Sabtu, 16 Februari 2019

Akhlak Beliau (as) dan Sirah Kehidupannya


Sirah (Riwayat hidup) Imam Ahmad Al-Hasan Al-Yamani (as) dan sejarah dakwahnya secara ringkas

Akhlak Beliau (as) dan Sirah Kehidupannya

"Saya mengasihi manusia dan hati saya pada ibu saya, saya tidak pernah meninggalkannya sebelum seruan (dakwah) ini. Saya terpaksa meninggalkan dia sehingga dia meninggal dunia, dan saya jauh darinya dan tidak mengebumikannya. Adakah sesiapa yang mencari dunia pergi sejauh ini, ke jalan yang sangat sepi dan sakit, pedih dan pilu." - Imam Ahmad Al-Hassan (as) 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) berkata dalam jawabannya ketika ditanya tentang, apakah mungkin untuk mengejar dunia.....

(((Tetapi bagaimana saya, dikatakan mengejar dunia?

Saya tidak percaya bahawa seseorang yang mengejar darjat (kedudukan) mengambil jalan yang saya telah ambil, kerana sebelum seruan (dakwah) ini saya terpencil dan saya lebih terpencil lagi sekarang dan kehilangan tempat tinggal di bumi Allah, saya dan keluarga saya, sama seperti para penzalim lakukan kepada bapa-bapa saya para Imam (as) alami, dan mereka adalah contoh tugas saya, kerana kebenaran meninggalkan pemiliknya tanpa kawan melainkan Allah SWT.

Dan saya terpaksa berpisah dari salah seorang yang paling dicintai di hati saya; ibu saya. Saya tidak pernah berpisah dengannya walaupun satu hari sebelum seruan (dakwah) ini, tetapi saya terpaksa berpisah dengannya sehingga dia meninggal dunia, dan saya jauh darinya, dan saya tidak sempat mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Begitukah orang yang meminta (mengejar) perjalanan dunia ini sebagai jalan yang sukar dan suram, dan dia dapat bertolak ansur dengan kesakitan dan kesedihan?

Dan saya tidak percaya bahawa seseorang yang meminta (mengejar) wang membuat Bait Al-Maal untuk orang yang beriman di setiap negara, dan sistem akaun dan tempat-tempat yang diketahui untuk pengeluaran dan setiap jumlah yang masuk ke Bait Al-Maal direkodkan dan setiap jumlah keluar darinya juga direkodkan, dan wakil-wakil yang dibenarkan memungut khums (khumus -seperlima), orang-orang yang dikenal, seperti Syed Hassan Al-Hamaamiy dan Syiekh Shadiq Al-Mohammadi, dan mereka tidak menyerahkannya kepada saya tidak juga mereka ambil untuk diri mereka sendiri, sebaliknya ia diberi kepada Bait Al-Maal dan diedarkan dari sana kepada fakir miskin, anak-anak yatim, janda-janda, pelajar dan lain-lain, dan juga untuk orang-orang yang tidak beriman dengan seruan (dakwah) ini.

Dan saya tidak mempunyai wang sara sendiri yang melebihi keperluan saya untuk sara hidup setiap hari dan sewa untuk kehidupan keluarga saya. Ya, yang saya miliki adalah sebahagian kecil tanah pertanian yang saya beli di pinggir Al-Najaf untuk didiami, dan saya bina sebuah rumah yang sangat kecil di sana dalam simpati dengan orang-orang miskin, dan saya fikir oleh kerana saya tinggal di Iraq, saya harus hidup seperti kehidupan orang-orang miskin lain di Iraq. Dan mungkin hari-hari akan berlalu dan saudara akan melihat rumah ini satu hari nanti. Dan wang yang saya dapat untuk membelinya adalah sebahagiannya dihadiahkan kepada saya oleh abang saya lebih tua, (Hafidzahu Allah – semoga Allah melindungnya), dan saya pinjam bahagian yang lain dari salah seorang sahabat saya yang juga seorang yang beriman pada seruan (dakwah) yang benar ini, dia adalah Al-Syeikh Abu Muhammad Al-Ziyadi (Hafidzahu Allah). Dan saya bayar balik dengan pendapatan hasil daripada tanah (tanaman) selepas menuainya. Dan apabila Al-Syeikh Abu Muhammad memberikan saya wang dengan dihadiri oleh beberapa orang ansar, Kalimah Fadak telah dicop pada nota bank (banknotes), dan pada hari yang sama beliau telah memberikan saya hadiah dari Kitab Al-Ghaybah yang juga dicap dengan Kalimah Fadak, jadi saya berkata Subhan Allah, tanda-tanda mengikuti satu sama lain. Dan perkara ini telah disaksikan oleh sekumpulan ansar tersebut, semoga Allah melindungi mereka, termasuk Al-Syeikh Abu Muhammad Al-Ziyadi dan Al-Syeikh Abu Al-Hasan al-Ziyadi dan Al-Syeikh Abu Al-Husain (Hafidzahuma Allah). Bagaimanapun, saya meninggalkan tanah ini pada tahun 2007 dengan isteri dan anak-anak saya beberapa jam sebelum ia diserang oleh angkatan tentera pengikut ulamak dan oleh hasutan ulamak, dan apabila mereka tidak menemui saya, mereka telah mengepungnya dan pengawal diletakkan sekelilingnya dan meninggalkannya selepas beberapa ketika. Dan bagaimana ia sama dengan Fadak, dan bagaimana tindakan hodoh mereka yang sama dengan tindakan mereka menyerang rumah ibu saya Al-Zahara (as). Dan sejak tahun 2007, saya tidak tahu apa-apa tentang tanah itu sehingga beberapa hari lalu, dari salah seorang daripada orang-orang mukmin iaitu Al-Syeikh Abu Hasan dan beberapa orang ketua-ketua puak Al-Najaf, semoga Allah memberi ganjaran kepada mereka dengan kebaikan yang berusaha untuk mendapatkannya kembali. Dan puji-pujian tertentu bagi Allah yang menjadikan saya sama seperti ibu saya Fatimah Al-Zahara (as). dan bapa saya Amirul Mukminin Ali (as).

"Fadak (kamu manfaatkan) apa yang dimiliki di bawah langit. karena kerakusan hati sebagian orang sementara sebagian yang lain menutup mata darinya.. Tetapi Allah adalah Hakim yang terbaik dan diciptakan apa yang kamu manfaatkan dan yang tidak kamu manfaatkan dan tempat tinggal diri (jiwa) kamu dalam kubur esok nanti? Yang terganggu dalam akibat kegelapannya dan tidak ada berita yang kedengaran. kerana kubur adalah sebuah lubang yang walaupun ia luas, akan disempitkan oleh batu-batu dan jurang yang akan dipenuhi dengan tanah. Sesungguhnya  jiwa yang diredhainya adalah dengan takwa, supaya ia tiba dengan selamat pada Hari Ketakutan Besar, dan supaya ia akan berada di jalan yang lurus."}))

Mungkin sebahagian daripada mereka yang mengejar dunia ini dengan memenuhi keinginan nafsu mereka, dan sejak masa sebelum seruan (dakwah) lagi, saya telah berkahwin dengan seorang isteri dan dia adalah ibu kepada anak-anak saya dan saya tidak pernah mengenali sesiapa selain dari dia, tidak oleh perkahwinan tetap ataupun perkahwinan sementara. Jadi di manakah boleh dikatakan mengejar dunia ini di sini?

Saya berlindung kepada Allah dari keakuan (Al-Ana – ego) sehingga hari ini pada bila-bila masa pun, apabila saya bersama beberapa orang ansar dan kami perlu memasak makanan, saya yang masak dan ketika kami perlu mencuci pinggan mangkuk, saya akan cuci dengan tangan saya, walaupun mereka ingin melayan saya tetapi saya amat berbesar hati untuk berkhidmat kepada mereka. Apakah ini dikatakan perbuatan mengejar dunia?!

Dan saya berlindung kepada Allah dari keakuan (Al-Ana – ego):

Saya sendiri pergi ke pasar membeli keperluan rumah. Saya tidak mempunyai pengawal bersenjata dan tidak mempunyai senjata, Alhamdu Lillah, Allah mengurniakan saya keselamatan dan tidak membuatkan saya memerlukannya. 

Saya tidak menerima seseorang yang ingin mencium tangan saya dan tidak menyuakan tangan saya untuk dicium oleh orang lain seperti yang dilakukan oleh Al-Maraji3 (Marajik) dan sebahagian wakil-wakil mereka

Ini semua adalah hakikat (kenyataan) yang dilihat oleh ansar (pendokong) terdahulu dan sekarang terdapat ansar yang rapat dengan saya dan melihatnya, dan ia bukanlah perkara yang tersembunyi, bahkan dilihat dan disaksikan oleh sebilangan manusia pada masa lalu dan sekarang ini.

Di manakah dunia yang saya kejar?

Dan bagaimana dikatakan mengejarnya dan yang bagaimana pula dikatakan membawa kepada Allah?

Hadith-hadith mengatakan bahawa tangan tidak boleh dicium kecuali tangan seorang nabi atau washiy, jadi adakah munasabah orang-orang yang bukan nabi atau washiy dan yang menghulurkan tangan mereka untuk orang-orang menciumnya, meminta (mengejar) akhirat?! Manakala Ahmad Al-Hassan, yang enggan sesiapa mencium tangannya walaupun dia washiy, meminta (mengejar) dunia ini?! Demi Allah, saya tidak mengatakan bahawa kamu tidak adil kepada Ahmad Al-Hassan, sebaliknya kamu tidak adil kepada akal kamu jika beginilah cara kamu berfikir dan menghakiminya.

Kasihanilah diri kamu, semoga Allah memberi rahmat kepada kamu. Mereka yang mewajibkan bertaqlid ke atas kamu adalah para pedagang ayam dan harta benda, mereka adalah pengikut hawa nafsu dan bukan pencari yang mengejar akhirat dan mereka tiada kaitan dengan akhirat dan kamu mengetahui perkara ini. Dan kamu telah melihat mereka dengan diri kamu sendiri di Iraq dan kalau kamu berada di luar Iraq, kamu melihat bahawa mereka menghantar anak-anak mereka dengan mengambil dari khums (khumus) dan wang dan menghabiskan masa berseronok di Barat dengan alasan menyebarkan agama. Saya ingin kamu akan bertanya kepada mereka mengapa mereka hanya menghantar anak-anak mereka semua belajar di Barat di luar dari Hauzah Al-Najaf, dan mengapa pejabat mereka diuruskan oleh anak-anak mereka yang melakukan apa yang mereka ingin dengan wang tanpa pemantauan, peraturan, kira-kira atau pengawasan?

Kasihanilah diri kamu, semoga Allah memberi rahmat kepada kamu, dan gunakanlah kecerdasan kamu untuk membezakan dan mengenali kebenaran (hakikat), kerana para pengejar dunia kamu akan mengenalnya dari penyelewengan mereka, cara (jalan) mereka dan tindakan (perbuatan) mereka.)))

Berakhir. anda boleh ... link soalan

Seorang ansar yang beriman dengan Imam Ahmad Al-Hassan Al-Yamani (as), dia adalah Al-Syeikh Jihad Al-Asadi, Dia adalah di antara yang turut bersama-sama Imam (as) dan yang kesepuluh. Dia:telah menulis:

(((Dipetik dalam Kitab Al-Imaamah Wa Al-Tabshirah oleh Ibn Baabuwaih Al-Qummi halaman 138 Jilid 157 Dari Harits bin Al-Mughirah Al- Nadhariy, berkata: Aku berkata kepada Abi Abdillah Al-Shadiq (as), Dengan cara apa untuk mengenal pemilik urusan (Shohib Al-Amr) ini?

Katanya (as) (dengan ketenangan, kesungguhan (Al-Waqaar), Ilmu (Al-3ilm), dan Wasiat (Al-Washiah)) dan pemilik urusan (Shohib Al-Amr) itu adalah pemegang wasiat Nabi.

Sekarang saya ingin membawa kisah Imam Ahmad Al-Yamani, (as). Bagi ketenangan (Al-Waqaar): Adalah menjadi kebiasaan (kerap) bagi para penentangnya mengakui penyesuaian bahawa Al-Imam Ahmad Al-Hassan Al-Yamani, dia adalah orang yang tenang, bersunggun dan amanah atas agama sehingga dia dipanggil sebahagian di kalangan Hauzah sebelum seruan (dakwah) dengan Al-Shadiq Al-Amin (Yang benar lagi Jujur).

Di antara mereka yang rapat dengannya bersaksi dan mengakui kenyataan bahawa Imam Ahmad Al-Yamani (as) ini adalah orang-orang yang paling bijaksana, paling bercita-cita, sangat mendorong mereka, paling adil dan paling penuh kasih sayang dan menyenangkan, murah hati, tidak akan meminta apa-apa, tetapi dia yang memberi, tidak terdapat tanda-tanda dia memiliki dinar maupun dirham, tidak kasar; tidak membosankan dan tidak mengutuk atau menghina, dan merupakan salah seorang yang boleh tidur di atas tanah dan makan di atasnya, dan seorang hamba duduk di depan makanan ketika makan dan makan apa yang ada, tidak minta apa yang tidak ada, duduk bersama orang-orang miskin dan sederhana dan menghormati mereka sebagai manusia dan makan bersama orang miskin dan menghulurkan kepada mereka dengan tangannya suci. Memuliakan anak-anak yatim dan janda-janda dan merawat (melayan) mereka. dan pada orang berilmu dan orang-orang terkemuka dihormati dan dilayan dengan baik, walaupun mereka berselisih dan dia mampu mendahului mereka, dan mewujudkan.orang-orang kehormat dengan kebaikan kepada mereka, dan memberkan kasih sayang tanpa menampakkan perbezaan antara mereka, melainkan atas apa yang diperintah Allah dan tidak membenci  sesiapa, menerima dan meminta maaf, dan tidak bersendawa dan tidak pernah menguap. Tidak duduk bersandar dan tidak membezakan penampilannya jika bercakap dan duduk bersama-sama, dan membuka pintu jika diketuk dan berkhidmat dengan panggilan ahlinya, dan jika anda duduk, penglihatannya tidak tepat pada wajah seseorang, tidak menimbulkan kemurkaan Tuhan tidak marah pada dirinya sendiri.

Dia peribadi yang banyak berfikir dan tidak bercakap kecuali mentafsir al-Quran atau menjawab soalan: atau tidak bergerak lidahnya kecuali yang bernas. Tidak meninggi (melebihi) sahabatnya pada makanan atau pakaian atau di majlis, dan apabila sampai salah seorang sahabatnya dia bergegas menemuinya, dan jika kehilangan salah seorang sahabatnya dia berusaha keras menasihatnya, dia tidak membalas keburukan dengan keburukan, tetapi memaafkan dan mengampunkan, dan memulakan pertemuan dengan ucapan salam, dan tidak datang seseorang yang bertujuan untuk keperluan kecil atau besar, melainkan dia berdiri menunaikannya, dan sesiapa yang ingin segera memerlukannya disabarkannya sehinggalah dia melakukannya, dan apabila seseorang menghulurkan tangannya (untuk bersalaman) segera akan disambutnya, dan menghalang orang dari mencium tangannya, dan jika salah seorang daripada para sahabatnya telah mula berjabat tangan, ia tidak akan berdiri dan tidak akan duduk melainkan dengan berzikir pada Allah, dan tidak duduk salah seorang padanya atau menerimanya, melainkan mengatakan kepadanya: Apa yang diperlukan? Dan kebanyakan duduknya dengan bersilang kaki, seperti datuknya, Rasulullah (S) dan yang terakhir duduk di dalam Majlis, dan kebanyakan duduknya akan menghadap kiblat, dan tidurnya tidur para nabi berbaring pada bahagian lambungnya (punggung), Dan meniru pada bantal-bantal yang di belakang punggungnya, dan pada keredhaan dan kemarahannya dia tidak mengatakan sesuatu melainkan kebanyakan dari kata-katanya adalah yang haq dan yang cemerlang. Alhamdu Lillah kebesaran KhalifahNya.))) tamat kata-kata Al-Syeikh Jihad Al-Asadi.


Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Tiada ulasan: