Sirah (Riwayat hidup) Imam Ahmad Al-Hasan Al-Yamani (as) dan sejarah
dakwahnya secara ringkas
Sirah (Riwayat hidup Imam Ahmad Al
Hassan Al Yamani (as)
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وآل
محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما كثيرا
Pengenalan ringkas:
Imam Ahmad Al-Hasan Al-Yamani(as) adalah Mahdi pertama iaitu wasi dan utusan
Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hassan (as) yang disebutkan di dalam wasiat
Rasulullah (S) di malam sebelum kewafatan baginda.
Namanya (as) adalah Syed Ahmad bin Syed
Ismail bin Syed Saleh bin Syed Al-Hussain bin Syed Salman bin Imam Muhammad bin
Imam Al-Hasan bin Imam Ali bin Imam Muhammad bin Imam Ali bin Imam Musa bin
Imam Ja’afar bin Imam Muhammad bin Imam Ali bin Imam Al Hussain bin Imam Ali
bin Abi Talib Alaihimus-salam.
Sila rujuk jalur keturunan Imam Ahmad
Al-Hasan Al-Yamani(as) dan kesaksian Syed
Muhsin Saleh Hussain Salman. Beliau adalah ketua suku keluarga Mahdi, yang juga
merupakan bapa saudara kepada Ahmad Al-Hasan(as) dalam bentuk rakaman suara dan video bagi
menerangkan nasab keturunan mereka kembali kepada Imam Al-Mahdi (as). Sila
ikuti link ini:
Imam Ahmad Al-Hasan (as) sebelum ini menetap di Basrah yang terletak di selatan Iraq. Menyempurnakan pengajian akademiknya dan berjaya memperolehi ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam. Beliau (as) kemudian berpindah ke kota suci Najaf dan menetap di situ bagi meneruskan pengajian dalam ilmu-ilmu keagamaan. Namun setelah menghadiri beberapa siri halaqah pengajian dan menyemak sukatan pelajaran di Haazah (pusat pengajian ilmu agama) Al-Najaf, beliau (as) telah mendapati kecacatan yang besar dalam manhaj pembelajaran yang diguna pakai. Ini kerana mereka mempelajari bahasa Arab, mantiq, falsafah, usul fiqh, ilmu kalam (aqidah) dan feqah (hukum-hakam syariat) tetapi mereka tidak mempelajari Al-Quran dan Al-Sunnah yang mulia (hadis-hadis Rasulullah SAWA dan para Imam, salam atas mereka). Begitu juga mereka tidak mempelajari Akhlak Ilahi yang wajib diamalkan oleh setiap mukmin.
Oleh itu, beliau(as) membuat keputusan untuk mengasingkan diri di
rumahnya dan mempelajari sendiri ilmu-ilmu keagamaan tanpa pertolongan mereka.
Beliau (as) tetap berada di kalangan mereka dan saling berkomunikasi sesama
mereka hanya sahaja beliau tidak belajar di Haazah. Bahkan situasi beliau (as)
di kalangan ulama-ulama di Haazah Al Najaf adalah seumpama Maryam yang
suci (as) di kalangan ulama Yahudi di Haikal Sulaiman (tempat ibadah suci yang
dibina oleh Nabi Sulamain as).
Tujuan utama beliau (as) memasuki Hauzah
Ilmiah di Najaf adalah berdasarkan visi yang dilihatnya, yang mana Imam
Al-Mahdi (as) mengarahkannya supaya memasuki Hawzah Ilmiah di Najaf dan
mengkhabarkan kepadanya apa yang bakal diperolehinya, dan terbukti ianya
berlaku sepertimana yang telah dikhabarkan kepadanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan