Contoh: Soalan
بسم
الله الرحمن الرحيم،
السلام
عليكم يا سيد الحسن ورحمة الله وبركاته
Kemudiannya
... Saya suka untuk memberitahu tuan bahawa saya adalah seorang Sunni dan
kini terkapai-kapai kerana saya tidak tahu riwayat Aali Bait yang mengesahkan
bahawa tuan adalah washi Al-Imam (as). Saya harap tuan boleh membantu saya mengenainya,
ditambah pula saya ingin tuan membimbing saya dengan kitab-kitab fiqah supaya
saya boleh beribadat dengannya. Bolehkah saya bertaqlid kepada marajik atau
tidak? Ada beberapa perkara yang saya perlukan untuk menghujjah dengan Ahl
Sunnah.
Saya mohon
kepada Allah agar membimbing kita semua
.. Maulana Karim ..
والسلام
عليكم ورحمة الله وبركاته.
Pengirim:
Abdul 3aal Salimah - Mesir
Jawapan:
بسم
الله الرحمن الرحيم،
الحمد
لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Selepas semua
itu... untuk riwayat-riwayat, yang menjadi nash dan mengesahkan bahawa Al-Syed
Ahmad Al-Hasan adalah washi dan utusan Imam Mahdi (as) boleh di dapati laman
web ansar Imam al-Mahdi (as) iaitu: www.mahdyoon.org,
Terutamanya
kitab khusus daripadanya: kitab
(Wasiat
Dan Washi Ahmad Al-Hasan),
kitab
Al-Yamani
Hujjah Allah,
Dan kitab
(Ringkasan
dakwah Al-Syed Ahmad Al-Hassan) dan banyak lagi.
Bagi kitab-kitab
Fiqh telah dikeluarkan dua Juzuk dari Kitab Syaraei3 Al-Isla.m, Ia adalah kenyataan hukum-hukum dari Imam Mahdi (as) melalui
Al-Syed Ahmad Al-Hassan. Kita tidak dibenarkan bertaqlid kepada mana-mana
orang yang bukan maksum atau yang dilantik secara langsung.
Bagi
hujah masyarakat umum (Ahl Sunnah) dan untuk membuktikan hak Amirul Mukminin
(as), Al-Syed Ahmad Al-Hassan menulis dalam beberapa kitab beliau mengenainya,
dan juga dia mengeluarkan Kitab (Ketuanan Allah Bukan Ketuanan Manusia), dan akan dikeluarkan beberapa kitab mengenainya
oleh ansar Imam Mahdi (as) Insya Allah.
Tetapi
sekarang saya akan mengingatkan sebahagian daripada apa yang ditulis oleh Al-Syed
Ahmad Al-Hassan, ia merupakan peraturan ilahi untuk mengenal Al-Hujah pada
setiap zaman, dan saya memohon kepada Allah agar memberi taufiq kepada saudara
untuk menolong Aali Muhammad (as):
Keterangan
dari Kitab Iidha'at Min Da3watu Al-Mursalin J 3 / Bahagian II: (....
﴿ثُمَّ بَدَا لَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا
رَأَوُا الْآياتِ لَيَسْجُنُنَّهُ حَتَّى حِينٍ﴾
Kemudian timbul fikiran pada mereka setelah melihat
tanda-tanda (kebenaran Yusuf) bahawa mereka harus memenjarakannya sampai
sesuatu waktu. [151].
﴿وَلَقَدْ جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ
بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِمَّا جَاءَكُمْ بِهِ حَتَّى إِذَا
هَلَكَ قُلْتُمْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولاً كَذَلِكَ يُضِلُّ
اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتَابٌ﴾
Dan sesungguhnya telah datang Yusuf kepadamu dengan
membawa keterangan-keterangan, tetapi kamu senantiasa dalam keraguan tentang
apa yang dibawanya kepadamu, hingga ketika dia meninggal, kamu berkata:
"Allah tidak akan mengirim seorang (rasul pun) sesudahnya. Demikianlah
Allah menyesatkan orang-orang yang melampaui batas dan ragu-ragu. [152].
Tanda-tanda
(mukjizat) yang mengiringi Yusuf (as) Insyaallah bukanlah tongkat yang
menjadi ular dan tangannya tidak bercahaya dan tidak dapat membelah laut, Tetapi
ia adalah pakaian (baju) yang menunjukkan kebenaran Yusuf (as) dan ia merupakan
taufik dan penyelesaian ilahi bagi perjalanan Yusuf (as), Siapakah mereka dan
berapa ramai yang melihat baju yang koyak, bahkan terkoyak pada baju itu sebagai
tanda (mukjizat)? Dan di manakah mereka yang melihat taufik dan penyelesaian Allah
kepada Yusuf (as) untuk mengetahui bahawa dia diutus oleh Allah Yang Maha Suci?
Tanda-tanda
(mukjizat) itu mengiringi Yusuf dan yang melihat orang-orang yang mengiringi
perjalanan Yusuf (as), tetapi mereka tidak melihat sebagai tanda-tanda (mukjizat),
dan ia telah memutuskan bahawa
﴿ثُمَّ بَدَا لَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا
رَأَوُا الْآياتِ لَيَسْجُنُنَّهُ حَتَّى حِينٍ﴾
setelah melihat tanda-tanda (kebenaran Yusuf) bahawa
mereka harus memenjarakannya sampai sesuatu waktu. [153].
Dari Abi
Ja’far (as): pada firmanNya: [Kemudian timbul fikiran pada mereka
setelah melihat tanda-tanda (kebenaran Yusuf) bahawa mereka harus
memenjarakannya sampai sesuatu waktu,]
Tanda-tanda
(mukjizat) tentang kesaksian anak muda dan baju yang terkoyak dari belakang
dan kedua-duanya berkejaran dari pintu sehingga didengar dia menariknya di
pintu, Dan apabila dia mengambilnya, dIa masih lagi menekan suaminya sehingga
masa penahanannya,
﴿وَدَخَلَ
مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيانِ﴾
Dan
bersama dengan dia masuk pula ke dalam penjara dua orang pemuda
Dia berkata:
Dua orang hamba kepada raja itu salah seorang dari mereka tukang roti, seorang
lagi pembuat minuman, dan yang berdusta tidak melihat mimpi adalah seorang tukang
roti. [154].
Tanda-tanda
(mukjizat) tidak semua mengiringi dakwah dan perjalanan Yusuf (as), tetapi
apa yang didatangkan kepada semua nabi yang diutus (as) sebagai bukti dakwah Ilahiyah
yang bertanggung jawab seperti yang dibawa oleh Yusuf (as), dia (as)) tidak
terkecuali dari para rasul dan jalan mereka satu iaitu untuk menunjukkan
risalah mereka,
﴿قُلْ
مَا كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ﴾
Katakanlah:
"Aku bukanlah rasul yang pertama di antara rasul-rasul [155],
jalan
mereka jelas (wasiat atau nash, ilmu dan hikmah, panji-panji bai3atu Lillah (ikrar
taat setia milik Allah) atau Kerajaan Allah atau Hakimiyah Allah),
ketiga-tiga tanda keterangan yang dibawa oleh Yusuf (as).
﴿وَلَقَدْ
جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ﴾
Dan
sesungguhnya telah datang Yusuf kepadamu dengan membawa
keterangan-keterangan, [156].
Sebelum
kita tahu bagaimana, bila dan di mana Yusuf (as) datang, kita perlu tahu apakah
ketiga-tiga perkara ini mewakili garis panduan dakwah Ilahiyah secara umum.
Allah
berfirman
﴿أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ
لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ
نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ
بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلا هُدىً وَلا كِتَابٍ مُنِيرٍ * وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ
اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ
آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ *
وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ
وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَإِلَى اللَّهِ
عَاقِبَةُ الْأُمُورِ﴾
Tidakkah kamu perhatikan sesungguhnya Allah telah
menundukkan untukmu apa yang di langit dan apa yang di bumi dan
menyempurnakan untukmu nikmat-Nya lahir dan batin. Dan di antara manusia ada
yang membantah Allah tanpa ilmu pengetahuan atau petunjuk dan tanpa Kitab
yang memberi penerangan.* Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Ikutilah
apa yang diturunkan Allah". Mereka menjawab: "(Tidak), tapi kami
(hanya) mengikuti apa yang kami dapati bapak-bapak kami mengerjakannya".
Dan apakah mereka walaupun syaitan itu menyeru mereka ke dalam siksa api yang
menyala-nyala (neraka)? * Dan barangsiapa yang menyerahkan dirinya kepada
Allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya ia telah
berpegang kepada simpulan tali yang kokoh. Dan hanya kepada Allah-lah
kesudahan segala urusan. [157]
.
Dakwah kebenaran
tidak mungkin hanya bersendirian, tanpa wujudnya seruan kebatilan yang
menentangnya, sejak hari pertama nabi telah mewasiatkan kepada mereka siapa
selepas baginda dengan perintah Allah SWT, kita dapati ada dakwaan yang batil
yang menentang dakwah kebenaran, Adam (as) yang pertama yang diutus dari nabi-nabi
Allah, yang mewasiatkan kepada Habil (as), dan Qabil menentang dakwah kebenaran
dan menuntut hak Khilafah, sehinggalah qurban sebagai ukuran yang menentukan washi
Adam (as) dan qurban Qabil tidak diterima seperti mana qurban yang
ditunjukkan Habil washi Adam, Qabil telah mengemukakan ancaman kepada Habil sebagai
washi dan kemudian membunuhnya tanpa teragak-agak atau takut kepada Allah
SWT:
﴿وَاتْلُ
عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً
فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ
لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ * لَئِنْ بَسَطْتَ
إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ ل ِأَقْتُلَكَ
إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ * إِنِّي أُرِيدُ أَنْ
تَبُوءَ بإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ
جَزَاءُ الظَّالِمِينَ * فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ
فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ﴾
Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam
(Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan
korban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak
diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil): "Aku pasti membunuhmu!".
Berkata Habil: "Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari
orang-orang yang bertakwa". * "Sungguh kalau kamu menggerakkan
tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku sekali-kali tidak akan menggerakkan
tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Sesungguhnya aku takut kepada Allah,
Tuhan seru sekalian alam". * "Sesungguhnya aku ingin agar kamu
kembali dengan (membawa) dosa (membunuh)ku dan dosamu sendiri, maka kamu akan
menjadi penghuni neraka, dan yang demikian itulah pembalasan bagi orang-orang
yang zalim". * Maka hawa nafsu Qabil menjadikannya menganggap mudah
membunuh saudaranya, sebab itu dibunuhnyalah, maka jadilah ia seorang di antara
orang-orang yang rugi. [158].
Ini juga
berlaku kepada Yusuf (as) kerana hasad dengki saudara-saudaranya.
Bahkan ia
berlaku kepada semua washi-washi (as), apabila Allah memilih Rasul-rasul-Nya,
begitu juga Iblis (laknahu Allah) memilih dari tenteranya yang menentang dakwah
kebenaran.
Allah SWT
memilih Habil (as), dan Iblis (laknahu Allah) memilih Qabil untuk menentang pendakwah
Allah, dan Allah memilih Muhammad (S), dan Iblis memilih Musailamah dan Syajah,
Al-Aswad dan lain-lain untuk menentang pendakwah kebenaran Muhammad (S).
Berikut dihadapkan
soalan: Apakah diterima alasan sesiapa yang meninggalkan dari mengikut Muhammad
(S) atas alasan wujud terlalu banyak halaman dakwah, Dan tidak dapat
membezakan yang hak dari yang batil?!!!
Sebenarnya,
tidak diterima alasan dan jadilah tempat kembalinya adalah neraka jahanam sama
seperti orang-orang yang mengikuti dakwah atau risalah nubuwah yang dusta dan
palsu.
Maka adakah
Allah SWT meletakkan peraturan
untuk mengenal pendakwah kebenaran pada setiap zaman dan dia adalah hujah Allah
atas hamba-hambaNya dan Khalifah Allah di bumiNya, mentaatinya adalah mentaati
Allah dan mendurhakainya adalah mendurhakai Allah dan beriman dan menyerah
(Islam) kepadanya adalah beriman dan menyerah kepada Allah dan mengkarinya (kufur)
dan menyeleweng darinya, adalah kufur kepada Allah dan menyeleweng dari Allah.
Atau
bahawa Allah telah meninggalkan tali pergantungan yang lemah (Jauh Dia Yang
Maha Suci lagi Maha tinggi), Dia Al-Hakim Mutlak dan mengukur segala sesuatu dengan
kadar ukuran terbaik,
﴿وَكُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ﴾
Dan
segala sesuatu pada sisi-Nya ada ukurannya. [159],
﴿عَالِمِ
الْغَيْبِ لا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلا فِي
الْأَرْضِ وَلا أَصْغَرُ مِنْ ذَلِكَ وَلا أَكْبَرُ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ﴾
Yang
Mengetahui yang ghaib, sesungguhnya kiamat itu pasti akan datang kepadamu.
Tidak ada tersembunyi daripada-Nya sebesar zarrahpun yang ada di langit dan
yang ada di bumi dan tidak ada (pula) yang lebih kecil dari itu dan yang
lebih besar, melainkan tersebut dalam Kitab yang nyata. [160].
Akibatnya
adalah bahawa diperlukan Hikmah Ilahiyah yang meletakkan peraturan untuk mengenal
Khalifah Allah di bumiNya pada setiap zaman, dan peraturan ini perlu
diletakkan sejak hari pertama Allah SWT menjadikan di dalamnya seorang Khalifah
di bumiNya. Maka tidak boleh terjadi peraturan ini adalah secara kebetulan
saja dalam salah satu dari risalah-risalah langit hingga ke hari ini dari
hari pertama oleh wujudnya tanggung jawab sejak hari pertama lagi, setidak-tidaknya
ukuran yang meyakinkan bagi kesemuanya adalah wujudnya Iblis sebagai mukallaf
(yang bertanggung jawab) sejak hari pertama, dan mukallaf (yang bertanggung
jawab), perlu akan peraturan ini
perlu tahu pemilik hak ketuhanan, jika tidak ia akan beralasan dari mengikut
hak ketuhanan (Al-Haq Al-Ilahiyah) kerana dia tidak dapat membezakan, dan
tidak mempunyai peraturan ilahi untuk mengenal Khalifah ini dilantik oleh
Allah SWT.
Dan ukuran
yang meyakinkan bagi kesemuanya sekitar tarokh hari
pertama Allah SWT menjadikan di dalamnya seorang Khalifah di bumiNya. adalah:
1 - Allah
nashkan ke atas Adam, dan bahawa dia Khalifah di bumiNya dengan kehadiran
malaikat (as) dan Iblis.
2 -
Setelah Allah menciptakan Adam (as) mengajarkannya semua nama-nama.
3 -
Kemudian Allah memerintahkan sesiapa yang menyembahNya pada masa itu,
malaikat dan Iblis sujud kepada Adam.
Allah
Taala berfirman:
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ
إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ
يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ
وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾
Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para
Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka
bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah)
di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah,
padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan
Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang
tidak kamu ketahui". [161].
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ
الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقَالَ
أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ﴾
Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama seluruhnya,
kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman:
"Sebutkanlah kepada-Ku nama-nama itu jika kamu mamang orang-orang yang
benar!" [162].
﴿فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ
مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ﴾
Maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan
telah meniup kan kedalamnya ruh (ciptaan)-Ku, maka tunduklah kamu kepadanya
dengan bersujud. [163]
.
﴿وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا
لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ
رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِي وَهُمْ
لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلاً﴾
Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat:
"Sujudlah kamu kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali Iblis. Dia
adalah dari golongan jin, maka ia mendurhakai perintah Tuhannya. Patutkah
kamu mengambil dia dan turanan-turunannya sebagai pemimpin selain
daripada-Ku, sedang mereka adalah musuhmu? Amat buruklah iblis itu sebagai
pengganti (dari Allah) bagi orang-orang yang zalim. [164].
Tiga
perkara ini adalah peraturan Allah SWT untuk mengenal Al-Hujah pada umat manusia
dan Khalifah Allah di bumiNya, Keriga-tiga perkara ini adalah peraturan dan
sunnah Allah SWT untuk mengenal KhalifahNta sejak hari pertama lagi, dan sunnah
Ilahiyah ini akan berjalan hingga ke akhir dunia dan bangkitnya Al-Saah
(Kiamat).
﴿سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا
مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً﴾
Sebagai sunnah Allah yang berlaku atas orang-orang
yang telah terdahulu sebelum(mu), dan kamu sekali-kali tiada akan mendapati
pada sunnah Allah itu perubahan. [165].
﴿سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ
قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً﴾
Sebagai suatu sunnatullah yang telah berlaku sejak
dahulu, kamu sekali-kali tiada akan menemukan perubahan bagi sunnatullah itu.
[166].
Secara
logiknya mana-mana insan yang memiliki kilang, ladang, kapal atau apa sahaja
yang melibatkan pekerja yang bekerja untuknya. Hendaklah dia menentukan salah
seorang daripada pekerja-pekerjanya untuk menjadi ketua dan dijelaskan
namanya agar tidak berlaku kekacauan. Perlantikan ini juga perlu ditetapkan
pada orang yang paling tahu dan berkelebihan, serta diarahkan semua pekerja
agar mentaati ketua tersebut dalam melaksanakan apa yang diinginkannya.
Kegagalan pemilik untuk berbuat demikian pasti akan mengakibatkan impiannya
hancur musnah kerana ketiga-tiga aspek ini menggambarkan kebijakan seseorang.
Oleh itu, sekiranya kita berkeyakinan bahawa kesemua aspek ini adalah
keperluan bagi manusia yang bergelar pemilik, bagaimana pula kita
mengharuskan salah satu dari tiga aspek ini ditinggalkan Allah SWT, sedangkan
DIA SWT adalah Pemilik dan Penguasa mutlak buat semesta alam ini?
Jika kita meluaskan lagi peraturan ilahi ini
secara terperinci kita dapati bahawa nash (Peruntukan) Ilahi ke atas Adam
(as) berubah ke dalam bentuk wasiat disebabkan wujudNya khalifah terdahulu
bilamana dinashkan atau diperuntukkan ke atas orang selepasnya dengan
perintah Allah SWT berdasarkan kewajipannya sebagai khalifah Allah di muka
bumiNya, sebagaimana yang difirmankan:
﴿إِنَّ
اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا﴾
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan
segala jenis amanah kepada ahliNya. [167]
Tujuan
Allah SWT mengajarkan Adam (as) nama-nama tersebut adalah untuk
mengenalkannya akan hakikat sebenar nama-nama ketuhanan, memperelokkan dia
dengannya dan mentajallikanNya pada dirinya sebelum bergelar khalifah Allah
di muka bumiNya. Maka tindakan Adam (as) menerangkan kepada para Malaikat
nama-nama tersebut adalah untuk mengenalkan mereka akan hakikat sebenar
nama-nama ketuhanan, yang mana diciptakan mereka daripadanya. Oleh itu Allah
SWT mengenalkan Adam (as) akan kesemua Nama-nama ketuhanan bersesuaian dengan
kedudukannya sebagai khalifah Allah. Adapun di kalangan Malaikat tiada satu
pun yang tahu melainkan hanya satu atau beberapa nama yang diciptakan mereka
daripadanya. Dengan ilmu dan hikmah ini, maka terbuktilah hujah Adam (as) sebagai
khalifah Allah SWT ke atas para Malaikat.
Perkara
ketiga di dalam peraturan Ilahi ini ialah perintah Allah SWT kepada para
Malaikat dan Iblis supaya sujud kepada Adam (as). Ini bagi melaksanakan
perbuatan yang perlu dilakukan oleh khalifah Allah selaku individu yang
diamanahkan khilafah padanya. Ia juga bagi melaksanakan peranan yang perlu
dimainkan oleh wakil-wakil (Malaikat) Allah SWT selaku pekerja dan penuntut
di sisi khalifah Adam (as).
Sekaligus
menetapkan bahawa Ketuanan dan Kekuasaan Allah SWT di atas muka bumiNya hanya
dapat direalisasikan dengan mentaati khalifah Allah di muka bumiNya.
Hal yang
sama juga berlaku pada semua Rasul termasuk Nabi Muhammad (S), di mana mereka
(as) membawa panji yang sama iaitu
kepatuhan (Bai’ah) hanya kepada Allah atau Ketuanan dan Kekuasaan hanya untuk
Allah SWT. Kesemua mereka (as) berhadapan dengan tentangan orang-orang yang
ingin mengekalkan kedudukan iaitu Ketuanan Manusia dan sekaligus menolak
Ketuanan dan Kekuasaan Allah SWT, sehinggakan mereka (as) sentiasa dicurigai disebabkan
tuntutan dan pertentangan ini. Isa (as) dikatakan datang untuk menuntut
pemerintahan Bani Israel, sepertimana yang dituduhkan musyrikin Quraish
kepada Nabi Muhammad (S): “bukan Syurga dan bukan Neraka tetapi kekuasaan
yang diinginkanya”[168] atau dengan kata lain Muhammad (S) diutuskan
untuk menuntut kekuasaan bagi diri dan keluarganya. Tuduhan yang sama juga
dilemparkan kepada Ali (as) sebagai gilakan takhta kekuasaan.
Sebenarnya
para pengikut Isa atau Muhammad (S) atau Ali (as) mendapati bahawa mereka
terdedah kepada dunia dan perhiasannya, harta atau pangkat, Mereka (as) hanya
melaksanakan perintah Allah SWT supaya menuntut pengembalian Ketuanan dan
Kekuasaan Allah SWT, Malah mereka (as) mengetahui bahawa manusia tidak akan
sekali-kali menyerahkan kekuasaan tersebut kerana akan ditentang dengan cara
diperlekeh, dihina, dikeji, cubaan bunuh dan dipenjarakan. Inilah yang
berlaku kepada pengganti serupa Isa (as) bilamana dipakaikan mahkota duri dan
diperlekehkan sebelum dia disalib. Hal sedemikian juga berlaku kepada Ali
(as) bilamana dipecahkan pintu rumahnya sehingga menyebabkan remuk tulang
rusuk isterinya Fatimah (as), serta diheret keluar secara paksa sedang
pedang-pedang berkilauan di mukanya. Musa nin Jaafar Al-Kadzim (as) juga
dipenjarakan sehingga maut bilamana dia (as) menetapkan sempadan Fadak
sebagai Kekuasaan dan khilafah Allah di muka bumiNYA. [169] dipenjarakan
sehingga mati,
Beginilah
tanggapan biasa orang-orang jahil yang sentiasa beranggapan bahawa tuntutan
empunya sebenar kekuasaan Allah SWT sebagai alasan untuk menjatuhkan mereka,
sambil meneriakkan di muka empunyanya bahawa kedatangannya untuk menuntut
kekuasaan bagi kepentingan dirinya sendiri. Hakikat sebenarnya bukan itu yang
diinginkan oleh khalifah Allah ini dalam menuntut kekuasaan dunia, kerana dia
sedia maklum bahawa tuntutannya ini akan menjadi sebab utama kehormatannya
dicela dan diperlekehkan serta bakal ditentang hebat oleh mereka yang jahil
ini.
Malahan
mereka yang jahil ini akan menggunakan cara yang biasa digunakan oleh
kebanyakan manusia iaitu jalan tipu daya dan pemalsuan atau pembunuhan dan
ancaman ketakutan untuk mengekalkan kekuasaan mereka. Ini terbukti bilamana
Ali (as) menuntut kekuasaan dan berkata “Aku adalah pemegang wasiat
Rasulullah (S) dan aku adalah khalifah Allah di muka bumiNya”, Namun
hakikat sebaliknya yang berlaku iaitu Abu Bakar bin Abi Quhafah yang mendapat
kekuasaan duniawi, yang kemudiannya berkata “perbetulkanlah aku kerana aku bukanlah
yang terbaik di kalangan kamu”. [170]
Dalam
situasi ini, Adakah Ali (as) yang tamakkan dunia atau Abu Bakar yang zuhud
akan kekuasaan dunia? Sedangkan Abu Bakarlah yang mengingkari hak Ali (as)
sebagai khalifah Allah dan mengingkari wasiat Rasulullah (S) kerana
berkehendakkan kekuasaan dunia? Apakah rasionalnya???
Secara
khususnya wasiat didatangkan bersama-sama dengan pemegang-pemegang wasiat
(Aushiak) (as) sebagai menguatkan tuntutan mereka (as) di masa yang paling
sukar. Sebagai contoh Al-Hussain (as) dalam peristiwa karbala berkata kepada
mereka yang memeranginya: ”carilah di muka bumi ini orang yang paling hampir
dengan Muhammad (S) nescaya kamu tidak akan menjumpaiNya selain aku”
(انا سبط محمد الوحيد على
هذه الأرض).
[171]
seterusnya
Hussain (as) menguatkan tuntutannya dengan wasiat dan nash Ilahi:
﴿ذُرِّيَّةً
بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
“Satu
keturunan (zuriat) yang setengahnya berasal dari setengahnya yang lain dan
(ingatlah), Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Mengetahui” [172].
Mereka
yang memahami ayat ini akan cepat mengetahui bahawa Al-Hussain (as) hendak memberitahu tentang
wasiat yang ada berserta dengannya (as) kerana dia (as) adalah satu-satunya
zuriat yang diamanahkan khilafah dan masih hidup.
Kini kita
kembali kepada Yusuf kita dapati:
1- Wasiat:
Pada
kata-kata Ya'qub (as) kepada Yusuf (as)
﴿وَكَذَلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ
وَيُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ
وَعَلَى آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ
إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ﴾
Dan demikianlah Tuhanmu, memilih kamu dan
diajarkan-Nya kepadamu sebahagian dari ta'bir mimpi-mimpi dan
disempurnakan-Nya nikmat-Nya kepadamu dan kepada keluarga Ya'qub, sebagaimana
Dia telah menyempurnakan nikmat-Nya kepada dua orang bapakmu sebelum itu, Ibrahim
dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. [173].
Maka
Ya'qub menerangkan bahawa Yusuf (as) pemegang wasiatnya (washinya) dan
lanjutan daripada dakwah Ibrahim (as) dan ia sangat jelas.
Pada kata-kata
Yusuf (as)
﴿وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَائي إِبْرَاهِيمَ
وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ مَا كَانَ لَنَا أَنْ نُشْرِكَ بِاللَّهِ مِنْ شَيْءٍ
ذَلِكَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَيْنَا وَعَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ
النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ﴾
Dan aku pengikut agama bapa-bapaku Ibrahim, Ishak dan
Ya'qub. Tiadalah patut bagi kami mempersekutukan sesuatu apapun dengan Allah.
Yang demikian itu adalah dari kurnia Allah kepada kami dan kepada manusia
(seluruhnya); tetapi kebanyakan manusia tidak mensyukuri (Nya). [174],
Yusuf, (as)
mengesahkan hubungan beliau kepada para nabi dan yang merupakan Barisan Semulajadi
untuk meneruskan dakwah mereka.
2- Ilmu:
Pada
FirmanNya:
﴿قَالَ لا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ
تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَنْ يَأْتِيَكُمَا
ذَلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي إِنِّي تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لا
يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ﴾
Yusuf berkata: "Tidak disampaikan kepada kamu
berdua makanan yang akan diberikan kepadamu melainkan aku telah dapat
menerangkan jenis makanan itu, sebelum makanan itu sampai kepadamu. Yang
demikian itu adalah sebagian dari apa yang diajarkan kepadaku oleh Tuhanku.
Sesungguhnya aku telah meninggalkan agama orang-orang yang tidak beriman
kepada Allah, sedang mereka ingkar kepada hari akhirat. [175].
Pada
FirmanNya:
﴿... تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَباً
فَمَا حَصَدْتُمْ فَذَرُوهُ فِي سُنْبُلِهِ إِلَّا قَلِيلاً مِمَّا تَأْكُلُونَ
@ ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ يَأْكُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ
لَهُنَّ إِلَّا قَلِيلاً مِمَّا تُحْصِنُونَ @ ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ
عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ﴾
..."Supaya
kamu bertanam tujuh tahun (lamanya) sebagaimana biasa; maka apa yang kamu
tuai hendaklah kamu biarkan dibulirnya kecuali sedikit untuk kamu makan.* Kemudian
sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit, yang menghabiskan apa
yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari (benih
gandum) yang kamu simpan.* Kemudian setelah itu akan datang tahun yang
padanya manusia diberi hujan (dengan cukup) dan dimasa itu mereka memerah
anggur". [176].
Dan Pada
FirmanNya:
﴿قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ
الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ﴾
Berkata Yusuf: "Jadikanlah aku bendaharawan
negara (Mesir); sesungguhnya aku adalah orang yang pandai menjaga, lagi
berpengetahuan". [177].
3 – Bai3atu Lillah -
kesetiaan kepada Allah
:
Pada
FirmanNya:
﴿يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ
مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ @ مَا تَعْبُدُونَ
مِنْ دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا
أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ
أَلَّا تَعْبُُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ
أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ﴾
Hai kedua penghuni penjara, manakah yang baik,
tuhan-tuhan yang bermacam-macam itu ataukah Allah Yang Maha Esa lagi Maha
Perkasa? * Kamu tidak menyembah yang selain Allah kecuali hanya (menyembah)
nama-nama yang kamu dan nenek moyangmu membuat-buatnya. Allah tidak
menurunkan suatu keteranganpun tentang nama-nama itu. Keputusan itu hanyalah
kepunyaan Allah. Dia telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain
Dia. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahui". [178],
akhir perkataan
Ahmad Al Hassan.
|
Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah
menempatkannya di bumi.)
Al-Syeikh Nazim Al-‘Uqili
-------------------
[151] –
Yusuf 12: 35.
[152] -
Ghafer: 34.
[153] –
Yusuf 12: 35.
[154] - Tafsir
Al-Qumi J 2, hal 344.
[155] - Al-Ahqaf
46: 9.
[156] -
Ghafir: 40 34.
[157] -
Luqman: 20-22.
[158] - Al-Maidah:
27-30.
[159] - Al-Ra3d:
8.
[160] -
Saba: 3.
[161] - Al-Baqarah
2: 30.
[162] - Al-Baqarah
2: 31.
[163] - Al-Hijr:
29.
[164] - Al-Kahf:
50.
[165] - Al-Ahzab:
62.
[166] - Penaklukan:
23.
[167] - Al-Nisaa;:
58.
[168] - Apabila
Othman bin Affan mengambil alih Khiilafah, Abu Sufyan berkata: Genggamlah ia wahai Bani Umaiyahm Genggamlah sekali. Maka Abu Sufyan yang bersumpah dengannya, bukan
Syurga dan bukan Neraka tetapi kekuasaan yang diinginkanya. Darasat Fi
Al-Hadits Wal-Muhaditsin: hal 90
[169] - Berkata
Ibn Syahr Asyub dalam Al-Manaqib, dan dalam Kitab Akhbar Al-Khulafa': (Harun Al-Rashid
berkata kepada Musa Bin Jaafar: Ambil Fadakmu sehingga aku kembalikan kepadamu,
Jadi dia menegaskannya, beliau (as) berkata: Saya tidak akan mengambilnya
kecuali ditentukan sempadannya, dia berkata: Apakah sempadannya?, katanya, sempadannya
engkau belum mengenal pastinya? dia berkata: hak datukkmu, tetapi aku
melakukannya, beliau berkata: sempadan pertama tidak ada apa-apa, berubah
wajah Al-Rashid dan berkata: Aduhai, beliau berkata, sempadan kedua Samarkand
– Tambah berubah wajahnya - ketiga Afrika - Hitam mukanya - katanya: Oh begitu.
beliau berkata. : keempat daripada tepi laut diikuti ke pulau-pulau dan Armenia, Al-Rashid berkata, Tiada
apa-apa yang tersisa untuk kami, dan dia berpaling kepada tempa dudukku, kata
Musa: Aku telah memberitahu kamu bahawa jika kamu belum mengenalinya. Dengan itu
dia berazam untuk membunuhnya.) dan dalam riwayat Ibn Asbath bahawa beliau
berkata: (sempadan pertama dari takhta Mesir, dan kedua Dumat Al-Jandal, dan
yang ketiga Uhud, dan keempat tepi laut) Manaqib Aali Abi Talib: J 3 hal 435.
[170] - Syarah
Nahj Al-Balaghah oleh Ibn Abi Al-Hadid: J 1, gal 169..
[171] – Riwayat
Sheikh Al-Mufid khutbah Al-Hussein (as) pada Hari Asyura, dia berkata, dan
kemudian Al-Hussein (as) memberitahu mereka: (Jika kamu ragu mengenainya, Aku
yakin bahawa aku adalah anak kepada anak perempuan nabi kamu! Maka demi Allah tiada di Timur dan Barat
anak kepada anak perempuan nabi kamu selain aku di kalangan kamu atau selain kamu!
dan mereka menghakimi ku untuk membunuh ku, kamu membunuhnya, atau harta kamu
yang dimusnakkannya, atau dengan balasan
(qishash) rampasan?! Al-Irsyad J 2, hal 98.
[172] – Aali
Imran: 34.
[173] –
Yusuf 12: 6.
[174] –
Yusuf 12: 38.
[175] –
Yusuf 12: 37.
[176] –
Yusuf 12: 47 - 49.
[177] –
Yusuf 12: 55.
[178] –
Yusuf 12: 39 - 40.
|
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan