Siapa Al-Syed Ahmad Al-Hasan dan Sirah
Ringkas Beliau
Pengenalan ringkas:
Imam Ahmad Al-Hasan Al-Yamani (a.s) adalah
Mahdi pertama iaitu wasi dan utusan Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hassan (a.s)
yang disebutkan di dalam wasiat Rasulullah (S) di malam sebelum kewafatan
baginda.
Namanya (a.s) adalah Al-Syed Ahmad bin Syed
Ismail bin Syed Saleh bin Syed Al-Hussain bin Syed Salman bin Imam Muhammad bin
Imam Al-Hasan bin Imam Ali bin Imam Muhammad bin Imam Ali bin Imam Musa bin
Imam Ja’afar bin Imam Muhammad bin Imam Ali bin Imam Al Hussain bin Imam Ali
bin Abi Talib Alaihimussalam.
Sila rujuk jalur keturunan Imam Ahmad
Al-Hasan Al-Yamani (a.s) dan kesaksian Sayyid Muhsin Saleh Hussain Salman.
Beliau adalah ketua suku keluarga Mahdi, yang juga merupakan bapa saudara
kepada Ahmad Al-Hasan (a.s) dalam bentuk rakaman suara dan video bagi
menerangkan nasab keturunan mereka kembali kepada Imam Al-Mahdi (a.s).
Imam Ahmad Al-Hasan (a.s) sebelum ini
menetap di Basrah yang terletak di selatan Iraq. Menyempurnakan pengajian
akademiknya dan berjaya memperolehi ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam.
Beliau (a.s) kemudian berpindah ke kota suci Najaf dan menetap di situ bagi meneruskan
pengajian dalam ilmu-ilmu keagamaan. Namun setelah menghadiri beberapa siri
halaqah pengajian dan menyemak sukatan pelajaran di Hawzah (pusat pengajian
ilmu agama) Al-Najaf, beliau (a.s) telah mendapati kecacatan yang besar dalam
manhaj pembelajaran yang diguna pakai. Ini kerana mereka mempelajari bahasa
Arab, mantiq, falsafah, usul fiqh, ilmu kalam (aqidah) dan feqah (hukum-hakam
syariat) tetapi mereka tidak mempelajari Al-Quran dan Al-Sunnah yang mulia
(hadis-hadis Rasulullah SAWA dan para Imam, salam atas mereka). Begitu juga
mereka tidak mempelajari Akhlak Ilahi yang wajib diamalkan oleh setiap mukmin.
Oleh itu, beliau (a.s) membuat keputusan
untuk mengasingkan diri di rumahnya dan mempelajari sendiri ilmu-ilmu keagamaan
tanpa pertolongan mereka. Beliau (a.s) tetap berada di kalangan mereka dan
saling berkomunikasi sesama mereka hanya sahaja beliau tidak belajar di Hawzah.
Bahkan situasi beliau (a.s) di kalangan ulama-ulama di Hawzah Al Najaf
adalah seumpama Maryam yang suci (a.s) di kalangan ulama Yahudi di Haikal
Sulaiman (tempat ibadah suci yang dibina oleh Nabi Sulamain a.s).
Tujuan utama beliau (a.s) memasuki Hawzah
Ilmiah di Najaf adalah berdasarkan visi yang dilihatnya, yang mana Imam
Al-Mahdi (a.s) mengarahkannya supaya memasuki Hawzah Ilmiah di Najaf dan
mengkhabarkan kepadanya apa yang bakal diperolehinya, dan terbukti ianya
berlaku sepertimana yang telah dikhabarkan kepadanya.
Permulaan Dakwah
Sebelum memasuki tahun 1999, Sayyid Ahmad
Al-Hasan (a.s) telah bertemu dengan bapanya Imam Al-Mahdi (a.s) di alam nyata.
Imam Al-Mahdi (a.s) telah memperturunkan ilmunya dan mengarahkan beliau (a.s) mengikut
arahannya. Pada penghujung tahun 1999 dengan arahan Imam Al-Mahdi (a.s), beliau
(a.s) telah mengkritik hebat kebatilan yang berlaku di Hawzah dan menuntut
mereka melakukan pembaharuan dari segi keilmuan, amalan dan kewangan. Protes
dan kritikan bagi menuntut pembaharuan ini berterusan sehingga ke tahun 2002,
apabila Imam Mahdi (a.s) mengarahkan Al-Syed Ahmad Al-Hasan untuk memberitahu
orang ramai bahawa dia (a.s) adalah utusan Imam Mahdi (a.s) dan seterusnya
mengajak mereka beriman kepadanya. Pada tahun yang sama di bulan Julai
bersamaan Jamadil Awwal 1423 hijrah di kota suci Najaf, bapanya Imam Mahdi
(a.s) mengarahkannya (a.s) supaya mengajak keseluruhan manusia bahawa namanya
disebutkan di dalam wasiat Rasulullah (SAWA) di malam sebelum kewafatannya.
Percubaan untuk melakukan reformasi di
Hawzah Ilmu telah dilakukan di permulaan dakwah sebelum ia menjadi terbuka,
ianya tertumpu kepada tiga perkara:
1.Reformasi Ilmu:
Dengan menggunakan dua kaedah utama:
Pertama: Dengan menulis buku yang bertajuk
“Jalan Menuju Allah” (Al Thoriq Ila Allah). Buku ini telah memberi impak yang
amat baik sekali sehingga menyebabkan Syeikh Muhammad Al-Ya’qubi berasa teruja
dengannya dan ingin mengulang cetaknya semula, sepertimana yang diceritakan
oleh sebahagian syeikh dan syed di kalangan pengikutnya kepada Imam Ahmad
Al-Hasan (a.s).
Kedua: Ucapan dan perbincangan dengan
penuntut-penuntut Hawzah dan ulama-ulama berkenaan kecacatan ilmiah yang wujud
di hawzah. Ini menyebabkan sebahagian mereka telah beriman dengannya dan
sebahagian yang lain pula telah terkesan dengan kata-katanya kerana apa yang
dikatakannya adalah kebenaran.
2.Reformasi Praktikal:
Ianya berkaitan dengan perintah bagi
berbuat kebaikan dan pencegahan kemungkaran, sebagai contoh ketikamana penindas
Saddam (l.a) mencemarkan kesucian Al Quran dengan perlakuannya menulis Al Quran
menggunakan darahnya yang najis, sedangkan muslimin telah sepakat bahawa darah
adalah najis dan diharamkan daripada dinajiskan Al Quran. Imam Ahmad
Al-Hasan (a.s) telah menuntut para ulama ketika itu untuk mengambil pendirian
paling minima iaitu mengeluarkan kenyataan (fatwa), tetapi mereka beralasankan
“Taqiyyah”, seolah-olah diri mereka lebih mulia di sisi mereka berbanding Al
Quran. Jika mereka beriman dengan kalimah “tiada kekuatan melainkan Allah”
sudah tentu mereka menetapkan pendirian mereka dan berkeyakinan penuh bahawa
Allah akan melindungi mereka. Hanya beliau (a.s) satu-satunya peribadi yang
meletakkan pendirian dan mengingkari perbuatan keji penindas Saddam (l.a).
Malahan beliau (a.s) berkali-kali menyatakan di dalam khutbahnya di
majlis-majlis bahawa Saddam (l.a) telah menuliskan kematiannya dengan tangannya
ketikamana menulis Al Quran dengan darahnya yang najis. Sebaliknya mereka
bertindak menjauhkan diri daripada beliau (a.s) dan menolaknya dengan secara
terhormat kerana mereka lebih takutkan siksaan Saddam (l.a) yang bakal
melibatkan mereka, sekiranya mengetahui mereka bersama-sama dengan beliau
(a.s). Dalam hal ini (pembaharuan Amali) tidak didapati sebarang jawapan balas
dari mereka.
3.Reformasi Kewangan:
Ianya berkaitan dengan pembahagian wang
pemberian sedekah ke atas faqir miskin. Ini adalah peringkat terakhir sebelum
dakwah secara terang-terangan dan terdapat banyak sekali penuntut-penuntut
Hawzah Ilmiah yang turut membantunya disebabkan kemiskinan mereka dan majoriti
besarnya mengalami sendiri diskriminasi pemberian kewangan yang dipraktikkan di
Hawzah Ilmiah. Banyak kemajuan yang diperolehi dalam hal ini setelah Imam Ahmad
(a.s) dan sebahagian penuntut hawzah berkali-berkali bersemuka dan berunding
dengan maraji’ agama di Najaf. Di antara mereka adalah Sayyid Sistani, Sayyid
Muhammad Sa’ed Al Hakim dan Syeikh Muhammad Ishak Al Fayyad. Kebanyakan mereka
bersetuju secara lisan dan ini dibenarkan oleh Syeikh Al-Ya’kubi tanpa sebarang
bantahan malahan mengakui apa yang berlaku adalah salah dan amat memerlukan
kepada pembaharuan kewangan bilamana salah seorang yang mempercayai Imam Ahmad
(a.s) mengingatkannya bagaimana Amirul Mukminin Ali (a.s) menguruskan polisi
kewangan. Hal ini berjaya dipermudahkan dan memperolehi natijah segera, namun
sebilangan mereka tidak mahu mengambil langkah seterusnya sepertimana yang
dikehendaki oleh Imam Mahdi (a.s).
Hubungan Imam Ahmad
Al-Hasan (a.s) dengan para Maraji’ Agama di kota suci Najaf dan selainnya.
Imam Ahmad Al-Hasan (a.s) adalah
personaliti yang sentiasa mendapat perhatian di kalangan ulama-ulama dan
penuntut-penuntutnya di Hawzah. Mereka amat menghormati nya (a.s) kerana
kemuliaan akhlak dan kesantunan yang diakui oleh banyak pihak. Kebanyakan mereka
berasa takjub dengan kesungguhan, keutamaan dan ketegasannya kerana Allah serta
kritikan-kritikan membinanya dalam usahanya mereformasi kerosakan-kerosakan
yang berlaku di Hawzah. Namun begitu keadaan menjadi sebaliknya setelah beliau
(a.s) memberitahu mereka bahawa dia (a.s) diutuskan oleh bapanya Imam
Al-Mahdi (a.s) sehingga menyebabkan mereka menggelarnya sebagai ahli sihir dan
pembohong (semoga Allah menjauhkan darinya), malah sebahagian maraji’ agama
berfatwa agar dia dibunuh.
Percubaan kerajaan Saddam (l.a)
menjejakinya (a.s):
Saddam (l.a) telah menangkap beberapa
individu yang mempunyai kaitan dengan Imam Ahmad Al-Hasan (a.s) walaupun mereka
tidak beriman dengannya. Bahkan ramai daripada penuntut hawzah telah ditangkap
setelah dakwah secara terbuka dijalankan walaupun mereka tidak
mempunyai sebarang kaitan langsung dengan Imam Ahmad Al-Hasan (a.s). Mereka
ditangkap hanya untuk pengecaman dan soal siasat dalam usaha menjejaki dan
menangkapnya (a.s). Segala puji bagi Allah yang telah memalukan Sadam dan
tenteranya serta membalas mereka dengan kerugian.
Pendirian Imam Ahmad
Al-Hasan (a.s) terhadap perang menjatuhkan Saddam (l.a)
Ketikamana Saddam (l.a) mencemari Quran
yang mulia dengan menulis menggunakan darahnya yang najis sempena menyambut
ulangtahun kelahirannya yang tercela itu. Imam Ahmad Al-Hasan (a.s) telah
mengatakan bahawa ini adalah ulang tahun kelahiran yang terakhir buat Saddam
(l.a) dan dia tidak akan menyambutnya lagi selepas dari tahun tersebut kerana
telah bertindak melampau ke atas Allah SWT dalam menentang hak KekuasaanNYA,
maka Allah SWT tidak akan membiarkannya begitu sahaja.
Diriwayatkan di dalam Hadis Qudsi daripada
Allah SWT bahawa “Penzalim itu adalah pedang. Maka AKU menuntut bela
daripadanya dan membalas dendam ke atasnya.” Oleh itu Saddam (l.a) adalah
penindas dan dia mendapat balasannya dari Allah dengan pedang.
Hubungan Imam Ahmad
Al-Hasan (a.s) dengan kerajaan Iraq, Majlis Tertinggi dan komunikasi
massa Ahli-ahli Agama dalam memburuk-burukkan peribadi dan dakwahnya (a.s).
Pertama sekali, para pendukung Imam Mahdi
(a.s) tidak terlibat dengan sebarang bentuk proses pilihanraya dan kerajaan
kerana Imam Ahmad Al-Hasan (a.s) tidak mengimani hak perlantikan oleh manusia.
Beliau sebaliknya mengimani bahawa hanya Allah SWT yang berhak melantik para
Nabi dan pewaris-pewaris (wasi) alaihim salam, walaupun dibenci oleh manusia.
Kerap kali kerajaan Iraq membinasakan tempat-tempat ibadah terutamanya yang
melibatkan Pendukung Imam Mahdi (a.s) dan menangkap sebilangan mereka. Malahan
menutup pejabat rasmi pendukung Imam Mahdi (a.s) di Najaf dan menangkap puluhan
pendukung di sana sebelum peristiwa Al-Zarkah. Sebahagian pendukung
tersohor yang ditangkap adalah Sayyid Hassan Al-Hamami, yang juga merupakan
ulama besar di Najaf dan anak kepada marja’ agama yang telah meninggal dunia
iaitu Sayyid Muhammad Ali Al-Hamami.
Mereka juga telah melarang media massa
daripada mengambil gambar dan melaporkan peristiwa tersebut tatkala mereka
membinasakan tempat-tempat ibadah khusus bagi pendukung-pendukung di Karbala
dan Najaf serta menutup pejabat rasmi di Najaf. Beberapa ketika sebelum
berlakunya peristiwa fitnah di Al-Zarkah beberapa media massa telah melaporkan
peristiwa-peristiwa tersebut sebagai menutup jenayah mereka dengan meletakkan
kesalahan ke atas pendukung-pendukung Imam Mahdi (a.s) dan menuduh mereka
sebagai bertanggungjawab atas apa yang telah terjadi. Segala puji bagi Allah
yang telah menyingkapkan hakikat sebenar dan mendedahkan jenayah mereka. Namun
begitu penangkapan ke atas sebahagian pendukung-pendukung masih berterusan.
Pada bulan Zulhijjah tahun 1428, Majlis
Tertinggi dan juga cabang-cabangnya telah mengeluarkan resolusi semasa
konvensyen di Najaf, yang menuntut sebahagian wakil Maraji’ agama yang hadir
untuk memerangi dakwah Imam Ahmad Al-Hasan (a.s). Resolusi ini telah disiarkan
di dalam siaran-siaran tv satelit dan selang beberapa hari selepas itu
berlakulah peristiwa penyerangan dan penangkapan ke atas para pendukung serta
penutupan pejabat mereka oleh pihak berkuasa.
Di pihak yang lain pula, ahli-ahli agama
mula melakukan penerangan secara besar-besaran bagi memberikan gambaran yang
salah terhadap dakwah Imam Ahmad Al-Hasan (a.s). Sebagai contoh gambaran salah
dan pembohongan tersebut adalah sepertimana disiarkan di dalam tv satelit
Al-Kausar yang berpusat di Iran. Apabila mereka menjemput Ali Al-Kurani sebagai
tetamu khas dan keseluruhan rancangan didedikasikan bagi membicarakan mengenai
Imam Ahmad Al-Hasan (a.s) serta memberikan gambaran yang salah terhadap mesej
dakwahnya. Antara yang diperkatakan Ali Al Kurani adalah pertuduhan bahawa
“Imam Ahmad Al-Hasan mengatakan dirinya telah mengahwinkan kakaknya kepada Imam
Mahdi”. Padahal dia mengetahui dengan yakin bahawa Imam Ahmad Al-Hasan (a.s)
tidak pernah mengatakan hal yang sedemikian dan menyedari bahawa dirinya telah
berbohong, namun tidak segan melakukan pembohongan dan perbuatan keji tersebut
tanpa memperdulikan umurnya yang telah tua dan serban yang melilit di
kepalanya.
Begitu juga tv satelit Iraq (yang dibiayai
oleh kerajaan Iraq bagi menyiarkan pendirian kerajaan dan mempertahankannya) di
dalam program beritanya (beberapa hari selepas berlakunya peristiwa Al Zarkah
yang menafikan adanya kaitan dengan Imam Ahmad Al-Hasan a.s) telah
menghubungi individu tertentu melalui telefon dan individu tersebut
secara terang-terangan telah memfatwakan kewajipan membunuh Imam Ahmad
Al-Hasan (a.s). Perkara ini tidak pernah dinafikan penerbit rancangan atau
stesen tv kerajaan tersebut, sekaligus menunjukkan kebersetujuan mereka dan
menjelaskan niat mereka ketika itu, yang diikuti dengan perlaksanaannya tidak
lama selepas itu.
Walaupun diperlakukan sedemikian, para
pendukung Imam Mahdi (a.s) tidak pernah mengangkat senjata melawan kerajaan
yang telah mengarahkan angkatan bersenjatanya meroboh dan membinasakan
tempat-tempat ibadat mereka di Najaf dan Karbala, menutup pejabat mereka di
Najaf, menangkap dan masih berterusan menahan sebilangan mereka sehingga kini.
Ini disusuli pula dengan peristiwa pada bulan Muharram 1429 hijrah yang
menyaksikan ramai pendukung yang telah syahid dan ditahan.
Telah berkata Imam Ahmad Al-Hasan (a.s)
ketika menjawab soalan seorang penanya: “Telah dilaknat Haidar Musyattat maka
lihatlah apa yang telah terjadi kepadanya, kami telah dizalimi oleh Abdul Aziz
Al-Hakim dan anaknya maka lihatlah apa yang telah terjadi kepada mereka, kami
telah dizalimi oleh tentera marja’ agama dan juga tentera Muqtada Sadr maka
lihatlah apa yang terjadi kepada mereka dan tidak lama selepas itu, bahkan
Allah tidak pernah melengahkan balasanNYA kepada semua mereka walau seharipun.
Haidar Musyattat berkelakuan seperti orang gila, yang kemudiannya dipenjarakan
di Iran kerana berkelakuan tidak senonoh dan diikuti dengan kematiannya di Iraq
setelah melakukan sumpah laknat di dalam akhbar rasminya mengatakan aku (Imam
Ahmad a.s) telah berdusta. Manakala Abdul Aziz Al-Hakim dan anaknya telah
bertindak melampaui batas ke atas pejabat pendukung Imam Mahdi (a.s) dua tahun
sebelumnya dan tidak berapa lama selepas itu mereka dihinakan oleh Amerika
apabila tertangkapnya ejen mereka yang bernama Ammar bin Abdul Aziz serta
dimasukkan ke dalam penjara. Sekiranya mereka menentang Amerika sudah tentu
ianya suatu kebanggaan bila diperlakukan sedemikian, tetapi sebaliknya tunduk
kepada mereka dan berbaik-baik pula bersama mereka. Malahan Abdul Aziz Al-Hakim
telah menziarahi Rumah Hitam (kediaman rasmi pemerintah Iraq) selepas itu dan
bersalaman dengan musuh Allah, George Bush dengan penuh kemesraan. Perlakuan
ini menunjukkan ketidakwarasan dan aib di dunia ini. Setahun sebelumnya iaitu
sebelum berlakunya peristiwa Muharram di mana keseluruhan kami telah berkumpul,
Abdul Aziz dan anaknya telah bertindak menutup pejabat kami setelah beberapa
hari kami membukanya dan menahan secara zalim dan kasar sebilangan besar
pendukung yang memuji kami berdekatan dengan makam Amirul Mukminin Ali (a.s).
Setelah itu disempurnakan pula oleh tentera Marja’ agama yang didorong oleh
Syaitan dan tentera Muqtadha yang berdosa melakukan pembunuhan dan pembinasaan tempat-tempat
ibadat kami di seluruh pelusuk Iraq, maka apakah balasan mereka beberapa hari
selepas itu? Abdul Aziz Al-Hakim menderita penyakit kanser dan ini adalah azab
dan keaiban di dunia lagi sebelum akhirat. Manakala tentera Marja’ agama dan
tentera Muqtada berbunuhan sesama mereka tidak berapa lama selepas itu sehingga
tiada pihak yang menang atau mengalahkan yang lainnya. Bahkan tentera Muqtada
telah melakukan pembunuhan sebilangan besar tentera Marja’ agama dan terjadi
sebaliknya selepas itu bilamana tentera marja’ agama berjaya mengalahkan
tentera Muqtada, bukankah semua ini adalah tanda-tanda? Atau apakah yang perlu
Allah lakukan agar manusia beriman? Atau perlu diutuskan kepada setiap mereka
Malaikat yang memukul kepala mereka dan bila ditanyakannya kenapa kamu memukul
aku, Malaikat itu akan menjawab kerana kamu tidak beriman dengan Ahmad
Al-Hasan. Adakah ini yang mereka inginkan? Tiada daya dan kekuatan melainkan
dengan Allah yang Tinggi lagi Maha Agung.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan