Sirah (Riwayat hidup) Imam Ahmad Al-Hasan Al-Yamani (as) dan sejarah
dakwahnya secara ringkas
Akhlak Beliau (as) dan Sirah Kehidupannya
"Saya mengasihi manusia dan hati saya
pada ibu saya, saya tidak pernah meninggalkannya sebelum seruan (dakwah) ini.
Saya terpaksa meninggalkan dia sehingga dia meninggal dunia, dan saya jauh
darinya dan tidak mengebumikannya. Adakah sesiapa yang mencari dunia pergi
sejauh ini, ke jalan yang sangat sepi dan sakit, pedih dan pilu." - Imam
Ahmad Al-Hassan (as)
Imam Ahmad Al-Hassan (as) berkata dalam
jawabannya ketika ditanya tentang, apakah mungkin untuk mengejar dunia.....
(((Tetapi bagaimana saya, dikatakan
mengejar dunia?
Saya tidak percaya bahawa seseorang yang
mengejar darjat (kedudukan) mengambil jalan yang saya telah ambil, kerana
sebelum seruan (dakwah) ini saya terpencil dan saya lebih terpencil lagi
sekarang dan kehilangan tempat tinggal di bumi Allah, saya dan keluarga saya,
sama seperti para penzalim lakukan kepada bapa-bapa saya para Imam (as) alami,
dan mereka adalah contoh tugas saya, kerana kebenaran meninggalkan pemiliknya
tanpa kawan melainkan Allah SWT.
Dan saya terpaksa berpisah dari salah
seorang yang paling dicintai di hati saya; ibu saya. Saya tidak pernah berpisah
dengannya walaupun satu hari sebelum seruan (dakwah) ini, tetapi saya terpaksa
berpisah dengannya sehingga dia meninggal dunia, dan saya jauh darinya, dan
saya tidak sempat mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Begitukah orang yang
meminta (mengejar) perjalanan dunia ini sebagai jalan yang sukar dan suram, dan
dia dapat bertolak ansur dengan kesakitan dan kesedihan?
Dan saya tidak percaya bahawa seseorang
yang meminta (mengejar) wang membuat Bait Al-Maal untuk orang yang beriman di
setiap negara, dan sistem akaun dan tempat-tempat yang diketahui untuk
pengeluaran dan setiap jumlah yang masuk ke Bait Al-Maal direkodkan dan setiap
jumlah keluar darinya juga direkodkan, dan wakil-wakil yang dibenarkan memungut
khums (khumus -seperlima), orang-orang yang dikenal, seperti Syed Hassan
Al-Hamaamiy dan Syiekh Shadiq Al-Mohammadi, dan mereka tidak menyerahkannya
kepada saya tidak juga mereka ambil untuk diri mereka sendiri, sebaliknya ia
diberi kepada Bait Al-Maal dan diedarkan dari sana kepada fakir miskin,
anak-anak yatim, janda-janda, pelajar dan lain-lain, dan juga untuk orang-orang
yang tidak beriman dengan seruan (dakwah) ini.
Dan saya tidak mempunyai wang sara sendiri
yang melebihi keperluan saya untuk sara hidup setiap hari dan sewa untuk
kehidupan keluarga saya. Ya, yang saya miliki adalah sebahagian kecil tanah
pertanian yang saya beli di pinggir Al-Najaf untuk didiami, dan saya bina
sebuah rumah yang sangat kecil di sana dalam simpati dengan orang-orang miskin,
dan saya fikir oleh kerana saya tinggal di Iraq, saya harus hidup seperti
kehidupan orang-orang miskin lain di Iraq. Dan mungkin hari-hari akan berlalu
dan saudara akan melihat rumah ini satu hari nanti. Dan wang yang saya dapat
untuk membelinya adalah sebahagiannya dihadiahkan kepada saya oleh abang saya
lebih tua, (Hafidzahu Allah – semoga Allah melindungnya), dan saya pinjam
bahagian yang lain dari salah seorang sahabat saya yang juga seorang yang
beriman pada seruan (dakwah) yang benar ini, dia adalah Al-Syeikh Abu Muhammad
Al-Ziyadi (Hafidzahu Allah). Dan saya bayar balik dengan pendapatan hasil
daripada tanah (tanaman) selepas menuainya. Dan apabila Al-Syeikh Abu Muhammad
memberikan saya wang dengan dihadiri oleh beberapa orang ansar, Kalimah Fadak
telah dicop pada nota bank (banknotes), dan pada hari yang sama beliau telah
memberikan saya hadiah dari Kitab Al-Ghaybah yang juga dicap dengan Kalimah
Fadak, jadi saya berkata Subhan Allah, tanda-tanda mengikuti satu sama lain.
Dan perkara ini telah disaksikan oleh sekumpulan ansar tersebut, semoga Allah
melindungi mereka, termasuk Al-Syeikh Abu Muhammad Al-Ziyadi dan Al-Syeikh Abu
Al-Hasan al-Ziyadi dan Al-Syeikh Abu Al-Husain (Hafidzahuma Allah).
Bagaimanapun, saya meninggalkan tanah ini pada tahun 2007 dengan isteri dan
anak-anak saya beberapa jam sebelum ia diserang oleh angkatan tentera pengikut
ulamak dan oleh hasutan ulamak, dan apabila mereka tidak menemui saya, mereka
telah mengepungnya dan pengawal diletakkan sekelilingnya dan meninggalkannya
selepas beberapa ketika. Dan bagaimana ia sama dengan Fadak, dan bagaimana
tindakan hodoh mereka yang sama dengan tindakan mereka menyerang rumah ibu saya
Al-Zahara (as). Dan sejak tahun 2007, saya tidak tahu apa-apa tentang tanah itu
sehingga beberapa hari lalu, dari salah seorang daripada orang-orang mukmin
iaitu Al-Syeikh Abu Hasan dan beberapa orang ketua-ketua puak Al-Najaf, semoga
Allah memberi ganjaran kepada mereka dengan kebaikan yang berusaha untuk
mendapatkannya kembali. Dan puji-pujian tertentu bagi Allah yang menjadikan
saya sama seperti ibu saya Fatimah Al-Zahara (as). dan bapa saya Amirul
Mukminin Ali (as).
"Fadak (kamu manfaatkan) apa yang
dimiliki di bawah langit. karena kerakusan hati sebagian orang sementara
sebagian yang lain menutup mata darinya.. Tetapi Allah adalah Hakim yang
terbaik dan diciptakan apa yang kamu manfaatkan dan yang tidak kamu manfaatkan
dan tempat tinggal diri (jiwa) kamu dalam kubur esok nanti? Yang terganggu
dalam akibat kegelapannya dan tidak ada berita yang kedengaran. kerana kubur
adalah sebuah lubang yang walaupun ia luas, akan disempitkan oleh batu-batu dan
jurang yang akan dipenuhi dengan tanah. Sesungguhnya jiwa yang
diredhainya adalah dengan takwa, supaya ia tiba dengan selamat pada Hari
Ketakutan Besar, dan supaya ia akan berada di jalan yang lurus."}))
Mungkin sebahagian daripada mereka yang
mengejar dunia ini dengan memenuhi keinginan nafsu mereka, dan sejak masa
sebelum seruan (dakwah) lagi, saya telah berkahwin dengan seorang isteri dan
dia adalah ibu kepada anak-anak saya dan saya tidak pernah mengenali sesiapa
selain dari dia, tidak oleh perkahwinan tetap ataupun perkahwinan sementara.
Jadi di manakah boleh dikatakan mengejar dunia ini di sini?
Saya berlindung kepada Allah dari keakuan
(Al-Ana – ego) sehingga hari ini pada bila-bila masa pun, apabila saya bersama
beberapa orang ansar dan kami perlu memasak makanan, saya yang masak dan ketika
kami perlu mencuci pinggan mangkuk, saya akan cuci dengan tangan saya, walaupun
mereka ingin melayan saya tetapi saya amat berbesar hati untuk berkhidmat
kepada mereka. Apakah ini dikatakan perbuatan mengejar dunia?!
Dan saya berlindung kepada Allah dari
keakuan (Al-Ana – ego):
Saya sendiri pergi ke pasar membeli
keperluan rumah. Saya tidak mempunyai pengawal bersenjata dan tidak mempunyai
senjata, Alhamdu Lillah, Allah mengurniakan saya keselamatan dan tidak
membuatkan saya memerlukannya.
Saya tidak menerima seseorang yang ingin
mencium tangan saya dan tidak menyuakan tangan saya untuk dicium oleh orang
lain seperti yang dilakukan oleh Al-Maraji3 (Marajik) dan sebahagian
wakil-wakil mereka
Ini semua adalah hakikat (kenyataan) yang
dilihat oleh ansar (pendokong) terdahulu dan sekarang terdapat ansar yang rapat
dengan saya dan melihatnya, dan ia bukanlah perkara yang tersembunyi, bahkan
dilihat dan disaksikan oleh sebilangan manusia pada masa lalu dan sekarang ini.
Di manakah dunia yang saya kejar?
Dan bagaimana dikatakan mengejarnya dan
yang bagaimana pula dikatakan membawa kepada Allah?
Hadith-hadith mengatakan bahawa tangan tidak
boleh dicium kecuali tangan seorang nabi atau washiy, jadi adakah munasabah
orang-orang yang bukan nabi atau washiy dan yang menghulurkan tangan mereka
untuk orang-orang menciumnya, meminta (mengejar) akhirat?! Manakala Ahmad
Al-Hassan, yang enggan sesiapa mencium tangannya walaupun dia washiy, meminta
(mengejar) dunia ini?! Demi Allah, saya tidak mengatakan bahawa kamu tidak adil
kepada Ahmad Al-Hassan, sebaliknya kamu tidak adil kepada akal kamu jika
beginilah cara kamu berfikir dan menghakiminya.
Kasihanilah diri kamu, semoga Allah memberi
rahmat kepada kamu. Mereka yang mewajibkan bertaqlid ke atas kamu adalah para
pedagang ayam dan harta benda, mereka adalah pengikut hawa nafsu dan bukan
pencari yang mengejar akhirat dan mereka tiada kaitan dengan akhirat dan kamu
mengetahui perkara ini. Dan kamu telah melihat mereka dengan diri kamu sendiri
di Iraq dan kalau kamu berada di luar Iraq, kamu melihat bahawa mereka
menghantar anak-anak mereka dengan mengambil dari khums (khumus) dan wang dan
menghabiskan masa berseronok di Barat dengan alasan menyebarkan agama. Saya
ingin kamu akan bertanya kepada mereka mengapa mereka hanya menghantar
anak-anak mereka semua belajar di Barat di luar dari Hauzah Al-Najaf, dan
mengapa pejabat mereka diuruskan oleh anak-anak mereka yang melakukan apa yang
mereka ingin dengan wang tanpa pemantauan, peraturan, kira-kira atau
pengawasan?
Kasihanilah diri kamu, semoga Allah memberi
rahmat kepada kamu, dan gunakanlah kecerdasan kamu untuk membezakan dan
mengenali kebenaran (hakikat), kerana para pengejar dunia kamu akan mengenalnya
dari penyelewengan mereka, cara (jalan) mereka dan tindakan (perbuatan)
mereka.)))
Berakhir. anda boleh ... link soalan
Seorang ansar yang beriman dengan Imam
Ahmad Al-Hassan Al-Yamani (as), dia adalah Al-Syeikh Jihad Al-Asadi, Dia adalah
di antara yang turut bersama-sama Imam (as) dan yang kesepuluh. Dia:telah
menulis:
(((Dipetik dalam Kitab Al-Imaamah Wa
Al-Tabshirah oleh Ibn Baabuwaih Al-Qummi halaman 138 Jilid 157 Dari Harits bin
Al-Mughirah Al- Nadhariy, berkata: Aku berkata kepada Abi Abdillah Al-Shadiq
(as), Dengan cara apa untuk mengenal pemilik urusan (Shohib Al-Amr) ini?
Katanya (as) (dengan
ketenangan, kesungguhan (Al-Waqaar), Ilmu (Al-3ilm), dan Wasiat
(Al-Washiah)) dan pemilik urusan (Shohib Al-Amr) itu adalah pemegang wasiat
Nabi.
Sekarang saya ingin membawa kisah Imam Ahmad Al-Yamani, (as). Bagi ketenangan (Al-Waqaar): Adalah menjadi kebiasaan (kerap) bagi para penentangnya mengakui penyesuaian bahawa Al-Imam Ahmad Al-Hassan Al-Yamani, dia adalah orang yang tenang, bersunggun dan amanah atas agama sehingga dia dipanggil sebahagian di kalangan Hauzah sebelum seruan (dakwah) dengan Al-Shadiq Al-Amin (Yang benar lagi Jujur).
Di antara mereka yang rapat dengannya
bersaksi dan mengakui kenyataan bahawa Imam Ahmad Al-Yamani (as) ini adalah
orang-orang yang paling bijaksana, paling bercita-cita, sangat mendorong
mereka, paling adil dan paling penuh kasih sayang dan menyenangkan, murah hati,
tidak akan meminta apa-apa, tetapi dia yang memberi, tidak terdapat tanda-tanda
dia memiliki dinar maupun dirham, tidak kasar; tidak membosankan dan tidak
mengutuk atau menghina, dan merupakan salah seorang yang boleh tidur di atas
tanah dan makan di atasnya, dan seorang hamba duduk di depan makanan ketika
makan dan makan apa yang ada, tidak minta apa yang tidak ada, duduk bersama
orang-orang miskin dan sederhana dan menghormati mereka sebagai manusia dan
makan bersama orang miskin dan menghulurkan kepada mereka dengan tangannya
suci. Memuliakan anak-anak yatim dan janda-janda dan merawat (melayan) mereka.
dan pada orang berilmu dan orang-orang terkemuka dihormati dan dilayan dengan
baik, walaupun mereka berselisih dan dia mampu mendahului mereka, dan
mewujudkan.orang-orang kehormat dengan kebaikan kepada mereka, dan memberkan
kasih sayang tanpa menampakkan perbezaan antara mereka, melainkan atas apa yang
diperintah Allah dan tidak membenci sesiapa, menerima dan meminta maaf,
dan tidak bersendawa dan tidak pernah menguap. Tidak duduk bersandar dan tidak
membezakan penampilannya jika bercakap dan duduk bersama-sama, dan membuka
pintu jika diketuk dan berkhidmat dengan panggilan ahlinya, dan jika anda
duduk, penglihatannya tidak tepat pada wajah seseorang, tidak menimbulkan
kemurkaan Tuhan tidak marah pada dirinya sendiri.
Dia peribadi yang banyak berfikir dan tidak
bercakap kecuali mentafsir al-Quran atau menjawab soalan: atau tidak bergerak
lidahnya kecuali yang bernas. Tidak meninggi (melebihi) sahabatnya pada makanan
atau pakaian atau di majlis, dan apabila sampai salah seorang sahabatnya dia
bergegas menemuinya, dan jika kehilangan salah seorang sahabatnya dia berusaha
keras menasihatnya, dia tidak membalas keburukan dengan keburukan, tetapi
memaafkan dan mengampunkan, dan memulakan pertemuan dengan ucapan salam, dan
tidak datang seseorang yang bertujuan untuk keperluan kecil atau besar,
melainkan dia berdiri menunaikannya, dan sesiapa yang ingin segera
memerlukannya disabarkannya sehinggalah dia melakukannya, dan apabila seseorang
menghulurkan tangannya (untuk bersalaman) segera akan disambutnya, dan
menghalang orang dari mencium tangannya, dan jika salah seorang daripada para
sahabatnya telah mula berjabat tangan, ia tidak akan berdiri dan tidak akan
duduk melainkan dengan berzikir pada Allah, dan tidak duduk salah seorang
padanya atau menerimanya, melainkan mengatakan kepadanya: Apa yang diperlukan?
Dan kebanyakan duduknya dengan bersilang kaki, seperti datuknya, Rasulullah (S)
dan yang terakhir duduk di dalam Majlis, dan kebanyakan duduknya akan menghadap
kiblat, dan tidurnya tidur para nabi berbaring pada bahagian lambungnya
(punggung), Dan meniru pada bantal-bantal yang di belakang punggungnya, dan
pada keredhaan dan kemarahannya dia tidak mengatakan sesuatu melainkan
kebanyakan dari kata-katanya adalah yang haq dan yang cemerlang. Alhamdu Lillah
kebesaran KhalifahNya.))) tamat kata-kata Al-Syeikh Jihad Al-Asadi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan