdapat di dalamnya lubang (celahan/kelemahan) yang sesuai keinginan hawa
nafsu dunia ini, dan jika tidaklah terdapat di dalamnya sesuatu yang menyebabkan penyakit iaitu Al-Ana, maka Syaitan tidak
akan mempunyai jalan atas manusia [untuk merayunya], oleh itu, melalui
kesihatannya anak Adam akan sihat, dan dengan penyakitnya dia sakit dan
melaluinya dia mati.] ]3].
---------------------------------
1 - Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet -
Jawapan oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 2 hal 17 Soalan 57
2 - Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet - Jawapan oleh Imam Ahmad Al-Hasan
(as) Jilid
3 hal 32 Soalan 232
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...79
Dan bagaimanakah menyempurnakan keselamatan
yang menjadikan hubungan kita dengan Allah SWT adalah hubungan bersyarat?
Iaitu, kita sentiasa menyeru masa depan kita sendiri, seolah-olah kita sudah mengenalinya,
mengetahui kepentingannya kepada kita, dan tidak meminta Allah melaksanakannya
untuk kita !! Apa kebijaksanaan dan mata air (puncanya) dari kita?
Imam Imam Ahmad Al-Hasan (as) berkata:
[......... dan
sesiapa yang ikhlas kerana Allah pada 40 pagi mata air kebijaksanaan akan
mengalir dari hatinya kepada lidahnya. [1].
Kita dan Al-Ana, dan dengan
kata-kata Imam Imam Ahmad Al-Hasan (as) pada mengucapkan dan menjelaskan kepada orang-orang
yang bijaksana dan
orang-orang yang mencari kebenaran.
1. Manusia Masuk
Ke Dalam Agama Allah Berbondong-Bondong:
Soalan: Apakah tafsiran surah Al-Nashr:
﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ
النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ
بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ
كَانَ تَوَّابًا﴾
{Apabila
datang pertolongan Allah dan pembukaan, * dan kamu lihat manusia masuk agama
Allah berbondong-bondong, * maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan
mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat.} [2]?
Jawapan Imam Ahmad Al-Hasan (as):
بسم الله الرحمن
الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Dengan nama
Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan
sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam
dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.
Pembukaan yang nyata diterangkan di
beberapa tempat dalam Al-Fatihah (Tafsir) dan di dalam (Kitab) Al-Mutasyabihaat,
dan juga bertaubat dan meminta kemaafan dan ampunan dari dosa-dosa yang
mengiringi halaman kewujudan makhluk. Jika berada pada martabat
﴿قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى﴾
(maka jadilah dia dekat (pada Muhammad
sejarak) dua ujung busur panah atau lebih dekat (lagi). [Al-Najm 53:9]
Ia adalah Al-Ana, dan kegelapan yang mesti
terkandung dalam halaman makhluk tidak kira apa sahaja maqamnya. Maka Surah
itu:
(Apabila datang pertolongan Allah dan
pembukaan, * dan kamu lihat manusia masuk agama Allah berbondong-bondong, *
maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya.
Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat)
------------------------
1 - Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet - Jawapan oleh Imam Ahmad Al-Hasan
(as) Jilid
2 Soalan 97
2. Al-Nashr 110:1-3.
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...80
Adapun pada firmanNya SWT:
﴿وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴾
(dan kamu lihat manusia masuk agama Allah
berbondong-bondong)
Ia adalah di dalam Alam Al-Jasmani ini yang
membimbangkan manusia, maka mereka bertaubat, mereka memohon ampun dari dosa
keingkaran terhadap Waliy Allah dan hujjahNya atas hambaNya. Juga Waliy Allah
dipuji Allah dan memohon ampun kepada Allah untuk mereka dan tanpa istighfarnya
mereka tidak diberi ampunan)
﴿َّوَمَا
أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّـهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ
ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّـهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ
الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّـهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا﴾
{Dan Kami tidak mengutus seseorang rasul
melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah. Sesungguhnya jikalau mereka ketika
menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan
Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha
Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.} [Al-Nisaa’ 4:64]
Dan kalaulah tidak kerana pertolongan Allah
dan sokonganNya tidak akan tercapai pembukaan yang nyata kepada Al-Rasul, dan
dengan pembukaan yang nyata mesti dicapai dengan pembukaan di alam ini, dan
manusia akan memasuki agama Allah berbondong-bondong. [1]
2. Sesiapa
Yang Ikhlas Kerana Allah Pada 40 Pagi Mata Air Kebijaksanaan Akan Mengalir Dari
Hatinya Kepada Lidahnya
Soalan: Apakah rahsia empat puluh, pada orang
mati empat puluh, pada yang dilahirkan empat
puluh dan pada keikhlasan empat puluh?
Jawapan Imam Ahmad Al-Hasan (as):
[Nama-namaNya SWT ada 4, 3 daripadanya
zahir dan satu ghaib, Adapun yang zahir adalah: Allah, Al-Rahman dan
Al-Rahim , bagi yang ghaib itu ia adalah kenyataanNya dan hakikat
(Al-Kunhu Wa Al-Haqiqah) dan ia dilambangkan dengan "Huwa" atau nama
yang Teragung, Maha Agung. Lagi Maha Teragung, (Al-A3dzam Al-A3dzam
Al-A3dzam). .
Dan dengan ditajallikan (dinyatakan)
nama-nama ini pada semua alam-alam yang dinyatakan kewujudan-kewujudan dan kemunculan
selepas sesuatu pun belum disebutkan lagi, dan alam-alam ada sepuluh, ia
adalah: Tujuh lapis langit, Kursiy (Takhta), Arasy Al-A3dzam (Singgasana
Teragung), dan Suradiq Arasy Al-A3dzam (Lembayung Singgasana Teragung),
jumlahnya tiga semasa haji dan tujuh ketika kembali.
﴿ وَأَتِمُّوا
الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّـهِ ۚ فَإِنْ
أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا
تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم
مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ
أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَا
أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ
الْهَدْيِ ۚ فَمَن
لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ
Dan sempurnakanlah
ibadat Haji dan Umrah kerana Allah; maka sekiranya kamu dikepong sembelihlah
Dam yang mudah didapati; dan janganlah kamu mencukur kepala kamu (bertahallul),
sebelum binatang Dam itu sampai di tempatnya. Maka sesiapa di antara kamu sakit
atau terdapat sesuatu yang menyakiti di kepalanya (lalu ia mencukur rambutnya),
hendaklah ia membayar fidyah. Iaitu berpuasa, atau bersedekah, atau menyembelih
Dam. Kemudian apabila kamu berada kembali dalam keadaan aman, maka sesiapa yang
mahu menikmati kemudahan dengan mengerjakan Umrah hingga masa (mengerjakan)
ibadat Haji, (bolehlah ia) menyembelih Dam yang mudah didapati. Kalau ia tidak
dapat, maka hendaklah ia berpuasa tiga hari dalam masa mengerjakan Haji
------------------–
1 - Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet - Jawapan oleh Imam Ahmad Al-Hasan
(as) Jilid
2 hal 17 Soalan 57
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...81
dan tujuh hari
lagi apabila kamu kembali (ke tempat masing-masing); semuanya
itu sepuluh (hari) cukup sempurna. ini ialah bagi orang yang tidak tinggal
menetap (di sekitar) masjid Al-Haraam (Makkah). Dan hendaklah kamu bertaqwa
kepada Allah; dan ketahuilah bahawasanya Allah Maha berat balasan seksaNya
(terhadap orang-orang yang melanggar perintahNya).- [Al-Baqarah 2:196]
Dan tiga dalam masa Haji bermaksud rumah
Allah - ia adalah: Al-Kursi, Al-Arasy Terbesar, dan Lembayung Arasy Terbesar
(سرادق العرش الأعظم). Untuk tujuh jika kamu kembali mereka adalah: tujuh langit.
Itu adalah untuk orang-orang yang keluarga mereka bukan di Masjid Al-Haram:
bermaksud orang yang bukan dari keluarga Muhammad (as).
Dan berpuasa di sini adalah dari (Al-Ana)
ada (10 peringkat): 3 dalam masa Haji: Al-Kursi, Arasy Terbesar dan Lembayung
Arasy Terbesar, dan tujuh apabila kamu kembali: 7 langit-langit, dan pada
setiap maqam ada 4 keadaan dan ia adalah tajalli-tajalli dan kenyataan empat
nama (Huwa, Allah, Al-Rahman, Al-Rahim), jadilah puasa dari ‘Al-Ana’ mempunyai
40 keadaan dan sesiapa yang ikhlas kerana Allah pada 40 pagi, mata air
kebijaksanaan akan mengalir dari hatinya kepada lidahnya.
Dan jiwa (diri) memerlukan 40 keadaan ini
untuk memindahkan dirinya daripada satu alam ke alam lain dengan pemindahan
lengkap, jadi, roh kanak-kanak yang baru dilahirkan tidak akan menjadi tetap
hanya selepas 40 (hari), dan jiwa (diri) orang mati tidak akan menjadi tetap
hanya selepas 40 (hari),. Dan bercakap tentang 40 akan berpanjangan tetapi
untuk semua yang dinyatakan adalah memadai. [1]
3 Menghadap Tuhannya dengan "Aku
lebih baik daripada dia":
Di bawah tajuk ini: "Aku lebih baik
daripada dia .. masalah orang-orang yang sering ingkar” Abdul Soleh (as)
berkata dalam hal ini:
[Mengapa orang-orang yang sering ingkar
lebih ramai bilangannya? Adakah permasalahannya pada khalifah-khalifah Allah
atau pada manusia? Apakah dia masalah manusia? Apabila anda mengetahui sebab
kegagalan di dalam ujian pertama (di Alam Al-Zhar), nescaya kamu mampu menjawab
soalan ini.
Dengan menunjukkan (menzahirkan) "Ana", oleh manusia (makhluk) dengan cara yang jelas di mana dia akan dihukum. Maknanya, bahawa manusia ini sentiasa bersembunyi [dalam dirinya] dalam menghadap Tuhannya dengan "Ana", apabila kini Dia menzahirkan (tajallikan) diri pada seorang Khalifah, sehingga orang ini berkata: "Aku lebih baik daripadanya (Aku lebih baik daripada Khalifah Allah ini) ", tetapi dia tidak cukup berani untuk mengatakannya di hadapan Allah Al-Qahhar, tetapi [sebenarnya] dia sentiasa mengatakannya sepanjang masa bahawa penglihatannya khusus kepada dirinya sendiri. Mereka adalah orang-orang yang tidak boleh melihat tangan mereka sendiri,
Dengan menunjukkan (menzahirkan) "Ana", oleh manusia (makhluk) dengan cara yang jelas di mana dia akan dihukum. Maknanya, bahawa manusia ini sentiasa bersembunyi [dalam dirinya] dalam menghadap Tuhannya dengan "Ana", apabila kini Dia menzahirkan (tajallikan) diri pada seorang Khalifah, sehingga orang ini berkata: "Aku lebih baik daripadanya (Aku lebih baik daripada Khalifah Allah ini) ", tetapi dia tidak cukup berani untuk mengatakannya di hadapan Allah Al-Qahhar, tetapi [sebenarnya] dia sentiasa mengatakannya sepanjang masa bahawa penglihatannya khusus kepada dirinya sendiri. Mereka adalah orang-orang yang tidak boleh melihat tangan mereka sendiri,
--------------------------------------
1- Kitab Mutasyabihaat: oleh Imam Ahmad
Al-Hasan (as) Jilid 3 - Soalan No. 93
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...82
mereka dibutakan oleh "Al-Ana",
maka semua perkara pada mereka adalah untuk kepentingan dan kemudahan diri
mereka sendiri dan menjauhkan apa yang terang-terang menentang mereka.
Sekarang Yang menciptakan mereka menyatakan
(tajallikan) pada mereka pada KhalifahNya untuk menzahirkan secara terbuka
(khalayak ramai) apa yang tersembunyi di dalam diri mereka yang berpenyakit
(kejahatan), dari keingkarannya terhadap Allah SWT dan nikmat-nikmat-Nya.]
[1]
4. Diangkat Al-Ana Dari Halaman
Kewujudan Kita:
Dalam sumber yang sana, dia (as) berkata
[Sehingga apabila kita akan sentiasa
melihat kepada diri kita sendiri. Demi Allah, jika Dia SWT memperlakukan aku
dari permulaan masa sehingga penghujungnya kemudian Dia masukkan aku ke dalam
neraka, itu adalah baik padaku. Dan apakah kebaikan yang lebih agung dari Dia
memperlakukan aku walaupun untuk beberapa ketika. Kita sepatutnya tidak peduli
melainkan satu perkara, ia adalah untuk menghapuskan sesuatu yang hitam dari
halaman kita, "Al-Ana" ini yang hampir tidak pernah berpisah dari
kita). [2]
5 Apa Yang
Datang Kepada Para Nabi Dan Para Washi:
Dalam Kitab "Bersama Abdus Soleh" juga, dia menjawab:
[Bagaimanakah Makrifat (pengetahuan) yang hakiki menjadi tetap di dalam hati dan seorang manusia mencapai matlamat
para nabi?
Pada satu hari saya meminta Abdus Soleh
(as) suatu nasihat, maka beliau mengingatkan saya tentang keadaan orang-orang
yang telah terdahulu dari itu Nabi-nabi dan Aushiak yang telah membuka jalan
kebenaran kepada penyokong (ansar), dan mengurangkan banyak penderitaan pada
mereka tetapi mereka tetap menderita dan kesakitan.
-----------------------
1- Kitab Bersama Abdus Soleh, oleh Imam
Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 halaman 80
2- Kitab Bersama Abdus Soleh, oleh Imam
Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 halaman 86
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...83
Kemudian dia, (semoga jiwaku menjadi
tebusannya), berkata:
(... Kamu dituntut untuk membuat pengakuan
dan pilihan yang betul di antara "Aku........ Dia (Ana... Huwa)".
Ketikamana berlaku pilihan yang betul dan seseorang manusia mukmin terselamat
daripada Al-Ana, maka terlaksanalah atau tetaplah buatnya apa yang telah
didatangkan oleh Nabi-nabi dan Aushiak (as)) [1]
6. Berdiri di pintu Allah, dengan harapan dapat diberkati dan menggunakannya:
Di dalamnya juga
dikatakan:
Kamu dituntut untuk membuat pengakuan dan
pilihan yang betul di antara "Aku........ Dia (Ana... Huwa)".
Ketikamana berlaku pilihan yang betul dan
seseorang manusia mukmin terselamat daripada Al-Ana, maka terlaksanalah atau
tetaplah buatnya apa yang telah didatangkan oleh Nabi-nabi dan Aushiak (as))
Maka saya bertanya: Bagaimanakah ia boleh
menjadi tetap di dalam hati, adakah cara tertentu?
Maka Imam (as) menjawab:
Makrifat (pengetahuan).
Saya bertanya lagi: Seseorang itu mengetahui sesuatu tetapi dengan cepat pula dia melupakannya. Lalu kesannya hilang dan menyebabkan dia membuat kesilapan yang baru.
Lantas dia (as) menjawab:
Saya bertanya lagi: Seseorang itu mengetahui sesuatu tetapi dengan cepat pula dia melupakannya. Lalu kesannya hilang dan menyebabkan dia membuat kesilapan yang baru.
Lantas dia (as) menjawab:
Makrifat yang hakiki adalah hakikat makhluk
dan yang tidak lupa dan tidak hilang itulah iman yang tetap.
Saya bertanya lagi: Apakah ia jalan Allah yang
menjadikan makrifat dan keimanan seseorang itu benar-benar hakiki dan tetap, tidak hilang?
Dia (as) menjawab:
Apabila dia sendiri menjadi makrifat yang
dibakar dengan api dan menjadi api. Adapun amalan yang membawa kepada ini
adalah:
Pertama: Melaksanakan segala apa yang diperintahkan Allah ke atasnya dan setiap apa yang ditunjuk olehNya, berakhlak dengan akhlak yang diredhai Allah dan menjauhkan diri daripada segala akhlak yang dimurkai oleh Allah, setelah itu tidak menuntut syurga dan tidak minta dijauhkan dari neraka dan tidak, dan tidak... tidak yang serupa. Malah cukup sekadar berdiri tegak di
--------------------
1- Kitab Bersama Abdus Soleh, oleh Imam
Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 halaman 87
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...84
pintu Allah dan
beramal dengan apa yang dikehendakiNya dan setelah itu mengetahui yang berikut:
Bahawa sesungguhnya sekiranya dia berkata sembuhkan aku, kurniakan aku,
rezekikan aku, perbuatlah sebegini untukku, maka dia dalam setiap doa-doanya
ini sedang berkata "Aku – Ana."
Dituntut ke atasnya untuk bersifat dengan sifat berpada (Qana3ah) sepenuhnya, bahawa cukup sekadar dia berdiri tegak di pintu Allah dan Allah memperlakukan dia sebagai kurniaan ke atasnya. Jikalau Allah SWT memperlakukannya sejak dari penciptaan dunia sehingga ke hari kiamat dan setelah itu memasukkannya ke dalam api neraka, maka ia adalah kebaikan buatnya. Bagaimana ianya tidak menjadi suatu kebaikan? Sedangkan dia menjadikan aku dari tiada, dan setelah itu memuliakanku dengan memperlakukan aku untuk menjadi seketul batu yang dilemparkannya ke mana yang Dia suka. Keutamaan apakah yang lebih hebat dari ini, malah jika Dia memasukkan aku ke dalam neraka secara kekal selepas semua ini, maka ia adalah kebaikan buatku kerana Dia telah memberikanku kebaikan pada masa lalu dan pada masa akan datang. Aku berhak mendapat yang lebih teruk daripada neraka kerana aku lebih memandang pada diriku.
Setiap manusia dituntut supaya sentiasa kekal berdiri tegak di pintu Allah, mengharapkan supaya dia diberi keutamaan dan dipelakukan oleh Allah. Dituntut juga supaya tidak menjadikan amalan seseorang itu kepada Allah berdasarkan harga atau balasan iaitu tidak perlu menuntut sebarang harga atau balasan atas amal perbuatannya. Adakah seseorang itu dianggap sebagai baik, jika dia meminta harga atau balasan terhadap khidmat kecil yang diberikannya kepada seorang manusia budiman, sedangkan dia telah dilengkapinya dengan rumah, kewangan, pekerjaan dan semua yang dihajati di dalam hidupnya pada masa lalu tanpa sebarang balasan?! [1]
7. Ini tidak berlaku sejak Allah
menciptakan Adam (as):
Imam Ahmad Al-Hasan (as)
berkata:
[Aku ceritakan buat kamu rukya (mimpi) yang
telah aku lihat tidak berapa lama sebelum ini, barangkali ianya dapat
menjelaskan lagi perkara ini buat kamu: Aku telah melihat tentera yang besar
yang aku pimpin dan telah berlaku peperangan yang besar, di mana terdapat ramai
yang syahid dari kalangan tentera ansar, ruh-ruh mereka naik serta rupa roh-roh
mereka adalah sangat cantik. Para anbiya' berdiri di pintu langit menyambut
mereka dan tersangat gembira dengan roh-roh mereka. Dari kalangan anbiya' itu
adalah
--------------------
1- Kitab Bersama Abdus Soleh, oleh Imam
Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 halaman 101
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...85
nabi Ibrahim (as) dan dia tersangat
gembira, dan mereka (para anbiya') telah berkata: Ini tidak pernah diperolehi
sejak Allah menjadikan Adam, kemenangan bilangan yang sebegini besar ke atas
Al-Ana, dunia, hawa nafsu dan syaitan...tamat.] [1]
8. Kurangkanlah Minat Kepada Dunia:
Imam Ahmad Al-Hasan (as) menjawab soalan
seorang mukmin dan berkata:
[
بسم الله الرحمن الرحيم،
والحمد لله رب العالمين.
Saudara Abu Maryam, saya berlindung kepada
Allah dari Al-Ana, hamba yang miskin, yang bergantung kepada kekuasaan
Tuhannya.
Saya menyeru saudara dan sesiapa sahaja
yang mencari kebenaran untuk mengangkat kapak seperti mana Ibrahim dan
menggunakannya untuk memusnahkan kesemua berhala yang disembah selain Allah
SWT, termasuklah berhala yang berada dalam diri saudara, iaitu Al-Ana.
Dan perbanyakkanlah berzikir mengingat
Allah, dan ketahuilah tidak kira berapa banyak saudara lakukannya, saudara
tidak akan melepasi orang-orang yang lalai sehinggalah saudara patuh (walak)
kepada Waliy (khalifah) Allah dan menjadi salah seorang dari orang-orang yang
bersujud (patuh).
Dan kurangkanlah minat saudara kepada
dunia, dan ketahuilah tidak kira betapa saudara cuba menjauhkan diri darinya,
saudara akan masih berminat padanya sehingga saudara menempuh jalan mendaki
lagi sukar, dan membebaskan diri saudara dari neraka dunia dan akhirat.
--------------------
1- Kitab Bersama Abdus Soleh, oleh Imam
Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1 halaman 105
2- Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet - Jawapan oleh Imam Ahmad Al-Hasan
(as) Jilid
1 hal 17 19 Soalan 14
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan